Hi Vince,
Ik ben inderdaad terug, de reis is zeer goed bevallen (behalve dat ik de laatste 10 dagen zo moe als wat was).
Ik had 5 weken uitgetrokken voor Singapore - Java - Bali - Lombok/Gili. Ik had ruim de tijd om overal goed te kijken, eigenlijk had ik nog wel tijd over. Maar dit heb ik opgevuld met een weekje relaxen.
Ben 4 dagen van te voren in Singapore geweest en 1 dag erna, dus precies 30 dagen in Indonesië (30 dagen visum on arrival, want ik was te laat om het nog in NL aan te vragen ivm paspoort die verliep en aangevraagd moest worden). Maar zo te zien ga jij 3 weken, dus je kan sowieso voor een VOA gaan.
Vanuit Singapore ben ik naar Jakarta gevlogen en vanuit daar het hele eiland over richting Bali. Helaas heb ik wel heel Java met de bus moeten doen, ivm lokale vakanties zaten alle treinen vol. Ik raad je toch de trein aan als er tickets zijn, met de bus had ik totaal zo'n 35-40u reistijd. Als ik het zelf opnieuw zou doen zou ik vanuit Singapore direct naar Yogyakarta vliegen.
Ik raad je aan om overal je tijd voor te nemen. Er is namelijk veel te zien

. Zelf zou ik 1 week Java, 1 week Bali en 1 week Lombok doen.
Verder heb ik niet met een tent gereisd dus heb geen idee hoe het met campings etc. zit. Hostels had ik nooit een probleem mee om te vinden (ook al was het topdruk).
Mijn kosten waren in totaal:
Amsterdam - Singapore (2way) €480,- met Lufthansa
Singapore - Jakarta €70,- met Airasia
Denpasar - Singapore €50,- met Airasia
Eten/ Drinken (ook alcohol)/ Slapen/ Tours/ Duiken/ Scooter en de rest €1200
Voor 35 dagen dus gemiddelde uitgaven: €34,- per dag (ex vluchten)
Uitschieters qua uitgaven bij mij waren toch de duiken (2 duiken op Gili), de dagen in Singapore en het wat duurdere hotel in Bali mijn laatste week. Als ik dat niet had gedaan had ik het wel rond de €1000 gehouden.
Handige dingen:
- Visum on arrival kost 25 US dollar bij binnenkomst
- Je moet een retourticket het land uit hebben, anders kom je het land niet binnen
- Je moet (in ieder geval op Denpasar, Bali) 150 000 RP (13 euro) betalen om het land uit te gaan
Als je nog vragen oid hebt hoor ik het!
Alvast veel plezier!