Autologe stamceltransplantatie en vaccinatie

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Plaats reactie
shoshi

Autologe stamceltransplantatie en vaccinatie

Bericht door shoshi »

We gaan in augustus/september 3 weken naar Sumatra, java en bali. Mijn man heeft 2.5 jaar geleden autologe stamceltransplantatie gehad. Maar voorheen hadden we al landen bezocht als Suriname, Zuid Afrika en daarvoor de benodigde vaccinaties gehad die nodig zijn in deze landen. Is er door die transplantatie nu iets veranderd?

En hoe zit het met die DKTP etc
bij voorbaat dank.

mvr groet shoshi
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Re: Autologe stamceltransplantatie en vaccinatie

Bericht door Ingritaaa »

Hoi Shoshi,

Ik zou niet weten of er specifiek door de stamceltransplantatie is veranderd zou kunnen zijn. Voor zulke informatie kun je het beste naar je huisarts gaan.

Wat je wel kunt natrekken is de algemene geldigheid van vaccinaties. DTP is bijvoorbeeld 10 jaar geldig en moet daarna herhaald worden. Buiktyfys is 3 jaar geldig. Ik zou gewoon met je vaccinatiepaspoort naar je huisarts gaan en het zekere voor het onzekere nemen.

Succes!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Jenny
Reisexpert

Re: Autologe stamceltransplantatie en vaccinatie

Bericht door Jenny »

Wat betrekt de autologe stamceltransplantaties en vaccinaties zou ik echt even contact opnemen met je arts. Door chemotherapie zijn je eigen bloedcellen kapotgemaakt, en vlak na de transplantatie is je afweer minder. Na een paar maanden is de hoeveelheid cellen in principe weer op peil, maar de functie van de cellen niet altijd. Bij een alogene transplantatie worden vaak extra vaccinaties aanbevolen (voor 'normale' ziekten, niet gekoppeld met reizen), voor een autologe transplantatie vaak niet.

Wat vaccinaties betreft voor een persoon zonder transplantatie:

De vaccinaties hebben vaak maar een beperkte geldigheidsduur, varierend van 1 jaar tot levenslang. Deze kan je terugvinden in je vaccinatieboekje. Om DTP als voorbeeld te namen (zonder K, de kinkhoest is er al jaren geleden uitgehaald): deze is 10 jaar geldig.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie