Hi Maaike,
Allereerst weer heel erg leuk dat je zoveel tijd steekt in de antwoorden!
Wat betreft de fotocamera: ik heb een Olympus E3, die stof- en waterdicht is. Je kan er zo een emmer water overheen kieperen en wat stof betreft is de Olympus een toppertje met de manier van stofreiniging.
Dat is een van de redenen dat ik gekozen heb voor Olympus ipv Canon of Nikon.
Een recentie van Morten Hvaal, een beroepsfotograaf oa tijdens de oorlog in Irak, staat op de Olympus site:
"Documentairefotografie in een vijandige omgeving vergt veel van camera's en van fotografen. Wat ik nodig heb, is een robuuste, betrouwbare, compacte en lichtgewicht camera die garant staat voor een uitmuntende beeldkwaliteit. De E-1 is zo'n camera. Dit model is half zo groot en twee keer zo licht als veel vergelijkbare camera's en werkt met een aantal uitstekende objectieven. Bovendien is het gebruiksgemak ongekend groot, en dat maakt dat de E-1 er niet alleen mooi uitziet, maar dat 'ie ook fantastisch werkt. Ik zou bijna vergeten te vertellen dat hij ook is uitgerust met een fenomenaal antistofsysteem. Ik heb mijn E-1 gebruikt op de meeste stoffige plekken ter wereld en ik heb werkelijk overal de objectieven verwisseld. Toch heb ik nooit de sensor hoeven schoon te maken en ik heb echt nog nooit last gehad van stof." Deze recentie gaf de doorslag. Tevens lag de camera perfect in mijn handen. Hierbij een plaatje waarbij de waterdichtheid gedemonstreerd werd:

Ik beschik over 3 lenzen: 50-200mm SWD F2.8-3.5 met een 35 mm equivalent van 100-400. Deze lens gecombineerd met een 1.4 extender komt op een bereik van 140-560mm telelens.
Waarschijnlijk ga ik voor vertrek nog een 2x extender aanschaffen, waarbij het bereik gaat komen op 200-800mm.
Extenders: links de 2x en rechts de 1.4x (die ik al heb)

Dit is de telezoom op de E3 body:

Een andere, mijn standaard zoomlens, die ik heb is de 12-60 mm SWD F2.8-4.0

en een supergroothoek 7-14 mm F4.0:

Om alles op te bergen hebben we een Löwepro Slingshot 350 waarin ook ons netbook kan, waarop de foto's overgezet worden tijdens de reis (tevens op een valbestendige backup mini hdd).

Ik heb geen tweede body, maar wel een kleinere compact camera. We zullen die zeker meenemen. Goede tip!
Via Marktplaats hebben we al 2 kaarten aangeschaft van Namibië en Botswana. Het zijn kaarten van Reise Know How. Waterbestendig en zijn duidelijk. Schaal 1: 1 200 000 en 1: 1 000 000.
Bedankt verder voor de linkjes. Ik sla ze weer op in mijn favorieten.
Wat nog betreft de slangen.
Durf je dan nog wel onderweg in de bush-bush te stoppen om ergens even te eten langs de weg? Ik krijg zo het idee dat overal in de bosjes gevaar kan zitten.
En wat als je een wandeling wilt maken als je even ergens gestopt bent. Ik snap dat je dan gewoon goed moet uitkijken, maar ze komen dus echt overal voor?
Gelukkig staat de camper op hoge pootjes (wielen) en hebben we geen tentje op de grond.
Ik heb wel altijd een gifzuiger mee in de EHBO kit, maar gebruiken wil ik hem liever niet.