(Nacht) fotograferen voor dummies

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Jenny
Reisexpert

Re: (Nacht) fotograferen voor dummies

Bericht door Jenny »

Duidelijk voorbeeld, Manuel! ^O^

Nog even een open deur voor de echte dummies: op zonnige dagen kun je kleur vaak ook aardig ophalen door een polarisatie filter op je camera te zetten. Afhankelijk van de stand van het filter, kun je de lucht een hele diepe blauwe kleur geven (dit werkt het best wanneer je loodrecht op zon fotografeert, onder een hoek van 90 graden dus). Ook kun je spiegelingen in bv water verminderen, of in de bladeren van bomen.

Helaas heb ik even geen voorbeelden bij de hand, en het weer is te slecht om nu wat plaatjes te schieten.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Bedankt voor de tips kohraya! ^O^
Seeker

Bericht door Seeker »

Ik heb al mijn iphone foto's van eerste keer Thailand gewoon door showfoto gehaald en verscherpt en kleuren mooiere gemaakt, want op zich neem iphone in goeie licht omstandigheden wel goeie foto's alleen nachts bakt hij er niet zoveel van.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een iPhone haalt het niet bij een echte camera! Maar wellicht stel
ik wat hogere eisen.
Seeker

Bericht door Seeker »

Jenny schreef:Een iPhone haalt het niet bij een echte camera! Maar wellicht stel
ik wat hogere eisen.
Dat weet ik ook wel, maar als je de foto's in goeie omstandigheden maakt zoals voldoende ligt, niet je iphone bewegen dan heb je gewoon goeie foto's en als je ze daarna bewerkt krijg je best redelijke goeie foto's, maar ik wil zelf eigenlijk ook een betere camera, heb al iets op oog.

Maar om een idee te geven wat ik met showfoto kan doen heb ik even 2 foto's uitgekozen waar vooral duidelijk kleurverschil in te zien is.

Afbeelding
Onbewerkt, de kleuren zijn nogal duf en foto is niet zo scherp, al ben ik er achter dat als je verscherpt je beter herfocussen kunt dan gewoon maximaal verscherpen.

Afbeelding
Bewerkt, ik persoonlijk vindt vooral kleuren mooiere en hij is wat scherper, maar aan andere kant krijg je misschien iets meer ruis, dus ik laat verscherpen vaker achterwegen, ik wist dat toen niet, maar verscherpen moet je pas als laatste doen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik doe scherp stellen altijd als eerste. Niet met software, maar met de camera.... Dat geeft nog altijd het beste resultaat!
Seeker

Bericht door Seeker »

Jenny schreef:Ik doe scherp stellen altijd als eerste. Niet met software, maar met de camera.... Dat geeft nog altijd het beste resultaat!
Gaat nogal moeilijk met een iphone he, enige wat je kunt doen is hem zo stil mogelijk houden en dat doe ik altijd, ik moet zeggen als ik ze op 10 x 15 uitprint zien ze prima uit, want heb net een foto uitgeprint en zien goed uit moet ik zeggen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Jenny schreef:Ik doe scherp stellen altijd als eerste. Niet met software, maar met de camera.... Dat geeft nog altijd het beste resultaat!
Sterker nog, dat is ook de enige manier om een scherpe foto te krijgen. Met verkleinen en/of verscherpen kan je een niet helemaal perfect scherpe foto soms nog wel enigszins redden, maar ook niet meer dan dat. Je benadrukt met verscherpen in feite alleen de scherpte die er in basis al is, niet meer, niet minder.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Seeker schreef:
Gaat nogal moeilijk met een iphone he, enige wat je kunt doen is hem zo stil mogelijk houden en dat doe ik altijd, ik moet zeggen als ik ze op 10 x 15 uitprint zien ze prima uit, want heb net een foto uitgeprint en zien goed uit moet ik zeggen.
En daarom maak ik dus nooit foto's met een iPhone, of wat voor een foon dan ook.

@ Wizzard: mijn opmerking over scherpstellen was ironisch bedoeld: UITERAARD kun je alleen met je camera scherpstellen en niet softwarematig. Slechte foto's zullen nooit goed worden op een computer, hooguit minder slecht. Een foon is om te bellen (en soms te internetten ;)), en niet meer dan dat.

Maar laten we het weer over nachtfoto's hebben, volgens mij is er een ander draadje voor fotografie algemeen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Mijn reactie was eigenlijk ook vooral richting Seeker bedoeld, met die twee foto's toont hij het zelf ook al: een matige foto is na bewerking anders, maar niet echt beter.

Overigens zijn er met een telefoon best prima foto's te maken, als er maar genoeg licht is. Bij genoeg licht kan (bijna) elke camera een goede foto maken. Echter, waar een telefoon ophoudt gaat een compactcamera verder. En waar een compactcamera ophoudt gaat een DSLR (eventueel geholpen door aangepast glaswerk) nog weer verder. De kunst is vooral weten waar de grenzen van je apparatuur liggen.

Tijdens m'n laatste vakantie heb ik mezelf daarin ook voor de gek gehouden. Ik gebruik inmiddels alweer een jaar of 3 een Nikon 18-200 VR, een objectief met stabilisatie dus. Daar merk je in de praktijk niks van, het effect viel me altijd wat tegen. Echter, nu naar Noord-Korea (waar objectieven langer dan 150mm formeel verboden zijn, in de praktijk zou het echter geen enkel probleem zijn geweest) had ik toch maar m'n oude 18-70 meegenomen, iets lichtsterker, maar zonder VR dus. Resultaat: relatief veel bewogen foto's, domweg omdat ik te laat de ISO heb opgeschroefd. VR werkt dus toch echt wel...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een van mijn oude compactfoto's is genomineerd door National Geographic Traveler voor foto van het jaar, dus ik ga zeker niet ontkennen dat je met een compactcamera leuke dingen kan doen. :)
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik heb deze twee vorige week gemaakt. Uit de hand en onbewerkt.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Jenny schreef:Een van mijn oude compactfoto's is genomineerd door National Geographic Traveler voor foto van het jaar, dus ik ga zeker niet ontkennen dat je met een compactcamera leuke dingen kan doen. :)
En mogen wij die foto ook zien? -O-

Van mij wordt er eentje gepubliceerd in de nieuwe Shoot *O* (van de Taj Mahal).
Ondertussen heb ik het retedruk gehad. Pas een trouwreportage afgewerkt, eindelijk mijn reisfoto's van de USA van afgelopen winter bewerkt. Volgende week het album maken. En dan m'n foto's klaar maken voor mijn nieuwe website die bijna klaar is (en waar Eric steeds naar vraagt ... hoi Eric! :W ).
Dit verklaart ook meteen waarom ik minder actief ben op het forum.

On topic: Een gsm met camera is misschien een leuk hebbedingetje, en zal voor specifieke omstandigheden zeker zijn nut hebben. Maarre ... tja ... *_* ... een verzameling pixels is nog geen foto voor mij.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tuurlijk mag je die foto zien, Manuel, gewoon volgende maand de Traveller kopen ;) En voor onderwaterfoto's verwijs ik naar de nieuwe Zeelandgids.

Voor wie niet wilt wachten: de Traveller foto staat op www.fotoof.nl onder 'Travel'. Het is die foto met de fietstaxi's.

En waar is jouw Taj Mahal?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Die is inderdaad ook wel heel erg gaaf. En vanwege de scherptediepte ook typisch een situatie waar een compactcamera juist beter tot z'n recht komt dan een DSLR.
Plaats reactie