Hoe maak ik mooie foto's !?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Erik
Site Admin

Hoe maak ik mooie foto's !?

Bericht door Erik »

Zo af en toe probeer ik mijzelf in te lezen in hoe je o.a. door middel van simpele regeltjes mooie(re) foto's kunt maken. Wanneer je de regeltjes kent en je ziet bepaalde foto's dan zie je dat deze dingen vaak goed kloppen (of ze nu bewust of onbewust gedaan zijn).

Zou het leuk vinden om in dit topic enkele beginnersvoorbeelden te verzamelen om van te leren.

Drie vlak verdeling
Wanneer je de foto kunt indelen in drie vlakken ziet het er vaak mooier uit. Zoals bijvoorbeeld hier:

Lijnen
Laat uit de hoek van een foto een lijn lopen. Hierdoor (zeggen de experts) dat je foto een stuk spannender wordt. Leuk voorbeeldje vond ik deze, waarbij de brekers rechts uit de hoek de foto in lopen.

Ander perspectief
Ga eens door de heurken of probeer op een hoger platform te staan waardoor de hoek van de foto anders wordt. Ook dit levert soms hele mooie resultaten op.

Plaats objecten in een hoek
De titel zegt het al, wanneer je dingen in een hoek plaats ziet het er vaak ook leuker uit.
Reismeis
Reisexpert

Re: Hoe maak ik mooie foto's !?

Bericht door Reismeis »

Ik lees mee! Ik doe altijd maar wat..
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben trouwens absoluut geen expert, maar ik probeer de truukjes onder de knie te krijgen, en vaak levert een paar van dit soort kleine handigheidjes net een wat leukere foto op. Maak vaak eerst zelf een foto en daarna experimenteer ik voor betere opties.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Dat doe ik ook inderdaad, ook al heb ik een simpel 'click & go'-camera'tje. Ik heb soms wel tien foto's van hetzelfde, gemaakt vanuit verschillende posities. De leukste bewaar ik. Ik heb nog wel een camera waarbij ik een aantal dingen zelf kan instellen, maar die gebruik ik nooit meer. Simpelweg omdat ik vind dat mijn click & go-camera mooiere en scherpere foto's maakt.

Dussss, kom maar op met die trucjes en voorbeelden! :)
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Ik heb nu 'het complete fotografie-boek' van Photo Special en die lijkt ook wel oke te zijn om te gebruiken! Nog niet actief in gelezen helaas. Ik heb ook van dezelfde serie zwart-wit en portret fotografie in een boekje.

Maar ik lees ook mee! Zou wel wat meer handigheid willen hebben. Voornamelijk ook wat meer inzicht in welke lens waarvoor gebruiken. Was laatst bij een fotozaak in Utrecht en die man had mij ook erg vriendelijk geholpen. Zou graag een andere, betere, lens aanschaffen voordat ik wegga. Ik zit toch lang op een plek dus dan kan ik hem daar goed uitproberen. Eentje met vast brandpunt. Maar ook dingen zoals groothoek, totaal geen verstand van!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Als aanvulling... Ik zou voornamelijk graag wat meer techniek onder de knie krijgen. Sneller doorhebben van nu moet ik diafragma aanpassen, nu dit enzovoorts. Composities zijn uiteraard ook belangrijk!

kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Creativiteit leidt eerder tot mooie foto's dan een dure camera of speciale lens.
De tips van Erik zijn daar een goede richtlijn voor.
Vraag je vooral af: "Wat maakt een foto mooi?". Vaak is dat vooral de compositie.
Om zelf mooie foto's te kunnen maken, is het dus goed om andere foto's te bekijken, te bepalen wat die mooi maakt, en dat dan ook toepassen op je eigen foto's.
Eens als je dat beet hebt, kan je je op de technische kant concentreren of op het photoshop gedeelte.
Ingritaaa schreef: Zou graag een andere, betere, lens aanschaffen voordat ik wegga ... Eentje met vast brandpunt. Maar ook dingen zoals groothoek, totaal geen verstand van!
Een lens met vast brandpunt is vaak niet zo handig op reis. De extra mm wegen veel meer dan bij een gewone zoomlens. Komt ook nog bij dat je niet kán zoomen en dus beperkt bent in je mogelijkheden.
De groothoek daarentegen is mijn lievelingsspeelgoed op reis :Y
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wat ook altijd helpt is voordat je naar een hele bekende plaats gaat een te googlen op foto's dan krijg je een idee wat er allemaal mogelijk is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Ja, ik kijk inderdaad ook graag naar foto's! Haal daar altijd ideeen uit. Vooral het stukje aan het eind van het Columbus magazine vind ik leuk, sommige maken echt hele mooie foto's! Ook haal ik ideeen uit films, wat is een mooi shot, wat vind ik minder mooi? Maar als je de composities doorhebt is het wel zaak je techniek te verbeteren toch? Want een mooie compositie maar geen scherptediepte of fletse kleuren.. tja, is ook net niets ;). (Hiermee wil ik dus niet zeggen dat ik de meest mooie composities heb in mijn foto's hoor)

Ik vind het jammer dat ik in NL nooit de tijd kan vinden en neem om foto's te maken. Ben in ieder geval blij dat mijn camera straks weer uit het stof gehaald kan worden!

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nieuwe tipjes!

Ga juist tegen de muur staan
Soms geeft het een mooier effect wanneer je niet in het midden van een paadje gaat staan, maar juist helemaal links of helemaal rechts.

Het midden kan ook erg mooi zijn, maar dit kwam bij mij minder vaak voor (probeerde vaak links, midden, rechts).
Voor onderstaande foto was het midden het mooiste (vind ik).

Zet een stap dichter naar het "object" toe
Soms kan een extra stap in de richting van dat wat je wilt fotograferen het verschil maken tussen een vakantiekiekje en een foto. Heb in een online tutorial het verschil gezien (zelf nog geen foto's hiervoor gemaakt). Zeker wanneer je een portret foto maakt belangrijk.
aurora70

Bericht door aurora70 »

Ik probeer meestal een situatie of locatie op reis of ook thuis in de stad waar ik woon zo snel mogelijk met de camera van mijn mobieltje vast te houden. Zonder lang erover na te denken en de resultaten zijn echt schitterend. en ik kan achteraf dan ook precies zien wat op dat moment zo aantrekkelijk bleek. Ik let dus niet op technische details of probeer een perfecte foto te maken, maar ik vind het leuk om een soort heel subjectief gevoel vast te houden.
Rouwe

Bericht door Rouwe »

kohraya schreef: De groothoek daarentegen is mijn lievelingsspeelgoed op reis :Y
Waarom is de groothoek je favoriet? Ik dacht dat een groothoek vooral handig is in kleine ruimtes.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Rouwe schreef:
kohraya schreef: De groothoek daarentegen is mijn lievelingsspeelgoed op reis :Y
Waarom is de groothoek je favoriet? Ik dacht dat een groothoek vooral handig is in kleine ruimtes.
Je kan een groothoek op twee manieren gebruiken:
  • zoveel mogelijk op de foto krijgen (dus inderdaad bijvoorbeeld in een kleine ruimte). Meer iets voor een makelaar die een badkamer van 2 m2 op een balzaal wil laten lijken dan voor artistieke bedoelingen...
  • extreem dicht op objecten gaan zitten en zo een enorme dieptewerking creëren. Stel je staat op een lege vlakte met een enkel boompje erop, als je afstand houdt blijft het een saaie foto. Maak de foto met een groothoeklens juist van heel dichtbij, dan krijg je (als jet het goed doet) een spannende foto die de eindeloze omvang van die vlakte veel meer benadrukt.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Wizard had het niet beter kunnen verwoorden.
Uitleg nr 2 is voor mij de reden waarom ik zo graag met de breedhoek werk.
In de fotohoek staan foto's die ik met de breedhoek heb gemaakt. Dan zie je wat ik bedoel ;)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Heeft iemand nog wat algemene tips voor het foto's maken op een huwelijksfeest? :)
Plaats reactie