Australië in 3 maanden

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
sebasss

Re: 4 maanden Australië

Bericht door sebasss »

dus als ik het goed begrijp. Is dus makkelijker om een auto uit de staat te kopen waar je bent. en om hem daar ook weer te verkopen.

moet er voor een grote auto net zoveel rego of wegenbelasting betaald worden als een kleine auto.
Of gaat dat net als in nederland op gewicht?

alvast bedankt
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Niet perse, het ligt aan de staat, elke staat heeft verschillende regels. Als je een auto/busje van een backpacker koopt, is het zeer waarschijnlijk dat de auto geen registratie/nummerbord heeft uit de staat waar je hem koopt. Voor een aantal staten maakt het niet uit, want kun de registratie overschrijven via de post of het internet. Bij de backpacker car market of online kun je info vinden per staat.

De jaarlijkse registration kosten verschillen inderdaad per auto in die zin dat 4WD zwaarder zijn en aanzienlijk meer kosten.

Succes ermee.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Evine

Bericht door Evine »

Hallo Rutger,

Momenteel zit ik met mijn vriend in australie en wij hebben een ford falcon gekocht in sydney en daar drie maanden mee rond gereden en in geslapen .het scheelt sowieso een hoop geld qua overnachtingen, op de meeste plekken kun je prima gratis campings vinden. Ik las dat jullie op zoek zijn naar een van maar mogelijk hebben jullie ook interesse in onze ford falcon? Zo ja dan hoor ik het graag en kan ik je meer details sturen over de auto!

Groeten Evine
YvetteB

Re: Is 3 maanden lang genoeg voor Oostkust Aus?

Bericht door YvetteB »

Ik denk ook dat 3 maanden lang genoeg is. Ik heb het zelf in 2,5 maand gedaan vanaf Melbourne naar Cairns en dan heb je echt wel genoeg tijd en een relaxed tempo. Als je hulp nodig hebt met het plannen van je trip of een flinke korting wilt ontvangen voor bijvoorbeeld Fraser, Whitsundays en duiken in het reef kun je het beste vantevoren een EastCoast pakket samenstellen. (je kunt alle data open houden en ze gewoon gebruiken als je er eenmaal bent, is een stuk goedkoper dan alles los doen onderweg!)
Laatst gewijzigd door Reismeis op 19 jan 2013 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gewijzigd in verband met reclame
Sannekoppen

Bericht door Sannekoppen »

Waar is zo een EastCoast pakket te boeken? Ter plekke of in Nederland?

Ik ben zelf nog heel erg aan het oriënteren.
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Lekker te plekke boeken. Je komt om in alle tourbureautjes die met aanbiedingen strooien. Aan het begin van je reis reserveer je hier gewoon 1 of 2 dagen voor en dan plan je ter plekke alles in. Werkt prima.
Jarnoz

3 maanden australie voorbereiding

Bericht door Jarnoz »

Hallo allemaal,

wij willen volgend jaar tussen november - maart 3 maanden naar australie reizen.
Ik ben al druk aan het plannen voor een route maar kom een paar dingen tegen waar ik niet helemaal uit kom.
De route tussen Melbourne en sydney is wat kaal is hier nog wat te doen/zien wat ik niet mag missen?

Dit is de route die ik tot nu toe heb uitgestippeld hebben jullie nog aanvullingen/opmerkingen.
is dit haalbaar in 3 maanden of niet?
Route

alvast bedankt,
jarno
Daan
Wereldreiziger

Re: 3 maanden australie voorbereiding

Bericht door Daan »

Dag Jarno,

Leuk dat je drie maanden gaat reizen door Australië. Ik ben maar een klein beetje jaloers :{ . Allereerst kan ik je aanbevelen om de berichten in dit forum eens door te lezen. Daar worden veel soortgelijke vragen gesteld die je op weg kunnen helpen. Vergeet daarbij de zoekfunctie niet; daarmee duik je een schat aan informatie op.

Zoals ik je route nu zie begin je in Adelaide en eindig je in het Noorden? Gezien het natte seizoen vanaf november/ december, raad ik je aan om juist daar te beginnen. Vooral Darwin moet vanaf november lastig te doen zijn i.v.m. kans op cyclonen, onbegaanbare wegen e.d. Omdat ik Darwin zelf niet heb mogen meemaken, laat ik deze expertise liever over aan de echte deskundigen op dit gebied. Wat betreft de Oostkust, hebben wij deze zelf in oktober gedaan. Dat was nog prima te doen en zelf lekker. Dus begin november kan dit nog redelijk zijn. In het zuiden, begint de zomer rond deze tijd. Dus als je vanuit het noorden reist, reis je met het mooie weer mee. Wellicht kun je het zo plannen dat je met nieuwjaar in Sydney bent. Als je er dan toch bent...

Je route lijkt mij voor drie maanden goed te doen. Wij hebben zelf het stuk tussen Melbourne en Sydney overgeslagen, omdat wij qua tijd voor het stuk tussen Brisbane en Cairns hebben gekozen. Volgens mij zijn hier ook de mooiste dingen te zien en te beleven! Maar als je toch zou besluiten om in het noorden te beginnen, kun je rustig begin en eventueel altijd nog wat tijd inhalen. Rondom Melbourne vonden wij de Grampians ontzettend mooi, maar als je richting Adelaide reist, moet dat te doen zijn.

Hoe ben je overigens van plan om te reizen? Dit kan natuurlijk ook nog uitmaken bij je planning. Zonder binnenlandse vluchten op een vaste datum, heb je ook veel meer vrijheid.

Succes bij de planning!
Groetjes Danielle
Jarnoz

Bericht door Jarnoz »

Bedankt voor je reactie,

Uiteraard heb ik het hele forum al doorgespit en komen de uiteindelijke plannen steeds dichterbij.
Deze route loopt idd vanaf adelaide en daar willen we ook eindigen dit kan natuurlijk nog veranderen en dat we bijvoorbeeld in plaats van naar adelaide naar perth rijden.
De bedoeling is dat we een gedeelte met een Camper reizen en op een gegeven moment overgaan naar een 4wd jeep.
dit uiteraard om de wat moeilijkere plaatsen te bereiken.

ik werk in de zomer bij een waterskibaan en dat seizoen loopt van april - oktober dus dan kan ik niet weg vandaar dat wij het in de tussentijd moeten inpassen.
November tot en met maart hebben we alle ruimte om weg te kunnen.

ik vind het lastig om rekening te houden met de seizoenen(weersomstandigheden) en kan er eigenlijk weinig over vinden.
denk dat ik op de verkeerde plekken aan het zoeken ben.

deze route ligt helemaal niet vast hoor is eigenlijk meer om aan te geven wat ik zoiezo wil doen en zien.

groeten,
jarno
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Dag Jarno,
Aan de oostkust zaten wij het afgelopen jaar aan het begin van 'the build up season' (september/ oktober). Dit was prima te doen; lekker weer en veel zon. Maar wat ik op dit forum veel heb gelezen is dat 'the wet' in het noorden (vooral Darwin) vanaf eind november begint. Daarna wordt het alleen maar natter en benauwder.

Wat mij altijd heeft geholpen bij het weer is gewoon googlen op 'klimaat' en dan de plaats van je bestemming. Dit levert vaak gemiddelde weerkaarten op met temperaturen, kans op regen, orkanen, maar ook kans op mooi weer e.d. Kijk hier eens naar; wellicht helpt dit bij je route.

Groet,
Danielle
Jarnoz

Bericht door Jarnoz »

Bedankt voor de goede reactie,

ik heb nog wat zitten googlen en lezen en kom nu uit op deze route:

Eind september/ begin oktober beginnen met de reis:

Amsterdam - Darwin

Darwin - Cairns

Cairns - Brisbane : Fraser Island, australia zoo

Brisbane - Sydney: Lone Pine Koala sanctuary, Byron Bay, Kust verlaten om de Waterfall way te rijden, Dorrigo NP

Sydney - Melbourne : Bondi Beach, Wollongong, Kiama, Kangaroo Valley, Jervis Bay, Murramarang National Park , Narooma , Eden, Lakes Entrance

Melbourne - Adelaide: Uiteraard via de GOR en de nodige stops shipwreck coast etc etc.

Adelaide - Alice Springs: Uitstapje naar Uluru

En dan.......... terug naar adelaide en terug vliegen naar nederland of doorrijden naar darwin en vanaf daar terugvliegen??

Blijven we zo de slechte weersomstandigheden een beetje voor?
en het stuk darwin - cairns rijden of vliegen?

bedankt,
jarno
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Jarnoz schreef:terug naar adelaide en terug vliegen naar nederland of doorrijden naar darwin en vanaf daar terugvliegen??

Blijven we zo de slechte weersomstandigheden een beetje voor?
en het stuk darwin - cairns rijden of vliegen?
Verkijk je niet op het rijden in de outback. Dit vergt echt veel voorbereiding, het is niet iets wat je 'zomaar even doet'! Daar komt bij dat het goed mogelijk is dat er in deze periode wegen worden afgesloten ivm de regenval. De afstand Darwin-Cairns is 2850 kilometer.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Dag Jarno,
Is er een specifieke reden dat je wilt terugvliegen vanaf de plaats waar je begonnen bent? Het is immers vrij eenvoudig om op de ene plaats aan te komen (Darwin) en terug te vliegen vanaf een andere plaats. Afhankelijk van de vlucht kan het zijn dat je dan nog wel overstapt in een andere plaats in Australië. Voor de prijs van je ticket hoeft dit niet heel veel uit te maken. Maar wellicht kun je een prijsopgave vragen bij Tunafish.

Qua tijd zou ik ook overwegen om op sommige stukken te kiezen voor een binnenlandse vlucht. Bij ons zaten deze heel goedkoop (circa € 75,- p.p.) bij het retourticket van Quantas in. Het nadeel was dat we daardoor vast zaten aan bepaalde data. Maar de low-coast airlines ter plekke regelen zijn volgens mij ook erg interessant als je flexibel kunt zijn met dagen. En met 3 maanden is dat wellicht makkelijker dan met de 5 weken die wij hadden.

Deze route ziet er verder qua weer beter uit. In het noorden houd je kans op de start van het regenseizoen. Hoe meer je richting het zuiden gaat, hoe beter het wordt. In november kan het trouwens nog wel meevallen bij Cairns. Wij hebben in de outback een stel leren kennen die eind oktober en begin november van Cairns naar Sydney reisde en zij hebben nog goed weer gehad. De outback kan overigens ook nog erg heet zijn in de Australische zomermaanden. Wij zaten daar half oktober en hadden toen 'geluk' met temperaturen rond de 30 graden. Vanaf de dag dat wij naar Melbourne vlogen, gingen de temperaturen daar al omhoog naar zo'n 40 graden. Zo te zien zit de outback ook aan het einde van je reis. In maart zal zo zachtjes aan de australische herfst beginnen, dus wellicht zijn de temperaturen dan weer wat beter uit te houden.
Groetjes Danielle
Jarnoz

Bericht door Jarnoz »

Weer bedankt,

Ik had deze route zo gepland zodat ik voor het echt slecht weer gaat worden weg ben uit darwin/cairns.
uiteraard sta ik open voor alle mogelijke ideeen maar mijn geweten zegt me dat ik ivm de periode beter in alice springs kan eindigen dan dat ik bv eerst naar alice springs zou gaan.
kwa temperaturen ben ik niet zo bang ik ben hitte wel gewend dus mocht het ergens heter zijn als normaal dan is dat zo.

ik hoef niet perse te eindigen waar ik begonnen ben wat dat betreft ben ik zeer makkelijk maar wil natuurlijk wel zoveel mogelijk zien.
aangezien ik in deze route zou eindigen in alice springs vraag ik me af of het vanaf alice springs dan beter is om door te rijden naar darwin voor de terugreis of om dan toch terug te keren naar adelaide om vanaf daar weer richting nederland te gaan.

ik kan in ieder geval met mijn baas wel overeenkomen dat ik vanaf begin oktober weg kan aangezien we dan toch alleen maar in de weekenden open zijn.
ook heb ik tijd genoeg voor de voorbereidingen aangezien het pas volgend jaar oktober wordt dat we gaan dus er zit nog meer dan een jaar tussen.
des te meer een reden om nu al vast het een en ander uit te zoeken natuurlijk.

@klaas&daan

Jij praat over een binnenlandse vlucht dat lijkt mij een goede optie om tijd te winnen.
Maar tussen brisbane en sydney is er zoveel wat ik wil zien dat eigenlijk de enige optie zou zijn om vanaf cairns naar brisbane te vliegen en daar de reis te hervatten.
of zoals ik al eerder aangaf vanaf darwin naar cairns.
google maps geeft deze afstanden:
cairns - brisbane 1700km
darwin - cairns 2850km
dan zou ik voor mijn gevoel het stuk darwin - cairns beter kunnen vliegen dan cairns - brisbane.

ik hoop dat ik weer een stap verder kan komen zo erg bedankt voor alle tips, info en dergelijke ben ik jullie erg dankbaar voor.
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Dag Jarno,
Vooral niet tussen Cairns en Brisbane vliegen!!! (als je het mij vraagt dan). Dit is juist het stuk waar wij de keuze op hebben laten vallen. Denk maar aan de whitsundays, fraser Island, mission beach. En nog zoveel mooie plekjes waar wij de tijd niet voor hadden in 2 weken: de atherton tablelands bijvoorbeeld. De natuur moet hier prachtig zijn! Tussen Brisbane en Sydney hebben wij overgeslagen, dus dat kan ik niet goed zeggen. De rit van Darwin naar Cairns zijn veel kilometers. Ik denk persoonlijk minder te zien, maar de beleving van een eindeloze rit door de Outback, lijkt ons bijvoorbeeld weer heel gaaf (hopelijk voor ons voor een volgende keer). Maar ja je moet kiezen, dus dan zou ik dit stuk vliegen.

Het zou overigens super zijn als je in oktober kan beginnen. Ik denk dat je dan nog met aardig weer in Darwin zit en zeker met mooi weer in Cairns. Wellicht ziet de route er dan als volgt uit?
- Starten in Darwin en omgeving
- Vliegen naar Cairns
- Camper/ auto van Cairns naar Brisbane (Sydney moet denk ik ook wel lukken)
- Als je qua tijd rond dit punt wat krap zit, vlieg dan van Sydney naar Melbourne. Huur hier een auto/ camper om de omgeving te verkennen: Grampians, Great Ocean Road, Philip Island

Je kunt ook vanaf Melbourne naar Alice vliegen. Ik heb van enkele mensen gehoord dat Adelaide zelf niet heel veel meer te bieden heeft. Je hebt dan immers ook aardig al wat steden gezien: Sydney, Melbourne en Brisbane. Als ik iets verkeerds zeg, dan hoor ik het natuurlijk graag van de ware Australië experts op dit forum (mijn 5 weken vallen daar soms echt bij in het niet O-) ).

Vanuit Melbourne/ Adelaide kun je vliegen of met de trein (of met een tour bijvoorbeeld) naar Alice.Kijk qua ticket of het mogelijk is om vanuit Alice terug te vliegen. Uiteraard vlieg je vanuit Alice niet rechtstreeks met een intercontinale vlucht. Tijdens onze reis hebben wij mensen ontmoet die heen op Alice vlogen (met een tussenstop op Singapore en Sydney) en terug vanaf Sydney. In jouw geval kun je ongetwijfeld een ticket boeken: heen op Darwin, terug vanaf Alice via een andere Australische luchthaven naar NL. Nogmaals kan ik je adviseren een vrijblijvende offerte bij Tunafish op te vragen. De data voor 2014 zullen nog niet beschikbaar zijn, maar geef vergelijkbare data door voor 2013. Je kunt dan in ieder geval een indicatie krijgen van het type vlucht en de kosten. Websites als Skyscanner en worldticketcentre kunnen je ook al op weg helpen.

Hopelijk kun je hier weer mee vooruit. En als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Groetjes Danielle
Plaats reactie