Rondreizen in Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
MyrtenRemgoesThailand
Vakantieganger

Bericht door MyrtenRemgoesThailand »

Dank je wel Rudi,

Nu zoek ik eigenlijk iemand die mij kan helpen met het uitstippelen van een rondreis van 3 weken, waarvan wij zeker de laatste week een mooi eiland willen bezoeken en ook zeker naar de tijgers zijn geweest.
Misschien een stomme vraag maar ik kan echt niet plannen haha...

Dank jullie wel alvast!

Groetjes Myrthe
Oef wat moeilijk zo'n reis plannen!!!!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik kan je wel helpen met wat planning maar moet dan wel weten wat je precies wilt en hoeveel dagen je hebt.

Zoals ik het nu zie:
dag 1: je komt aan in Bangkok en gaat richting Kho San Road. Afhankelijk van het tijdstip dat je aankomt zoek je een guesthouse ( voor 15.00 's middags) en anders moet je er al 1 geboekt hebben. deze dag ga je bijkomen en aclimatiseren. eventueel een beetje om je heen kijken.
dag 2: loop richting Grand Palace en kijk je ogen uit. zorg dat je kleding ieder stukje huid bedekt anders kom je er niet in!
ergens op deze dag kijk je rond bij een van de vele tourbureautjes en boek je een 2 daagse trip richting Kanchanaburi/bridge over the river Kwai en zorg dat daar de tijgertempel optie inzit.
dag 3: doe je een van de ander highlights van bangkok of de omgeving.
dag 4: vertrek je dan 's ochtends voor je 2 dagen tripje. je neemt alleen een klein rugzakje mee en laat de rest veilig achter in je guesthouse.
dag 5: kom je s'avonds terug in bangkok.

ongeveer 2 dagen( of langer) voordat je richting het zuiden wilt koop je in Bangkok een buskaartje richting Ko Tao ofzo. Deze bussen gaan 's nachts en ergens gruwelijk vroeg in de morgen word je dan een paar uur gedropt langs de weg waar je weer opgehaald word door een pick-up die je weer naar een restaurantje brengt waarna ze je naar de boot brengen en dan rond een uur of 14.00 zet je voet aan wal op Ko tao. Reken dus op een volle reisdag heen en ook weer terug naar 1 van de eilanden vanaf bangkok. neem die reisdagen ook maar ruim want soms wil je daarna gewoon slapen dus plan dan niet een excursie.

hoeveel dagen heb je nu nog over? en wat zou je willen zien/doen?

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
MyrtenRemgoesThailand
Vakantieganger

Dit klinkt al super! Dank je. We hebben ongeveer 3 weken/ 18 dagen (ligt eraan hoeveel mijn vriend vrij kan krijgen.
En wat raad je aan; reizen in november of in januari?
Ik wil vooral heel veel cultuur proeven. Hoe vonden jullie de markt in Bangkok?

Groetjes Myrthe
bolletjeom
Reisexpert

Cultuur?
wat voor een beeld heb je daarbij? wat wil je zien? want vergeleken met andere aziatische landen vind ik niet zoveel typisch aziatische dingen in Thailand.

Markt???welke markt? ik ben in bangkok niet op een specifieke markt geweest. half Bangkok IS een markt ;-)
Maar als je de flaoting markt bedoeld buiten bangkok......
hmmmmmm echt vreselijk toeristisch en niets authentieks aan....maar toch wel weer grappig om te zien. Hen je weinig tijd dan is dit een van de eerste dingen die ik zou laten varen als ik jou was.

in de buurt van Chiang Mai heb je heel veel handwerk fabriekjes en kan je er een tourtje langs doen. dan ga je kijken hoe ze zilver bewerken, zijde beschilderen, laqueerdoosjes maken etc etc. Dat is wel grappig.

Vanuit Pai kan je een jungle trekking doen en door een paar dorpen wandelen die bewoondworden door Hilltribes. Zij zelf zijn druk aan het werk op het veld dus verwacht geen traditionele welkomsceremonie ;-)
Maar Chiang Mai en Pai zijn een lange nachtbus rit verwijdert van Bangkok.
Dus als je daar heen wilt voor bijvoorbeeld een jungletrekking( wat de moeite waard is dan moet je rekenen op 3 a 4 dagen met heen en terugreis en 2 dagen daar.

Verder kan je naar Ayuthaya dat is ook niet zo heel ver van Bangkok om de oude tempels te bekijken.

qua reistijd weet ik het niet. ik ben er in juli, augustus en juni en februari geweest en ik heb niet echt verschil gemerkt.
Maar voor de eilanden kan het uitmaken naar welke kant je toe moet.
ik geloof dat van mei tot oktober slecht is voor de ko pipi en krabi kant en juist goed is voor de ko tao en samui kant.

gr rudi
MyrtenRemgoesThailand
Vakantieganger

Thanks again!!! Heb weer meer om me op te orienteren!
:)
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Cultuur?
wat voor een beeld heb je daarbij? wat wil je zien? want vergeleken met andere aziatische landen vind ik niet zoveel typisch aziatische dingen in Thailand.
Ik vind het altijd een beetje jammer als mensen Thailand afdoen als toeristisch, platgetreden pad, had je 10 jaar geleden moeten zijn, etc. Niks tegen jouw en niet eens specifiek als reactie op jouw post Rudi! Het is meer dat ik dat soort dingen vaak heb gehoord, het is van die typische backpackerspraat. Pas als je in het meest achterlijke achterafhoekje van een land waar niemand ooit van heeft gehoord bent geweest, ja dan heb je de 'true experience'. Wat je daar in hemelsnaam moet doen....? Geen idee. Ik denk dat iedereen die gereisd heeft dat beeld wel een beetje kent, je komt af en toe van die mensen tegen die proberen te bewijzen dat ze de ultieme backpacker zijn ofzo?? Nou jah ik dwaal af... :D

Thailand barst van de cultuur, en de doorsnee Thai heeft gerust wel eens eerder een toerist gezien maar is nog steeds net zo Aziatisch als een Cambodjaan en echt geen halve westerling. Het barst er van de cultuur, en als je een beetje je eigen ding doet hoef je je nooit te ergeren aan toeristische rommel.
bolletjeom
Reisexpert

hi marijn

even een reactie op je bericht en niet omdat ik me aangevallen voel ofzo.

ikzelf heb wel eens het idee dat mensen ( inclusief mezelf) een bepaald beeld hebben van een land door de mooie plaatsjes in de reisgidsen.
En soms kom je in zo'n land zelf en zie je dat zo'n reisgidsfotograaf 1.000 opties voor een mooie foto had.
En soms kom je in een land en vind je het knap dat er een mooi plaatje geschoten is.

ik vind thailand ergens in het midden thuishoren.
Je kan zeggen dat het nog niet westers is, dat klopt. Maar wel behoorlijk ontwikkeld en dicht bevolkt op de plekken waar de meeste toeristen komen. Niets mis mee, maar dus niet die uitgestrekte rijstvelden en tropischebossen die sommige mensen verwachten.
En die zijn er wel!.....je moet ze alleen gaan opzoeken en dus naar het noorden!

Ik zelf vind het noorden prachtig!
het ging mij er niet om om Thailand naar beneden te halen ik was benieuwd wat voor beeld deze mensen hebben en wat ze hopen te zien, zodat ik ze misschien een tip kan geven waar ze dat kunnen gaan zien.
( ik voel me overigens nog steeds niet aangevallen hoor!)

groetjes rudi
MyrtenRemgoesThailand
Vakantieganger

Wat ik ook eigenlijk bedoel met cultuur is vooral dat je een echt stukje Thailand hebt gezien. De mooie bounty eilanden zijn mooi meegenomen voor de laatste week (ik moet daarna een jaar weer hard werken dus een beetje relaxen kan geen kwaad) Maar ik wil ook echt het bijzondere van Thailand "proeven".
Ik ben dan ook harstikke blij dat ik zo geholpen word door jullie allemaal!!!

Groetjes Myrthe
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Alles in Thailand hoort wat mij betreft bij het 'echte' Thailand, het is juist die vreemde mix die het zn eigen karakter geeft. De immense grootte van Bangkok, de nieuwe auto's die je ziet rijden, en 2 minuten later de krotten die er langs het spoor staan waar mensen vrolijk hun was ophangen aan alles wat los en vast zit. De rijstvelden, jungle en tempels, maar ook de markt en etensstalletjes die werkelijk overal staan. De opdringerige tuk-tuk drivers en de 'wanna buy suit?? real armani suit!' mannetjes, maar ook de monniken in hun oranje gewaden en de studenten die graag even hun Engels komen oefenen. Ik denk niet dat je een bepaald beeld van Thailand na moet jagen, maar juist het land moet ervaren zoals het op dit moment is!

Ik kan het noorden en dan met name Pai trouwens ook warm aanbevelen, heb daar een meerdaagse rafttrip gedaan die erg leuk was! Verder als je inderdaad naar een markt wil is er elk weekend een enorme markt in Bangkok (ben de naam kwijt) waar echt van alles te koop is. Je kunt er een hele dag ronddwalen en niks 2 keer zien! Niet dat het qua vormgeving of producten erg traditioneel is trouwens, geen boten vol bananen of dat soort. Maar als je spullen wilt kopen zit je er goed! :)
MyrtenRemgoesThailand
Vakantieganger

Dank je Marijn,
Dat word dus met een lege rugzak heen en met een volle terug :lol:
Wij willen de laatste week lekker uitrusten op een eiland. Heb je daarvoor een goede tip en ook daar een goed hotel aan het strand natuurlijk :P
Alvast bedankt...
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik denk dat alle eilandjes wel leuk zijn. Ben zelf op Koh Tao en Koh Pha ngan geweest allebei erg leuk en mooi hoewel natuurlijk zeker niet 'onbewoond'. Strand was niet helemaal hagelwit maar dat hangt ook af van het seizoen geloof ik. Verder is net over de grens in Maleisie ook nog een zootje leuke eilandjes te vinden, daar zo ik Palau Perhentian (becil?) zeker aan kunnen raden maar dat is misschien al wat uit de richting, zeker als je ook naar noord Thailand wil. Voor feesten en gewoon all round is Koh Pha ngan een goede keus, maar als je echt voor de rust en het paradise-on-earth gevoel gaat kun je waarschijnlijk beter naar een ander eiland gaan.
bolletjeom
Reisexpert

he marijn!!!!
ssssstttttt!!!! dat van de perhentian islands moet je niet verder vertellen joh!
als de hele wereld er achter komt dat het paradijs in noordoost maleisie ligt....wat dan ? :lol:
MyrtenRemgoesThailand
Vakantieganger

Wauw dat moet dan wel heel mooi zijn daar.
Heb net even op air asia gekeken en voor een heen en terug vlucht naar Langkawi airport betaal je 35 euro :!: dat is niks dus....
Al je daar bent kan je dan makkelijk op het paradijsje komen?

Dank jullie voor de tips en dit blijft zeker tussen ons hihi!!
bolletjeom
Reisexpert

dan zit je helemaal aan de verkeerde kant :lol: en ook nog eens omringd door water ...da's niet handig
:lol:
de perhentian islans liggen voor de noord oost kust.
Vanaf Kota Baru is het een paar uurtjes ( als ik het me goed herinner)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Perhentians ... droomdroom :roll: ... daar was ik in 2000 ofzo.
'k Vraag me af of het nog altijd zo maagdelijk is als toen :?:

Wat betreft Thailand, waar ik ondertussen 5x ben geweest (of gepasseerd); ook dit is de afgelopen 10 jaar erg veranderd. Paradijselijke plekjes van vroeger zijn nu overstroomd door toeristen. Maar ook in mijn hoofd is het veranderd. Misschien omdat ik ondertussen zoveel méér heb gezien op de wereld en onbewust vergelijkingen maak. Beetje gewoontjes in vergelijking met andere landen ...
Maar het is en blijft een ideale plek om voor het eerst je rugzak uit te testen. Beter hier beginnen om daarna "off the beaten track" te reizen , om het met de woorden vd Lonely Planet te zeggen.
Ideale reisgids trouwens voor mensen die problemen hebben met iets te plannen ( :wink: naar MyrtenRem...).

Terwijl Pai 10j terug een slapend dorpje was met 2 of 3 guesthouses, heb ik gehoord dat er nu een leuk sfeertje hangt. Nog tien jaar wachten, en het is ook daar om zeep.
Dingen "bezoeken" kan je op eigen houtje, zonder tussenpersonen of reisbureautjes. Dit wat betreft Kanchanaburi; beter dit met bus of trein te doen en dan door reizen naar 't zuiden (geen tijdverlies en alle vrijheid).
Ayuthaya vind ik ook nog steeds de moeite. Kan je eventueel doen als je onderweg bent naar Chiang Mai (en even aapjes kijken in Lopburi).
Afhankelijk vd moesson doe je de Andamanse zee of de Golf. Geef mij maar de Andamanse :!: ... net ietsje paradijselijker vind ik. 'h Heb gedoken bij Koh Tao en Koh Mak (vlakbij Koh Chang), maar iedereen zegt dat het in de Andamanse zee beter is (staat nog op m'n lijstje).

Voor de rest: trek je niet te veel aan van de negatieve praat van mij of anderen, het zal een toffe reis worden. Zeker weten!
Plaats reactie