tips Montenegro en bosnie
tips Montenegro en bosnie
Wie is er wel eens in Montenegro geweest en wat zijn de plekken die je echt niet moet missen?
Ik heb in juli ongeveer 10 dagen. Ik vlieg op Sarajevo (bosnie) en wil dan een rondje maken naar montenegro (7dg) en dan via de kust en Mostar weer naar Sarajevo. Maar de route staat dus nog open.
Behalve een mooi strand, zou ik ook graag wat van de natuur willen zien en mooie steden en geschiedenis is ook altijd goed. Ik reis alleen dus wel levendige plekken met hostels o.i.d.
Wat is ongeveer het budget waar ik op moet rekenen voor deze landen en zou je in juli hostels moeten reserveren of valt dat wel mee.
Ik heb in juli ongeveer 10 dagen. Ik vlieg op Sarajevo (bosnie) en wil dan een rondje maken naar montenegro (7dg) en dan via de kust en Mostar weer naar Sarajevo. Maar de route staat dus nog open.
Behalve een mooi strand, zou ik ook graag wat van de natuur willen zien en mooie steden en geschiedenis is ook altijd goed. Ik reis alleen dus wel levendige plekken met hostels o.i.d.
Wat is ongeveer het budget waar ik op moet rekenen voor deze landen en zou je in juli hostels moeten reserveren of valt dat wel mee.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Re: tips Montenegro en bosnie
Ik ben ook benieuwd naar de reacties, in september ga ik twee weken naar de Balkan. Vlieg eerst naar Belgrado en vervolgens wil ik naar Sarajevo, en dan staat de planning nog niet vast, al wil ik Mostar bezoeken en die watervallen van Krasowica, daarna zou ik nog verder willen reizen naar Montenegro.. Bosnie moet ik ook mooi zijn om te gaan hiken.
Kotor is een toeristische plaats maar ik vond het erg de moeite om rond te wandelen en om een paar dagen te zijn. De berg opwandelen naar het oude fort is ook leuk en daar was het toen erg rustig met schitterende uitzichten.
Voor de rest in Montenegro destijds niets gezien buiten hetgeen wat door het raampje van de taxi en de bus te zien was.
Bosnië alleen met de bus doorheen gereden door het kleine stukje wat Kroatië splitst. Bosnië staat hoog op mijn lijstje van nog eens te bezoeken landen.
Voor de rest in Montenegro destijds niets gezien buiten hetgeen wat door het raampje van de taxi en de bus te zien was.
Bosnië alleen met de bus doorheen gereden door het kleine stukje wat Kroatië splitst. Bosnië staat hoog op mijn lijstje van nog eens te bezoeken landen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Hoi Tikva,
wist je dat er in Bosnie, in Visoco onder Sarajevo, een decennium geleden een piramide is ontdekt?
Wel een interessant en nog nauwlijks geexploiteerd stukje.
wist je dat er in Bosnie, in Visoco onder Sarajevo, een decennium geleden een piramide is ontdekt?
Wel een interessant en nog nauwlijks geexploiteerd stukje.
Ben je er toevallig geweest en zijn het naar jou idee echte piramides?? Lijkt me wel leuk om heen te gaan, aan de andere kant roepen de meeste geleerde toch dat het gewoon een natuurlijk iets is en geen door mensen gemaakte piramide.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Hoi Tikva,
ik heb de piramide 3 jr.geleden gezien en beklommen en als die niet echt is, dan heeft de natuur wel erg haar best gedaan. Hij is heel groot en heeft een platte top en wel duidelijk een piramidevorm. Het is begroeid met gras en geboomte. Omdat de Bosnische regering nu wel andere dingen te doen heeft, bemoeit die zich er niet zo mee. Archeologen zijn kleinschalig bezig geweest met uitgravingen en hebben de uitgang en een stukje van de zijkant blootgelegd. Je ziet dan een schuine wand bedekt met grote vlakke rechthoekige stenen platen.
Hoe ver de uitgravingen inmiddels gevorderd zijn, weet ik niet.
Met groeten,
em
ik heb de piramide 3 jr.geleden gezien en beklommen en als die niet echt is, dan heeft de natuur wel erg haar best gedaan. Hij is heel groot en heeft een platte top en wel duidelijk een piramidevorm. Het is begroeid met gras en geboomte. Omdat de Bosnische regering nu wel andere dingen te doen heeft, bemoeit die zich er niet zo mee. Archeologen zijn kleinschalig bezig geweest met uitgravingen en hebben de uitgang en een stukje van de zijkant blootgelegd. Je ziet dan een schuine wand bedekt met grote vlakke rechthoekige stenen platen.
Hoe ver de uitgravingen inmiddels gevorderd zijn, weet ik niet.
Met groeten,
em
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik ben destijds van Split naar Montenegro gereisd. In Montenegro het eerder genoemde Kotor bezocht en naar het fort op de heuvel geklommen, pas op voor de slangen die lekker in het zonnetje liggen te zonnen 
daarnaast vond ik Budva erg leuk, ik sliep hier in het hippo hostel.. het beste strand ligt ten westen van het ommuurde stadje, je moet er iets entree voor betalen maar vind het vele malen beter dan het kiezelstrand.. ook leuk is het om een kayak te huren en in de baai te kayakken..
Podgorica de hoofdstad is geen aanrader..
durmitor national park zag er schitterend uit ben er alleen doorheen gereisd want had geen tijd om er te stoppen..
als je in Sarajevo bent doe daar de war tunnel tour, erg indrukwekkend!
Met de trein vond ik het erg leuk reizen van Sarajevo naar Mostar, echt oude treinstellen met van die "luxe" zetels die uit elkaar vallen van oudheid.. legde mijn arm op de leuning en die viel er vanaf
als je vanaf het treinstation in Mostar meteen de rivier oversteekt en zo naar de oude binnenstad loopt kom je door een straat die iig een aantal jaar geleden nog volledig in puin lag en waar toen al bomen uit de gebombardeerde huizen groeiden.. confronterend maar wel bijzonder..
ik vind bosnie en montenegro echt schitterend dus wens je een mooie tijd toe! Het kan trouwens soms best ineens wel wat afkoelen helemaal in Bosnie!

daarnaast vond ik Budva erg leuk, ik sliep hier in het hippo hostel.. het beste strand ligt ten westen van het ommuurde stadje, je moet er iets entree voor betalen maar vind het vele malen beter dan het kiezelstrand.. ook leuk is het om een kayak te huren en in de baai te kayakken..
Podgorica de hoofdstad is geen aanrader..
durmitor national park zag er schitterend uit ben er alleen doorheen gereisd want had geen tijd om er te stoppen..
als je in Sarajevo bent doe daar de war tunnel tour, erg indrukwekkend!
Met de trein vond ik het erg leuk reizen van Sarajevo naar Mostar, echt oude treinstellen met van die "luxe" zetels die uit elkaar vallen van oudheid.. legde mijn arm op de leuning en die viel er vanaf

ik vind bosnie en montenegro echt schitterend dus wens je een mooie tijd toe! Het kan trouwens soms best ineens wel wat afkoelen helemaal in Bosnie!
Bedankt voor je input. Had inmiddels ook een lp geleend en internet gezocht en er zijn toch wel een paar dingen die ik wil doen die je moet reserveren of niet elke dag gaan.
Had dus nu de volgende planning gemaakt.
vrij aankomst sarajevo in de late middag
za, hele dag sarajevo (tunnels bezoeken o.a.) en dan om 18;18 trein naar mostar
zo mostar stad zelf en als tijd genoeg bustripje naar Blagaj
ma 7:00 bus naar dubrovnik aankomst 11:00 middag daar
di 10:00 bus naar kotor aankomst 13:00 middag daar
wo;big montenegro tour met montenegro hostel, naar o.a ostrag monestry en cetinje. avond aankomen in budva
do: budva relaxen, misschien duiken
vrij: in de loop van de ochtend naar de grens, in foca op laten halen door rafting center.
za: raften tara rivier, einde van de middag naar sarajevo
zo naar huis
Dingen waar ik nog een beetje mee zit is de vrijdag, er gaat een rechtstreekse bus naar de grens vanaf budva maar dat is wel heel vroeg. Heb je enig idee wat je reistijd ongeveer was dan kan ik een beetje inschatten of ik bijv om 12 uur kan gaan en dan in podgorica en niksic van bus wisselen of zoiets. En mijn tijd in kotor is wel heel kort maar weet kan geen andere planning verzinnen waarbij ik daar meer tijd heb of zou je zeggen in dubrovnik overslaan en gelijk doorgaan.
wo;big montenegro tour met montenegro hostel, naar o.a ostrag monestry en cetinje. avond aankomen in budva
vrij: in de loop van de ochtend naar de grens, in foca op laten halen door rafting center.
zo naar huis
Dingen waar ik nog een beetje mee zit is de vrijdag, er gaat een rechtstreekse bus naar de grens vanaf budva maar dat is wel heel vroeg. Heb je enig idee wat je reistijd ongeveer was dan kan ik een beetje inschatten of ik bijv om 12 uur kan gaan en dan in podgorica en niksic van bus wisselen of zoiets. En mijn tijd in kotor is wel heel kort maar weet kan geen andere planning verzinnen waarbij ik daar meer tijd heb of zou je zeggen in dubrovnik overslaan en gelijk doorgaan.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik Montenegro veel mooier dan dubrovnik, Budva vind ik wel een beetje Dubrovnik in het klein.. Voor mij was Dubrovnik gewoon echt te veel toerisme en toen inmiddels 6 jaar geleden was Montenegro echt een verademing en vond ik dat veel mooier..
Ik heb de bus van Budva naar Sarajevo genomen en die vertrok om 8.10 destijds.. op mijn blog kan je bij de labels montenegro en ook bosnie nog wel wat van de oude blogs vinden die ik destijd geschreven heb.
Ik heb de bus van Budva naar Sarajevo genomen en die vertrok om 8.10 destijds.. op mijn blog kan je bij de labels montenegro en ook bosnie nog wel wat van de oude blogs vinden die ik destijd geschreven heb.
Welke lp heb je gelezen? Ik heb eens die lp van West-Balkan gedownload, maar echt bijster interessant leek die mij niet op het eerste gezicht.Tikva schreef:Bedankt voor je input. Had inmiddels ook een lp geleend en internet gezocht en er zijn toch wel een paar dingen die ik wil doen die je moet reserveren of niet elke dag gaan.
zo naar huis
Zeer voorlopige planning is bij als het volgend
Eerste twee dagen Belgrado, vervolgens met trein naar Sarajevo, en daar dan 3dagen te verblijven, juist in die periode dat ik er ben is er een halve marathon, wil ik wel meelopen. Daarna dag Mostar en Kravice waterfallen. Vervolgens doorreizen naar Montenegro: Kotor, Budva. Durmitor lijkt me ook wel interressant te vertoeven. Dan heb ik nog wel een aantal dagen, misschien verder trekken naar Albanië, al vroeg ik me af of het goed te doen is vanuit daar terug te keren naar Belgrado? En blijkbaar is het niet echt mogelijk om vanuit Kosovo terug naar Servië te gaan..
Die van montenegro (is oudere gids) en de nieuwe van oost-europa digitaal de hoofdstukken van Bosnië en Montenegro (kan je die laatste wel mailen mocht je willen). Hoe wou je trouwens naar die waterval gaan ik kon alleen vinden dat je eigen vervoer nodig hebt of met een tourtje moet gaan.