Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
alexander85

Landen advies voor 4 maanden verblijf in Azië

Bericht door alexander85 »

Op 24 april a.s. vertrek ik voor 4 maanden naar Azië. Het reisplan staat eigenlijk nog volledig open, los van het begin- en eindpunt: Bangkok. Hoewel ik weet dat het in deze periode regenseizoen is in Zuid-Oost Azië heb ik helaas geen andere mogelijkheid.

Graag laat ik mij door jullie adviseren: wat zou globaal gezien een mooie reis kunnen zijn waarbij ik het slechte weer zoveel mogelijk ontwijk, of in iedergeval de kans op goed weer vergroot? Met andere woorden: welke landen zou ik eventueel in welke periode het beste kunnen bezoeken? Andere suggesties dan Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam en Maleisië zijn ook welkom! Het budget waarmee ik op pad ga is zo'n 8000-9000 euro.

Ik ben eigenlijk nog geheel onbekend met verre, langdurige reizen en backpacken. En ik zou het leuk vinden om onderweg andere backpackers te ontmoeten. Zijn die er ook nog steeds in grote getale aanwezig of wordt deze periode door 'iedereen' ontweken?

Alvast bedank, jullie hulp wordt zeer gewaardeerd. :%
Ryan20

Re: Landen advies voor 4 maanden verblijf in Azië

Bericht door Ryan20 »

He

Ik ben net 1 week terug van mijn 2 maanden reis in Indonesië. Was daar van 4 weken op Sulawesi, het licht dicht bij de evenaar heb er weinig regen gehad. Er zijn wel weinig toeristen (backpackers). Ik Heb daar wel bij de lokale mensen thuis geslapen, als je het echte lokale leven wilt mee maken. Als je van bergen natuur duiken snorkelen houd is het een top eiland. Ik kan je contact gegevens geven van vrienden die je daar kunnen helpen, zij vragen er geen geld voor.
Meer info wilt zoek me op op fb
Veel plezier met je reis!!

Gr ryan molle
KR1275
Reiziger

Re: Landen advies voor 4 maanden verblijf in Azië

Bericht door KR1275 »

Ga niet steeds met het vliegtuig, maar neem soms de bus: erg leuk en je ziet veel.

Ik ben een paar keer met de bus van HCMC (Saigon) naar Phnom Penh gegaan. Leuke trip.

Komend juni pak ik de trein van Hanoi naar Hue. Schijnt erg leuk te zijn. Dan pak ik het vliegtuig naar mijn favo stad HCMC. Van die treinreis is veel op youtube te vinden. Het centrum van HCMC ligt voor een deel open ivm aanleg van een metrolijn. Toch is de sfeer nog steeds bijzonder (persoonlijk vind ik Saigon leuker dan Hanoi en de mensen vind ik een stuk opener en vriendelijker). Danang is ook een leuke stad, heeft een vliegveld en ligt vlakbij prachtig Hoi An. In de bergen ligt een leuk pretpark (ben de naam ff kwijt).
Ben je hitte zat? Dan kun je nog naar Dalat. Ben daar ooit geweest zonder jas. 's Avonds kan het onder de 20 graden worden... Rond Dalat zit je in het Vietnamese plattelandsleven. Dan ga je terug in de tijd en ervaar je Vietnamese trots. Familie van vrienden van mij wonen daar.

Laos is erg idyllisch, vooral Vang Vieng en Luang Prabang. Ik vlieg dan naar Surat Thani, dan met de bus naar de grens en dan verder met een local bus. Maar... ik heb Thaise vrienden en dat scheelt een taalprobleem.
Cambodja: Siem Reap (Ankor Wat, pas op voor de scam Floating Village). Overdag bezoeken met tuk tuks (goede prijsafspraken van tevoren) en 's avond relaxed in de binnenstad.
Phnom Penh is een soort klein Bangkok. Vooral op zondag bijzonder: hele families verzamelen zich in parken en op pleinen. Het leven speelt zich af langs de rivier (Tonle Sap of Mekong?). Leuke stad voor een paar dagen en indrukwekkend is het genocide museum. Ik ben ook in Sihanoukville geweest. Een badplaats op z'n Cambodjaans. Met de bus door Cambodja is erg leuk. Al die dorpjes (geldt ook voor Laos trouwens).

En vergeet Ryans tip niet... Vluchten naar Indo zijn vaak wat duurder, reken op 150 - 200 p.p.

Maleisië is ook prachtig, en schoon en netjes. In Malaka vind je Nederlands historie. Het kan een verademing zijn om even uit de derdewereldlanden weg te zijn en in KL rond te hangen. Je wordt er niet lastig gevallen met ongevraagde tuktuks, massages en 'lady-boem-boems', wat op den duur echt wel gaat irriteren.

Begin juni begint het regenseizoen, al heb ik daar nooit last van gehad.

Ik kan helaas niet opmaken 'wat voor type' je bent. Sommige plekken zijn meer wat voor avonturiers, andere voor alternatieve personen etc. Ik kan niet zien waar jij je prettig bij voelt. Ik heb in alle landen altijd prettige mensen ontmoet. De 'blanken' in bepaalde Thaise buurten ontwijk ik liever. In Bangkok moet je weten waar je wilt zijn. Ik kan Bangkok dromen. Wat zoek je in de reis en wat niet?

Ik hoop dat je nog meer leuke tips krijgt.
Steeffie

Reizen zuid oost Azie in 3 maanden

Bericht door Steeffie »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik gaan in januari 2018 (minimaal) 1 jaar werken in Australie. Voor die tijd willen we graag nog 2,5-3 maanden reizen in Azie.
Mede omdat het goedkoper is dan reizen in Australië, maar ook omdat we nog weinig van Azie hebben gezien.

We zijn er dus in oktobernovember en december. Heeft iemand tips. We zitten nu te denken aan starten in China (waar?) via Laos naar Camboja.

Maar misschien alleen China, Filippijnen. Eigenlijk weten we het niet.

We hebben een relaxte reis stijl, willen niet met een vaste groep/georganiseerd. Strand hebben we straks in Australië genoeg, dus er mag best een dosis cultuur aanwezig zijn (maar kouden dan 20 graden zitten we niet op te wachten..)

Alle suggesties en tips zijn welkom :)
Kims
Reisexpert

Re: Reizen zuid oost Azie in 3 maanden

Bericht door Kims »

Hi,

Als je naar China wil gaan en het niet al te koud wil hebben in die maanden zou ik naar 't Zuiden gaan van China. Het zal er nog flink fris kunnen zijn maar geen vorst en sneeuw zoals in het Noorden. Yunnan is een schitterende diverse provincie om te bezoeken. Zeker een aanrader!

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Steeffie

Re: Reizen zuid oost Azie in 3 maanden

Bericht door Steeffie »

Top! We zitten inderdaad te denken aan het zuiden van China. Zal me even goed inlezen in Yunnan voor we de knoop doorhakken. Maar de plaatjes zijn prachtig!
Diederick01

3-4 maanden backpacken ZO Azie

Bericht door Diederick01 »

Hallo allemaal,

Vanaf half april ben ik van plan 3 tot 4 maanden te gaan backpacken. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en merk dat ik nog wat moeite heb met het vinden van een geschikte route, zeker rekening houdende met het droge en natte seizoen.

Ik zou graag Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam en indien dit nog mogelijk is Myanmar bezoeken. Het nadeel (tenminste als het een nadeel is) van Myanmar is dat dit alleen per vlucht mogelijk is, en ik dus eerst terug moet zien te komen in Bangkok.

Op internet heb ik de volgende globale route gevonden. Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk ter plekke bedenken en beslissen, maar ik vind het net ietwat fijner om een route als houvast te hebben op het moment dat ik vertrek.
Ik heb ongeveer per land 4 weken uitgetrokken, hoe denken jullie over deze verdeling?

De route:
THAILAND:
1) Bangkok
2) Bangkok > Ayutthaya
3) Ayutthaya > Chiang Mai
(Chiang Rai)
4) Chiang Mai > Huay Xai

LAOS
5) Huay Xai > Luang Prabang
Met de slowboat over de Mekong naar het leuke Luang Prabang.
6) Luang Prabang > Vang Vieng
7) Vang Vieng > Vientiane
8) Vientiane > Savannakhet
Tussenstop in Savannakhet, de tweede stad van Laos. Vooral de omgeving van de stad is mooi.
9) Savannakhet > Pakse
10) Pakse > Si Phan Don

CAMBODJA
11) Si Phan Don > Phnom Penh
12) Phnom Penh > Siem Reap
13) Siem Reap > Phnom Penh
14) Phnom Penh > Ho Chi Minh City

VIETNAM
15) Ho Chi Minh City > Mui Ne
16) Mui Ne > Hoi An
17) Hoi An > Ha Long Bay
18) Ha Long Bay > Hanoi

Hierna zou ik dan terugvliegen naar Bangkok en hier te beslissen of ik vanuit Bangkok Myanmar wil aandoen of Zuid Thailand nog wat wil ontdekken.

-Wat zijn jullie ervaringen met het zuiden van Thailand? Ik lees namelijk vooral dat de leuke dingen te doen zijn in het noorden.
-Wat denken jullie van het idee om een brommer/motor te kopen in Vietnam gezien het seizoen?
- Blijf ik door middel van dit schema niet te lang in Laos hangen en te kort in Thailand?

Alle tips zijn van harte welkom!!

Groetjes,

Diederick
erikaopreis

Kan ik met alleen een vliegticket heen door ZOA reizen?

Bericht door erikaopreis »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om over een paar maanden voor een half jaar door Azie te gaan reizen. Ik begin mijn reis in Thailand en zal daarna over land verder reizen naar een aantal omliggende landen. Ik vraag mij af of het mogelijk is om alleen een enkeltje Thailand te boeken aangezien ik nog niet weet wanneer ik terug kom. Ik ben dus van plan om alles per bus/trein etc te doen als ik eenmaal in Azie ben. Als ik wel een terugticket zou boeken zou ik daarom nog steeds geen bewijs hebben dat ik bijvoorbeeld Thailand ga verlaten.

1. Zal alleen een enkeltje hebben mij veel problemen opleveren bij de grenzen?
2. En zoja, zou het dan voldoende zijn om bijvoorbeeld gebruik te maken van een site die voor een tientje een "nepticket" voor je boekt?

Alvast bedankt! *O*
maiko

Re: Kan ik met alleen een vliegticket heen door ZOA reizen?

Bericht door maiko »

ik zit met exact dezelfde vraag
Binnenkort vliegen we naar bali.
Vanaf daar willen we naar maleisie, thailand, laos, vietnam.

We willen eigenlijk niks regelen van te voren, en hebben dus ook nog geen terugvlucht.
Gaan we tegen problemen aanlopen met visum?
In elk land blijven we minder dan 30 dagen. en gezien alle landen makkelijk visa bij aankomst krijgt of kunt regelen, moet dat goed gaan. enige probleem is dat we geen terugticket hebben.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

@Travelator ?
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Arnout3008
Reisexpert

Bericht door Arnout3008 »

Als ik het goed heb onthouden en gelezen ergens, moet je sowieso voor Thailand bewijs hebben dat je binnen die 30 dagen het land weer verlaat. Bv. een airasia ticket naar een andere bestemming.

Die hoef je natuurlijk niet daadwerkelijk te nemen.. Al weet ik niet wat voor risico's het overstayen van een visa in dat soort landen met zich meebrengt.

Al gekeken onder het reisgids gedeelte van de site?
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/th ... i135.html
Dit artikel gaat over visa voor thailand :)
Once a year, go someplace you’ve never been before.

maiko

Bericht door maiko »

Ik vond een met KLM vlucht van Jakarta naar Kuala Lumpur voor 35 euro.
Misschien dat voor de zekerheid gewoon maar boeken. Ik kan altijd nog besluiten vlucht niet te nemen. die kosten maken dan ook niet zoveel uit.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Hi,

Voor elk land gelden andere regels en die regels wijzigen ook nog eens regelmatig.
Voor Thailand ben ik even niet meer zo goed op de hoogte, want er is recentelijk eea veranderd volgens mij.
Beter even @stevenl vragen of het forum doorzoeken...
Ik weet wel dat het niet hebben van een ticket het land uit of een visum (volgens mij heb je nog steeds één van de twee nodig) niet zozeer een probleem is aan de grens als wel bij het inchecken voor je vlucht naar Thailand. De maatschappijen kunnen je namelijk weigeren als je niet één van de twee hebt (en ze controleren regelmatig).

Ik heb even niet zo heel veel tijd, maar als je even kijkt in de topics in het forum Thailand, Maleisië etc vind je het antwoord op je vragen vanzelf...

Hier misschien ook al wel (even snel gezocht):
suvarnabhumi-int-airport-bkk-t31819.html#p150155

paar-vraagjes-thailand-t31839.html#p150208

backpacken-voor-maanden-thailand-laos-v ... ml#p147438

@erikaopreis
@maiko
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Travelator schreef: 21 mar 2017 16:50 Hi,

Voor elk land gelden andere regels en die regels wijzigen ook nog eens regelmatig.
Voor Thailand ben ik even niet meer zo goed op de hoogte, want er is recentelijk eea veranderd volgens mij.
Beter even @stevenl vragen of het forum doorzoeken...
Ik weet wel dat het niet hebben van een ticket het land uit of een visum (volgens mij heb je nog steeds één van de twee nodig) niet zozeer een probleem is aan de grens als wel bij het inchecken voor je vlucht naar Thailand. De maatschappijen kunnen je namelijk weigeren als je niet één van de twee hebt (en ze controleren regelmatig).

Ik heb even niet zo heel veel tijd, maar als je even kijkt in de topics in het forum Thailand, Maleisië etc vind je het antwoord op je vragen vanzelf...

Hier misschien ook al wel (even snel gezocht):
suvarnabhumi-int-airport-bkk-t31819.html#p150155

paar-vraagjes-thailand-t31839.html#p150208

backpacken-voor-maanden-thailand-laos-v ... ml#p147438

@erikaopreis
@maiko
Klopt helemaal voor Thailand :)
Wanderlust90

Re: 3-4 maanden backpacken ZO Azie

Bericht door Wanderlust90 »

Hallo Diederick,

Wat een leuke plannen zeg! Ik heb vorig (2016) een soortgelijke route gedaan. Ik heb de volgende route gevolgd:

THAILAND (5 dagen)
- Bangkok - Chiang Mai - Chiang Rai - Chiang Khong - over de Friendship Bridge de grens over naar Laos.

LAOS (ongeveer 2 weken)
- Tweedaagse slowboattocht van Huay Xai via Pakbeng naar Luang Prabang (kan eventueel ook met nachtbus direct vanaf Chiang Khong) - Vang Vieng - terug via Luang Prabang (ik moest mijn Vietnam visum hier weer afhalen) - Nong Khiaw - Muang Ngoi Neua - Muang Khua - de grens over naar Vietnam

VIETNAM (28 dagen)
- Sa Pa - Hanoi - Ha Long Bay/Cat Ba - Ninh Binh/Tam Coc - Dong Hoi/Phong Nha-Ke Bang - Hué - Hoi An - Nha Trang - Dalat - Mui Ne - Saigon/Ho Chi Minh City - via Mekong delta tour de grens over naar Cambodja

CAMBODJA (ongeveer 3 weken)
- Phnom Penh - Kampot - Sihanoukville/Koh Rong - Battambang - Siem Reap

TIPS
- Thailand: ik was hier dus niet zo lang. Sowieso moet je naar het Elephant Nature Park in Chiang Mai. Ga alsjeblieft geen olifanten rijden. Deze dieren worden mishandeld totdat ze 'tam' genoeg zijn om bereden te worden. Olifanten zijn gevoelige, wilde dieren die niet bereden horen te worden. Dit park vangt mishandelde olifanten op en laat ze in een natuurlijke omgeving leven. Je krijgt hier wel de kans de dieren te voeren en te wassen, alles onder begeleiding. In Chiang Rai kun je de White Tempel bezoeken. Werkelijk prachtig. Let wel dat je kniëen bedekt zijn, anders mag je er niet in.

- Laos: ik zou dus wel echt de slowboattocht doen. Deze duurt wel lang, maar is ontzettend mooi over de Mekong rivier. Daarbij kun je in Huay Xai ervoor kiezen de Gibbon Experience te doen: met een rail door de jungle. Ik heb dit niet gedaan, omdat ik er geen tijd voor heb genomen, maar naar zeggen is dit onwijs gaaf. Luang Prabang vond ik een ontzettend leuke stad. Ik adviseer om hier iets langer te blijven, omdat er heel veel te zien is. Beklim de Phu Si heuvel tegen zonsondergang voor een waanzinnig uitzicht. Ga naar de Kuang Si watervallen. Beklim de bamboebrug. De Pak Ou grotten kun je overslaan. Deze is niet bijzonder. Gewoon een grote grot met tientallen boeddhabeelden. De avondmarkt is ook heel gezellig en heeft zeer lekker streetfood. Als je wilt stappen, kun je dat in de stad zelf niet doen, omdat er een avondklok is. Maar vraag na sluittingstijd naar de 'Bowling Alley' en je kunt nog even een paar uurtjes door. In Vang Vieng kun je heel leuk tuben op het water, langs verschillende barretjes aan de waterkant. Zelf heb ik de hoofdstad Vientiane overgeslagen, omdat deze naar zeggen niet de moeite waard was. Ik heb een ongebruikelijke route naar Vietnam genomen, omdat ik graag vanaf het noorden naar het zuiden wilde reizen daar. Daarom ben ik via Nong Khiaw gegaan; een klein, pittoresk dorpje aan de Nam Ou rivier. Het is eigenlijk gewoon een lange straat omringd door adembenemende karstgebergten. Je kunt hier heerlijk gebruik maken van de traditionele kruidensauna en je hebt een geweldig 360 graden uitzicht over het gebied op de Ban Sop Houn berg. Deze klim moet je niet onderschatten. Het is stijl, zwaar en warm. Zorg dus dat je voldoende water bij je hebt. Met de slowboat ben ik vervolgens via Muang Ngoi Neua (erg vergelijkbaar met Nong Khiaw) naar Muang Khua gevaren. Dit is een grensdorpje vanwaar je gemakkelijk naar Dien Bien Phu, Vietnam door kunt.

- Vietnam: in Sa Pa kun je een trekking maken door de heuvels/bergen en slapen bij lokale stammen. Deze lopen daar gewoon rond en bieden het aan. Allemaal zeer vriendelijke mensen. Hanoi vond ik een ontzettend leuke stad. Heel bruisend, gezellig en heel veel te doen. Naast de vele musea, vind je er het grootse Hoan Kiem meer, mooie parken, tempels en kun je hier ontzettend lekker eten. Bier drinken doe je in het Bia Hoi kwartier waar ze zelf het bier brouwen en je een biertje koopt voor 30 cent. Vanaf Hanoi kun je ook heel gemakkelijk een tour regelen naar Ha Long Bay. Ik heb dit helaas niet kunnen doen, vanwege het slechte weer. Ik heb wel een soortgelijk boottochtje door de karstgebergten gedaan in Tam Coc. Hier heb je ook een prachtig vogelpark waar je urenlang door kunt lopen. Daarbij zijn er een aantal tempels die je kunt bezoeken. Het is een heel idyllisch dorpje met vele rijstvelden en bergen. Vervolgens ben ik doorgegaan naar Dong Hoi waar ik verbleef en vanwaar ik een uitstapje heb gemaakt naar het bekende Phong Nha-Ke Bang National Park. Zelf heb ik hier alleen de Paradise Cave bezocht. Deze was echt prachtig. Afhankelijk van je zin en tijd kun je natuurlijk ook de vele andere grotten bezoeken. Toen door naar Hué, waar ik verbleef bij Kim's Homestay; supergezellig verblijf met hele lieve mensen die ook tours door de stad en omgeving aanbieden. Zeker de moeite waard, want je ziet in een dagje alle hoogtepunten (Verboden Stad, keizerlijke graven, etc.). Vervolgens door naar Hoi An; een ontzettend gezellige stad waar je heerlijk kunt eten en bijkomen van alle drukte. Ik verbleef net buiten het centrum en kon met de complementary fiets van het hostel naar het centrum fietsen. Je kunt hier ook naar de prachtig groene rijstvelden fietsen of een tochtje naar het nabijgelegen Cua Dai strand maken. Je zou vanaf hier naar Da Nang kunnen (hier hebben ze de Marmeren Bergen en het Cham museum), maar ik heb dat niet gedaan. Hierna heb ik een lange busrit gemaakt via Nha Trang (waar ik niet ben gebleven, want het is een waar Russia town - tenzij je daar van houdt natuurlijk) naar een stadje hoog in de bergen: Dalat. Omdat dit in de bergen is gelegen is het een stukje kouder, dus vergis je hier niet in. Je kunt hier de Elephant Waterfall bezoeken, ga zeker langs de 100 Roofs Cafe (een doolhof in een gebouw waar je tegelijk ook heerlijke shakes kunt drinken - eventueel aangelengd met alcohol), the Crazy House en je kunt eventueel gaan 'canyonen'. Echter, heb ik dit niet gedaan, omdat er recent doden waren gevallen door slechte veiligheidsmaatregelen. Hierna doorgegaan naar Mui Ne: mijn eerste kustplaats in Vietnam. Mui Ne zelf stelt niet veel voor; het is gewoon een lange straat aan de kust. Maar je kunt hier wel een hele leuke dagtour doen waarbij je de witte duinen, rode duinen, Fairy Springs en fishing village bezoekt. Natuurlijk kun je ook naar het strand, maar deze is wel erg bevuild. Vanaf hier naar Saigon/Ho Chi Minh City gegaan. Ik ben hier eigenlijk alleen in het backpackerskwartier geweest, omdat er vele kwartieren zijn. Het is een enorme stad met enorm veel scooters. De truc in Vietnam in het verkeer is door gewoon te gaan. Als je wilt oversteken: gaan. Niet twijfelen, niet oogcontact maken, GAAN! Zij houden echt wel rekening met je en gaan om je heen. Als je twijfelt, kunnen ze niet anticiperen en ontstaan er ongelukken. Maar over het algemeen gebeuren er zelden ongelukken, ondanks dat ze vrij roekeloos rijden. Toeteren is daar ook meer een waarschuwing van "ik kom er aan" dan "ik ben geïrriteerd". Enfin, er is hier dus heel veel te doen: Cu Chi tunnels, War Remnants museum, Presidentiële Paleis (hoewel deze niet heel spannend is), Saigon Opera House, Ben Thanh Market, Notre Dame kathedraal, etc. Let wel: het is hier een stuk duurder dan de andere dorpjes/steden.

- Cambodja: middels een driedaagse tour door de Mekong Delta ben ik per boot aangekomen bij Cambodja's hoofdstad: Phnom Penh. Ik moet toegeven dat ik niet zo gecharmeerd was door deze stad. Ik vond het viezig, voelde me er als alleenreizende vrouw niet volkomen op mijn gemak en was gechoqueerd door de omstandigheden waaronder sommige mensen daar leefden. Maar het is wel een stad waar je geweest moet zijn simpelweg om de volgende bezichtigingen: Killing Fields (de Nederlandse tour met koptelefoon is erg aan te raden - prettige stem), Tuol Sleng Prison, en als je even wat verder rondloopt over de pleintjes en rond de tempels en het paleis, vind je ook wel wat mooie plekjes naast alle viezigheid. Hierna ben ik doorgegaan naar Kampot: een klein dorpje dat voelt als een eiland, maar dit niet is. Het is er lekker rustig en je kunt hier lekker eten. Ook is het de moeite waard een bezoekje te brengen aan Bokor Hill waar je vele verlaten gebouwen vindt en prachtige uitzichten hebt. Vervolgens ben ik met de bus en de boot via Sihanoukville naar het eiland Koh Rong gegaan. Een waar paradijsje. Het is hier allemaal erg basic en de stroom valt vaak uit en er is geen WIFI verbinding, maar dat maakt hier niet uit. Het is hier puur genieten. Lekker snorkelen rond de nabijgelegen eilandjes en chillen op het strand. Er is geen geldautomaat beschikbaar, dus zorg dat je voldoende cash bij je hebt. Je kunt vanaf hier eventueel door naar de andere eilanden die zich daar bevinden. Ik heb dit niet gedaan. Ik ben ook niet langer in Sihanoukville gebleven dan nodig, omdat hier nogal vaak berovingen plaatsvinden en het vooral party hardy is (nogmaals: tenzij je hier van houdt natuurlijk). Daarna kwam Battambang; een rustig stadje wat net weer even iets stedelijker is dan de rest. Vanaf hier kun je een leuke tour maken langs de krokodillenfarm, een ritje maken met de bamboetrein (erg leuk), langs de vele tempels gaan, en bij zonsondergang duizenden en duizenden vleermuizen hun grotten zien verlaten op zoek naar eten. Last but not least, Siem Reap. Als je naar Cambodja gaat, mag je natuurlijk absoluut niet Angkor Wat missen. Nadat je de tempels hier hebt gezien, ben je verpest en zijn andere tempels eigenlijk niet meer zo interessant. Aan te raden is om met een groepje een tuktuk te regelen die je vroeg in de morgen voor zonsopgang op komt pikken, zodat je de zonsopgang bij de tempels kunt zien. Ontzettend druk, maar ook heel erg mooi. Het wordt ook superwarm overdag, dus dan ben je dankbaar als je in de koele morgen even kunt rondlopen. Je bent zeker zo'n 7 uur zoet en kunt ook kiezen voor een meerdaagse entreepas.

Hierna ben ik naar Bali gevlogen vanwaar ik richting Australië ben gegaan.

In principe kun je gewoon alles heel gemakkelijk met de (nacht)bus doen. Wat veel mensen ook doen, is in Vietnam en/of Laos een motor kopen en daarmee van noord naar zuid of omgekeerd reizen, en daarna de motor weer verkopen. Ik ben echt een held op sokken, dus ben wel af en toe achterop de motor gegaan, maar heb er zelf geen aangeschaft.

Ik heb tijdens mijn reis een blog bijgehouden met tips en ervaringen: limonadeglazenwodka.wordpress.com - Neem gerust een kijkje. :-)

Dit alles ophalend, laat gevoelens vrijkomen die ik lang niet meer heb gevoeld sinds ik terug ben. Je gaat een fantastische reis tegemoet! Geniet ervan en als je nog meer tips wilt of vragen hebt, laat dit dan gerust weten.
Groetjes, Angelique
Plaats reactie