Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Stefanb

Maand door Australie

Bericht door Stefanb »

Op dit moment zit ik er aan te denken om mijn zomervakantie dit jaar met een grote rugzak naar Australie te boeken! Stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en het lijkt nu allemaal te lukken. Nu wil ik een maand gaan (kan niet langer ivm werk) vanaf eind augustus tot eind september ongeveer. De route die ik in gedachten heb is als volgt:

- Vliegen op Sydney. Daar 4/5 dagen blijven na de lange reis.
- Doorvliegen naar Cairns, in verband met het klimaat/temperatuur.
- Vanaf Cairns met de Greyhound afzakken naar beneden.
- Onderweg oa stoppen in Townsville, Airley Beach en andere toffe steden/plekken.
- Eindigen in Brisbane, vanaf daar een terugvlucht.

Op deze manier reis ik, behalve de eerste dagen in Sydney (maar het is wel lekker om die lange reis te onderbreken denk ik?) mooi mee met het weer: het moet dan als ik zuidelijker ga daar ook steeds warmer worden.

Deze reis ga ik alleen maken (dan 26 jaar oud) en hoop onderweg in de hostels genoeg mensen tegen te komen om de toffe dingen te doen daar. Nu heb ik uiteraard ook al wat op mijn lijstje staan:
- Blue Mountains
- Snorkelen vanuit Cairns
- Vlucht over de whitsundays en het barrier reef vanuit Airley Beach
- Toffe parken / andere tours

Nu heb ik, anders zou ik dit topic natuurlijk niet openen, ook een paar vragen! Die zijn als volgt:

- Wat is de beste optie qua vlucht? Lees meerdere routes (overstop Dubai, Tokyo, Hong Kong, Singapore). Wat zijn jullie ervaringen en waar kan ik deze tickets het beste boeken?
- Is dit reisschema te doen in een kleine maand (4 weken)?
- Heeft er iemand ervaring met de YHA hostels? Op internet zien deze er goed uit en ze zitten vrijwel overal: zou mooi uitkomen dus. Wil vooraf namelijk namelijk wel iets vastleggen (Sydney en Cairns), omdat het een, naar mijn idee, redelijk strak reisschema is.
- De welbekende vraag: wat mag ik echt niet missen en wat is dé tip voor deze vakantie?

Bedankt alvast voor het lezen en het antwoorden! _O_
Erik
Site Admin

Re: Maand door Australie

Bericht door Erik »

Mooie plannen! Vier weken is wel kort voor Australië. Zeker voor de Oostkust, maar ik begrijp het "probleem" dat je niet langer kunt i.v.m je werk. Ik zou daarom wel duidelijke keuzes maken. De meeste mensen hebben een aantal dagen nodig om te acclimatiseren. Je zou wanneer je in Sydney bent naast de stad ook de Blue Mountains kunnen bezoeken. Deze liggen vlak bij de stad. Cairns zelf is een stuk kleiner (en overzichtelijker) en heeft veel activiteiten rondom deze plaatst. Zoals je hier kunt lezen. https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 16782.html

Townsville is alleen interessant als je er ook gaat duiken. Airley Beach is wel leuk en hier kun je b.v. naar de Whitsunday Islands. Zo'n toertje kost je wel een aantal dagen. Neem eens een kijkje op de Australië sectie waar je heel veel kunt vinden.

Snorkelen is een populaire plek om te snorkelen. Er zijn wel mooiere plekken om dit te doen, maar het goedkoopst kan dit waarschijnlijk in Cairns door het aanbod.

De vlucht over de Whitsundays zal ongetwijfeld erg mooi maar ook kostbaar zijn.

Parken zijn er voldoende en ik denk dat je een mooie mix zal moeten maken tussen van alles een beetje of veel van weinig :)

Wat de vlucht betreft zou je kunnen kijken via Londen. Daar zijn meestal de goedkoopste vluchten. Via Dubai, Hong Kong en Singapore zijn in inderdaad ook veel routes. Een aantal daarvan vliegen wel alleen maar tot Perth volgens mij.

Je reis schema is heel erg strak. Dat betekent dat je dus hoge kosten zal hebben en weinig tijd op een bepaalde plek.
YHA zijn prima hostels. Je kunt ze altijd bekijken via Trip Advisor of een van de andere sites. Reserveren kan handig zijn, maar is volgens mij niet altijd nodig.
Zie de Australië sectie voor goede tips en maak duidelijke keuzes wat je wel en niet kunt zien.
EmielT

Bericht door EmielT »

Strakke planning, maar ik schat dat het prima te doen is in die tijd. Al zul je wel merken dat andere backpackers het veel rustiger aan zullen doen en jij vaak voor andere reizigers uit zal reizen omdat je een planning hebt waar je je aan wilt houden.

YHA hostels zijn prima hostels, maar voor in Cairns zou ik Gilligans hostel aanraden.

Zelf ben ik destijds via Singapore gevlogen en heb 3 dagen in Singapore doorgebracht om de lange vlucht te doorbreken. Als je dit niet doet zou ik inderdaad aanraden een paar dagen in Sydney te verblijven om daar over je jetlag heen te komen voordat je weer het volgende vliegtuig instapt.

Ik heb zelf ook gesnorkeld vanuit Cairns, maar kreeg daar van verschillende mensen te horen dat zij iets zuidelijker hadden gedoken en ze daar meer vrijheid kregen tijdens het duiken en dus ook meer hebben kunnen zien.

Verder vond ik zelf Fraser Island een hele leuke plek om 2/3 dagen te zijn voordat je je reis eindigt in Brisbane. Brisbane heb je in 1 dag wel gezien)
Stefanb

Bericht door Stefanb »

Bedankt voor de antwoorden! Scheelt zeker :).

Wat betreft de financiele kant: hier zit ik gelukkig redelijk ruim. Dat houdt wat meer ruimte voor tours / extra's, zoals inderdaad die vlucht.

@ Emiel: waar zou ik het beste kunnen snorkelen dan?

Hoe is het weer in augustus? Is dat nog te doen? Kan in september hoogstwaarschijnlijk geen vrij krijgen. Of is het dan verstandiger om te wachten tot november?
EmielT

Bericht door EmielT »

Dat vind ik dus een beetje lastig te zeggen, ik heb zelf namelijk stage gelopen in Australië en heb vrijwel al mijn reisjes daar in korte tripjes van 3/4 of max. 5 dagen moeten doen (en telkens vanuit Brisbane). Vandaar dus ook de opmerking dat ik merkte dat andere reizigers allemaal veel rustiger konden reizen en ik alweer weg was uit een plaats terwijl zij daar nog langere tijd bleven.
Ik kan daarom ook helaas niet zeggen waar het duiken/snorkelen fijner is dan in Cairns (niet dat Cairns tegen zal vallen hoor ;) )

Ik ben eind augustus toen aangekomen in Brisbane, het was toen prima weer om overdag in een korte broek rond te lopen, maar 's avonds had je toch een vestje nodig. Maar aangezien jij begint in Cairns en pas later in Brisbane aan zal komen denk ik dat je reis ook op dat gebied een top reis zal zijn. :)
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Probeer 2 á 3 dagen een stopover te maken in Singapore, KL of Hong Kong. Dat breekt het lange vliegen wat en is bovendien ook een hele leuke ervaring. Ookal heb je dan een paar dagen minder in Australië. Natuurlijk even uitzoeken wat de goede deals zijn. Handig om misschien even contact te leggen met organisaties als Killroy of Tunafish etc.

YHA zijn over het algemeen prima hostels. Niet de goedkoopste en ook geen partyhostels. Je kunt voor een klein bedrag lid worden waardoor je per nacht een paar dollar korting kunt krijgen, maar ik weet niet of dat voordelig is aangezien je maar een paar weken gaat en je dan dus een soort van gebonden bent aan YHA. In Cairns in ieder geval inderdaad naar Gilligans gaan.

Vergeet niet om vanuit Cairns ook een klein stukje naar het noorden te gaan de Daintree in vanaf Port Douglas.
Fraser Island niet overslaan. Ga een paar dagen met een gehuurde 4wd met campeerspullen die je overal in Hervey Bay kunt huren. Vwb de Whitsundays is het ook leuk om een paar dagen met een zeiljacht mee te gaan.
Anneleen92

Wat te doen in 3 weken Australie??

Bericht door Anneleen92 »

Hallo iedereen

In juli reis ik met mijn vriend 3 weken door Australie vanuit Sydney (ik ben al hier, hij arriveert begin juli). Gegeven de wintermaand, wat is mogelijk om allemaal te bezoeken? Ik zou het graag houden bij het mooie weer, dus het midden-noorden van Australie lijkt me het meest aangewezen in deze periode. We willen graag veel van de natuur zien, maar mooie steden kunnen ook niet ontbreken. Iemand suggesties voor een goede route? Cairns moet er sowieso bij zijn. We willen zowel tussenvluchten maken als een auto huren.

Aangezien we zo weinig tijd hebben, denk ik dat het beste is om alles op voorhand tot in detail te plannen. Ik kijk dus uit naar jullie reacties :)

Alvast bedankt!
GinoT
Wereldreiziger

Re: Wat te doen in 3 weken Australie??

Bericht door GinoT »

Hi Anneleen,

Leuk dat je vriend je komt opzoeken! Toen ik een jaar in Australie verbleef heeft mijn zus mij opgezocht en hebben we samen 16 dagen gereisd door Australie. Doordat de tijd krap was hebben we ons tot enkele locaties beperkt en hebben we besloten te vliegen. Mijn zus kwam me trouwens opzoeken in Augustus. Niet de beste tijd van het jaar betreft Australie, maar toch echt de moeite waard. Wij hadden de volgende reis:

- 5 dagen Sydney e.o. Dit is incl. de grote attracties zoals Blue Mountains;
- Naar Melbourne gevlogen en direct een 3 daagse autorit (gehuurd) Great Ocean Road;
- Vanaf Warrnambool zijn we richting de Grampians (Halls Gap) en weer teruggereden naar Melbourne. Hier deden we 2 dagen over;
- In Melbourne hebben we 2 dagen doorgebracht;
- 5 dagen Cairns via het vliegtuig vanaf Melbourne;
- Terug naar Sydney voor 1 dag met het vliegtuig. Dit was het eindpunt.

Als je enkel tot een regio wilt beperken adviseer ik je om een auto te huren. Als je wilt reizen zoals ik en mijn zus hebben gedaan adviseer ik je te vliegen.

Sydney was vooral 's avonds fris, maar overdags was het goed te doen. De reden dat we in Melbourne maar 2 nachten waren gebleven was i.v.m. het seizoen. We hadden het zekere voor het onzekere genomen. Tijdens de GAO was het weer best ruig en regenachtig. Ik moet bekennen dat ik het geweldig vond. Het gaf een zekere flair mee. Bovenop dat waren er minder toeristen.

In Cairns moet je sowieso het GBR opzoeken. Daarnaast kun je een dagtrip/tweedaagse trip naar Cape Tribulation ondernemen, het Daintree Rainforest en/of de Tablelands opzoeken. Het voordeel, wat ook een nadeel kan zijn, is dat er bij elke bestemming genoeg te doen is. Zorg dan ook dat je reis goed is afgestemd.

Enkele budgetmaatschappijen zijn Jetstar en TigerAir. Daarnaast werken deze maatschappijen samen met autoverhuurbedrijven waardoor je korting kan krijgen.

Heel veel plezier en succes!

Gino
Anneleen92

Bericht door Anneleen92 »

Dag Gino

Bedankt voor je reactie! Ik zie dat jij dus eerder voor het zuiden gekozen hebt, ondanks het mindere weer in augustus. Ik wil dit vermijden en het houden bij het mooie, warme weer in het noorden zoals oa Cairns, Darwin, andere steden bovenaan de east coast,... Het is er immers in juli ook droogseizoen. Ik denk inderdaad dat we meer gebruik gaan moeten maken van het vliegtuig indien we op verschillende plaatsen verderweg van elkaar geweest willen zijn. Misschien dan een auto huren vanuit Mackay tot Cairns ende rest met het vliegtuig doen, ik weet het nog niet goed. Dit is 600km ik denk dat dit goed te doen is.

Alleszins bedankt voor de reactie!!
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Ik denk een reis m.b.v. vliegen gecombineerd met een road trip een goede keuze is! Gezien daarvan heeft warm weer bij mij ook de Voorkeur. Vooral Victoria was regenachtig. Met name in The Grampians.
Tijdens de trip met mijn zus heb ik vooral opgelet met rechtstreekse vluchten. Gelukkig bieden zowel de eerder genoemde luchtvaartmaatschappijen genoeg opties aan om je keuze te kunnen maken.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik denk dan aan Sydney - Alice Springs - Darwin - Cairns? Het klinkt misschien veel, maar met vliegen moet het te doen zijn.
Wil je wat relaxter aandoen kun je misschien denken aan Sydney - Cairns en vanuit cairns een camper huren en naar brisbane rijden of terug naar Sydney)
Rutger30

Australie 4 weken (is de reis tussen Brisbane-Sydney mooi)

Bericht door Rutger30 »

Hallo,

Heeft er iemand tips voor mij;

Ik wil van Cairns naar Sydney (sydney 3 a 4 dagen stedentrip) met een camper en of een deel vliegen in 4 weken tijd.

Vraag ; is tussen de Brisbane - Sydney de moeite te rijden of kan je beter vliegen ivm met tijd zodat je meer tijd heb voor overige bestemmingen.

Hoor het graag,

Groetjes
Erik
Site Admin

Re: Australie 4 weken (is de reis tussen Brisbane-Sydney moo

Bericht door Erik »

Goede vraag... Er zijn wel wat interessante plaatsen tussen Brisbane en Sydney, maar er zijn er meer en meer bijzondere plaatsen tussen Brisbane en Cairns. Ik denk daarom dat ik zou beginnen te reizen vanaf Brisbane en dan eventueel stoppen bij Noosa Heads, Hervew Bay (Fraser Island), Airlie Beach (Withsunday Islands), Townsville (Duiken op schipswrak), Cairns.

Dat zijn denk ik wel de highlights van de oostkust die je mee wilt pikken als dat tijd technisch gaat lukken.
Avalanche

3,5 week Oostkust Australië, welke route?

Bericht door Avalanche »

Hoi!

Allereerst; thumps up voor Around the Globe. Ik kijk regelmatig op dit goede forum, maar wil nu ook zelf een vraag stellen.

Eind oktober vertrek ik naar Australië, in eerste instantie voor m'n werk. Aan het einde van oktober heb ik daar alles afgerond en zit ik in Adelaide. Daarna wil ik zo'n 3,5 week iets van het avontuur Downunder meepakken. Natuurlijk veel te kort, maar beter dan niks ;-).

Echter: wat ga ik doen? Ik zoek een haalbare combi tussen steden, natuur, reizen en chillen. Ik ben tegen die tijd 29, dus een beetje party kan ook nog wel ;) .

Ik zat grofweg aan 3 opties te denken:
1. Vanuit Adelaide een auto huren (evt. met mede-backpackers) en dan via de Great Ocean Road naar Melbourne (5 dagen), Melbourne (1 dag), binnenlandse vlucht naar Sydney (5 dagen), en dan het stuk naar Brisbane incl. Fraser Island-tour van 3 dagen (totaal 12 dagen).
2. Vanuit Adelaide een vlucht naar Sydney (5 dagen), dan het stuk naar Brisbane incl. Fraser Island (18 dagen).
3. Vanuit Adelaide een vlucht naar Sydney (5 dagen), dan vlucht naar Cairns of Townsville en dan zuidwaarts reizen naar Brisbane, incl. Whitsundays en Fraser Island (18 dagen).

Zoals jullie merken, staat sowieso hoog op m'n verlanglijstje om Sydney en Fraser Island te bezoeken. Ik vlieg vanaf Brisbane weer naar huis.
Optie 1 had al een tijdje mijn voorkeur, maar ik wil zeker niet de fout maken te veel in een te korte tijd te willen doen, zonder de mogelijkheid te houden ook eens langer dan 1 nacht op een chille plek te vertoeven.

Tips? Suggesties? Of andere opties?
Ik hoor het graag!
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Re: 3,5 week Oostkust, welke route?

Bericht door Rebec »

Great ocean road is zeker aan te raden en een paar dagen melbourne is ook heel fijn (zijn ook hele leuke feestjes). Vliegen van Melb naar Sydney moet niet veel kosten en van Sydney naar Brisbane doe je ook niet zo heel lang over. Ligt er net aan waar je wilt stoppen onderweg.

Als je de zuidkant overwilt slaan kun je ook naar brisbane vliegen en vanuit daar fraser Island doen en zo omlaag en de laatste dagen sydney. 3 weken is niet veel, maar het ligt er net aan hoeveel je bereid bent te betalen en te doen. Je kunt veel zien in 3 weken.
Plaats reactie