Als je bvb iemand tijdens grijs weer (zoals nu) of op een grijze achtergrond fotografeert met een rode jas aan, zal je al meer diepte krijgen dan wanneer die persoon ook een grijze jas aan heeft. Dus in die betekenis kan contrast in kleur meer diepte opleveren in je foto.
Ook je standpunt mbt een object, of het tijdstip waarop je het fotografeert, zorgt voor schaduwen die je niet hebt als je het object met tegen- of ruglicht fotografeert. Dus ook door schaduwen bewust op te nemen in je foto, kan je het driedimensioneel idee versterken. Een externe flash laat je toe om te harde schaduwen te verzachten.
Maar ... ik denk dat je vooral bedoelt hoe je meer diepte kunt verkrijgen dmv de nabewerking in bv photoshop?
Vaak kan je dit verkrijgen door het 'contrast' te verhogen. Maar een onder slechte lichtomstandigheden genomen foto heeft wat meer werk nodig. Zoals bvb je foto van die bloem in tegenlicht; daar is de achtergrond overbelicht en de bloem is te donker en mist kleur. Gevolg: foto oogt plat, dus geen diepte.
Even in Photoshop gesmeten en 3' met de schuivertjes spelen, levert dit resultaat (even niet letten op het kwaliteitsverlies dat optrad tijdens het bewerken van de gecomprimeerde foto, alsook de rastervorming):
Wat ik deed:
Bij de highlights: hoeveelheid 50% -toonbreedte 30% - straal 30%
Dit zorgt vooral voor het terugbrengen van de blauwe lucht.
Bij de belichting: gammacorrectie 1.20
Dit licht het object wat op.
Bij de selectieve kleur: in de grijstinten -5% zwart ; in de zwarttinten +15% zwart ; in de blauwtinten +75% blauw en +75% zwart.
Dit doe ik liever dan de saturatie opvoeren omdat je zo kiest waar je je contrast wil leggen dmv de kleur.
Bij het contrast schuif ik naar +10 en helderheid +3
Toch nog even verzadigen tot +10 en beetje afzwakken met gammacorrectie tot 1.05
Eindresultaat is dat je meer achtergrond zichtbaar hebt gebracht waarbij de kleuren van je onderwerp beter contrasteren.
En de storende schaduwen alsook de grauwe kleuren zijn verdwenen.
Uiteindelijk zijn de kleurtjes een kwestie van smaak. En met het schuiven van de higlights en shadows kan je je foto ook verpesten.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is, stel je je camera eventueel in op 'vivid' en, indien je die functie hebt, op high dynamic range (automatische hdr dus).
Even een eigen vb om aan te tonen hoeveel diepte je kan verkrijgen dmv nabewerking.
Eerst de foto zoals die uit de camera kwam (jaja, ik kan er dus duidelijk niets van):
En de bewerkte:
Hopelijk heb je er wat aan
ps: zebra 'geschoten' in het Mlilwane Park - Swaziland