Indonesia 23 June - 29 July Checklist + Tips :)

Stel hier je vragen over Indonesië.
Jenny
Reisexpert

Re: Indonesia 23 June - 29 July Checklist + Tips :)

Bericht door Jenny »

Pascal F schreef:Yup,

Singapore > Kuala Lumpur = 20,-
Kuala Lumpur > Banda Aceh = 45,-

Wel ex. tax fee's, maar goed dat waren die andere ook!
En ex bagage, maar dan nog is het waarschijnlijk goedkoper. En KL is een leuke stad om een paar dagen te blijven wanneer je je visum voor Indonesie aan vraagt.

Wanneer kom je aan op Pulau Weh (en hoe lang blijf je)? Ik ben er vanaf de 8ste.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

In Indonesië betaal je luchthavenbelasting bij vertrek. Het zit dus niet bij je ticketprijs in. Vorige zomer was dat IDR 150.000 p/p voor internationale vluchten vanaf Bali. Voor binnenlandse vluchten betaal je rond de IDR 35.000
De meeste mensen gaan voornamelijk naar Lombok voor Sengigi en de Gili's. Als je niet zo zit te wachten op een heleboel toeristen, dan is Kuta op Lombok misschien en leuk alternatief.
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Bedankt!

Wederom een vraag: Is het handig/ noodzakelijk een creditcard te hebben? Of kom ik met een internationale ING pas ver genoeg?:)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een creditcard kan handig zijn als backup. Je kan je pinpas kwijt raken, hij kan kapot gaan, je kan in het ziekenhuis belanden of onverwachts een tickets moeten boeken. Situaties waar je niet op hoopt, maar waarbij een stukje plastic je leven kan vergemakkelijken op momenten dat je al genoeg andere zorgen aan je kop hebt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
VincePrince

Bericht door VincePrince »

Hi Pascal, ik heb je post bekeken op het forum en vermoed dat je inmiddels al terug bent van je reis. Hoe is je reis je bevallen? :)

Ik sta zelf op het punt om ook die kant op te gaan en was benieuwd naar je bevindingen en mogelijke tips en aanraders.
Ik wil van af 15 aug tot 4 sept gaan backpacken en net als jij is dit mijn eerste keer.
Aan je interesse lijstje te zien delen we de zelfde en wil ik vooral meer genieten van cultuur, natuur, en duiken.

Ik ga op de bonnefooi en wil met een tent kamperen en 2x per week een hotel boeken.
Wat ik me wel afvroeg zijn de kosten die je dagelijks ongeveer kwijt bent aan reizen per taxi, scooter, eten en drinken. Wat je ongeveer voor een dag opzij moet zetten om te overleven.
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Hi Vince,

Ik ben inderdaad terug, de reis is zeer goed bevallen (behalve dat ik de laatste 10 dagen zo moe als wat was).

Ik had 5 weken uitgetrokken voor Singapore - Java - Bali - Lombok/Gili. Ik had ruim de tijd om overal goed te kijken, eigenlijk had ik nog wel tijd over. Maar dit heb ik opgevuld met een weekje relaxen.

Ben 4 dagen van te voren in Singapore geweest en 1 dag erna, dus precies 30 dagen in Indonesië (30 dagen visum on arrival, want ik was te laat om het nog in NL aan te vragen ivm paspoort die verliep en aangevraagd moest worden). Maar zo te zien ga jij 3 weken, dus je kan sowieso voor een VOA gaan.

Vanuit Singapore ben ik naar Jakarta gevlogen en vanuit daar het hele eiland over richting Bali. Helaas heb ik wel heel Java met de bus moeten doen, ivm lokale vakanties zaten alle treinen vol. Ik raad je toch de trein aan als er tickets zijn, met de bus had ik totaal zo'n 35-40u reistijd. Als ik het zelf opnieuw zou doen zou ik vanuit Singapore direct naar Yogyakarta vliegen.

Ik raad je aan om overal je tijd voor te nemen. Er is namelijk veel te zien :). Zelf zou ik 1 week Java, 1 week Bali en 1 week Lombok doen.

Verder heb ik niet met een tent gereisd dus heb geen idee hoe het met campings etc. zit. Hostels had ik nooit een probleem mee om te vinden (ook al was het topdruk).

Mijn kosten waren in totaal:

Amsterdam - Singapore (2way) €480,- met Lufthansa
Singapore - Jakarta €70,- met Airasia
Denpasar - Singapore €50,- met Airasia
Eten/ Drinken (ook alcohol)/ Slapen/ Tours/ Duiken/ Scooter en de rest €1200

Voor 35 dagen dus gemiddelde uitgaven: €34,- per dag (ex vluchten)

Uitschieters qua uitgaven bij mij waren toch de duiken (2 duiken op Gili), de dagen in Singapore en het wat duurdere hotel in Bali mijn laatste week. Als ik dat niet had gedaan had ik het wel rond de €1000 gehouden.

Handige dingen:

- Visum on arrival kost 25 US dollar bij binnenkomst
- Je moet een retourticket het land uit hebben, anders kom je het land niet binnen
- Je moet (in ieder geval op Denpasar, Bali) 150 000 RP (13 euro) betalen om het land uit te gaan

Als je nog vragen oid hebt hoor ik het!

Alvast veel plezier!
VincePrince

Bericht door VincePrince »

Wat een geweldige trip Pascal. Ik zal je adviezen zeker meenemen als ik vertrek.
Voor mij is het de eerste keer dus ben ook benieuwd. Wil wel proberen om 2x per week een hotel te boeken maar wil toch meer van de natuur, tropisch regenwoud en de bergen zien. Ja en het duiken ben ik ook verzot op dus zal daar dan maar extra rekening mee houden als uitschieter :)

Thnx voor je mooi verslag. ;)
Plaats reactie