Rondreis door Thailand Laos Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Marij
Wereldreiziger

Versch. vragen reis Thailand, Laos, Cambodja

Bericht door Marij »

Hallo!

Ik heb wat vragen over mijn reis naar Thailand, Laos en Cambodja. Ik ga voor het eerst in mn eentje naar een niet-westers land en wil even bij jullie wat dingen 'checken'. Heb soms het idee dat ik wat over het hoofd zie..

1.) Ik heb nu het belangrijkste geregeld: paspoort, creditcard, pinpas, inentingen, backpack had ik nog, vliegticket en reis- en annuleringsverzekering. Is er iets belangrijks dat ik nog mis? Dat ik echt
> nog moet kopen, regelen, lezen vantevoren? Ik ben bang dat ik iets belangrijks over t hoofd zie, al zou ik niet weten wat...

2.) Ik las dat je in Laos en Cambodja niet kunt pinnen. Moet ik dan in Thailand al heel veel papiergeld (dollars?) meenemen? Vind t niet fijn om met veel geld op zak te lopen.

3.) MOet ik nog travellercheques aanschaffen? Of is dat inmiddels overbodig?

4.) ik weet nog niet hoe lang ik in Laos en Cambodja ga blijven. Weet dus
niet hoeveel malariapillen ik mee moet nemen. Ze zijn nogal duur, maar wil niet bezuinigen op de kans op malaria :-) Hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon maar voldoende 'inslaan'?

5.) Ik heb ergens gehoord of gelezen dat ze op vliegvelden je flightbag of
pack safe (metalen net)opensnijden om je tassen te controleren. Wanneer gebruik je je flightbag en dat metalen net ?Doe je ze allebei bij t inchecken eromheen?

6.) Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar niet veel reacties op gekregen: Is 6 weken voor Thailand, Laos en Cambodja niet te veels te kort? (ik doe dan alleen de hoogtepunten)

7.) Heeft iemand wat tips over de 'handigste'(qua visums, snelheid etc) reisroute: Thailand, Laos, Cambodja?
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar mss: Bangkok, Ayuthaya, Chang Mai, Pai, Chang Rai (?), LAOS, Luang Prabang, Vientiane en hoe dan verder? Eerst terug naar BKK om naar Cambodja te kunnen? Of Vientiane - Angkor wat (volgens mij erg lang)
En dan via Bangkok naar de eilanden met trein of vliegtuig?

Ik wil aan het einde van mn trip naar de eilanden en dan daarna nog een paar dagen bij een familielid langs in Pattaya

8.) Boeken van binnenlandse vluchten. Hoe ver vantevoren boeken? Enkeltje handiger dan retourtje? (anders zit je aan datum vast) Gewoon via internet boeken?

9.) Waar laat je je geld, paspoort, pinpas, creditcard etc bij excursies, dagje strand, sightseeen? In de kamer in je backpack en daar je packsafe omheen?

Alle tips, opmerkingen etc zijn welkom!

Veel vragen en mss moet ik hier eenmaal in Thailand wel heel erg om lachen, maar vind t toch wel fijn om enigszins voorbereid op reis te gaan :)
Best spannend! :o

Alvast bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Beste Marij

Ik zal een aantal van je vragen proberen te beantwoorden. Ben alleen nog niet in Laos geweest.
1.) Volgens mij alle belangrijke dingen geregeld. Heb je al een reisgids? is ook wel handig om van te voren te kopen. En eventueel als je laat aankomt en dit prettig vind een hotel voor de eerste nacht.
2.) In Cambodja kan je wel pinnen. Zeker in Siem reap en in PP. Heb begrepen dat je in Laos op sommige plaatsen ook al kan pinnen. Wellicht kan iemand anders dit ff bevestigen?
3.) De afgelopen jaren niet gebruikt. Lijkt me voor deze landen zeker niet nodig.
4.) Geen idee. Bekijk wel goed hoelang je echt in malaria gebied bent. Als het maar korte is, kies ik persoonlijk voor goede voorzorgsmaatrgelen dan pillen slikken. Voorbeeld: In Cambodja komt malaria niet voor als je op de gebaande paden blijft. De GGD wou mij ook voor die 2 daagjes dat ik wel in Malaria gebied zou zijn 5 weken laten slikken.
5.) Persoonlijk gebruik ik nooit een metalen net veel te zwaar en schreeuwt ik heb dure spullen bij me!. Gewoon goedkoper slotjes en reserve mee mochten ze ze openknippen om je tas te controleren.
6.) Is wel kort maar wat maakt het uit, je kunt altijd ter plekke nog dingen schappen als je maar niet denkt dat je alles kan/moet zien.
7.) Waar je op dat moment zin in hebt.
8.) geen ervaring.
9.) Ik heb een klein vakje onder mijn kleren in mijn rugzak en ik laat daar vaak mijn paspoort etc inzitten en de rugzak altijd op slot met slotjes. Maar ik heb vaak reacties gehad dat dit heel dom is en dat je beter je spullen bij de receptie achter kunt laten of de hele dag het op je lichaam moet houden met een moneybelt.

Dat laatste deed ik aan het begin ook maar zit niet lekker, doe ik nu alleen nog als het hostel echt makkelijk in te lopen kamers heeft. Heb heb het idee dat het risico dat je moneybelt op straat geroofd wordt of dat iemand je kamer binnen komt en je rugzak in zijn geheel uit je kamer mee genomen wordt niet zoveel verschilt.

Maak je niet te druk, straks gaat het vanzelf.

veel plezier. Gr Tikva
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Paar korte reactie's, voornaamste is reeds gezegd door voorganger.

1. Neem reeds Dollars mee van hier. Dat scheelt in wisselkoers.

2. Enkel in zuid Laos geweest, en geen mogelijkheden gezien om te pinnen. Cambodja is in opmars, dus in de toeristische plaatsen moet je tegenwoordig een pinautomaat vinden. Dollars zijn echter algemeen aanvaard in Laos en Cambodja (= 2e munt).

3. /

4. Malaria heerst in zuid Laos en eilanden rond Koh Chang (Thailand). Ik ben er geweest, zonder malariapillen. Maar dat is persoonlijk.

5. /

6. Is een vakantie niet altijd te kort? Ik zou niet te veel tijd nemen voor Thailand, maar meer voor die andere 2 landen.

7. Noord Thailand - Laos : visum aan de grens
Zuid Laos - Cambodja : visum aan de grens (NIET in omgekeerde richting!)
Cambodja - Thailand : visum aan de grens

Reisroute loopt goed tot Vientiane. Van daar kan je verder naar Pakse, de 1000 eilanden, en zo de grens over. Eventueel dolfijnen spotten in Kratie (maar dit is geen highlight). Dan richting Siem Reap (NIET via Phnom Penh maar via Skuon). Verder via de mooiste riviertocht naar Battambang. Dan Phnom Penh en via het zuiden terug naar Thailand.

8. /

9. Ik verstop het steeds op onmogelijke plaatsen in de hut/kamer.

Je hebt niet vermeldt in welk seizoen je gaat. In 't regenseizoen is zo'n klein opvouwbaar regenscherm en een poncho wel gewenst.
Vanwege het regenseizoen heb je verschillende klimaten in de Golf en de Andamanse zee. Dit kan je keuze van eiland bepalen (tenzij je niet verder gaat dan Koh Chang en Koh.)

Have fun!
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Bedankt voor jullie reactie!

Ik ga van 26 juli - 6 september. 6 weken dus. Welke eilanden kan ik dan het beste aandoen, ivm regenseizoen?

Nog tips van anderen? Meer de tijd nemen voor Laos en Cambodja i.p.v. Thailand?
Hoeveel dollars zal ik vanuit NL meenemen voor (ik schat) 3 weken Laos en Cambodja?

Marij
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

In Cambodja kan je ook dollars pinnen. De lokale munt komt niet eens uit de automaat.

Voor Cambodja is het niet nodig dollars te halen. Ik zou zelf een kleine voorraad (100 dollar broefjes van 10) meenemen voor noodgevallen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Met 100 dolar kom je er niet wanneer je ook naar Laos wilt. Daar was het april vorig jaar nog niet mogelijk te pinnen met een Nederlandse pas.

Ikzelf ben ongeveer 3.5 week in Laos geweest en 2 weken in Cambodja. Meer dan de drie weken die jij incalculeerd! Maar plan vooral niet teveel, vlieg gewoon naar Thailand, steek op een gegeven moment de grens over en blijf lekker hangen op plaatsen die je interessant lijken. Mocht je aan het eind van je trip tijd te kort komen dan kun je altijd nog je tempo omhoog gooien. Of een deel van de reis verplaatsen naar een volgende keer (da's iets waar ik HEEL goed in ben...). Beter zo dan dat je aan het eind van je trip gebroken bent en alleen in bussen hebt gezeten en geen tijd hebt gehad te genieten.

Veel plezier!

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Ha Tikva, Kohraya en Jenny!

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik wil het idd ook n beetje af laten hangen van hoe het daar is en gaat.
Daarom heb ik ook nog geen echt 'reisschema' o.i.d. Ik wil alleen weten voordat ik ga, waar ik rekening mee moet houden met n reisroute. Dus bijv. niet als eerste Cambodja ingaan en dan omhoog Laos in proberen te gaan, en dan aan de grens erachter komen dat dat niet kan (bijvoorbeeld).
Dat soort dingen probeer ik op internet en hier uit te vogelen: waar moet ik vantevoren rekening mee houden? (visa in bangkok regelen etc)

Voor de rest heb ik wel n beetje in gedachten wat ik wil zien, maar ja..ik heb maar 6 weken dus t is mss niet allemaal mogelijk. Ik weet ook niet of ik naast Thailand, Laos en CAmbodja nog ga redden.
Ik wil ook zeker relaxen en de tijd nemen en niet als n kip zonder kop rondsjezen..

vertrek komt nu steeds dichterbij! Wel spannend, vooral ook omdat ik maar t gevoel blijf houden iets belangrijks te vergeten... maar wat? :D
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Wat betreft het regenseizoen, zit je (theoretisch) het best in de Golf, Koh Samui e.d. dus. Rond Koh Chang weet ik niet hoe het weer dan is (Rudi was pas in die buurt - Koh Samet dacht ik). Ook voor te duiken is het beter rond Koh Samui (meer bepaald Koh Tao) dan rond Koh Chang. Alhoewel ze allen niet kunnen tippen aan de schoonheid boven en onder water van de Andamanse zee.

Budget voor Laos: met 15 € per dag voel je je de koning te rijk. Reken bvb 2 weken Laos en neem dit mee in dollars.

Als je eerst Cambodja wil doen, en daarna Laos, dan kan (moet) je je visum regelen in Phnom Penh (BKK kan ook natuurlijk, maar dus niet aan de grens Cam./Laos).
Kleine tip: als je je wil laten masseren, bedenk dan dat een 'beautysalon' niet altijd datgene is wat wij ons er bij voorstellen. Pas bij de uitspraak "You, chose girl and go backside" wist ik hoe laat het was :roll:

Verder ben ik het helemaal eens met Jenny haar visie wat betreft reistempo.
Go with the flow ... en het zal een mega vakantie worden.
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Hoi Kohraya!

Wat betreft Cambodja en dan Laos ...dat was een vbtje..Ik denk dat ik eerst naar het noorden van thailand ga, dan Laos en dan via Cambodja Thailand weer in. Zou idd ook andersom kunnen.
Alhoewel ik rustig aan wil doen, wil ik toch wel heel graag wat van het zuiden (eilanden) van Thailand zien. Dus mss vanaf BKK een binnenlandse vlucht.
Iemand ervaring mee hoe vroeg je dat vantevoren moet boeken wil er nog plek zijn? Ik las dat Bangkok Air alleenrecht heeft op het landen op Samui? Zijn er nog andere eilanden waar je op kunt vliegen? Of andere plek in het zuiden?

Waar ik trouwens achterkwam..ik ben mn duikbrevet kwijt! Shit! Ik ga over 2 weken weg, dus waarschijnlijk is aanvraag + opsturen van nieuwe pas niet mogelijk binnen 2 weken. Ik zal even naar duikschool in de buurt bellen. Iemand ervaring met duiken in Thailand? Vroegen ze toen om duikbrevet?

Hoeveel dollars zal ik rekenen voor Cambodja per dag? Of hadden ze daar nou wel pinmachines?
Ik hoorde van een kennis dat ze in de grote steden in Laos wel pinautomaten hebben?

Die tip van het masseren is een heeele goeie! :D Ik zie het plaatje helemaal voor me. haha
Maarre..als ik nou een gewone, degelijke, 'normale' massage wil, waar kan ik dan naartoe?

Go with the flow ... en het zal een mega vakantie worden.
Dank je! Wil ik zeker doen!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

jullie denken nu natuurlijk.....en waarom geeft Rudi geen antwoord op de vragen van Marij????
nou.....omdat ze dat een tijdje terug al heeft gedaan via de mail :lol:

Maar nu het over masseren gaat. Het is ook heeeel vaak onschuldig hoor!
Ik wilde even een massage in Phnom Phen aanbevelen. bij Seeing Hands. Dit zijn blinde mensen die op deze manier hun boterham verdienen. De masages zijn uitzonderlijk goed omdat deze mannen en vrouwen echt voelen wat ze doen. Heel grappig is ook dat er geen kleedhokje is.......ze zien het toch niet als je iets uittrekt 8)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

... ik heb me uiteindelijk dus ook laten masseren door een blinde 8)

Geen idee hoe het zit met last minute een boek te vluchten (Air Asia is ook een optie voor budget flights).
Alternatief: de reis 'Bangkok - Koh Tao' met nachttrein, aansluitende bus en boot (duurt zo'n 12h, maar vanwege de nachtrit verlies je geen tijd).
Koh Samui zal iets langer zijn.
Na hetgeen ik al gezien heb in Thailand, vind ik Koh Tao echter niet zo paradijselijk. Ik was hier vooral om mijn Advanced te halen. M'n Open Water had ik een jaar eerder op Koh Mak gehaald (nabij Koh Chang).
Koh Tao haalt het dan wel wat betreft duiken. Ik heb steeds gedoken met de school (ook na het behalen van m'n brevet), maar ga er van uit dat ze elders toch om je brevet vragen hoor.
Wat betreft je verloren duikbrevet: op www.duikforum.nl weten ze wellicht raad.

... en nu ga ik mijn rugzak verder inpakken :wink:
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

oh ja...nu herinner ik me idd dat ik ergens alhad gelezen over de massages door blinde mensen. Kan me voorstellen dat dat juist hele goede massages zijn omdat ze het dus op gevoel doen.

Nog even n heel andere vraag die me te binnen schiet: Welke ehbo kit (van zwerfsportwinkel) kan ik t beste kopen? Bij sommigen zitten ook naalden..lijkt me niet echt nodig.. of?

Er is iemand (sorry naam vergeten) nu aan t pakken..waar ga je heen??

Nou heb ik wel de hele tijd t idee dat ik iets vergeet..maar dat komt denk ik meer omdat ik zo ver weg ga en in mn up...volgens mij heb ik de belangrijkste dingen wel gewoon geregeld.
t vertrek komt steeds dichterbij. Ik ben echt heel benieuwd! Mss vraag ik als ik eenmaal daar ben ook nog wel wat dingen en anders laat ik gewoon even weten hoe geweldig het er is! 8)
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Bedankt voor de tip over het duikforum! Ik zal morgen even kijken. Ik ga ook een duikschool in de buurt bellen om te vragen over mn duikbrevet. Ik zag op de site van PADI, dat je dichtsbijzijnde duikschool kan bellen en dat die je verder kunnen helpen bij aanvragen van nieuwe pas.
Kostte wel aardig wat Dollars via PAdi..hmm toch nog ns heel erg goed zoeken!
Ben vorig jaar verhuisd...dus vrees dat ik die over n jaar bij n grote schoonmaak pas tegenkom.. Hoop dat ik nog op tijd nieuwe pas kan regelen!
Truste!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Marij schreef: Nog even n heel andere vraag die me te binnen schiet: Welke ehbo kit (van zwerfsportwinkel) kan ik t beste kopen? Bij sommigen zitten ook naalden..lijkt me niet echt nodig.. of?
Kijk eens op www.myfirstaidkit.eu daar kun je een test doen om te kijken wa tje nodig hebt aan de hand van een aantal vragen. Daarmee kun je dan je keuze maken welke je nodig hebt volgens de site en wat je zelf denkt.
Marij schreef: Nou heb ik wel de hele tijd t idee dat ik iets vergeet..maar dat komt denk ik meer omdat ik zo ver weg ga en in mn up...volgens mij heb ik de belangrijkste dingen wel gewoon geregeld.
t vertrek komt steeds dichterbij. Ik ben echt heel benieuwd! Mss vraag ik als ik eenmaal daar ben ook nog wel wat dingen en anders laat ik gewoon even weten hoe geweldig het er is! 8)
Zolang je de belangrijkste dingen maar bij je hebt, de meeste dingen kun je ook in het land waar je gaat reizen kopen en anders vaak ook dingen die er op lijken of voldoende zijn om een periode te overbruggen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Hi Marij

ik ga deze vraag even uitgebreid beantwoorden....omdat ie vaker word gesteld.
ik start bij "voorbereidingen" in dit forum er even een nieuwe topic over.
Ik ga namelijk ook even 4 fototjes toevoegen. Anders sneeuwt jouw oorspronkelijke topic onderwerp helemaal onder.

kijk hier dus even onder voorbereidingen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie