Bolivia, Peru & Equador in 2 maanden?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Kamé

Bolivia, Peru & Equador in 2 maanden?

Bericht door Kamé »

Hoi allemaal,
Ik wil ik de zomer (ws juni en juli) richting zuid-amerika gaan. Nu heb ik een aantal vragen hierover, hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.
- Kun je in 2 maanden bovengenoemde landen doen, of is dit te kort?
- Zo ja, wat is de beste route, beginnen in Equador en dan naar het zuiden of beginnen in Bolivia en naar het noorden reizen?
- Zo nee, welke 2 van deze landen zou je aanraden om naartoe te gaan?
- Op hoeveel geld moet je rekenen dat je per dag ongeveer uitgeeft (low budget)?
- Ik eet vegetarisch, is dat mogelijk in deze landen, of krijg je echt overal alleen vlees?
- Kun je in deze landen in voldoende mate met Engels uit de voeten, of moet ik er snel nog even een cursusje Spaans tegenaan gooien?
Alvast bedankt voor jullie hulp, en mocht je nou nog must-see tips hebben dan hoor ik het natuurlijk ook graag!!
Kamé
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Bolivia, Peru & Equador in 2 maanden?

Bericht door Tikva »

Ik heb zelf in twee maanden Peru en een stukje Bolivia gezien maar er zijn genoeg mensen die ook ecuador meenemen in twee maanden tijd.

De beste reisroute hangt ook af van het goedkoopste ticket. Bolvia is duur om te vliegen dus ik denk zelf dat een route ecuador-peru-bolivia-peru met invliegen quito uitvliegen lima het handigst is. (of uiteraard andersom of wellicht wel heen ern terug vanaf lima). Ga zeker een cursus spaans doen dat gaat je reis echt veel beter en makkelijker maken. Als je de eerste week een beginnerscurus van een week doet dan kan je in ieder geval de basis zoals eten bestellen en vragen welke bus je moet hebben. Cusco in peru is een hele geschikte stad hiervoor.

Ik heb zelf weinig vegetarisch eten gezien en groenten doen ze ook niet echt aan. Vaak is het rijst, vlees en twee stukjes komkommer en een tomaat. Zou zeker voor eten extra budget uittrekken want in de toeristische plekken moet vast wel wat te vinden zijn.

Voor budget is het wel lang geleden dat ik er was toen was rond de 30 euro gemiddeld als je alleen reist en ook weer niet te goedkoop wilt doen voldoende (bolivia minder). Maar hopelijk kan iemand hier nog wat over roepen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Kamé

Qreply

Bericht door Kamé »

Hoi Tikva,
Bedankt voor je antwoord! Ga eens kijken wat qua tickets het goedkoopst is, goede tip.
Zijn er mensen die kort geleden in deze landen zijn geweest en misschien nog wat kunnen vertellen over het dagbedrag, of mensen die ook vegetarisch eten en in zuid-amerika zijn geweest?
Alle info is heel welkom!
Kamé
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb alle drie de landen afzonderlijk bezocht en één maand per land uitgetrokken voor enkel de bergen (dus geen jungle).
Voor 2 maanden zou ik opteren voor Peru en Bolivia. Deze vond ik de mooiste highlights hebben.
Ik was 2 jaar geleden laatst in Bolivia en het dagbudget lag toch wel rond de 30 omdat ik regelmatig staat moest maken op een reisbureau (Tour in Uyuni, beklimming Huayana Potosi, zilvermijnen).
Zonder Spaans zal het toch lastig worden omdat de locals en zelfs sommige gidsen geen Engels spreken.
Het eten is erg pover maar bij de open keukens in overdekte markten kan je meestal een keuze uit gerechten maken waar geen vlees in zit. Op zulke plaatsen heb je onder de 2€ je buikje vol. Indien je een tour doet, houden ze daar wel rekening mee, maar verwacht geen haute cuisine.
Tip van Tikva om te vliegen op Lima is meestal de goedkoopste optie.
Wat betreft je route kan je rekening houden met het hoogteverschil; begin laag - eindig hoog. En plan je tijdschema niet te krap in Bolivia omdat het openbaar vervoer wel eens plat wil liggen wegens stakingen.
Kamé

Bericht door Kamé »

Goede tip om in de route rekening te houden met hoogteverschillen. Heb jij last van hoogteziekte gehad? Ik had het idee om te beginnen in Bolivia, zou je dan adviseren om op Santa Cruz te vliegen in plaats van La Paz (ivm de hoogte)? Ik begrijp uit je antwoord dat het opzich moet lukken om vegetarisch te eten, hoewel het waarschijnlijk niet makkelijk zou worden... Bolivia en Peru hadden gevoelsmatig ook mijn voorkeur, en als er nog tijd over is kunnen we altijd nog de grens over naar Equador. Ik vind het zelf ook prettiger voldoende tijd te hebben voor een land in plaats van alleen de highlights te doen. Begrijp ik het goed dat je dus geen visum hoeft aan te schaffen voor beide landen? En had jij ook gele koorts vaccinaties genomen?
Bedankt voor je antwoord!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb geen vaccinatie gehad tegen gele koorts. Ik veronderstel dat dat ook niet nodig is in de Andes (maar ik ben geen dokter). Ook geen last gehad van hoogteziekte omdat ik inderdaad in Santa Cruz ben begonnen. De ruïnes bij Samaipata (dichter bij Santa Cruz) vond ik niet geweldig. Ik ben daar voormiddag aangekomen en ben gelijk 's nachts verder gereisd naar Potosi. Na dit snelle traject een beetje dizzy gevoel, maar dat gaat over na een paar dagen.
Via Potosi (zilvermijnen zeker bezoeken) en Uyuni (neem een tour die zo lang mogelijk duurt) ben ik naar La Paz gegaan. Als je al een week of 2 op 5000m zit, en je kiest ervoor de beklimming van de Huayna Potosi in 3 ipv in 2 dagen te doen, dan is de kans groot dat je ook hier geen hoogteziekte zal krijgen. Al is dat verschillend van persoon tot persoon. De trip in 3 dagen doen, geeft je de tijd om ook te gaan ijsklimmen, wat wel gaaf is.
Indien je even kijkt bij de reisinformatie op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ , zal je zien dat je voor beide landen een visum krijgt aan de grens (of op de luchthaven). De grensovergang tussen Bolivia en Peru (die bij Kasani) ging trouwens heel vlot. Alvorens de grens over te steken, zijn Copacabana en Isla del Sol zeker een bezoekje waard. De ruïnes van Tiahuanaco kan je doen als je tijd over hebt. De tourtjes erheen zijn goedkoop.
Vanuit La Paz zou je ook richting jungle kunnen gaan, maar ik ben meer een bergmens ...
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Gele koorts zou ik niet overslaan hoor. In sommige landen is die verplicht. Weet niet of dat in deze landen ook zo is, maar waarom zou je het risico nemen? Vliegen op Santa Cruz is theoretisch wel ok, maar duur en ook niet praktisch. Het is volgens mij niet zo'n bijzondere stad en ver uit de richting. De meeste mooie dingen liggen in in Bolivia grofweg langs de lijn La Paz, Sucre, Uyuni. En kijk dan maar eens op de kaart :-).
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Vliegen op Santa Cruz hoeft niet altijd het duurste te zijn.
Die keer dat ik er was, was vliegen op Santa Cruz en retour vanaf La Paz de goedkoopste optie.
Gewoon alle opties open laten dus ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb gereisd en reizen begeleid in ecuador. Mijn klanten die vegetarsich waren hadden het best zwaar. In de restaurants bij de hotels ( waarschijnlijk boven je budget) snapte ze het concept soms nog wel maar de oplossing was zelden iets anders dan rijst met ei of rijst met witte kaas. Groente is er genoeg te vinden op markten maar zelden op je bord. Ik kocht dus regelmatig een flinke hoeveelheid wortel en komkommer om nog een beetje het idee te hebben dat ik vitamine binnen kreeg. Fruit is er wel veel en ook vaak makkelijk te krijgen.

Budget....het is ook al weer eventjes geleden maar ik zou denken richting €35 per dag.
Spaans is zeker handig. zo'n 1 weekse cursus kan ook in Quito ( ik heb wel een adresje als je wilt). Maar verwacht er geen wonderen van. Thuis alvast wat voor leren kan zeker geen kwaad.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Kamé

Bericht door Kamé »

Bedankt voor al jullie reacties! We hebben geboekt, we vliegen heen op Santa Cruz, en dit was slechts 10 euro duurder dan vliegen op La Paz. Heel veel zin in! Ga me nog even goed verdiepen in de vaccinaties en in de Spaanse Taal! Ik had al wel verwacht dat ik het als vegetariër moeilijk ga krijgen in Zuid-Amerika. Zou het kunnen schelen als ik wel vis zou eten, of zijn het niet zo'n vis-eters daar? Sowieso maar veel vitamine b-12 pillen meenemen denk ik..
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

In Peru kun je zeker vis eten. Langs de kust hebben ze vaak heerlijke verse vis. In de meer toeristische plaatsen zoals Cusco, Arequipa en uiteraard Lima is het geen probleem om iets vegetarisch te vinden (of vis). Het is wel vaak hetzelfde bijv pasta of pizza. In Bolivia heb ik volgens mij 4 weken lang kip met rijst op (de dagschotel) maar kun je in de grote steden wel wat anders krijgen. Hiervoor moet je vaak dan wel naar een net wat duurder (toeristen)restaurant. In La Paz en Sucre is dit zeker geen probleem (in beide steden zit een restaurant met Nederlandse eigenaar, kun je vegetarische nasi of pannenkoeken eten). Aangezien Bolivia niet aan de kust ligt hebben ze er weinig vis...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Forel in de andes is vaak ook een optie op de menukaarten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie