Istanbul

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
zaratoestra
Reisexpert

Re: Istanbul

Bericht door zaratoestra »

zou me over istanbul niet teveel zorgen maken. is nog vrij modern daar...
zowieso zou ik een sjaal meenemen om je hoofd en schouders te bedekken qua moskee bezoek.
Zorg dat je fijne kousjes ofzo meehebt wanneer je schoenen zonder kousen draagt, anders moet je op je blote voeten die moskee door en is misschien minder leuk.

wat jij zegt rok met legging eronder is zeker te doen en shirt erop... no problemo

Wij zijn in istanbul 1x in een vrij strikte gelovige wijk gewandeld en daar was het wel een beetje vreemd. Daar heb ik ook mijn sjaal op mijn hoofd gezet. iedereen liep daar gesluierd en kledij tot op de grond.

Geniet maar van Istanbul, 'tis er zalig.

Zowieso de bekende bezienswaardigheden: Agia Sofie, Blauwe Moskee en Topkapi paleis (jammer dat je mee met een tour moet om de harem te bekijken. Gaat allemaal nogal vlug dus af wegen of je dit bij je ticket extra koopt of niet).
Buiten de harem kan je in het topkapi paleis, niet echt een paleis maar eerder allemaal losse paviljoentjes gezellig rustig rondlopen. Op het baldakijntje van sultan ibrahim heb je een leuk uitzicht op het water. Achter het topkapi paleis heb je de fontein van ahmed de 3e

Neem ook een kijkje in de ondergrondse basilika cisterne. ligt naast de blauwe moskee / agia sofia.
Het archeologisch museum was ook wel leuk ... redelijk wat perzische overblijfselen.

Het is ook leuk om een boottochtje te maken op de bosporus en gouden hoorn. Op die manier passeer je nog via verschillende paleizen. Wij hebben die niet gedaan omdat we toen echt krap bij budget zaten en daar heb ik nog altijd spijt van... is een mooi lesje geweest voor de toekomst.
Je kan ook eens rondsnuffelen in de Grote bazaar, de kruidenbazaar en aan de buitenkant vind je een dierenmarktje.
Ga zeker ook eens thee drinken en waterpijp roken in een theehuis. het corlulu ali pasahof vonden wij wel gezellig.

Taksim is vnl. een streek met shopping centra en bars. Het is aan de andere oever.
Wanneer je echt een culinaire uitdaging wil aangaan eet dan een iskembe-soep/corba. grrrr, ingewandensoep nogal zurig van smaak.

Wanneer je dan toch aan de andere oever bent is het leuk om rond te wandelen op de vismarkt in de buurt van de galatabrug.
De galatatoren kan je ook omhoog gaan maar is oneindig duur. hebben wij niet gedaan.

Geniet er maar van... tis leuk om in rond te wandelen. je komt altijd wel iets tegen. Eten is goedkoop en overnachting ook.
wijzelf hebben alles te voet gedaan!!! 't is wel te doen.

Groetjes Ellen
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik vond het in istanbul een behoorlijke mix tussen oost en west. Ook wat de kleding betreft. Sommige vrouwen waren nog redelijk traditioneel en anderen weer heel Europees. Het is in ieder geval niet zo strikt als de plaatsen in Marokko bijvoorbeeld.

Mocht je nog nuttige informatie zoeken lees dan ook ons artikel over Istanbul eens.
Hoot
Reiziger

Bericht door Hoot »

Thx voor de tips! :)
Er gaat sowieso een sjaal en een dun vestje mee elke dag, mocht het nodig of prettiger zijn is zo'n reserve wel fijn. Dunne sokjes is een goede tip!
Ik had al zo'n vermoeden dat Istanbul toch wat meer westers georiënteerd is dan andere Islamitische landen waar ik gereisd heb. Da's ook wel eens prettig!
Don't dream your life - Live your dream
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

In de blauwe moskee moet je wel gesluierd, maar ook daar hebben we gezien dat dit niet altijd werd nageleefd wanneer mensen eenmaal binnen waren. Dus een sjaal is zeker handig. Je zult als vrouw alleen zeker de aandacht trekken maar in mindere mate dan in andere islamitische landen. (voor zover wij daar ervaring mee hebben). Verder heb ik mij er nooit onveilig gevoeld. Ook kan ik je het hotel-hippodrome aanraden waar we zaten . Niet duur erg centraal gelegen en prima service.
Hoot
Reiziger

Bericht door Hoot »

Thx voor de hoteltip, had 'm in mijn zoektocht naar een slaapplaats al eerder voorbij zien komen. Ik heb zelf een dormbed in het Antique Hostel gereserveerd.
Ik ga verder met inpakken! *O*
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik heb ook als vrouw alleen in Istanbul rondgewandeld en geen problemen gehad.. had wel mijn rok tot net over de knieën aan met slippertjes er onder en vaak broeken ook tot net over de knie verder ook gewoon shirtjes met mouwtjes en dan was het geen probleem, was één van de weinigen die zonder extra doeken omslaan de Moskee in mocht omdat ik gewoon netjes gekleed was... een sjaal, vestje of bloesje is altijd fijn! 's avonds trouwens ook geen problemen gehad en had ook niet het idee dat ik anders bekeken werd omdat ik als vrouw alleen reisde.. wel liep ik toendertijd op krukken wat heeel veeel vragen opriep wat best vermoeiend was ;)
Hoot
Reiziger

Bericht door Hoot »

Ik zal ook maar even mijn ervaring naderhand hier neerzetten, ben inmiddels terug :)

Ik vond Istanbul qua mannenmentaliteit echt niet te vergelijken met andere Islamitische landen die ik bezocht heb. Het was zó relaxed allemaal! Ik heb gewoon t-shirtjes aangehad, soms zelfs hemdjes en rokjes zonder legging (met uitzondering van de Aziatische wijken Üsküdar en Kadiköy, daar is men wat conservatiever). Geen man die naar me omkeek, ik ging gewoon op in de massa :s) en werd regelmatig in het Turks aangesproken ipv Engels. Dat was toch wel een erg prettige gewaarwording. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld Marokko, waar ik als alleenreizende vrouw toch behoorlijk de aandacht trok, wat een heel enkele keer tot vervelende ervaringen leidde.

In moskeeën uiteraard wel bedekte knieën en schouders, en hoofddoek. Maar dat is niet meer dan logisch. Heb eindeloos veel moskeeën bezocht en ik moet zeggen dat een week nog veel te kort was voor deze geweldige stad. Ik wil terug!!! :Y

Het Antique Hostel is ook een prima aanrader trouwens. 15 euro in een 4-persoons-dorm inclusief uitgebreid ontbijt en gratis internet, brandschoon sanitair en 150m van de Blauwe Moskee en Aya Sophia.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Leuk dat je u goed geamuseerd hebt.

Ik vind Turkse mannen tot nu toe ook een stuk aangenamer dan de Marokkaanse. Heb ook al enkele farces meegemaakt en of je nu getrouwd bent of niet... tmaakt niet uit
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ALLEEN VANDAAG
bij transavia een retourtje naar istanbul voor €115
Geen idee hoe het zit qua data, las het net in de krant
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie