Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Globetrot
Reisexpert

Re: Oost Europa verkennen met een vouwwagen

Bericht door Globetrot »

Ik moest Koningsberg even opzoeken. Die naam kende ik niet! Nee we zijn daar niet geweest. Het was een plotselinge ingeving om via Kaliningrad naar Lithouen door te trekken. We hebben wel een aantal uren op het russische consulaat zoetgebracht. Ze waren daar nou niet bepaald aardig! Het bleek, dat je niet maar zo van de ene dag op de andere een visum kon halen en het was bovendien behoorlijk prijzig voor zo'n kort bezoekje aan een klein gedeelte van Rusland. Daarom zijn we toen via het merengebied gegaan, waar het echt prachtig is. Op meerdere plekken kun je op gratis trekkersveldjes aan de rand van het meer kamperen.
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

In Warscha kun je heel gemakkelijk met het openbaar vervoer. Zie:
http://www.warsawtour.pl/en/warsaw-esse ... l?page=0,1
Op campings kun je vaak wel zo'n dagticket kopen. Dan kun je de auto mooi laten staan en bij je eten lekker een biertje of wijntje bestellen. De maximale alcoholpromiiage is in Polen nl. 0,2 en dan is het beslist geen goed idee om zelfs maar één glaasje te drinken....
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Thx voor de tips!! Drink & drive doen wij sowieso niet, dus dat komt helemaal goed :)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik doet het even hier:
Oerbos: http://whc.unesco.org/en/list/33
En Mazury is ook wel bekend als het "1000-meren-gebied". Prachtig natuurgebied. Je schrijft het ook wel als Mazurië.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Mijn dank is groot.. _O_ Thx!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Chris van Hoorn

22dagen Oost-Europa

Bericht door Chris van Hoorn »

Hey iedereen,

Ik wil deze zomervakantie met 3 vrienden door Europa reizen. We hebben al ongeveer een route staan, maar die passen we nog flink aan, aangezien we de 22dagen ticket van Interrail pakken. De reis staat geplant van 11 julie tot 2 augustus.

http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2102 ... db76&msa=0

De route mag redelijk afwijken, we hadden eventueel ook in gedachten om richting Montenegro te gaan, hoewel dit misschien wel wat krap wordt met de tijd. Zodat we minder van elk land kunnen zien.

Ik vroeg me af wat echte aanraders zijn rondom deze route. Ik zou zelf in plaats van alleen maar steden, ook graag wat natuur en schitterende landschappen zien, en heb op internet nog maar weinig tips gevonden over natuur in oost Europa.
Terwijl die er volgens mij genoeg zijn.

hebben jullie tips?
- natuur
- dingen die we echt niet mogen missen
Noem de gekste dingen, We hebben een hele brede interesse.

Groeten,

Chris
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Re: 22dagen Oost-Europa

Bericht door Ingritaaa »

Ik zou in Slovenië eerder naar Bled gaan dan naar Ljubljana! Je kunt er vanuit Bled ook makkelijk heen door te liften. Mensen nemen je daar erg makkelijk mee!

In Bled kun je wat meer actieve dingen doen. Canyoning, kajak, mountainbiken, wandelen, zwemmen.. Ik vond het daar erg mooi en ik denk dat Ljubljana als stad niet zoveel toevoegt aan de andere steden die je gaat bezoeken!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je zou ook nog nog naar Belgrado kunnen gaan als je flink wilt stappen. Ook zijn er daar een aantal bekende festivals in juli zoals het exitfestival.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

blijf niet te lang in Bratislava dat heb je echt in een dagje wel gezien! zou dan eerder nog een stop in Brno oid maken!

je zou kunnen kijken of je paar dagen kan relaxen aan balatonmeer, kan je ook goed feesten ;)

Bled is erg mooi, ljubljana klein en ook snel gezien! vooral als je van mooie landschappen houdt dan zeker naar Bled gaan..

bekijk of je vanuit Zagreb naar de plitvice meren kan!
AnoukP

Backpacken Oost-Europa

Bericht door AnoukP »

He allemaal!
Ik wil in de zomer alleen gaan backpacken door Oost-Europa. Ik heb 4 weken de tijd in Augustus en een budget van ongeveer 1000 euro. Ik hoef geen luxe en slaap prima in een goedkoop hostel, ook overweeg ik om een tent mee te nemen.
Mijn plan is om de volgende route te maken:
Krakaw - Bled - Boedapest - Belgrado - Sofia - Istanbul
Ik zou dan willen vliegen naar Krakaw en vanaf daar met het openbaar vervoer verder, dan weer terugvliegen vanaf Istanbul.
Nu vraag ik me af of dit enigszins haalbaar en betaalbaar is. Daarnaast wil ik naast de steden ook heel erg graag natuur en cultuur zien (bv. Auschwitz, bergen rondom Sofia, Rila klooster, Triglav nationaal park, ...).
Is het dan misschien een beter idee om wat minder landen te bezoeken? En wat zijn echte aanraders? Is het verder verstandig om dit als vrouw alleen te doen?
Alle tips en ervaringsverhalen zijn welkom!! Alvast bedankt! :)
menasil
Reisexpert

Re: Backpacken Oost-Europa

Bericht door menasil »

Er zijn al heel veel topics over Backpacke en Oost Europa. Heb je deze al gezien?
interrailen-oost-europa-budget-t23398.html
tips-voor-rondreis-oost-europa-interrailen-t22810.html
interrailen-zuid-oost-europa-t9671.html

Bij reisinformatie is er ook nog een algemeen artikel over rondreizen in Europa:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... 12326.html

Ik denk dat je hier al flink wat informatie vandaan kan halen! Als je dan nog gerichte vragen hebt, kun je die hier alsnog stellen :D

Volgens mij moet jouw route haalbaar zijn in 4 weken... Je snijdt al stuk af door direct op Kraków te vliegen. Overigens, we hebben over bijna alle plaatsen en landen ook nog reisinformatie op de site staan :)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik vraag mij af of je Bled voor Budapest wil doen? vanuit Krakow is het logischer om met de trein naar Budapest te gaan en dan door naar Ljubljana om vanaf daar naar Bled te gaan en dan mss via Zagreb naar Belgrado..

Vanuit Sofia is het Rila klooster op meerdere manieren te doen.. ik heb een dag toertje vanuit het hostel geboekt omdat ik niet zo gek veel tijd had,.. ook met OV kan je er komen alleen in 1 dag zal dat een lange dag worden en kan je beter een overnachting in Rila nemen..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Budget is wel erg krap voor 4 weken. Je moet zeker uit kijken met stappen enzo want dan kom je zeker te kort. Als vrouw alleen is prima.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Scorpio80

Europa trip, advies gevraagd

Bericht door Scorpio80 »

Beste forumleden,

ik zit sinds mei al een tijdje mee te lezen en heb in diverse topics al heel wat informatie voor mezelf kunnen verzamelen.
Omdat ik twijfel over een aantal dingen heb ik besloten om een topic te openen.

Wat wil ik en waar loop ik vast
Ik wil half augustus/eind augustus op vakantie en dan het liefst wat rondreizen voor ongeveer 4 weken.
Zuid-Europa, de middellandse zee spreekt mij het meest aan. Landen als Turkije, Griekenland, Italië, Malta en Spanje staan op mijn lijstje. Waar ik tegen aanloop is dat ik goedkoop wil reizen (trein of vliegtuig) maar niet te veel tijd wil kwijt zijn aan het reizen zelf. Ik wil namelijk zoveel mogelijk zien.

1) Mijn eerste plan was om een interrail-global-pass te kopen, omdat ik dan eerst van Amsterdam naar Berlijn wilde gaan en dan meteen naar het zuiden. Misschien een omweg, maar mijn eindpunt moet Madrid zijn en dan wilde ik ee soort van rondje maken. Daar wil ik nog even genieten, omdat ik die stad gewoon te gek vind. Ik vrees echter dat ik te lang onderweg zal zijn met zo'n treinkaartje. Van Berlijn naar bijvoorbeeld een Turkije of Griekenland gaat eeuwen duren vrees ik (en andersom ook van Griekenland naar Italie zal ik eerst naar het noorden moeten). Ik vind reizen met de trein verder wel erg relaxed, omdat je onderweg veel mooie landschappen kunt tegenkomen en het lijkt me ook stukken flexibeler dan met het vliegtuig.

2) Een andere optie is wellicht een combi van beide; om van Amsterdam naar Turkije te vliegen en van daaruit per trein te reizen. Maar waar ik dan toch weer over twijfel is hoe ik zsm van Griekenland naar Italië kom. Tsja, ik weet het wel: per vliegtuig, maar ik heb al veel berekeningen gemaakt en het draait me soms echt voor de ogen al die getallen haha, het lijkt wel alsof het treinen goedkoper is uiteindelijk, terwijl ik prima tickets van rond de 50euro ofzo kan vinden. Alleen zal ik die zsm moeten boeken en ben ik missch ook weer meer tijd kwijt aan het reizen van luchthaven naar stad. En stel er is vertraging of een vlucht wordt gecanceld wat moet ik dan doen...dan is zo'n treinticket wat handiger omdat die echt een maand geldig is en mocht er een vertraging zijn en ik daar niet op willen wachten dan blijf ik gewoon een dag langer en dat kan met een vliegticket denk ik veel lastiger worden. (misschien merk je het al, ik heb echt nog niet veel reiservaring dus corrigeer me gerust mocht ik een verkeerd beeld hebben ;) )

3) Ik heb al gekeken of ik alleen per vliegtuig kan reizen, want ook dat vind ik super en is ook wel goed voor m'n vliegangst _O- (hehe, valt wel mee!). Maar zou het dan verstandig zijn om nu al alle tickets te boeken. Ik heb bijv. geen creditcard dus ik zal niet altijd de goedkoopste tickets kunnen boeken (vind ik opzich geen probleem). Wat te doen bij vluchten die niet doorgaan vanwege weersomstandigheden, stakingen..of zal dat wel meevallen? Misschien vergeet ik wel iets belangrijks?...

Ik vind het ook helemaal niet erg om in augustus te reizen, omdat ik niet zo snel last heb van de warmte en ik ook niet het type ben dat heel veel wil doen op één dag. Ik wil voornamelijk de grotere steden bezoeken, maar ook wel ruimte hebben om het binnenland in te gaan (missch met de bus bijvoorbeeld), locals ontmoeten, musea bezoeken, parken en ik hou van architectuur.

Om een beetje een idee te geven van mijn planning. Ik ben in mei begonnen en heb'm nu al tig keer aangepast. Mijn eerste stop was ooit in Oslo :X maar dat ga ik gewoon niet redden.
- Amsterdam > Berlijn
- Berlijn > Istanboel (eventueel Berlijn skippen en dan meteen naar Istanboel of ergens anders in Turkije)
- Istanboel > Athene
- Athene > Rome (+ mogelijk andere plaatsen in Italië)
- Rome > Malta (ik twijfel nog over Malta..)
- Malta > Barcelona
- Barcelona > Malaga
- Malaga - Madrid
- Madrid - Amsterdam

Toen ik bovenstaand lijstje zag, dacht ik dat het dus verstandiger zou zijn om per vliegtuig te reizen, tenzij iemand me kan overtuigen om (ook) de trein te nemen.

Kroatië spreekt me ook nog wel aan, misschien handig als tussenstop ofzo tussen Griekenland en Italië?

Misschien dat mijn verhaal wat onvolledig is of verwarrend. Moet zeggen dat ik er de vooral de laatste dagen zo mee bezig ben geweest dat ik het overzicht ook niet meer heb. 8)7

Waar ik dus eigenlijk om vraag is: wat zouden jullie me aanraden op basis van het lijstje met landen/steden? Trein of vliegtuig en waarom? En hebben jullie nog tips qua bezienswaardigheden of iets dergelijks?

Alvast bedankt! :)
Grtz. Scorpio80
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Europa trip, advies gevraagd

Bericht door Tikva »

Je wilt denk ik een beetje te veel. Vier weken is wel veel tijd maar de landen die je noemt zijn allemaal heel groot en hebben veel meer te bieden dan de halve week die je nu hebt. Over Malta een heel leuk eiland hoor liever niet in het hoogseizoen. Je kunt buiten het hoogseizoen goedkoop met ryanair. Ik zou malta dus voor een andere keer bewaren en dan een dag of 4-5.

Ben je er wel van bewust dat je veel dure landen kiest?

Uitgaande van jou wensen zou ik het volgende doen, proberen goedkoop ticket coronden naar Istanbul. Daar dan een dag of 3-4, doorreizen met bus en trein naar Thessaloniki en athene (1 week), je zou dan door albanie, montenegro en kroatie kunnen reizen ook ongeveer 1 week en tenslotte ga je naar Rome voor de rest van de tijd. Vanaf daar kan je terug vliegen.

Je hoeft trouwens niet persee interrail ticket te kopen je kunt ook gewoon de bus nemen of ter plekke treinkaartjes kopen.
Plaats reactie