Geld wisselen:
Eigenlijk doe ik dit nooit aan de grens. Meestal pin ik gewoon, een heel enkele keer lukt dat niet en dan wissel ik meestal in een hotel. Gunstigste koers, kweennie, meestal scheelt het bijna niets en ik loop liever niet het risico afgezet te worden.
Betalen van kamers:
Heb ik altijd achteraf gedaan. Het is me overigens wel eens gebeurt dat ik 's ochtends weg wilde gaan en er niemand was, heeeeeeel vervelend! Soms liet ik het geld dan maar achter op de toonbank, in de hoop dat het bij de juiste persoon terecht zou komen. Wat moest ik anders?

Vervoer:
Ik ben zo iemand die afdingt tot op het bot. Soms. Of die kijkt wat de locals betalen en dan doodleuk hetzelfde geeft. Nooit problemen mee gehad. Toen ik in 2001 in Indonesie woonde bleek na een paar maanden dat ik zelfs minder betaalde dan de locals, ik had gewoon de foute prijs in mijn hoofd en was niet bereid meer te betalen en deed dat ook niet. En de arme chauffeurs accepteerde dat. Oeps.

Naja, soms betaal ik ook wel een beetje meer dan een local. Maar zolang het om een afronding gaat, is dat geen probleem. Ik vind het ook niet erg wanneer ik een mannetje van het guesthouse een beetje commissie geeft wanneer hij kaartjes voor de bus regelt, zeker niet wanneer het station 10 km verderop ligt en er maar een bus per dag gaat. Een taxi die kant op om dingen te regelen kost me meer!
Tijdens mijn eerste dag in Thailand ben ik wel ooit meegeweest met zo'n mannetje wat je rondrijdt langs verschillende bezienswaardigheden en natuurlijk zijdenwinkels. Ach, ik een mooie stropdas gekocht voor mijn pa, echt mooi en een goede kwaliteit, kom ik buiten, is mijn taxi weg! Blijkbaar had ik zoveel teveel betaald dat hij zijn commissie binnen had en gewoon weg was. Of had hij een beter slachtoffer. Naja, het gaat om de ervaringen.
Zakkenrollen:
Het ergste qua oplichting vond ik overigens de zakkenrollers in Ulan Bator, Mongolie. Mijn ex is daar gerold (hij had best veel geld en allemaal bij elkaar - de sukkel!) en ik een paar dagen later nog een keer. Ik voelde dat het gebeurde, ik ben gaan gillen maar ik kreeg de dader niet te pakken. Schade voor mij: een halve euro. Pech dan.
Afdingen voor produkten:
Tja, ooit heb ik ook teveel betaald voor een paar slippers. Meestal kreeg ik ze voor een halve euro mee, maar aangezien mijn vorige paar gejat was en ik op blote voeten naar de winkel moest om nieuwe te kopen, kreeg ik de prijs niet lager dan 1 euro. Maar dat levert dan wel weer een leuk verhaal op >:)