Dag Olda
helaas geen onbekend probleem bij mij. Wij werken ook met een visumbruo en helaas gebeurt het dat die denken dat formulieren nog goed genoeg zijn om in te dienen omdat de verandering vanuit de ambassade zo miniem is en zo recent dat men soepelheid verwacht. En zoals je zegt, soms ligt het er al en moet je gewoon afwachten of de ambassade je gunstig gezind is of niet.
Je bent kompleet overgeleverd aan de grillen van een ambassade en daar doe je heel weinig aan. Mocht je nu toch niet op tijd je visum hebben dan is dit eigenlijk..... heel hard gezegd... niet het probleem van de reisorganisatie.
Als reiziger ben jij namelijk verantwoordelijk voor het in orde hebben van je reisdocumenten. ( hoe moeilijk dat soms ook is).
Een aantal goede annuleringsverzekeringen dekken dit probleem ook. Je kunt in dat geval dus al je geld terug krijgen. Met dat geld kan je dan een nieuwe reis boeken ( bij bijvoorbeeld je huidige reisorganisatie)
Voor een reisorganisatie is het natuurlijk ook niet te doen om de kosten te dragen voor dit soort "ongevallen". De reis die jij geboekt hebt is namelijk een aantal weken voor jij vertrekt al betaald aan de luchtvaartmaatschappijen, lokale hotels, gidsen, busmaatschappijen etc. Je reisorganisatie kan dat geld ook niet meer terug krijgen. Daarnaast kunnen zij er ook helemaal niets aan doen om dit te voorkomen.
Wanneer je reisorganisatie werkt met een lokale agent die soepel is en ook bereid is wat verlies te pakken dan kunnen ze je misschien nog op dezelfde reis zetten ietsje later. Maar dan moet je wel echt een beetje geluk hebben
Maar... ik zou nog niet al te veel in de stress schieten want ik heb nog niet veel meegemaakt dat het visum niet kwam. Soms wel pas op het allerallerlaatste nippertje.
Ik duim voor je