Schaam je!

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Schaam je!

Bericht door estelle »

Wat wil je nou eigenlijk zeggen dexter? wat heeft geld hier nou weer mee te maken. Ben je eigenlijk wel eens in Azie geweest? De mensen daar zijn gewoon zeer respectvol en daar kunnen de geert wilders-aanhangers en 'cultuurbarbaren die ons alleen maar geld kosten' en alle andere mensen in nederland nog best wat van leren ja.
Stel dat Nederland een toeristisch land was en jij als arme klompenverkoper alleen maar afhankelijk was van 'theemuts' toeristen. Wat zou je doen? je handeltje maar opgeven en je familie honger laten lijden?
Ik vind bloot ook weer heel wat anders dan jezelf bedekken vanwege godsdienstige overtuiging.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Dexter schreef:Maar als ik in Nederland zeg dat ik een hekel heb aan die theemutsen of boerka's (niet de mensen, maar de kleding), dan ben ik toch een racist. Het grootste verschil is alleen dat in Azie de mensen de Westerlingen nodig hebben voor hun geld, en hier een groot deel van deze onfatsoenlijke cultuurbarbaren die geen respect tonen voor onze normen en waarden ons juist geld kosten ;)
Met dit verschil dat die cultuurbarbaren die ons geld kosten op onze uitnodiging hier zijn gekomen om onze vieze klusjes op te knappen en wij onszelf uitnodigen om geld uit te geven in Azie. Hoe snobistisch kun je zijn.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

hariejak schreef:
Dexter schreef:Maar als ik in Nederland zeg dat ik een hekel heb aan die theemutsen of boerka's (niet de mensen, maar de kleding), dan ben ik toch een racist. Het grootste verschil is alleen dat in Azie de mensen de Westerlingen nodig hebben voor hun geld, en hier een groot deel van deze onfatsoenlijke cultuurbarbaren die geen respect tonen voor onze normen en waarden ons juist geld kosten ;)
Met dit verschil dat die cultuurbarbaren die ons geld kosten op onze uitnodiging hier zijn gekomen om onze vieze klusjes op te knappen en wij onszelf uitnodigen om geld uit te geven in Azie. Hoe snobistisch kun je zijn.
Jij hebt het over de generatie van de jaren 60, dat waren overigens GASTarbeiders. Het woord zegt het al: te gast. Van beide kanten was het idee om slechts enkele jaren hier te blijven. Tevens was het een win-win situatie, NL blij en die mensen ook. Vergelijkbaar met de situatie nu tussen NL-Polen, met het verschil dat de meeste Polen ook echt teruggaan. Ten tweede klopt je tweede argument ook grotendeels niet, de meeste landen en haar inwoners doen maar al te veel hun best om Westerse toeristen te trekken.

@Estelle: mijn punt over geld illustreert alleen de afhankelijkheid van die bevolking aan ons, het is geen veroordeling ofzo. Mijn punt is dat een, bijvoorbeeld, Aziaat een afkeer mag hebben tegen vrouwen die in bikini lopen, omdat dit in hun cultuur niet gebruikelijk is. Maar als ik zeg dat ik een boerka ongepast vind dan houd ik weer geen rekening met de cultuur van andere in mijn eigen land. Maw: het mes snijdt aan twee kanten. Dat het ene een religieus dogma ten grondslag heeft is volledig irrelevant voor mij, dit zou betekenen dat landen als Frankrijk en Nederland vanwege hun republieke geschiedenis geen recht van spreken hebben op hun normen en waarden puur omdat deze niet in een of ander verhaaltjesboek zijn gepubliceerd.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Dexter schreef:
hariejak schreef:
Jij hebt het over de generatie van de jaren 60, dat waren overigens GASTarbeiders. Het woord zegt het al: te gast. Van beide kanten was het idee om slechts enkele jaren hier te blijven. Tevens was het een win-win situatie, NL blij en die mensen ook. Vergelijkbaar met de situatie nu tussen NL-Polen, met het verschil dat de meeste Polen ook echt teruggaan. Ten tweede klopt je tweede argument ook grotendeels niet, de meeste landen en haar inwoners doen maar al te veel hun best om Westerse toeristen te trekken.

@Estelle: mijn punt over geld illustreert alleen de afhankelijkheid van die bevolking aan ons, het is geen veroordeling ofzo. Mijn punt is dat een, bijvoorbeeld, Aziaat een afkeer mag hebben tegen vrouwen die in bikini lopen, omdat dit in hun cultuur niet gebruikelijk is. Maar als ik zeg dat ik een boerka ongepast vind dan houd ik weer geen rekening met de cultuur van andere in mijn eigen land. Maw: het mes snijdt aan twee kanten. Dat het ene een religieus dogma ten grondslag heeft is volledig irrelevant voor mij, dit zou betekenen dat landen als Frankrijk en Nederland vanwege hun republieke geschiedenis geen recht van spreken hebben op hun normen en waarden puur omdat deze niet in een of ander verhaaltjesboek zijn gepubliceerd.
Kijk daar is al wat meer nuance. Ik vond je eerste opmerking nogal kort door de bocht. Maar het is en blijft natuurlijk nog wel je eigen keuze om je geld uit te geven in die andere landen en aan haar inwoners. Maar goed ik denk dat deze discussie verder niet op dit forum thuis hoort.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ik ben ook volledig met jullie standpunt eens hoor, maar dacht laat ik deze visie eens op NL schijnen ;)
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Ik vind het wel interessant dat Dexter het aanhaalt. Want het is in principe hetzelfde, niet dat ik de actie van de foto goedkeur maar hier gebeurd het net zo goed.

En nee ik ben geen PVV stemmer. ;)
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Inderdaad een heel ander beeld dan je eerste opmerking. Toch vind ik bloot heel wat anders dan een godsienstige of republikeinse achtergrond. Net wat rudi zegt, hier lopen we ook niet in ons ondergoed over straat. En ook niet in bikini door hartje amsterdam.
Ik ben trouwens nog nooit iemand in Nederland tegen gekomen die een burka draagt, terwijl er o zo veel mensen hier zijn die zich vaak hebben gestoord aan toeristen die, in hun ogen, te ver gaan. En daarnaast, waarom zouden we ons dan daar op eenzelfde manier gedragen als dat we hier van anderen veroordelen??
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

estelle schreef:Ik ben trouwens nog nooit iemand in Nederland tegen gekomen die een burka draagt...
Kom eens gezellig bij mij in de wijk langs ;)

De meeste vrouwen hier dragen een hoofddoek of een hijab, maar een enkeling ook in niqaab of zelfs een burka. Die laatste twee zie ik overigens niet elke dag.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

waar woon je jenny? in de schilderswijk waar ik woonde nog nooit een burka gezien. heb geen verstand van de andere hoofddoekjes en geen probleem mee ook. er wordt te veel naar de maskers gekeken en niet naar de persoon die erachter zit. gaat ook nogal moeilijk als je bijna bloot bent, maar een hoofddoekje komop hey. mooie visie.
alochtonen geboren in nederland zijn voor mij gewoon nederlanders, dus als die personen degene zijn die problemen veroorzaken ligt het dus bij nederland zelf.In tegenstelling tot de wereld waar wij nederlanders op bezoek gaan.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

In de mooie wijk waar ik woon ( een officiele probleemwijk, waar niemand de problemen ziet overigens maar het gehalte alochtonen is wel hoog) nog nooit een burka gezien. zelfs geen niqaab! Ik geloof dat ik inderdaad nog nooit een burka in nederland heb gezien.
Ik snap ook niet hoe mensen er een probleem mee kunnen hebben als andere mensen zich volledig bedekken terwijl ik me goed kan voorstellen hoe storend het is om iemand te bloot te zien lopen.

Ik vind ook niet dat je kunt stellen dat alochtonen zich niet aan ons aanpassen omdat ze ervoor kiezen om niet half bloot over straat te gaan. Is dat een norm in Nederland en ben je pas echt geintegreerd als je dit doet? Heeft integratie te maken met de hoeveelheid huid die je laat zien?
In Nederland is het (volgens mij) niet acceptabel om in een bikinitopje door een stad te lopen of om in je zwembroek naar de supermarkt in Zandvoort te lopen. Vind het zelfs heel onsmakelijk als een man zijn t-shirt uittrekt op een terras. In nederland zet je je petje af als je de kerk in loopt (tenminste, dat hoor je te doen) dan is het toch niet meer dan logisch dat je je schouders bedekt als je een tempel in loopt. In australië kan je op je blote voeten de bioscoop , een restaurant of een supermarkt binnelopen. Moet je in Nederland eens proberen!

En die hoofddoekjes discussie maakt me zo moe. Wat maakt het uit! Het ziet er vaak prachtig uit trouwens. En ik heb nog nooit iemand horen klagen over nonnetjes 8-) of keppeltjes.....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

estelle schreef:waar woon je jenny?.
Ik woon in die Utrechtse probleemwijk, waar momenteel weer een samenscholingsverbod geldt
O~)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

over "gewoontes", "kleding gebruiken" en "fatsoen" gesproken.......loop net tegen een enquete op met de vraag: "slippers op de werkvloer/kantoor. Kan dat???"
En de peiling is tot nu toe 42 % NEE en 34% ja ( er zijn nog 2 opties) 8-)
http://www.ad.nl/binnenland/3329673/Op_ ... n_dat.html

Voeten schijnen vies te zijn om naar te kijken, en onhygiënisch. Wie slippers draagt is een aandachtvrager of een aansteller want zo warm is het niet.... Zelfs in nederland nog discussie genoeg over zoiets onbenulligs als een slipper 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:over "gewoontes", "kleding gebruiken" en "fatsoen" gesproken.......loop net tegen een enquete op met de vraag: "slippers op de werkvloer/kantoor. Kan dat???"
En de peiling is tot nu toe 42 % NEE en 34% ja ( er zijn nog 2 opties) 8-)
http://www.ad.nl/binnenland/3329673/Op_ ... n_dat.html

Voeten schijnen vies te zijn om naar te kijken, en onhygiënisch. Wie slippers draagt is een aandachtvrager of een aansteller want zo warm is het niet.... Zelfs in nederland nog discussie genoeg over zoiets onbenulligs als een slipper 8-)
en ik draag momenteel gewoon slippers op mijn werk _O-

hangt er ook een beetje vanaf wat voor een werk je hebt. hier op de universiteit geldt geen enkel kledingsvoorschrift, en ik loop er met mijn slippers momenteel netter bij dan menig ander collega, (korte broek en witte knie sokken: bah! :6 )
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

bolletjeom schreef: Ik snap ook niet hoe mensen er een probleem mee kunnen hebben als andere mensen zich volledig bedekken terwijl ik me goed kan voorstellen hoe storend het is om iemand te bloot te zien lopen.
Bloot vind ik storender dan nietsverhullende kleding, maaaar ook boerka's e.d. vind ik niet prettig in bepaalde situaties.
In bepaalde situaties wil ik kunnen oordelen op uiterlijk. Ja, dat klinkt fout, maar vind het hypocriet om te zeggen dat ik het niet doe. Iedereen doet dat namelijk in meer of mindere mate. En natuurlijk zegt uiterlijk niet alles, dat weet ik ook wel, maar het is wel een eerste indruk.
Ik heb een keer in de trein gezeten toen iemand met boerka door het ganpad liep. Ik haat vooroordelen en weet dat 99,9% van de mensen die eronder zit geen vlieg kwaad zal doen. Maar het gaf me een heel vervelend, ietwat intimiderend gevoel. Het gevoel van niet weten wie erachter zit. Als ik louche figuren door de trein zie lopen krijg ik daar ook een onveilig gevoel bij. En het idee dat ik niet weet wie zich achter de boerka verschuilt maakt ook dat ik mij onveilig voel.
Maar dat doet verder niks af aan respect dat ik voor een geloofsovertuiging en bijbehorende kleding heb. In tegenstelling tot mensen die het nodig vinden hun nakende lichaam aan de halve wereld te tonen, daar heb ik dan weer minder respect voor.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ergens op vakantie gaan en schijt hebben aan de lokale gebruiken is denk ik toch iets anders dan na emigratie i.i.g. deels proberen vast te houden aan je eigen cultuur en/of identiteit...

sommige opmerkingen hier vind ik getuigen van enige onbeschoftheid maar waarschijnlijk vooral onwetendheid.
als de motivatie voor dergelijke opmerkingen is "dit licht eens laten schijnen op NL" terwijl de media hier al in door draait en de PVV nog steeds de grootste partij van NL is in de peilingen.....dan vind ik dat toch een beetje vreemd.

aan de andere kant maakte iemand een opmerking dat aziaten zo respectvol zijn; nou nou....weet je hoe veel thai denken over hun buren of stammen? weet je hoe de thai omgaan met hun vluchtelingen? en dan heb ik het niet eens over autoritaire regimes, junta, talibaan etc in azië.

mensen zijn mensen en dat is altijd lastig, waar dan ook.
Laten we het een beetje makkelijk voor elkaar maken; hoe ging dat spreekwoord ook weer "when your in rome...."
amassakoul
Plaats reactie