Reistips Noord-China/mongolie

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
maxtilburg

Reistips Noord-China/mongolie

Bericht door maxtilburg »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus zal me even kort voorstellen. Ik ben Max, 30 jaar. In 2006 heb ik 4 maanden in China stagegelopen op de Guanxi Normal University in Guilin. Vanuit Guilin heb ik ook gereisd naar Beijing,Hongkong, Yangshuo, Lonsheng en Wuhan.

Nu ga ik deze zomer terug naar China, ca. de hele maand Juli. Ik vlieg op Beijing retour. Ik vroeg me af of mensen nog goede reistips/mustsees hebben in het noordelijke deel van China en evt een stukje Mongolie.

Mijn oorspronkelijke plan was om terug te gaan naar Yanghuo/Guilin en dan door te trekken naar Dali, Lijiang, Tiger Leaping Gorge etc. en ik twijfel nog of dit uiteindelijk niet mooier, makkelijker of leuker is dan "rondom" Beijing.

Ervaringen?
Kims
Reisexpert

Re: Reistips Noord-China/mongolie

Bericht door Kims »

Hi,

Wij hebben net 3 maanden gereisd door China en het was een geweldige en indrukwekkende ervaring. We kwamen vanuit Mongolie en zijn uiteindelijk in Yunnan uitgekomen.

Het zijn erg verschillende gebieden waar je het over hebt inderdaad. Beijing en omgeving zijn veel meer bevolkt. Al zou inner Mongolie bijvoorbeeld meer op het uitgestrekte Mongolie lijken. Als je daar voor zou kiezen zou ik eerder naar inner Mongolie gaan in China dan helemaal naar Mongolie. In Mongolie kun je georganiseerde trips alleen doen vanuit Ulaanbaatar. En het is wel aan te raden om georganiseerde trips te doen omdat de wegen zo enorm slecht zijn en moeilijk te navigeren. Het openbaar vervoer zal je niet naar mooie natuurgebieden brengen en kost enorm veel tijd. Dus met reizen ben je dan relatief veel tijd mee kwijt en ook om uberhaupt in Mongolie te komen mits je wil vliegen. Ten Zuiden van Beijing ligt het mooie stadje Pingyao, echt een aanrader. Daar kun je zo een paar dagen doorbrengen met door de nauwe straatjes en over de stadsmuur te wandelen.

Wij waren erg onder de indruk van Yunnan en de enorme diversiteit aan stadjes/landschappen en bevolking. Ook is het er aanzienlijk minder vervuild (voornamelijk lucht) dan in en rond Beijing. Wij zagen daar voor het eerst in weken geen smog, maar dat lag er misschien ook aan dat het herfst was in het Noorden en al flink koud. Buiten de plekken die je hebt genoemd zou je er ook meer richting het Westen kunnen, de uitlopers van de Himalaya in en Tibetaanse dorpjes bezoeken. Je zou zo ook via Shangri-La en de bergen naar Sichuan door kunnen steken. Dan kom je in het Tibetaanse gedeelte van Sichuan waar vooralsnog de Tibetanen aanzienlijk vrijer leven dan in Tibet. Een erg interessant gebied en redelijk makkelijk te bereizen in de zomer.

Ook een aanrader in Yunnan is de Donchuan Red Land ten Noorden van Kunming als je van bijzondere landschappen en natuur houdt. Daar komen weinig Westerse toeristen, maar het is er schitterend en heel erg bijzonder. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.

Persoonlijk zou ik voor Yunnan en eventueel Sichuan kiezen, maar het ligt eraan wat je wil gaan doen en wat je leuk vindt.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Ik kan het alleen maar met Kims eens zijn.
Pak een binnenlandse vlucht naar Xi'an of Chengdu en reis van daaruit naar Kunming.
Zelf heb ik vorig jaar de volgende route gedaan; Xi'an - Chengdu - Kangding - Litang - Xiangcheng - Shangri-la - Kunming.
Zoals Kims als schreef; hier zie je de Tibetanen die een stuk vrijer leven.
Op het moment dat ik er was, was het Chinees Nieuwjaar, en daardoor moeilijk om vervoer te vinden. In de zomer zal dit een stuk makkelijker zijn. Ik vond het er echt schitterend! De bergen met hun besneeuwde bergtoppen, strak blauwe lucht en veel kleuren in de kleding van de lokale mensen.

De gorge is zeker een aanrader. Ik heb er een nacht overnacht, wat ik te weinig vond {kon niet langer, moest een nieuw visum halen}. Ik zal er 2 dagen over nachten en dan ben je er 3 dagen. Op die manier hoef je niet te haasten en kun je wat meer zien.
Mocht je willen lezen over mijn reis, kijk dan eens hier.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
maxtilburg

Bedankt voor jullie reacties.

Zijn er mensen die ervaringen/tips over reizen in binnen-mongolië hebben. Dan kan ik wellicht wat beter een afweging maken.
Er staat me ook nog iets van bij dat in de zomer het bierfestival wordt gehouden in qingdao, waar het beroemde Chinese bier vandaan komt. Heeft toevallig iemand een idee wanneer dat is en of het de moeite waard is om te bezoeken?

*edit* Helaas het festival is in augustus en ik ben in juli in China.
Laatst gewijzigd door maxtilburg op 23 feb 2012 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben niet in Inner Mongolia geweest, alleen in het echte Mongolie. Ik ben wel in Yunnan geweest, en dat is inderdaad de moeite waard.

Als gezegd, de Tibetanen in Yunnan zijn vrijer dan in Tibet zelf. De landschappen zijn er prachtig. Het is bizar om over plateaus te rijden op een hoogte van 3000-4000 meter, waar het landschap gewoon plat uitziet! Het is mogelijk een aantal kloosters te bezoeken. Kloosters zijn overigens wel kleiner dan in Tibet, en de leegte van Tibet is niet te evenaren.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik zou ook naar Yunnan gaan en bij o.a. Litang wat Tibetaanse cultuur opsnuiven. Maar als je van Beijing naar het zuiden reist, moet je Xi'an niet vergeten. Naast de standaard hoogtepunten, is het beklimmen van de toppen van de Hua Shan ook hoogtepunt. Zeker als je de plankenroute naar de zuidelijke top neemt. Het is helemaal leuk om te zorgen om met zonsopgang op een van de toppen te staan.
maxtilburg

Even kijken: Ik heb ongeveer 25 dagen in China. Is dit schema dan te doen: Beijing (dag of vier) binnenlandse vlucht naar kunming, dan Dali-Lijiang-litang-chengdu-xián trein terug naar Beijing. En eigenlijk wil ik ook nog de tiger leaping gorge bekijken, Dat wordt wel een druk schema ben ik bang.

Andere optie die ik zou willen doen is van Beijing naar Datong- iets verder inner mongolia in, pingyao, tai shan en dan terug naar Beijing. Zijn er hier ook mensen die in deze regio ervaringen hebben?

Dus eigenlijk twee vragen. En tot zover bedankt voor jullie hulp; ik vind het fijn om met mede reizigers hier wat over te sparren.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

maxtilburg schreef:Even kijken: Ik heb ongeveer 25 dagen in China. Is dit schema dan te doen: Beijing (dag of vier) binnenlandse vlucht naar kunming, dan Dali-Lijiang-litang-chengdu-xián trein terug naar Beijing. En eigenlijk wil ik ook nog de tiger leaping gorge bekijken, Dat wordt wel een druk schema ben ik bang.
Dit is te doen. Ik heb het zelf ook gedaan.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik de Tiger Leaping Gorge als dagtrip heb gedaan, er was teveel regen om te wandelen. De Gorge was toen afgesloten.
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Datong en Pingyao ben ik geweest. Datong is de mooite waard voor de Boeddha's, die waren heel mooi & indrukwekkend. Vanuit Pingyao kun je enkele dagtrips maken.
Inner-Mongolie ben ik niet geweest. Een vriendin van mij is er onlangs wel geweest, ik zou haar naar haar ervaringen kunnen vragen, mocht je dat willen.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Yvonnetje schreef:Datong en Pingyao ben ik geweest. Datong is de mooite waard voor de Boeddha's, die waren heel mooi & indrukwekkend.
Datong heeft naast de caves met bhoeddha's in de omgeving nog veel meer te doen. Je kunt o.a. naar de hangende kloosters en in de omgeving zijn nog een paar andere bezienswaardigheden
maxtilburg

Al doende leert men en door de reacties krijg ik telkens weer nieuwe vragen, dus als jullie me vervelend gaan vinden dan laat het aub horen.

Hoe veel tijd zou ik moeten calculeren voor de treinen tussen: kunming-dali dali-lijiang en chengdu-xi'an.
En hoe kom je het makkelijkst in Litang en vanuit waar? Kun je met een trein vanuit lijiang of ga je met de bus?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Op deze site staan de treintijden en kosten: http://www.chinatrainguide.com

Je kunt een trein nemen naar Lijiang, zowel dag als nacht. Tussen Lijiang en Dali is de trein het snelst, maar van Dali naar Kunming (of andersom) is de bus weer veel sneller.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je kan ook per bus via Zhongdian en Kanding. Niet het snelste, wel heel mooi.
maxtilburg

Yvonnetje schreef:Inner-Mongolie ben ik niet geweest. Een vriendin van mij is er onlangs wel geweest, ik zou haar naar haar ervaringen kunnen vragen, mocht je dat willen.
Graag. Het is toch een regio waar je wat minder vaak ervaringen over hoort, maar ik hou reizen daar ook wel als optie.
Plaats reactie