In september 2011 ben ik met mijn vriend 2 weken in Sri Lanka geweest. Aangezien er relatief weinig (in vergelijking met andere landen) info over Sri Lanka op dit forum staat, wil ik onze ervaringen met jullie delen.
Wij zijn gevlogen met Emirates. Vanaf Dusseldorf via Dubai (zeer korte tussenstop) naar Colombo. Bij aankomst moet je bij de douane een visum halen. Wij hadden aan een 30-dagen visum voldoende, en dat is (of was toen in ieder geval) gratis. Vantevoren hadden we een guesthouse in Kandy geboekt (Freedom Lodge). Erg aardige en behulpzame eigenaars. Via hen hadden we een airport transfer geboekt. Een van de chauffeurs (aanrader, de chauffeur heet Pio Mendis!) met wie zij samenwerken kwam ons ophalen van het vliegveld. Prijzig, maar wel makkelijk en comfortabel na zo'n lange vlucht en jetlag.
In
Kandy heb je aan 1 a 2 dagen echt wel voldoende om alles te bezichtigen.
- Tip: wij kochten een 'Cultural Triangle Ticket' (bij een soort tourism office vlakbij de Temple of the Tooth). Kost behoorlijk wat (5550 rupees per stuk/ is ongeveer 72 euro voor 2), maar het dekt de entree voor een aantal (let op: niet alle!) bezienswaardigheden. Als je losse entreetickets koopt, ben je meer geld kwijt. Wij hebben het er wel uit gehaald. Maar het is slim om vantevoren goed te bekijken waar je heen wil, en te bedenken of het zinvol is zo'n ticket te kopen.
- Je kunt in Kandy lekker lunchen of iets te eten halen voor onderweg bij 'The Bake Shop'. Ze hebben daar veel lekkere broodjes ((blader)deeg gevuld met ei, vlees, vis, groenten) en het is niet duur.
- Dagelijks om 18.30u is er een soort ceremonie met drums e.d. bij de Temple of the Tooth relic. Het is er dan wel erg druk. Wij hadden ons aangesloten achteraan de rij voor 'the tooth' die op de trap naar boven stond. Dat is geen aanrader. Je moet heel lang wachten, en loopt alleen maar voorbij een raampje waarbij je nog geen 5 seconden de tijd krijgt om naar binnen te gluren. Je mag ook geen foto maken. Beter kun je de rij op de trap voorbij lopen en je voegen bij de groep mensen die een aantal meter bij het raampje vandaan staan. Vanuit daar heb je veel beter zicht telkens als het raampje open gaat.
Via het guesthouse bezochten we met de chauffeur 'het noorden'. Ook wel weer prijzig, maar gezien onze beperkte tijd wel efficiënt. Dag 1 reden we vanuit Kandy naar
Dambulla,
Sigiriya, en via
Polonnaruwa naar
Anuradhapura. Bij alle plekken kregen we ruim voldoende tijd om op ons gemak rond te kijken. De chauffeur vertelde vanalles over de bezienswaardigheden, hielp ons met entreekaartjes kopen (niet dat dat nou zo moeilijk was), en wachtte daarna gewoon bij de auto totdat we weer terug waren. Hij kende ook de minder bekende attracties onderweg, en maakte daar soms een omweggetje voor. Voordeel van onze chauffeur is dat hij niet werkte op basis van commissie, en dat we dus niet overal met tegenzin werden langsgesleept in de hoop dat hij wat extra's aan ons kon verdienen. We konden zelf aangeven wat we wel en niet wilden. In Anuradhapura overnacht, en dag 2 daar alle tempelruines bezocht en weer terug naar Kandy. In Polonnaruwa en Anuradhapura liggen de tempels/ruines soms best ver uit elkaar. Wij gingen dus met de auto daar naartoe, maar een fiets huren kan ook.
De volgende dag bracht de chauffeur ons naar
Nuwara Eliya. Vanuit daar hebben we NP Horton Plains bezocht. Als het weer meezit (lees: niet al te mistig is) absoluut een aanrader! Als je vroeg gaat (rond 6u vertrekt vanuit Nuwara Eliya) kun je er mooi wandelen (en herten/apen spotten). Als je later gaat, wandel je tussen hordes locals. Maar zo vroeg is het er nog behoorlijk fris, dus fleece en softshell waren geen overbodige luxe. Het uitzicht bij 'World's End' is prachtig (als er tenminste geen mist hangt)!
Een dag later gingen we met de trein vanuit het station Nanu Oya (bij Nuwara Eliya) naar
Ella. Het ligt aan het tijdstip dat je de trein wil nemen of er een 1eklas viewcompartment meerijdt of niet. Kaartjes kun je prima ter plekke op het station kopen, en zijn erg goedkoop. Helaas voor ons reed er op dat tijdstip geen 1eklas treincoupe, ook geen 2e klas. Alleen maar 3e klasse, met houten bankjes... Kost echt niks (120 rupees voor 2 kaartjes), maar 5 uur boemelen op zo'n houten bankje is dan wel lang

Maar het uitzicht over de theeplantages onderweg is schitterend! In Ella sliepen we in Hill Top Guesthouse. Een fijne plek, met een dakterras waar je lekker kan lezen en relaxen met prachtig uitzicht op 'Little Adam's Peak' en 'Ella Gap'. Ze hebben ook een laundry-service als je er naar vraagt. Als je 's middags aangeeft dat je er 's avonds wil eten, kunnen ze een heerlijke home-cooked curry voor je maken! Wij maakten een wandeling naar Little Adam's Peak. Goed te doen: geen al te lange of intensieve wandeling, en prachtig uitzicht onderweg. Weer terug beneden lunch (kokos roti!) bij Adam's Breeze. Excursie naar Dowa Temple (wel aardig) en Rawana Falls (smerig!!) met een tuctuc gedaan. Op de mainstreet in Ella zit een leuk backpackersbarretje genaamd Nescoffee waar je kunt internetten en gezellig een drankje kunt doen.
Volgende dag met de bus naar
Tissamaharama, uitvalsbasis voor
Yala NP. De bussen waren echt overvol tijdens deze rit, niet bepaald een pretje. In Tissamaharama hadden we een overnachting geboekt bij 'My Village', voor Sri Lanka begrippen echt heel luxe, resort achtig. Er zijn maar 3 2-persoonskamers, met airco (en die heb je echt wel nodig), fijne bedden, en een tuin met relaxte hangmatten, voor $40,- per nacht. Je kan er 's avonds ook eten, de eigenaar is ook de kok. Via de eigenaar van My Village hadden we een jeep met chauffeur geboekt om naar Yala te gaan. Echt een aanrader! Prachtig park, met heel veel dieren! We hebben zelfs 3 luipaarden gezien! Je moet (ook vanwege de temperatuur) wel vroeg vertrekken (5u), en bent dan ook op tijd weer terug (10u). Om 5u 's ochtends is het nog wel behoorlijk fris, een vest is dan ook wel handig om mee te nemen. In Tissa en omgeving rijden trouwens heel veel jeeps rond, en iedereen wil wel met je naar Yala rijden. Het loont zich waarschijnlijk wel de moeite om even een rondje te maken langs meerdere chauffeurs om zo te onderhandelen over de prijs. Of misschien via je hostel regelen, dan heb je misschien meer 'garantie' op een goeie chauffeur/animal tracker. Want mondelinge reclame van andere toeristen spreekt zich natuurlijk rond. Wij hadden een goeie chauffeur/animal tracker, maar ik weet niet hoe die heet.
Na de jeepsafari gingen we met de bus naar
Tangalle (strandbestemming). Wij sliepen bij Mangrove Beach Cabana's: leuke hutjes/huisjes op of vlakbij het strand. Heel idyllisch en relaxt, met een open air beach restaurant! De zee is daar (ondanks een soort natuurlijke lagune) alleen minder geschikt om te zwemmen vanwege de enorme golfslag. Deze accommodatie was ook weer redelijk prijzig.
Een dag later gingen we verder naar
Mirissa. Hier sliepen we in Rose Blossom Guest House. Ligt niet aan de strand-kant van Mirissa, maar aan de andere kant van de weg net wat meer het binnenland in. Heel simpel (dunne matrasjes op massief houten krakende bedbodem, ventilator) en goedkoop (1500 rupees, ongeveer 10 euro per nacht), maar wel hele aardige eigenaars die heerlijk voor je koken! In Mirissa is ook een fijn strand met een wat minder wilde zee. Als je naar de 'rustige' kant van het strand gaat, heb je kans schildpadden te zien als je gaat snorkelen. Als je 'drukkere' kant van het strand gaat kun je profiteren van restaurantjes en resorts waar je voor niet al te veel geld ligbedjes, handdoeken en bodyboards kunt huren.
De dag daarna gingen we met de bus naar
Galle waar we sliepen in het Sea Green Guesthouse. Mama's Galle Fort Roof Cafe is leuk om op het dakterras met uitzicht op de vuurtoren een (borrel)hapje te eten. Of Pedlar's Inn is en tentje waar je lekker kan lunchen of ontbijten.
Laatste dag voor we Sri Lanka verlieten brachten we door in Negombo, omdat het dichtbij het vliegveld is. Wij waren daar op Poya Day (vollemaan). Als je in Sri Lanka bent op Poya Day is het zeker verstandig om van tevoren voor die dag een reservering bij een hostel te maken. Want het is voor de Sri Lankezen een vrije dag en de hostels zijn dan erg druk en het strand overvol. Dit had voor ons als gevolg dat we in een sfeerloos hotel buiten het centrum terecht kwamen. Niet zo leuk om je vakantie mee af te sluiten helaas...
Al met al hebben we in die twee weken denk ik in totaal zo'n 1100 euro per persoon uitgegeven. Dat is voor vliegtickets, vervoer, chauffeur, overnachtingen, eten, excursies en fooien. We hebben luxe accommodatie en vervoer afgewisseld met eenvoudige accommodatie en vervoer. In die twee weken hebben we alles kunnen zien wat we wilden zien. We vonden Sri Lanka een prachtig land, met heel diverse landschappen, prachtige natuur en cultuur, vriendelijke bevolking en heerlijk eten!
Onveilig hebben we ons er geen moment gevoeld. Echt in het noorden zijn we niet geweest, maar dat schijnt tegenwoordig wel veel beter bereisbaar en veiliger te zijn. Als vrouw heb ik me een enkele keer in de bus wel wat bekeken gevoeld door locale mannen, maar niet geïntimideerd. Maar dat was eigenlijk ook alleen als ik een hemdje aanhad (blote schouders, beetje decolleté). Het is dan wel fijn als je iets van een bolero (zo'n mouwen-ding) over je hemdje kan aantrekken, dat scheelt al. En het scheelt denk ik ook dat ik met mijn vriend was.