Op rondtrek in Europa...

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Met de bus en trein is in ieder geval erg makkelijk reizen. De Eurolines bus brengt je overal goedkoop, maar of je er ook echt van geniet?? De trein vind ik persoonlijk leuker omdat je meer bewegingsvrijheid hebt en meer van het land ziet dan alleen de snelwegen. Liften heb ik in europa nog nooit gedaan, maar in Australie en Nieuw Zeeland is het me erg goed bevallen. De wegen zijn daar ook totaal anders dan hier, en bovendien werkt het niet echt als je haast hebt. Ga je 3 weken tot een maand, dan kan je bijvoorbeeld met trein/ bus/boot heen en onderweg op wat plekken stoppen, en dan met het vliegtuig terug?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ha Kazu,

Dit jaar gaat mijn reis ook naar het Noorden van Europa en dan voornamlijk Scandinavie. We hebben ons al aardig verdiept in de landen en de reismogelijkheden zijn goed. Wij hebben besloten om met de auto te gaan.

Het grote voordeel van zweden (en ik dacht ook noorwegen) is dat je er mag wild kamperen. Dit kan behoorlijk wat geld schelen wanneer je het niet erg vind om geen toiletgebouw in de buurt te hebben. Volgens de kennis is kamperen in de natuur volop genieten en erg leuk/ gemakkelijk om te doen.

Verder als je rookt en drinkt in scandinavie zul je snel door je budget heen zijn, dus als je dit wil doen dan maar in Duitsland :)

Erik
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Overleven moet makkelijk lukken ja :D
Wat heb je voor verwachtingen van de reis?
Wat wil je doen? Meemaken?

In Zweden kan je trouwens ook erg mooie wandeltochten maken. Je gaat gewoon een paar dagen trekken en onderweg kun je dan in kleine hutjes slapen. Het is echt alleen een dak boven je hoofd met een kampvuurplaatsje. Vaak is er een bijl ofzo en een gastenboek, de rest moet je meenemen. Erg leuk! Ik heb ook ooit een tocht gemaakt over een verlaten spoorlijn, hier kan je met een soort fiets karretjes overheen rijden, en er staan ook van die kampeer hutjes langs de route. Heb geen flauw idee meer waar het ergens was... :D

Als je gaat 'wild' kamperen is het een goede tip om op de kaart te zoeken naar recreatie plekken en stijgers aan meertjes etc. Als de dagjesmensen weg zijn heb je alles voor jezelf, er is vaak een gebouwtje bij, een mooie zwemplek, picknick plek etc. Officieel mag het waarschijnlijk niet, maar in de practijk denk ik niet dat je snel problemen zult krijgen. Dit is vooral makkelijk wanneer je met de auto rondtrekt.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Marijn schreef:Overleven moet makkelijk lukken ja :D
Wat heb je voor verwachtingen van de reis?
Wat wil je doen? Meemaken?

In Zweden kan je trouwens ook erg mooie wandeltochten maken. Je gaat gewoon een paar dagen trekken en onderweg kun je dan in kleine hutjes slapen. Het is echt alleen een dak boven je hoofd met een kampvuurplaatsje. Vaak is er een bijl ofzo en een gastenboek, de rest moet je meenemen. Erg leuk! Ik heb ook ooit een tocht gemaakt over een verlaten spoorlijn, hier kan je met een soort fiets karretjes overheen rijden, en er staan ook van die kampeer hutjes langs de route. Heb geen flauw idee meer waar het ergens was... :D

Als je gaat 'wild' kamperen is het een goede tip om op de kaart te zoeken naar recreatie plekken en stijgers aan meertjes etc. Als de dagjesmensen weg zijn heb je alles voor jezelf, er is vaak een gebouwtje bij, een mooie zwemplek, picknick plek etc. Officieel mag het waarschijnlijk niet, maar in de practijk denk ik niet dat je snel problemen zult krijgen. Dit is vooral makkelijk wanneer je met de auto rondtrekt.
Wat wij bij de voorbereiding van de reis naar zweden heel erg merken is dat iedereen zegt dat het zo duur is. Ga je kijken op fora word dit weer deels tegengesproken en zegt met alleen drank en sigaretten zijn duur.

Weet jij hier toevallig nog wat van? Is het gemakkelijk om als backpacker / rondtrekker / ??? gemakkelijk aan dagelijks eten te komen voor een normale prijs?

Erik
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Erik, het is voor mij alweer ff geleden dus ik kan je niet helpen ben ik bang. Boodschappen en dan met name verse groente enzo was dacht ik iets duurder als hier, inderdaad ook de alcohol (neem een paar flessen mee in de auto en je maakt goede vrienden). Met hostels in Zweden heb ik geen ervaring...
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Zo ik ben weer terug van een paar weken scandinavie en heb alle folders die maar nuttig kunnen zijn mee genomen :) Heb ik weer wat extra huiswerk de komende tijd.

Het eten is inderdaad wat duurder in Scandinavie, ook moet je voor veel dingen die in andere landen gratis zijn betalen. Zoals douches en warm water op campings en ieder museum of tentoonstelling achtig iets.

Maar zeer zeker de moeite waard om het te bezoeken. Binnenkort dus meer informatie op de site hierover.
Plaats reactie