Digitale Lonely Planets

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Lonely Planet betrouwbaar?

Bericht door Tikva »

Ja dat weet ik maar ik bedoel wanneer ze het onderzoek starten, wanneer de schrijvers dus echt in het land zijn en de gids er is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik vind de recensies in mijn LP vooral erg subjectief en dat vind ik irritant.
Ze mogen best wat neutraler schrijven. Je kunt ook een goede recensie schrijven over iets, ergens of iemand zonder dat je nou zo duidelijk je mening moet geven, vooral als die mening ook nog eens heel vaak niet blijkt te kloppen.
Ik vind de opzet van LP gewoon niet goed. Wel of niet in LP staan, wordt bijna een soort "make it or break it" verhaal...
Tot nu toe heb ik mijn LP vaker ongelijk gegeven dan gelijk.
En als je weinig tijd hebt en je gaat vooral op dat ding af (soms lastig ergens anders te checken) kun je er wel eens bekaaid van afkomen.
Dat de info over hostels niet altijd klopt, snap ik wel, maar ik vind vooral de plaatsbeschrijvingen irritant slecht en veel te subjectief (Kata Beach niet toeristisch??? Ehmmmm).

Ik ga de volgende keer iig voor een andere gids.
Zo.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik heb vorig jaar bij Tunafish een LP naar keuze gewonnen. Heb destijds die van Taiwan gekozen aangezien we daar naar toe gingen en we nog geen reisgids van Taiwan hadden. Maar eigenlijk vind ik niet zoveel aan de LP, ik kan er niet zoveel mee om heel eerlijk te zijn. Dus ik blijf gewoon bij mijn oude, vertrouwde ANWB gidsen... Als ik ervaringen wil lezen, kijk ik wel op internet.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Travelator schreef:Excusez, ik ga even zwaar off-topic hier, maar ik ben momenteel in Thailand met mijn LP en kom (na 3 weken) tot de conclusie dat die LP een onbetrouwbaar stuk boekwerk is dat ik met grote regelmaat het liefst in zee zou smijten.
Misschien ga ik dat zelfs nog wel doen ook.
Klopt werkelijk niks van.
Sorry, dat moest ik even kwijt na jouw post...
Ik geef je helemaal gelijk. Vooral de nieuwe LP zijn zwaar achteruit gegaan. Ik heb 'net' de laatste versie van India aangeschaft en vind deze 'nieuwe' versie compleet niks. Het is lastiger zoeken t.o.v. de oude versies. Ze zijn nu afgestapt om de hotels in drie categorien in te delen. Ze staan nu op alfabetische volgorde en dan met 1,2 of 3 $ tekens wordt aangegeven of het een duur hotel is. Ook had je per 'provincie' een overzichtskaart op de 1e pagina v/h hoofdstuk een kaartje met de hoogtepunten. Da's ook niet meer :-(

Ik kocht de LP voor de handige indeling & setup en de info voor openbaar vervoer (van en naar) en info mbt de bezienswaardigheden. Maar voor mijn volgende trip (zuid amerika) ga ik serieus eens nadenken of het een andere gids wordt. Als blinkt de footprint ook niet uit in duidelijkheid.
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Ben ook geen fan van de LP. Afgelopen weken in Zuid-Korea hem mee gehad, maar hij liet me vaak in de steek.
Ik koop liever de rough guide!
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Travelator
Reisexpert

Oef, en ik maar denken dat het aan mij lag...
: )

menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

hildo schreef:
Ik kocht de LP voor de handige indeling & setup en de info voor openbaar vervoer (van en naar) en info mbt de bezienswaardigheden. Maar voor mijn volgende trip (zuid amerika) ga ik serieus eens nadenken of het een andere gids wordt. Als blinkt de footprint ook niet uit in duidelijkheid.
Dat vind ik ook jammer.

Ik heb nog een oude editie van Rome gehad met wandelroute door de stad in een hoofdstuk, doen ze nu ook steeds minder.

En die indeling vind ik jammer dat ze die loslaten, ik keek nooit naar de tophotels bijv.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik denk dat ze die prijzen doen zodat ze niet meer de hele tijd gezeur krijgen dat iets duurder is geworden. De footprint had de prijzen al zo maar dan wel meer catogorieen. Voor een hotel kijk ik eigenlijk niet zo vaak in de LP.
De kaarten vond ik wel altijd ook erg handig.

Ik heb niet het idee dat andere reisgidsen nu zoveel beter zijn hoor. Roughuides vind ik echt een rotgids zowel inhoud als indeling, trotter hebben zulk raar nederlands en alleen maar focus op de meest toeristische plekken, footprint vind ik wel fijn maar hebben veel minder kaartjes dan de LP.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik snap de prijs indeling wel maar hij mag wel wat gedetailleerder en ik zie hostels liever op prijsvolgorde dan op alfabetische volgorde.
De kaartjes miste ik enorm in mijn Oman LP. Wanneer je aan het voorbereiden bent is het wel zo fijn om op de kaart op te kunnen zoeken waar iets ligt. Daarnaast vind ik het altijd leuk om mijn route er in uit te tekenen als ik er geweest ben.

Roughgide vind ik super onhandig. Ik vind de kracht van de LP dat ze veel aandacht besteden aan vervoer en ook aan budget acco. Iets wat ik in andere gidsen mis.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

qua lonely planet vind ik de discover gidsen helemaal niets..heb die van australie ook de deur uitgedaan en gewoon een normale LP gids gekocht..

ik vind juist het hele transport gedeelte in de LP ook fijn, ik snap dat tijden etc veranderen maar de meeste connecties tussen plaatsen blijft wel bestaan..

dat subjectieve is mij ook opgevallen, bijv in seattle dat de experience music project leuk was voor 16/17 jarige jongens die into gitaren waren. terwijl ik het bijv ook echt leuk vond en absoluut niet in die categorie val..beschrijf dan gewoon wat het inhoudt ipv een persoonlijke mening te geven..

ik heb voor Fiji een andere gids en ben erg benieuwd hoe die gaat bevallen..
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik begrijp de mensen niet die zich zo vast klampen aan een reisgids.
Alle info die je nodig hebt, kom je ook ter plekke te weten.
Als ik een reisgids meeneem is die meestal ook hopeloos veroudert. Die van Thailand was vorig jaar 8 jaar oud en die van Rajastan had een paar jaar geleden net dezelfde leeftijd. Die van Indonesië is 12 jaar oud en heb ik voor de volgende reis vervangen ... ik had een boekenbon die ik moest opmaken.
De reden waarom ik die oude boeken nog meezeul, is omdat ik de plannetjes wel handig vind en ik al die moeilijke namen anders niet kan onthouden.
En ik heb ATG nog altijd voor de moeilijke vragen. Want ik weet dat jullie allemaal reisgidsen hebben waar ik op kan steunen *O*
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik kijk tegenwoordig per bestemming beetje wat een fijne gids is... Ik neem bijvoorbeeld ook de laatste tijd de tijd om naar de bieb te gaan en te bladeren in de gids. LP is nog wel de fijnste vind ik. Maar waar ik voor een lange stedentrip eerst ook de LP kocht, kijk ik nu ook naar capitool compact. Alhoewel ik die qua eetgelegenheden minder handig vind,. Bij de LP kan ik sneller zien waar veel tentjes bij elkaar zitten en dus een straatje is met veel eetgelegenheden.

Verder is het voor mij een deel van de voorpret, iets wat ik onderweg kan lezen en waar ik inspiratie uit kan opdoen :) Ik weet dan ook wat voor informatie ik ter plekke nog nodig heb/wil uitzoeken :)
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Ik vind de lp ook echt te subjectief! Wat ik wel handig vind zijn de kaartjes en de informatie over op welke routes bussen enzovoorts rijden. De tijden kijk ik niet echt naar want dat klopt toch vaak niet.
Ik gebruikte het vooral voor de kaartjes en als inspiratie. Meestal vroeg ik met de kaart erbij aan mijn medereizigers of ze nog tips hadden of toffe plekken om naartoe te gaan. Aan de kaartjes kun je zien waar de goedkope hostels zitten en daar dan terplekke een beetje rondlopen om iets leuks te vinden.

Ik heb ook een aantal keer de rough guide gebruikt en die vond ik wel veel fijner. Veel objectiever, ze vertellen gewoon wat het is. Daar staan ook kaartjes enzo in. De indeling is wat anders dan die van de lp maar dat is gewoon even wennen. Na een weekje weet je niet anders meer ;).

Een gids is natuurlijk nooit optimaal want je kunt er nooit alles inzetten maar ze komen toch af en toe goed van pas!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Ik heb ook een aantal keer de rough guide gebruikt en die vond ik wel veel fijner. Veel objectiever, ze vertellen gewoon wat het is. Daar staan ook kaartjes enzo in. De indeling is wat anders dan die van de lp maar dat is gewoon even wennen. Na een weekje weet je niet anders meer
Gelukkig nog iemand die de rough guide een fijne gids vindt. Ik begon me al af te vragen of het aan mij lag. Niemand hier leek het een handige gids te vinden. ;)
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Travelator
Reisexpert

Misschien ga ik die de volgende keer eens bekijken dan.
Met LP ben ik echt wel klaar...
Leuk, al die reacties!

Plaats reactie