4 maanden alleen erop uit in mn uppie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Sandervh
Reisexpert

4 maanden alleen erop uit in mn uppie

Bericht door Sandervh »

Hallo Backpackers!

Ben Sander en intussen 23 jaar oud, en heb de knoop een tijdje geleden al doorgehakt om voor het eerst in m'n eentje voor 4 maanden te gaan rondreizen door Zuid Oost Azië! Nu komen hier natuurlijk wel wat vraagjes bij kijken.

ten eerste de indeling van men reis. Ik zal vliegen naar Bangkok vanuit daar de brug over de rivier Kwai te bezoeken en door naar het noorden te reizen richting Chiang Mai en daar in de buurt wat plaatsen te bezichtigen om de slowboat naar laos te pakken. vanuit Luang Prabang langzaam naar het zuiden af te reizen. In Cambodja wat rond te reizen (Angkor Wat, Phnon Phen, Sihanoukville) en dan weer naar het oosten te reizen om door Vietnam weer naar het noorden te reizen. Vanuit Hanoi wil ik weer het vliegtuig terug pakken naar Bangkok. Daarvandaan zal ik naar het zuiden reizen en een duik curcus willen doen en de full moon party meepakken, om vervolgens naar Maleisië te reizen. vanuit Kuala Lumpur zal ik het vliegtuig weer terug nemen naar NL.

Hiervoor wou ik de volgende tijdsindeling een beetje aanhouden (natuurlijk niks ligt volkomen vast maar een beetje een leidraad is niet verkeerd denk ik)
Thailand (noorden) 3 weken
Laos 3 weken
Cambodja 2 weken
Vietnam 3 weken
Thailand (zuiden) 3 weken
Maleisië 2 weken
Hiermee kom ik uit op 16 weken en 4 maanden is 17 weken. dus waar zou ik het beste die extra week aan kunnen toevoegen?

Qua budget zit ik geloof ik wel goed want heb per maand geraamd op 900e wat neerkomt op 30e per dag. Dit is wat ik daar te besteden zal hebben.

Verder voor de voorbereiding is er toevallig ergens een lijst met wat je eigenlijk bij zal moeten hebben, want een muskieten net bijv heb je daarvoor nog dingen nodig om het op te hangen, en gebruikten jullie een money belt? oftewel wat is een mooi lijstje wat je zeker bij moet hebben.

Alvast heel erg bedankt!!
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Re: 4 maanden alleen erop uit in mn uppie

Bericht door Ingritaaa »

Hoi Sander,

Je planning ziet er best oké uit, niet te ruim per land, ik zou er zelf misschien wat langer over doen. Ik zou die extra week nu nog niet indelen want wie weet vind je bepaalde dingen erg leuk en wil je daar langer blijven. Het is natuurlijk goed om een indicatie te hebben maar flexibel zijn is nog veel beter. Je gaat sowieso onverwachte dingen tegenkomen waar je in je planning geen rekening mee hebt gehouden. Ik ben zelf in Vietnam 4 weken geweest, Cambodja 3 en Laos ook 4 weken.

Zorg in ieder geval dat je de visa van te voren goed hebt geregeld. In ieder geval die van Thailand, je hebt geen bewijs dat je het land verlaat binnen 30 dagen. Daar zijn al erg veel topics over dus spit die eventjes door.

Je budget is inderdaad prima. Duiken en dingen als de Gibbon hakken flink in op je budget maar verder kun je met die 30 euro leven als een koning ;).

Er staat op de site bij reisinformatie - voorbereidingen - paklijst een paklijst met wat je allemaal mee kunt nemen. Ik zou je klamboe thuislaten. Negen van de tien keer kun je deze niet ophangen en in gebieden waar veel muggen zitten hangen ze al op. Moneybelt is maar net wat je zelf fijn vindt. Ik gebruikte het eerst niet maar vond het nogal gedoe om steeds mijn portemonnee uit mijn tas te pakken dus heb er op een gegeven moment eentje laten maken. Die dingen verkopen ze daar niet echt. Ik vond het wel handig om snel wat geld bij de hand te hebben voor het kopen van fruit ofzo. Maar mannen hebben vaak toch wat geld in hun zakken zitten dus dan heb je dat probleem waarschijnlijk niet.

Kortom, ik zou die week lekker openlaten, die komt vanzelf vol!

Groetjes Ingrid

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik dacht juist dat ik het al ruim had ingedeeld maar als ik jou zo hoor zou het misschien niet onverstandig wezen om een extra 2 weken erbij te doen (totaal 19 weken dan). Ik wil het namelijk juist wel meteen goed doen en dat ik me niet teveel gehaast voel!

En is de moneybelt niet juist meer bedoeld om zakkenrollers tegen te gaan? dacht juist om hem daar voor te gebruiken. dus om men bank en credit card in te doen zodat deze niet gestolen "kunnen" worden.

Verder nog bedankt voor de tip over de reis benodigdheden. had dat deel van een forum nog niet gezien maar zal ik binnenkort nog eens door gaan spitten.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Voor vietnam en laos kun je zeker nog wel een week extra pakken. Maleisie in 2 weken is ook vrij kort, maar het ligt eraan hoeveel je wilt zien. Budget is meer dan genoeg.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

In Maleisie ben ik niet van plan om super te veel gaan zien. KL en het oudste oerwoud (Taman Negara) staan eigenlijk als enigste op men lijstje. Was dus meer van kom ga ik ook nog even langs aangezien ik al in de buurt ben.

Maar jullie hebben me overgehaald om er 4,5 maand van te maken!

Nu nog even sparen en zal dan denk ik december vertrekken :)

ps. qau men budget; hiervoor kun je toch ook gewoon echt reizen he. dus de busritten, en visums. of moet je dit apart erbij rekenen?
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Je budget is meer dan genoeg.

Ik reisde met zijn tweeen, wat als voordeel heeft dat het onderdak relatief wat goedkoper is.
Voor mijn reis van 6 maanden waren de kosten per persoon IN azie 3724,-. Dat zijn ALLE dagelijkse uitgaven in Azie, Dus eten, onderdak, souvenirs, vervoer, excursies, visums, kosten van betalen met creditcard, bijzondere uitgaven (Duikbrevet á 220 euro p.p., vliegticket naar Borneo á 43,07 euro p.p., vliegticket vanuit Borneo á 45,97 p.p.)

Zonder de visums en bijzondere uitgaven kwam het daggemiddelde per persoon ongeveer op 18 euro uit. Borneo was wat duurder, vietnam weer een stukje goedkoper. Je zit met 25/30 euro per dag echt wel goed.

Moneybelt hadden we mee maar nooit gebruikt. Muskietennet hebben we een paar keer gebruikt in laos, maar vaak hing er al 1 in het hostel. Als je een goed net hebt zit er al wel touw enzo bij om hem op te hangen.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Dus eigenlijk is mijn budget bijna overdreven ruim?
ik zit nu als ik dan dus 4.5 maand ga op een 4050,- euro voor IN azie... Of is het omdat ik in men eentje ga wel aan te raden om dit budget aan te houden ivm met het onderdak wat ik nu in men eentje zal moeten dokken en jullie met zn 2en konden.

En muskieten net zal ik dan wel voor de zekerheid aanschaffen. wegen niet zo heel veel hoorde ik al en kan het maar beter bij hebben. en moneybelt ga ik even over nadenken. Zat er ook al over na te denken om iets van een klein plat tasje wat ik om men nek kan hangen onder men shirt. Maar daar kan ik nog lang zat over nadenken!

En nog 1 onderwerpje, Malaria pillen... Zit te twijfelen namelijk veel verschillende dingen al gelezen erover. wat zeggen jullie. Heb natuurlijk nog een gesprek bij de travel clinic waar ik me verder ga voorlichten maar alle ideeën erover zijn natuurlijk welkom! :)

Alvast al wel heel erg bedankt!! jullie geven goede informatie waar ik iets aan heb :):)
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Het is altijd handig om wat meer geld mee te hebben. Dat hadden wij ook en daardoor konden we besluiten om ons ticket om te boeken en een maand langer te blijven. Maar je kan inderdaad wel wat minder uitgeven dan 30 euro per dag. Je onderdak wordt niet veel duurder. misschien zo'n euro of 2,5 meer. Soms scheelt het nog minder.

wij hebben malariapillen geslikt in de gebieden waar het volgens de travelclinic nodig was. Dus heel laos, cambodja en borneo. De eerste keer slikken zijn we 5 dagen doodziek geweest. De andere 2 keer had ik er geen last van maar mijn vriend wel. (Goed voor de overtollige kilo's ook. Ik ben tijdens het 5 weken slikken in laos van 62 naar 56 gegaan en mijn vriend was maar liefst 11 kilo afgevallen). Maarja, als je malaria krijgt ben je nog verder van huis :P

Reisagenda '15:
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

oja. ik zie dat je vanaf luang prabang naar het zuiden wilt afreizen... vergeet noord laos niet! Het is heel erg mooi! (mooier dan zuid naar mijn mening...) als je via noord laos vietnam binnen gaat kan je naar het zuiden van vietnam, dan naar cambodja en via cambodia terug naar bangkok. Scheelt je ook weer een ticket hanoi-bangkok.

(wij hebben laos van noord naar zuid en weer terug gedaan: luang prabang-vangvieng-vientiane-pakse-4000 islands-tha keak-vientiane-nong kiaw-muang ngoi, en via muang khua de grens over naar dien bien phu (vietnam)
aan 4 weken heb je dan wel genoeg, Wij hebben het in 5 weken gedaan maar hebben wat oponthoud gehad (ziekte, ontstoken wonden van scooterongeluk en problemen met vietnamvisum) :P
Laatst gewijzigd door lisette-van-beek op 01 mar 2012 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Reisagenda '15:
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Daar heb je helemaal gelijk in. Wat slikte je als ik vragen mag?
Globehunter

Bericht door Globehunter »

He man,

Vet dat je weggaat, you wont regret it!

Ik ben dit jaar zelf 6 maanden alleen in zo asia geweest. Mijn budget was 6000 en dit is allemaal opgegaan!
wel heb ik werkelijk alles gedaan dat mogelijk was (gibbon, 5 daagse motortour in vietnam met gids etc.) wat ik merkte was dat ik de eerste 2 maanden heeel veel opmaakte, ook omdat ik nog niet zo goed wist hoe en wat en omdat ik toen nog vooral kamers alleen had. vanaf dat ik steeds reisgezelschap had werd het wat goedkoper + laos en cambodia zijn echt budget paradises. Als ik jou was zou ik het niet zo volplannen maar je lekker laten meesleuren daar. je zult merken dat alles wat makkelijker wordt. soms kom je op plekken die nix aan blijken te zijn en ga je eerder weg, soms ben je op plekken waar je langer wilt blijven. medereizigers geven je tips over dingen die je niet op je schema hebt staan maar die echt de moeite waard zijn enz. je hebt 4.5 maand! geef jezelf de tijd om de landen DAAR te ontdekken ipv hier ahv internet een schematje te maken! ik denk dat jejezelf er erg mee beperkt! ik had dat ook gedaan, deed er uiteindelijk nix mee en kwam in 3 landen minder dan geplant maar hier heb ik verre van spijt van! (nog erger, ik vertrek binnenkort weer voor een jaar zodat ik alles nog eens rustig kan overdoen + die landen!)

Malariapillen had ik ook, malerone. praktijk wijst uit dat in laos en cambodia nouwlijks malaria is. malerone is ook een cure dus heel goed om op zak te hebben mocht je symptomen krijgen maar puur vergif om elke dag te nemen. doe het als de locals! savonds lange mouwen en goed opletten. veel knoflook eten haha. ik ben in 6 maanden niemand tegen gekomen die malaria had gehad of iemand kende die t gehad had. wel tientallen met dengefever. mocht je toch pillen willen, haal ze in de international travel clinic in bangkok. daar krijg je pillen waar de muggen in asia niet resistent voor zijn (wat ze voor malerone en lariam wel grotendeels zijn) en ook nog een stuk goedkoper! (http://www.thaitravelclinic.com/service ... linic.html) als je hier de eerste dag naartoe gaat en wat spuiten fixed, scheelt dit je 200 euro. hoppa!

samengevat; dont worrie, be happy!
Laatst gewijzigd door Globehunter op 01 mar 2012 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

lisette-van-beek schreef:oja. ik zie dat je vanaf luang prabang naar het zuiden wilt afreizen... vergeet noord laos niet! Het is heel erg mooi! (mooier dan zuid naar mijn mening...)
Zal ik zeker doen dan! En zoals ik al had gezegt vanaf laos ga ik niks meer echt plannen en heb ik alleen een beetje een rode draad van hoe ik ongeveer wil reizen. dus noord laos komt ook zeker goed!
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Globehunter schreef: ....wat en omdat ik toen nog vooral kamers alleen had. vanaf dat ik steeds reisgezelschap had werd het wat goedkoper ...
Wat bedoel je hiermee gewoon met mensen die je onderweg leert kennen afspreken om samen een kamer te delen? of had je een vast reisgezelschap?

Verder bedankt voor je tips! misschien plan ik het op dit moment ook wel iets te haha.
Globehunter

Bericht door Globehunter »

Sandervh schreef:
Globehunter schreef: ....wat en omdat ik toen nog vooral kamers alleen had. vanaf dat ik steeds reisgezelschap had werd het wat goedkoper ...
Wat bedoel je hiermee gewoon met mensen die je onderweg leert kennen afspreken om samen een kamer te delen? of had je een vast reisgezelschap?

Verder bedankt voor je tips! misschien plan ik het op dit moment ook wel iets te haha.
Inderdaad! van de 6 maanden reizen heb ik 4 maanden kamers gedeeld met mensen die ik tegenkwam. soms op de bus of boot of in een bar. (als je echt wanhopig bent voor sociaal contact, god bless the pooltable!!!) kan zomaar zijn dat je opeens een maand met iemand reist als dit klikt. op t hoogtepunt reisde ik met 13 anderen rond die allen alleen begonnen waren, wereldervaring! je zult ook merken dat als jeje er voor open stelt dit heel gauw gebeurd. je deelt een kamer, word vrienden, gaat vette dingen doen en spaart kosten! te gek
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Ah dat is wel heel tof idd. Ben best wel makkelijk in het maken van nieuwe contacten dus dat komt wel goed dan!

verder als gids gebruikte jullie de LP van elk land apart of Southeast Asia on a Shoestring van de LP?
Plaats reactie