(Nacht) fotograferen voor dummies

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Dexter
Reisexpert

Re: (Nacht) fotograferen voor dummies

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:ISO vraag
welke iso onder welke omstandigheden?
Toen ik in de jungle de apen maar niet op de foto kreeg omdat we onder het bladerdak stonden en zij nauwelijks afstaken tegen het bladerdak moest ik mijn camera van iemand op 1600 zetten. Dat werkte toen.
Wanneer werkt dat nog meer? en welke iso gebruiken jullie bij normaal daglicht etc
Hoe lager je ISO hoe beter, omdat je minder ruis hebt. Voor een foto heb je een x hoeveelheid belichting, het licht aan je diafragma en sluitertijd hoeveel licht er op je camerasensor komt. Hier zit een beperking aan, dmv van het verhogen van je iso creeer je de genoemde stops waardoor je 'kunstmatig' dus meer licht kan opvangen.

Verhelderender uitgelegd: http://www.photografie.be/index.php/Sof ... rtijd.html
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het is een donkere en regenachtige dag, ook in mijn woonkamer is momenteel niet veel licht. Ik wil toch een foto maken van mijn Buddha:
voorbeeld1.jpg
voorbeeld1.jpg (102.25 KiB) 429 keer bekeken
Voor dit experiment heb ik even mijn oude camera opgegraven, een Canon A510, omdat ik weet dat ik hier een duidelijk verschil tussen de verschillende ISO waarden kan laten zijn. Bovenstaande foto heeft een sluitertijd van 1 sec, belachelijk lang, bij ISO 50. Ik heb een vaste hand, die ik bovendien een beetje steunde op tafel, maar nog steeds geen goede conditie om een foto te maken. Zeker wanneer je geen image stabilizer op je camera hebt....

Wanneer ik de foto uitvergroot, zie ik dat de Buddha een tikkie bewogen is:
voobeeld2.jpg
voobeeld2.jpg (118.55 KiB) 429 keer bekeken
Ik wil dus een kortere sluitertijd, en ik kan dat alleen bereiken door mijn ISO waardes omhoog te gooien. Ter illustratie zet ik de camera op ISO 400:
voorbeeld3.jpg
voorbeeld3.jpg (108.64 KiB) 429 keer bekeken
Zoals je ziet, Buddha is nu scherp. De sluitertijd is teruggebracht van 1 sec naar 1/8 sec. Maar...... ik heb ook een hoop ruis gecreeerd. Zwart is niet meer zwart, en ook elders op de foto zijn grappige kleurtjes te zien.

P.S. ISO waardes verschillen van camera tot camera, de meeste camera's geven bij ISO 400 minder ruis dan deze. Maar goed, deze camera is inmiddels 4 jaar oud, en er is in die tijd een hoop veranderd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

goed, duidelijk voorbeeld!
grappige is dat ik op het moment dat jij dit aan het tiepen was in de slaapkamer (waar het donkerder is) aan het proberen was op...een boedhabeeldje _O-
wat ik probeerde te doen was ook dat inflitsen waar je het eerder over had maar dat lukt niet. ga zo het boekje er maar eens bij pakken om te kijken of/hoe ik dat kan
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

En hoe zit het met kleur? Kan je deze ook wat meer benadrukken / naar voren laten komen tijdens het fotograferen? Net als onderstaande foto vind ik de kleuren niet echt spectaculair en voor een betere weergave pas ik de foto uiteindelijk aan in Photoshop zoals bijvoorbeeld bij de 2e afbeelding. Maar is het ook mogelijk om de kleuren wat spannender te maken op je camera?
kleur.jpg
kleur.jpg (94.55 KiB) 426 keer bekeken
meerkleur.jpg
meerkleur.jpg (100.06 KiB) 426 keer bekeken
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dacht eerst dat het vorobeeld van jenny wat extreem was met de scherpte maar heb het verschijnsel bij een aantal foto's ook terug kunnen vinden. Kleur is idd ook een goeie. Dat is ook lastig om dat goed vast te leggen en om nu iedere foto te bewerken zie ik ook niet echt zitten :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Rick schreef:En hoe zit het met kleur? Kan je deze ook wat meer benadrukken / naar voren laten komen tijdens het fotograferen? Net als onderstaande foto vind ik de kleuren niet echt spectaculair en voor een betere weergave pas ik de foto uiteindelijk aan in Photoshop zoals bijvoorbeeld bij de 2e afbeelding.
De foto die je maakt is als het ware een tegenlicht foto omdat de achtergrond zo helder is.

Wat je kan doen:
1- flits gebruiken. de camera zal dit niet automatisch doen, dus je moet geforceerd flitsen.
2- zelf ergens anders gaan staan zodat je geen tegenlicht hebt :P

De egale blauwe achtergrond is mooi, dus zelf ergens anders gaan staan is niet altijd een optie. Soms kun je echter zo gaanstaan dat je de zon in je rug hebt, het voorwerp mooi belicht en toch een niet-storende achtergrond.

Soms is achteraf corrigeren echter de enige optie....
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Ik gebruik zelden een flits op mijn camera omdat ik het nep over vind komen. Dat zie je ook bij de struisvogel die jij gemaakt hebt. Maar het is wel een handige tip om met tegenlicht te spelen. Zal het eens proberen. :)
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Rick schreef:Ik gebruik zelden een flits op mijn camera omdat ik het nep over vind komen. Dat zie je ook bij de struisvogel die jij gemaakt hebt. Maar het is wel een handige tip om met tegenlicht te spelen. Zal het eens proberen. :)
Je kan ook met je witbalans werken. Zelf instellen of een automatische instelling gebruiken zoals: zonlicht, spaarlamp, gloeilamp etc.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Uiteraard is dat mogelijk, maar dan zijn de originele schaduwen weg omdat je altijd van voren flits. Bij een foto die buiten is gemaakt waarbij de zon ergens op staat en je flitst, dan zijn er meerdere lichtbronnen ergens op gericht en dat terwijl dat jezelf dat niet met je blote oog zo waarneemt. De echtheid is dan weg, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb in het verleden een kleine speelfilm gemaakt en daarbij gebruikte ik softboxen. Die zijn erg handig omdat je verschillende hoeken kunt pakken en het licht dat eruit komt is wat natuurlijker en gedoseerd.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Jeetjes, dit topic gaat snel.
Even een paar dingen oprakelen:

Wat betreft eerste foto van Rick, had je niet zozeer de sluitertijd moeten verlengen (deze was reeds 2") maar je diafragma dichtknijpen. Er werd een diafragma gebruikt van f3,3. Bij een hoger getal (dus kleiner diafragma) ga je ook mooie sterretjes krijgen daar waar lichtpunten zijn. En met een diafragma tussen f8 en f16 zullen je foto's er ook op vooruit gaan wat betreft scherpte (tenzij je bewust kiest voor een beperkte scherptediepte).

De vuistregel die Jenny gebruikt om te bepalen welke sluitertijd je uit de hand kan hanteren, is geschikt voor full frame camera's, maar niet voor digitale spiegelrefexen waarbij je rekening moet houden met de cropfactor. Die ligt meestal ergens rond de x1,5 of x1,7 . Als je lekker wil inzoomen op 200mm, zal je dus boven de 1/300" moeten gebruiken.

ISO is bij de meeste camera's waardeloos. Tenzij je naar de duurdere klasse gaat.
Goed voorbeeld van Jenny. Je maakt werk van dit topic ^O^

Flitsen doe ik dolgraag. Maar dan wel met een externe flits. De ingebouwde is, alweer ... waardeloos.
Jenny gaf al goede tips ivm onderbelichten/overbelichten of de lichtsterkte van de flash lager zetten. Een diffusor of een opzet-softbox zijn ook super.
Bij een goed gebruik van de flits zal je ook altijd flitsen op het 2e sluitergordijn (= eindsynchronisatie). Dit zotgt ervoor dat je zelfs op 200mm een haarscherpe foto uit de hand kan maken met 1/15". Wanneer het object snel beweegt, zal je de beweging zien in de vorm van lijnen (of lichtstrepen van bvb de autolampen) ACHTER het object ipv ervoor (wat heel onnatuurlijk oogt).

Foto van zwarte persoon op voorgrond: flits zachtjes gebruiken en lichtmeting doen op lucht. Eventueel wat onder- of overbelichten. In zulke situatie's is het meestal nodig een paar proefopname's te maken en je histogram te bekijken om te weten of je geen uitgebrande (witte) of dichtgelopen vlakken hebt.

Fotografie is eigenlijk 'spelen met licht'. Hier draait alles om. Als de belichting problematisch is, zal je steeds een compromis moeten sluiten. Daarom fotografeer ik steeds volledig manueel als de situatie dat vereist en sleur ik steevast met een statief op reis.
En lang leve photoshop natuurlijk *O*

PS: en dan heb ik nog niets gezegd over HDR of blending
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Mooie tips kohraya! ^O^ Heb je ook nog tips voor diepte? :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

wat wil je weten over diepte?
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

'Diepte' is een ruim begrip.
Scherptediepte verkrijg je door te werken met je diafragma (grote f = groot gebied scherp / kleine f = klein gebied scherp).
Driedimensionele diepte verkrijg je door iets op de voorgrond, midden en achter in de foto te plaatsen. Dit kan overlappend zijn of dmv een virtuele lijn die de kijkrichting aangeeft. Een ander perspectief kan ook tot het verkrijgen van diepte bijdragen (lager of hoger standpunt dus).
En dan heb je nog diepte die je kan verkrijgen door het werken met contrasten, in kleur of schaduwen, zodat je foto minder plat oogt.
In 't kort gezegd dus, aangezien ik (net als Jenny) niet weet welke richting je uit wil.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Ahjah helemaal vergeten, ik bedoelde het laatste: en dan heb je nog diepte die je kan verkrijgen door het werken met contrasten, in kleur of schaduwen, zodat je foto minder plat oogt. :)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Als je bvb iemand tijdens grijs weer (zoals nu) of op een grijze achtergrond fotografeert met een rode jas aan, zal je al meer diepte krijgen dan wanneer die persoon ook een grijze jas aan heeft. Dus in die betekenis kan contrast in kleur meer diepte opleveren in je foto.
Ook je standpunt mbt een object, of het tijdstip waarop je het fotografeert, zorgt voor schaduwen die je niet hebt als je het object met tegen- of ruglicht fotografeert. Dus ook door schaduwen bewust op te nemen in je foto, kan je het driedimensioneel idee versterken. Een externe flash laat je toe om te harde schaduwen te verzachten.
Maar ... ik denk dat je vooral bedoelt hoe je meer diepte kunt verkrijgen dmv de nabewerking in bv photoshop?
Vaak kan je dit verkrijgen door het 'contrast' te verhogen. Maar een onder slechte lichtomstandigheden genomen foto heeft wat meer werk nodig. Zoals bvb je foto van die bloem in tegenlicht; daar is de achtergrond overbelicht en de bloem is te donker en mist kleur. Gevolg: foto oogt plat, dus geen diepte.
Even in Photoshop gesmeten en 3' met de schuivertjes spelen, levert dit resultaat (even niet letten op het kwaliteitsverlies dat optrad tijdens het bewerken van de gecomprimeerde foto, alsook de rastervorming):

Afbeelding

Wat ik deed:
Bij de highlights: hoeveelheid 50% -toonbreedte 30% - straal 30%
Dit zorgt vooral voor het terugbrengen van de blauwe lucht.
Bij de belichting: gammacorrectie 1.20
Dit licht het object wat op.
Bij de selectieve kleur: in de grijstinten -5% zwart ; in de zwarttinten +15% zwart ; in de blauwtinten +75% blauw en +75% zwart.
Dit doe ik liever dan de saturatie opvoeren omdat je zo kiest waar je je contrast wil leggen dmv de kleur.
Bij het contrast schuif ik naar +10 en helderheid +3
Toch nog even verzadigen tot +10 en beetje afzwakken met gammacorrectie tot 1.05

Eindresultaat is dat je meer achtergrond zichtbaar hebt gebracht waarbij de kleuren van je onderwerp beter contrasteren.
En de storende schaduwen alsook de grauwe kleuren zijn verdwenen.
Uiteindelijk zijn de kleurtjes een kwestie van smaak. En met het schuiven van de higlights en shadows kan je je foto ook verpesten.
Als dit je allemaal te ingewikkeld is, stel je je camera eventueel in op 'vivid' en, indien je die functie hebt, op high dynamic range (automatische hdr dus).

Even een eigen vb om aan te tonen hoeveel diepte je kan verkrijgen dmv nabewerking.
Eerst de foto zoals die uit de camera kwam (jaja, ik kan er dus duidelijk niets van):

Afbeelding

En de bewerkte:

Afbeelding

Hopelijk heb je er wat aan ;)

ps: zebra 'geschoten' in het Mlilwane Park - Swaziland
Plaats reactie