Hoeveel geld nodig voor Australië?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Ephona

Re: Budget reis australie

Bericht door Ephona »

Australië is een vrij duur land en afhankelijk van hoe je reist ben je gemiddeld rond de 1000 euro p.p per maand kwijt.
Ikzelf ben van het liften en couchsurfen, daardoor heb ik mijn kosten drastisch terug kunnen draaien naar een kleine 200 euro per maand. Ik heb in totaal inclusief 6 vluchten en 4 maanden rondreizen zonder werken zo'n 2500 euro uitgegeven. Maar dat was echt extreem budget reizen en ik begrijp dat het niet voor iedereen is weg gelegd.
Hier vind je wat meer tips om goedkoop te reizen in Australië. Je mag me ook altijd een privé berichtje sturen.
Bjorn123
Reisexpert

Sparen in Australie

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

De afgelopen 8 maanden ben ik veel aan het reizen geweest, o.a Oost Europa, India, Nepal, Thailand, en onverwachts Australie. Bij thuiskomst heb ik besloten eindelijk een opleiding te gaan volgen, en wel Fotografie. Veel scholen afgegaan en uiteindelijk geslaagd voor de toelatingsopdracht van de Fotovakschool. Helaas was deze (Prive)opleiding met 450 euro per maand veel te duur. Andere opleidngen waren al begonnen, ja ik was heel last minute. Toen ging iets spelen waar ik al vaker over heb nagedacht, namelijk studeren in het buitenland. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij een opleiding in Mumbai, nadat ik de informatie gelezen had wist ik dat dit de opleiding voor mij is. (http://www.udaan.org.in/photo_oneyearcourses.html voor de geinteresseerde). Deze opleiding begint in Augustus 2015, genoeg tijd om te sparen dus.

Medio Mei heb ik vanuit Thailand spontaan een werkvisa voor Australie aangevraagd met het idee te gaan werken en langer te kunnen reizen. Aangekomen in Australie heb ik veel vrienden opgezocht die ik kende van andere reizen, veel rondgereisd en te weinig tijd besteed aan het zoeken naar werk. Oeps, geld op, da's pech. Toen moest ik dus naar huis. Als ik op 1 plek was gebleven en al mijn tijd had besteed aan het zoeken naar werk was dat ook écht wel gelukt. Het probleem nu is echter dat mijn visa nog tot Mei 2015 geldig is. Heb je in deze periode niet 3 maanden op een boerderij gewerkt, dan kun je dus nooit meer een werkvisa krijgen.

Mijn plan nu is om binnen 3 maanden opnieuw af te reizen naar Australie, daar te werken, en ondertussen natuurlijk te sparen, en vervolgens door naar India (of tussendoor even naar huis) om daar te gaan studeren.

Aan dit plan zijn uiteraard risico's verbonden, ik woon namelijk nog thuis dus door hier te werken zonder vaste lasten zou ik meer kunnen sparen. Ook is er altijd een klein risico dat je geen werk kunt vinden. Maar ach, een jaar is een lange tijd, en ik zie mezelf echt niet een jaar lang in Nederland blijven moet ik zeggen (oh wat klinkt dat verwend). De keuze moet ik natuurlijk zelf maken, en gaat uiteindelijk ook niet worden beïnvloed door iemand van buitenaf, maar ik vroeg mij af wat jullie zouden doen in mijn geval. Ik ben mij bewust van de onderhoudskosten in Australie.

Brand maar los ~O>
Kims
Reisexpert

Re: Sparen in Australie

Bericht door Kims »

Gewoon doen!!! Wanneer kun je nou weer zo'n geweldige ervaring opdoen? You only live once ;-)
Bjorn123 schreef:Het probleem nu is echter dat mijn visa nog tot Mei 2015 geldig is. Heb je in deze periode niet 3 maanden op een boerderij gewerkt, dan kun je dus nooit meer een werkvisa krijgen.
Je kunt niet nooit meer een werkvisum krijgen, al ligt het aan je opleiding, leeftijd en werkervaring.
Maar je kunt inderdaad niet weer een working holiday visum krijgen.

Succes met de keuze maken! ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
kapotski

Re: Sparen in Australie

Bericht door kapotski »

mocht je geinteresseerd zijn in een tweede working holiday visum, dan raad ik je aan inderdaad 3 maanden farmwork te doen.

OF in remote areas in construction werken. hoewel het momenteel in Karratha / Port Hedland niet meer zo gek gaat als voorheen, je kan er op zoeken.

Ga je binnen de termijn van je visum zo veel mogelijk proberen te verdienen, zul je ook misschien deze kant op moeten. Hoewel het nu weer zomer gaat worden, moet je wel tegen temperaturen tot 50 graden kunnen, maar het voordeel is dat veel australiers en ook backpackers het noorden van Western Australia links laten liggen. Ik heb ook gehoord dat het momenteel in Darwin beter is qua banen/salaris.
Christina85

9 weken backpacken in Australië: welk budget nodig?

Bericht door Christina85 »

Beste reizigers,

In januari ga ik voor 9 weken backpacken in Australië.
Ik begin in Melbourne waarnaar ik met een tour richting Adelaide ga.

Via Adelaide heb ik een binnenlandse vlucht richting Alice Spring ook daar doe ik een tour om zo de bezienswaardigheden te zien.

Via Alice Spring heb ik een binnenlandse vlucht naar Cairns.
Via Cairns reis ik met een buspas richting Sydney.

Nu vroeg ik mij af hoeveel zakgeld ik nu nog moet meenemen? Ik dacht zelf aan 3000 euro zou dit genoeg zijn? Dit is mijn eerste backpack ervaring dus wat dat betreft ben ik een behoorlijke leek.

ik hoop van jullie te mogen horen
Michelle89
Reisexpert

Re: Backpacken Australië

Bericht door Michelle89 »

Zijn al je tours en vluchten al betaald? Krijg je eten en drinken tijdens je tours? Zo ja, dan red je het aardig denk ik, zelf rekende ik zo'n 2000 per maand om er goed bij te zitten.
Zo nee, dan ga je het niet redden..
Christina85

Bericht door Christina85 »

Michelle89 schreef:Zijn al je tours en vluchten al betaald? Krijg je eten en drinken tijdens je tours? Zo ja, dan red je het aardig denk ik, zelf rekende ik zo'n 2000 per maand om er goed bij te zitten.
Zo nee, dan ga je het niet redden..

Hee Michelle,
dank je wel voor je reactie!
Ja alle tours en vluchten zijn al betaald, ook zit er eten en drinken bij de tours
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Ah ok dat scheelt al een heleboel! Je kunt voor jezelf uitrekenen hoeveel nachten je zelf in een hostel (neem aan dat je die neemt, zijn het goedkoopst) slaapt en hoeveel dagen je zelf nog eten en drinken moet kopen.
Hostel is vaak tussen 20 en 25 dollar (grote steden gaan al richting de 30) en eten zo'n 10 dollar per dag als je zelf kookt (ruim genomen).

Ik zie dat je voor het stuk Cairns - Sydney alleen een buspas hebt? Dus tourtjes en slaapplekken moet je nog betalen? Hoelang doe je over dat stuk?
DenzelGieling

Welk budget nodig voor jaar Backpacken Australië?

Bericht door DenzelGieling »

Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw op dit forum maar het leek mij erg interessant omdat ik een jaar naar Australië wil. Ik had een paar vraagjes en hoop dat jullie mij konden helpen.

* Ik wil een jaar reizen en heb ongeveer 5000 euro en dan ticket, verzekering etc. Al betaald. Is dat een redelijk start budget? Ik wil graag veel werken daar.

*Ik wil van Sydney omhoog reizen en een stuk van het noorden pakken en richting Alice springs en dan vliegen naar Perth en daar het westen zien en via het zuiden naar Melbourne reizen. Is dat verstandig of hebben jullie daar hints en tips voor.

*Hoe is de werk gelegenheid daar nu en verdien je een beetje redelijk?

*Wat zijn ongeveer je kosten paar maand? Ik wil een beetje zoals Into the wild liften en couchsurfen maar wel leuke trips maken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en hoor het graag!

Groetjes Denzel
CedricLeterme

Budget backpacken en hiking

Bericht door CedricLeterme »

Hey,

Mijn naam is Cedric Leterme, ik ben 23 jaar en kom uit Brussel. In september zou ik +- 3 weken naar Australië willen gaan. Zou liever langer gaan, maar dat gaat niet. Zoals jullie van de titel van de topic kunnen lezen zou ik naast backpacken ook willen hiken. Echter vind ik hierover weinig informatie. Daarom zou ik graag eens de mening horen van mensen met ervaring of het budget goed zit.

13/09 Vertrek Brussel
15/09 - 16/09 Sydney
17/09 - 20/09 hiking in de Blue mountains ( ben nog niet volledig uit welke trails ik ga volgen)
21/09 Uitrusten in Sydney
22/09 - 23/09 hiking National Park (Costal Track)
24/09 - 25/09 Gold Coast
26/09 - 27/09 Perth
28/09 - 4/10 hiking (Coast to coast track)
5/10 vertrek uit Perth

Budget

vliegtuigtickets

Brussel - Sydney
Sydney - Gold Coast
Brisbane - Perth
Perth - Brussel +- 1300 euro

eten - In de stad 30 euro/dag
eten - in de natuur 15 euro/dag

Hostel 20 euro/dag
camping deels gratis (Cape to cape) kan hier nog geen getal op plakken

transport
Sydney multdaypasses (7 dagen openbaar vervoer) +-43 euro
Gold Coast tourist shuttle +-14 euro
Greyhound Gold Coast - Brisbane +- 15 euro
Tranwa (voor de Cape to Cape track) +- 45 euro

Diverse (visum, paspoort, waterzuiveraar, trekrugzak, enz... 300 euro

Ten slotte nog 400 euro reserve

Ik kom dan uit op +- 2800 euro

Hopelijk kan iemand hier mij verder helpen

Groetjes Cedric
Kims
Reisexpert

Re: Budget backpacken en hiking

Bericht door Kims »

Wow, je hebt echt heel veel reizen en plekken in een zeer korte tijd gepland... Persoonlijk zou ik het niet zo doen. Je ziet erg (te?) weinig van veel plekken en zal daardoor het gevoel hebben dat je niet echt ergens bent geweest.

Hou je ook rekening met de reistijd die je ook nog kwijt bent? Waarom wil je voor 1 nacht naar de Gold Coast? Je hebt daar dan erg weinig tijd. Volgens mij ben je zo goed als alleen maar aan het reizen die dagen... En Brisbane naar Perth is een goede 5 uur vliegen en samen met de tijd om daar te komen etc, ben je zo 10 uur kwijt...

Ik zou minder plekken bezoeken die zo ver uit elkaar liggen en daardoor minder tijd verdoen aan reizen in de 3 weken die je hebt. Australie is gigantisch, als je voor een gebied/deel kiest dan ben je minder reistijd kwijt want je hebt al relatief weinig tijd. Je zou bijvoorbeeld naar Perth kunnen vliegen op een retour (scheelt weer kosten) en dan in het Zuidwesten verschillende mooie wandelingen doen (bijv. stuk Bibbulmun, in The Hills tracken en stukje Coast-to-Coast) en je kunt zeer verschillende gebieden bezoeken zoals Margaret River met de wijngebieden, schitterende bossen of leuke plekjes. Ditzelfde kun je natuurlijk aan de Oostkust doen bijvoorbeeld vanuit Sydney.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
BeingVera
Vakantieganger

Welk budget nodig voor 4 weken Australië?

Bericht door BeingVera »

Reizigers en globetrotters,

Ein-de-lijk is het zover en kan ik mijn reis dan echt gaan plannen naar Australië! Het plan is om komende maart voor een maandje die kant op te gaan, alleen heb ik zo'n reis nog nooit gemaakt! Voorheen ging ik naar allerlei locaties, maar dat was in hotels ed. Nu wil ik met camper een aantal plaatsen in Australië afgaan, natuurlijk deels ook met binnenlandse vluchten en busreizen.

Le plan:
Sydney - bus - Melbourne
Melbourne - camper - Adelaide
Adelaide - Noord-Oost (meerdere opties)
Dan terug naar Sydney

In Sydney wil ik 3-4 dagen blijven, met de bus naar Melbourne om daar vervolgens met een gehuurde camper langs de Great Ocean road richting Adelaide te gaan. Vanaf daar lijkt me dat er zat leuke highlights te bekijken zijn en we de camper kunnen inleveren bij de drop-point.
Vanaf daar wil ik met een binnenlandse vlucht naar het Noord-Oosten om daar eventuele gave dingen te bekijken zoals Fraser Island/Whitsundays/Great Barrier Reef/Daintree NP.

Uiteraard is het een kwestie van kiezen en kijken hoeveel mogelijk is financieel.
Op dat punt wil ik vragen om wat ervaring verhalen! Hoeveel ben je ongeveer kwijt voor zo'n maandplan als deze? Ik heb tegen die tijd zo'n 2500 euro gespaard.

Wat zijn ook de verstandige keuzes qua vervoer? Is het slim om met de bus weer terug te gaan naar Sydney of is dat geen doen?
Let me know! Ik wil alles weten!

Cheers
Erik
Site Admin

Re: Australië financiën ed.

Bericht door Erik »

Wat een mooie plannen! Eens kijken waar je ik je vragen kan beantwoorden. Wat ik niet uit je tekst kan opmaken is of je van de 2.500 euro ook nog een ticket moet komen. Want prijzen voor het ticket liggen tussen de €900,- en €1.200,- voor een retour vlucht. Dan houdt je al niet zo heel veel meer over. Ook hoe lang je precies wilt gaan is niet duidelijk. Maar ik denk dat je voor Australië ongeveer een maandje zou moeten uittrekken, anders is het bijna zonde om zo ver te vliegen (vind ik). Ik denk dat je dan al redelijk krap met je budget komt te zitten.

Tussen Sydney en Melbourne is niet zo veel te zien. Je zou dus kunnen overwegen om direct naar Melbourne te vliegen. Wanneer je na een aantal dagen in Melbourne een camper huurt (want je moet ook acclimatiseren) kun je de route Melbourne - Adelaide in ongeveer 1 a 2 weken doen.

De afstanden en reistijden zijn heel erg lang. Met een camper heb ik destijds in vijf weken de route in omgekeerde volgorde afgelegd van Cairns naar Melbourne via Darwin. Ik raad je niet aan om dit helemaal in je eentje te doen (als je met een camper gaat en slaapt langs de weg).
BeingVera
Vakantieganger

Bericht door BeingVera »

Erik schreef:Wat een mooie plannen! Eens kijken waar je ik je vragen kan beantwoorden. Wat ik niet uit je tekst kan opmaken is of je van de 2.500 euro ook nog een ticket moet komen. Want prijzen voor het ticket liggen tussen de €900,- en €1.200,- voor een retour vlucht. Dan houdt je al niet zo heel veel meer over. Ook hoe lang je precies wilt gaan is niet duidelijk. Maar ik denk dat je voor Australië ongeveer een maandje zou moeten uittrekken, anders is het bijna zonde om zo ver te vliegen (vind ik). Ik denk dat je dan al redelijk krap met je budget komt te zitten.

Tussen Sydney en Melbourne is niet zo veel te zien. Je zou dus kunnen overwegen om direct naar Melbourne te vliegen. Wanneer je na een aantal dagen in Melbourne een camper huurt (want je moet ook acclimatiseren) kun je de route Melbourne - Adelaide in ongeveer 1 a 2 weken doen.

De afstanden en reistijden zijn heel erg lang. Met een camper heb ik destijds in vijf weken de route in omgekeerde volgorde afgelegd van Cairns naar Melbourne via Darwin. Ik raad je niet aan om dit helemaal in je eentje te doen (als je met een camper gaat en slaapt langs de weg).

Thanks voor je reactie Erik!

In principe moet daar nog een ticket uit inderdaad, ik heb nog wat meer geld tegen die tijd, alleen kan ik niet alles uitgeven. Ik heb een aantal kosten op een rijtje gezet en opgezocht hoe duur de tickets rond die tijd zijn. Ik wil inderdaad een maand gaan, inclusief reistijd heen en terug. Langer zal helaas niet kunnen. Wat ik nog niet kon vinden is wat bijvoorbeeld een uitstapje naar the Great Barrier Reef kost vanuit Cairns.. Nog een optie zou namelijk zijn: Sydney - Adelaide met een huurcamper (1-2 weken), dan met een binnenlandse vlucht van Adelaide naar Cairns en vanuit daar weer naar huis of naar Sydney. Net wat lukt uiteraard.
Zo dacht ik rond Adelaide en Cairns een aantal mooie highlights te kunnen bezichtigen, in Sydney en Cairns zullen hotellen/hostels nodig zijn. Dus ook dat kost weer geld.

Het kostenplaatje tot nu toe:
Ticket: 900
Camper: 1000+
binnenlandse vlucht: 100 - 250
Hotel Sydney: 300
Boodschappen: 200
Uitstapjes: ?
Hotel Sydney: 400
Benzine: ?

Het is al erg veel! Dus als je nog tips weet om te besparen zijn ze welkom! ^O^
Wel gaaf dat je zelf die route hebt gedaan! Je hebt er vast een goede ervaring aan over gehouden?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wanneer het vliegticket er nog vanaf moet is je budget aan de krappe kant.

Ik heb helaas geen actuele prijzen voor uitstapjes naar Cairns, maar dit is wel de goedkoopste plek om een uitstapje te maken. Dit omdat er veel mensen naar toe gaan en daardoor het aanbod ook groot is.

Sydney - Adelaide is zonde van je tijd en benzine. Want tussen Sydney en Melbourne is niets wat de moeite waard is om te bekijken (met zo weinig tijd). De afstand Melbourne - Sydney is zo'n 900km en kost je ongeveer een reisdag. Je kunt dus beter doorvliegen en direct vanuit Nederland naar Melbourne en daar beginnen. Je kunt dan voor je terug vliegt naar Nederland naar Sydney vliegen een paar dagen hier verblijven en dan naar Nederland vliegen. Dit gaf ik eerder al aan, maar heb geprobeerd het wat meer te onderbouwen :)

Hoewel alles wat je schrijft mogelijk is, zou ik het zelf niet op die manier doen. Je legt enorme afstanden af en ziet relatief weinig. Je kunt er beter voor kiezen om een deel van het land te bekijken. Dus of het gebied tussen Melbourne en Adelaide misschien nog naar Ayers Rock of het stuk tussen Cairns en Sydney (al is 4 weken hiervoor ook erg krap).

Je kunt het beste in hostels verblijven aangezien die het goedkoopst zijn. Wat uitstapjes kosten vind ik ook lastig inschatten. Voor boodschappen heb je nu 6 euro per dag gerekend. Dat lijkt me ook wat weinig. Ook de overnachtingen zullen wat duurder uitvallen dan €10,- ben ik bang.

@Kims heb jij nog een goed advies of @Rebec en @Michelle89 ?
Plaats reactie