Toen ik er een paar jaar geleden was, was men ook bezig met een nieuwe friendship bridge ter plekke, geen idee hoe dit nu geregeld is.
Kanchanaburi zou inderdaad kunnen met de trein maar ivm je strakke schema zou ik beter met de mini- of grote bus gaan. Idem dito voor Kanchanaburi -> Ayuttaya.
In Lop Buri moet je zeker de apen tempel (Phra Prang Sam Yod) bezoeken vlakbij het trein station en Phra Kaan Shrine aan de andere kant van het spoor. Bij de uitgang van het station zit Wat Phra Sri Rattanamahathat, die moet je ook zeker bezoeken.
King Narai museum kun je overslaan als je de tempels in Ayuttaya en bovenstaande in Lopburi al gezien hebt.
Heb zelf een keer 7 uur vast gezeten in de trein nabij Lop Buri dus neem in ieder geval drinken en eten mee

Leuke tip in Chiang Mai, huur een fiets en ga naar de voet van de berg om naar Wat Phrathat Doi Suthep te gaan. Hier vertrekken lokale busjes naar boven toe en met 20 baht extra en wat grappen kun je je fiets mee naar boven krijgen. Het hele stuk terug naar beneden is onvergetelijk

Grensovergang naar Laos is Chiang Khon, mogelijk kennen ze Huay Xia niet in Thailand. Upstream was de reis van Luang Prabang naar Huay Xai 2 dagen met een tussenstop in Pak Beng. Downstream zal wel sneller zijn maar alsnog een lange zit!
Vanuit Vientaine de brug oversteken naar Nong Khai en daar weer een lokale bus naar Udon Thani pakken. Vanaf hier ben je in 10-11 uur met de luxe bus in Bangkok, dat is een relaxtere optie om terug naar BKK te gaan dan met nog een nachttrein.
Mocht je vast lopen in Udon Thani, pal bij de ingang van de long distance bus terminal zit een goedkoop hotel verstopt. In het gebouw met de ronde cirkel in google maps zit de lokale disco met de beste live band in Thailand (tenminste toen ik er was). Naast het trein station zitten nog wat leuke tentjes om wat te drinken. De drukke uitgaans straat is vooral besteed aan oude westerse mannen die een jong thais poppetje zoeken.
https://www.google.nl/maps/place/Mak+Kh ... 4113614530
Heel veel plezier in ieder geval!