Twee weken naar Marokko
-
- Reiziger
- Contacteer:
Re: Tips voor 12 dagen backpacken Marokko
Veel thanks Roodkapje! Superleuk om te horen 

Wij gaan op wereldreis! http://www.backpackgek.nl
-
Reis door Marokko met retourtje Casablanca voor 17 dagen
Hoi,
Ik ga samen met mijn vriend eind september tot half oktober backpacken in Marokko. we landen in Casablanca en vertrekken ook vanuit hier.
Nu kom ik er niet helemaal uit wat nu wijsheid is om in deze tijd de mooiste dingen te zien en te doen. Ik zie en lees zoveel, dat ik er inmiddels een beetje dol van ben....
We willen sowieso naar het Atlasgebergte en naar de woestijn, Fez, Marakech, Rabat.
Plan is om zsm uit Casablanca weg te gaan naar Rabat, dan naar Fez en dan..... is het het slimste om vanuit Marakech naar de bergen en woestijn te gaan? Ook de kustplaats Essaouira willen we nog bezoeken. En als het effe kan het liefst alles met openbaar vervoer... we willen liever geen auto huren... Heeft iemand een mooie (en logische) route waarbij we zoveel mogelijk de mooiste plekjes van Marokko zien?
Groet, Judith
Ik ga samen met mijn vriend eind september tot half oktober backpacken in Marokko. we landen in Casablanca en vertrekken ook vanuit hier.
Nu kom ik er niet helemaal uit wat nu wijsheid is om in deze tijd de mooiste dingen te zien en te doen. Ik zie en lees zoveel, dat ik er inmiddels een beetje dol van ben....
We willen sowieso naar het Atlasgebergte en naar de woestijn, Fez, Marakech, Rabat.
Plan is om zsm uit Casablanca weg te gaan naar Rabat, dan naar Fez en dan..... is het het slimste om vanuit Marakech naar de bergen en woestijn te gaan? Ook de kustplaats Essaouira willen we nog bezoeken. En als het effe kan het liefst alles met openbaar vervoer... we willen liever geen auto huren... Heeft iemand een mooie (en logische) route waarbij we zoveel mogelijk de mooiste plekjes van Marokko zien?
Groet, Judith
Re: Reis door Marokko met retourtje Casablanca voor 17 dagen
Ik ben van Casablanca naar Marakech gereisd (wel de moskee gezien) en toen verder naar het zuiden. Vanuit Ouzazarte kun je de woestijn in. Je kan dan langs het zuiden van de Atlas, bijvoorbeeld naar de Todra Gorge. Daarna kun je weer verder naar het noorden reizen, bv. naar Fez, Mekness en Rabat.
Ik heb deze route in ongeveer 2 weken afgelegd met het OV, en dat was goed te doen.
Ik heb deze route in ongeveer 2 weken afgelegd met het OV, en dat was goed te doen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: Reis door Marokko met retourtje Casablanca voor 17 dagen
Wij zijn van Marrakech met een huur auto richting de woestijn trokken via Ouazarzate naar Zagora. Hier hebben we een woestijn toer gedaan en onderweg nog wat dingen bekeken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Essaouira. Deze stad is volgens mij niet met openbaar vervoer te bereiken in ieder geval niet met de trein.
Daarna zijn we weer terug gereden naar Marrakech waar we de auto hebben ingeleverd en met de trein de Koningssteden zijn geweest. We hebben daarbij Meknes op de heen weg overgeslagen en doorgegaan tot aan Fés, op deze manier konden we de trein ritjes een beetje opbreken met een tussenstop. Anders moesten we in een keer van Fés terug naar Marrakech.
Op een tweede trip ben ik naar Casablanca geweest en naar El Jadida (mocht je toch een auto hebben ... ik vond deze plaats ook een mooi sfeertje hebben. )
Wanneer je toch in Casablanca bent zou ik wel naar de Moskee gaan, deze is erg indrukwekkend. Rabat vond ik westers maar voor een paar dagen ook best okay. Fés en Marrakech vind ik het "echt" Marokko, net of je in een real life fatamorgana loopt
Misschien goed om te weten dat wij drie weken hadden
Ik zou daarom het woestijn gedeelte en Essaouira niet aandoen omdat dit misschien te lastig wordt.
Daarna zijn we weer terug gereden naar Marrakech waar we de auto hebben ingeleverd en met de trein de Koningssteden zijn geweest. We hebben daarbij Meknes op de heen weg overgeslagen en doorgegaan tot aan Fés, op deze manier konden we de trein ritjes een beetje opbreken met een tussenstop. Anders moesten we in een keer van Fés terug naar Marrakech.
Op een tweede trip ben ik naar Casablanca geweest en naar El Jadida (mocht je toch een auto hebben ... ik vond deze plaats ook een mooi sfeertje hebben. )
Wanneer je toch in Casablanca bent zou ik wel naar de Moskee gaan, deze is erg indrukwekkend. Rabat vond ik westers maar voor een paar dagen ook best okay. Fés en Marrakech vind ik het "echt" Marokko, net of je in een real life fatamorgana loopt

Misschien goed om te weten dat wij drie weken hadden

Qreply
Ik vertrek binnen een maand met mijn 3 zussen (leeftijd 19-26) naar Marrakech. We zijn helaas maar 8 volledige dagen ter plekke, maar zouden graag zoveel mogelijk zien/doen (vnl qua natuur) en dit met het openbaar vervoer en met een niet al te groot budget.
We zouden graag volgende dingen zeker doen: Marrakech (1.5dag), Fez (1.5 dag), Sahara (met overnachting) en Atlas toer (met degelijke wandeling/en)
Essaouira ook graag, maar weet niet of dit te combineren valt.
Heeft er iemand ervaring met een gecombineerde toer (Sahara+Atlas)? Of boek je best sahara toer en dan vanuit Marrakech terug een toer naar Atlas? En kan je nadien rechtstreeks verder naar Fez?
Bedankt!!
We zouden graag volgende dingen zeker doen: Marrakech (1.5dag), Fez (1.5 dag), Sahara (met overnachting) en Atlas toer (met degelijke wandeling/en)
Essaouira ook graag, maar weet niet of dit te combineren valt.
Heeft er iemand ervaring met een gecombineerde toer (Sahara+Atlas)? Of boek je best sahara toer en dan vanuit Marrakech terug een toer naar Atlas? En kan je nadien rechtstreeks verder naar Fez?
Bedankt!!
Het kost je relatief veel tijd om naar de Sahara & Atlas te gaan het ligt beide ook compleet de andere kant op. Maar het is wel erg mooi (de sahara, atlas ben ik niet geweest)! Hoe het op dit moment met de toers zit weet ik niet, maar enkele jaren geleden heb ik vooral huurauto's gezien. Je zou dit eventueel ook kunnen overwegen. Prijzen zijn best redelijk en zeker wanneer je met z'n drieën bent.
- bolletjeom
- Reisexpert
ikk heb net een 4 daagse trekking gedaan in marokko in de hoge atlas. Onder marrakech bij Toubkal. Je kunt ook een dag of 2 daagse wandeling maken. Imlil is de startplaats en die ligt maar 1,5 uur van Marrakech. Alles is daar ter plaatse te regelen maar je kunt het ook in marrakech regelen. Bergschoenen zijn wel echt een must want veel losse stenen en rotsige paden.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisplanning Marokko
Hoi,
Ik vertrek in september voor 2 weken naar Marokko samen met mijn vriend. Het is de eerste keer dat ik in dit land reis dus had graag jullie mening gehad omtrent de reisplanning. Na het lezen van verschillende reisgidsen, fora enz. kwam ik tot de volgende planning.
dag 1: aankomst in Marrakesh, 's avonds. Overnachten Marrakesh.
dag 2: bezichtigen Marrakesh. Overnachten Marrakesh.
dag 3: doorrijden naar Ouarzazate via de Tizi-n-Tichka route en onderweg een bezoek brengen aan Aït Benhaddou. (204km) Overnachten in Ouarzazate.
dag 4: doorrijden naar Tinghir en onderweg de Dadesvallei bezichtigen (164km). Overnachten in Tinghir.
dag 5: in de ochtend de Todravallei bezoeken en vanaf de middag doorrijden naar Merzouga (200km) waar we rond 17u aansluiten bij een georganiseerde tour doorheen de Erg Chebbi woestijn.
dag 6: verblijf in de woestijn
dag 7: aankomst van de woestijn rond 10u en rechtstreeks doorrijden naar Agdz via Nekob (296km). Overnachten in Agdz.
dag 8: Agdz, eventueel een bezoek brengen aan Zagora en/ of Tamegroute. Overnachten in Agdz.
dag 9: doorrijden naar Agadir (362km). Al twijfel ik om hier te verblijven omwille van het massatoerisme en omdat het blijkbaar weinig authentieks te bieden heeft. Mogelijke andere suggesties?
dag 10: agadir of andere?
dag 11: doorrijden naar Essaouira (173km). Overnachten in Essaouira.
dag 12: Essaouira. Overnachten in Essaouira.
dag 13: in de ochtend doorrijden naar Marrakesh (177km). Overnachten in Marrakesh.
dag 14: terugvlucht vanuit Marrakesh, 's morgensvroeg.
Wij hebben inmiddels ook een auto gehuurd nl. een Hyundai i10, een kleine auto dus. Is deze auto geschikt om bovenstaande route af te leggen? Zijn de wegen enigzins goed berijdbaar?
Graag jullie reactie.
Groeten,
Dorien
Ik vertrek in september voor 2 weken naar Marokko samen met mijn vriend. Het is de eerste keer dat ik in dit land reis dus had graag jullie mening gehad omtrent de reisplanning. Na het lezen van verschillende reisgidsen, fora enz. kwam ik tot de volgende planning.
dag 1: aankomst in Marrakesh, 's avonds. Overnachten Marrakesh.
dag 2: bezichtigen Marrakesh. Overnachten Marrakesh.
dag 3: doorrijden naar Ouarzazate via de Tizi-n-Tichka route en onderweg een bezoek brengen aan Aït Benhaddou. (204km) Overnachten in Ouarzazate.
dag 4: doorrijden naar Tinghir en onderweg de Dadesvallei bezichtigen (164km). Overnachten in Tinghir.
dag 5: in de ochtend de Todravallei bezoeken en vanaf de middag doorrijden naar Merzouga (200km) waar we rond 17u aansluiten bij een georganiseerde tour doorheen de Erg Chebbi woestijn.
dag 6: verblijf in de woestijn
dag 7: aankomst van de woestijn rond 10u en rechtstreeks doorrijden naar Agdz via Nekob (296km). Overnachten in Agdz.
dag 8: Agdz, eventueel een bezoek brengen aan Zagora en/ of Tamegroute. Overnachten in Agdz.
dag 9: doorrijden naar Agadir (362km). Al twijfel ik om hier te verblijven omwille van het massatoerisme en omdat het blijkbaar weinig authentieks te bieden heeft. Mogelijke andere suggesties?
dag 10: agadir of andere?
dag 11: doorrijden naar Essaouira (173km). Overnachten in Essaouira.
dag 12: Essaouira. Overnachten in Essaouira.
dag 13: in de ochtend doorrijden naar Marrakesh (177km). Overnachten in Marrakesh.
dag 14: terugvlucht vanuit Marrakesh, 's morgensvroeg.
Wij hebben inmiddels ook een auto gehuurd nl. een Hyundai i10, een kleine auto dus. Is deze auto geschikt om bovenstaande route af te leggen? Zijn de wegen enigzins goed berijdbaar?
Graag jullie reactie.
Groeten,
Dorien
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Reisplanning Marokko
1 dag marrakech zou voor mij 1 dag te kort zijn.
Wij reden van M naar aitbenhaddou in 1 dag en kwamen laat in de middag aan. Toch even wennen zo'n eerste keer in marokaans verkeer in de auto. Hoewel het erg meeviel toen we M eenmaal uit waren. Maar de bergpas neemt tijd in beslag. We hebben geslapen in ait. De volgende dag door naar gorge en daar geslapen en de dag erna naar de andere gorge en de dag erop naar woestijn.
Agadir is alles behalve bijzonder. Wel hippe strandtenten en fastfoodketens. Een alternatief weet ik niet maar verdoe je tijd niet in agadir. Voor een nachtje kan het best.
Wij reden van M naar aitbenhaddou in 1 dag en kwamen laat in de middag aan. Toch even wennen zo'n eerste keer in marokaans verkeer in de auto. Hoewel het erg meeviel toen we M eenmaal uit waren. Maar de bergpas neemt tijd in beslag. We hebben geslapen in ait. De volgende dag door naar gorge en daar geslapen en de dag erna naar de andere gorge en de dag erop naar woestijn.
Agadir is alles behalve bijzonder. Wel hippe strandtenten en fastfoodketens. Een alternatief weet ik niet maar verdoe je tijd niet in agadir. Voor een nachtje kan het best.
- bolletjeom
- Reisexpert
oh, taroudant is misschien een optie. Essaouirra is te rijden in een dag. Super mooie bergpas. Plaats zelf is grappig voor een dag. Ommuurd en een kleine souq. Leuker dan agadir.
Op mijn website staan de verhalen van mijn eerste marokko reis. Deels huurauto deels ov. Kan je een indruk krijgen van afstanden.
De reis waar ik net van terug ben komt nog. Oa taroudant en essaouira
Op mijn website staan de verhalen van mijn eerste marokko reis. Deels huurauto deels ov. Kan je een indruk krijgen van afstanden.
De reis waar ik net van terug ben komt nog. Oa taroudant en essaouira
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Klinkt reeël . Ik zou mijn tijd niet besteden aan Agadir, maar 1 dag extra Marrakech of Essaouira nemen.
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Hoi,
Bedankt alvast voor jullie reactie! Ook de reissite van Bolletjeom is erg leuk om ideetjes op te doen.. Hier kan ik mijn planning op afstemmen. Verder had ik nog 2 vragen: tot hoever is het mogelijk om met een gewone auto, zoals wij er één hebbben, in de Todragorge te rijden? We kijken of dat we eventueel ergens dieper gelegen in de gorge een overnachting kunnen boeken. En.. Is het nodig om een gps in de auto te voorzien of is een wegenkaart en de plaatselijke aanduidingen op de weg voldoende?
Bedankt alvast voor jullie reactie! Ook de reissite van Bolletjeom is erg leuk om ideetjes op te doen.. Hier kan ik mijn planning op afstemmen. Verder had ik nog 2 vragen: tot hoever is het mogelijk om met een gewone auto, zoals wij er één hebbben, in de Todragorge te rijden? We kijken of dat we eventueel ergens dieper gelegen in de gorge een overnachting kunnen boeken. En.. Is het nodig om een gps in de auto te voorzien of is een wegenkaart en de plaatselijke aanduidingen op de weg voldoende?
- bolletjeom
- Reisexpert
wij hadden geen gps en die ook niet gemist. we kregen een prima kaart mee.
De todra gorge kun je heel diep in met de auto.
De todra gorge kun je heel diep in met de auto.
Een heel leuk overnachtingsadres is auberge le festival. Niet low budget, maar iedere cent waard. De jongens die er werken leggen je graag van alles over hun cultuur uit. Verassend om te horen dat het er in ieder dorp weer anders aan toe gaat. Ze organiseren wandelingen in de bergen. Dit hebben wij niet gedaan. Wij zijn doorgereden naar de verder gelegen dorpen. Hier zien ze weinig toeristen en zijn de dames van de winkeltjes erg blij als je een fles water bij ze koopt. De jongens van le festival hebben vroegen ons te helpen bij het maken van het avond eten. Zodoende kregen we een gratis kookcursus. Ook werd ons uitgebreid uitgelegd hoe je thee hoort te zetten, dat is een behoorlijk proces. De auberge is gelegen tegen de berg en de kamers zien eruit als grotten. Vanaf het terras kijk je uit op de bergen waar je de nomaden ziet trekken.
Hoi!
Super tip.. eventjes op google opgezocht en geboekt voor 2 nachten.. Binnenkort vertrekken, ik kijk er naar uit!
Super tip.. eventjes op google opgezocht en geboekt voor 2 nachten.. Binnenkort vertrekken, ik kijk er naar uit!