Van Bali naar Jakarta

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Dexter
Reisexpert

Van Bali naar Jakarta

Bericht door Dexter »

Beste reisgenoten, momenteel zit ik in Kuta en ga morgen voor, ik denk, 7-10 dagen naar Gili Trawangan. Hierna weer terug naar Bali om nog enkele dagen te surfen. Heeft iemand een idee hoe lang het duurt om van Ubud naar Jakarta te reizen? Ik dacht zelf aan vertrek Ubud, met trein naar Bromo, vervolgens naar Surubaya, hierna Yogyakarta, Bandung en dan Jakarta. In elke plaats een hele dag spenderen, kom ik denk ik op zo'n 9 dagen. Is dit reeel? Thanks!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Van Bali naar Jakarta

Bericht door bolletjeom »

ja, dat is reeel. Zitten wel lange reisdagen tussen maar dat is niet vreemd.
Veel mensen doen Bromo naar yogyakarta en dat duurt een dag. ook van ubud naar Bromo is een volle dag. trein is langzamer dan een bus. we hebben de trein gedaan ( de andere kant op) was wel leuk maar ik zou een tweede keer misschien kiezen voor de bus. dit was met alle overstappen toch echt een dag van heel vroeg tot heeel laat.
Bandung yogya was ook een reisdag.

maar het is goed te doen hoor. Bromo tip:
Blijf 2 nachten. ipv met de hele meute op het uitkijkpunt te staan en weer in een busje geschoven te worden heb je na 11.00 's ochtends de hele krater en vulkaan rand voor jezelf...want bijna niemand blijft een hele dag. De moeite waard! en En het is er koud!!! koop eventueel voor die tijd een paar dikke sokken voor in bed en een muts. terplekke ook te koop maar iets duurder natuurlijk
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Persoonlijk vind ik dat je ook de Kawah Ijen niet mag over slaan.
De omstandigheden waarin de zwavelwerkers moeten werken, lieten een diepe indruk op me na.
Je moet je dan wel de moeite doen in de vulkaan af te dalen (met bril en natte doek voor je gezicht).
Je kan de voet van de vulkaanbereiken met een 'motortaxi' en een gids is niet nodig.

Ook kan het handig zijn een auto met privechauffeur te huren voor de lange trajecten.
Je moet dan wel met een groepje zijn om de kosten te drukken. Maar je hebt alle vrijheid.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

9 dagen is ook wel strak reizen hoor. Wil je persee naar Jakarta anders kan je ook met airasia ofzo vanuit Yogya of solo vliegen. Wij hebben gedaan naar kalibaru-1dg in de omgeving daar rondkijken-naar bromo-ochtend rond kijken laat aankomen in solo - solo - yogya 3 dg. Dan zit je al op 7dagen en we vonden de reistijden al te lang en te veel en zijn jammer genoeg daardoor niet een naar Kawah IJen gegaan.

Ik zou echt niet 2 dagen bij de bromo blijven. De meest onvriendelijke mensen en overpriced hotels en restaurantjes van onze hele tijde in Indonesie.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
meri
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door meri »

Surabaya is niet zo veel aan, en Bandung vond ik ook niet heel erg veel te doen. Als je in Yogya bent is het leuk om even naar het Afandi museum te gaan. Niet zo bekend, maar wel de moeite waard. In de toegangsprijs zit een gratis drankje en volgensmij kun je als student korting krijgen. In Malioboro zijn een heleboel goedkope hostels. Wij hadden toendertijd omgerekend iets van 3,50 euro betaald per nacht met zn 2en. Parangtritis strand was wat deprimerend, alhoewel de figuren van de krabben wel creatief waren (je kunt er palmbomen en allerlei andere figuren in zien). Misschien dat het doordat ik niet zo lang na de aardbeving kwam dat het er deprimerend uit zag. Ook typisch is om savonds op straat bij een stalletje wat typische drankjes te drinken, zoals bandrek susu (een warm zoet gemberdrankje met melk).

Vanuit Yogya gaan er rechtstreekse treinen naar Jakarta. Die kosten iets van 10 euro per enkele reis ofzo, en duren de hele nacht. Ze hebben best vaak vertraging, en zelfs de executive (de duurste bedoel ik dan) is vaak koud omdat de ramen vaak kapot zijn en de wind kan snachts behoorlijk koud zijn. Ik zou ook wat tissues meenemen als wc-papier, want de wc's hebben geen water of wc-papier. Je moet de treinen van tevoren boeken en betalen. Er zijn ook treinen naar Surabaya. Bandung weet ik niet zeker meer, maar er moet wel een mogelijkheid zijn met de trein. Ik zou niet gaan vliegen vanuit Yogya, er waren een tijdje terug problemen met de te korte landingsbaan en ik vond zelf Adam Air niet veilig om mee te vliegen binnen Indonesie. Alle andere maatschappijen staan hier ook op de blacklist, maar het vliegen is wel makkelijk en goedkoop binnen Indonesie.

Vanuit Bandung is het mooi om via de Puncak pass naar Bogor te gaan (de botanische tuin is erg bekend), er rijden veel bussen. Je kunt ook onderweg uitstappen om bij een theefabriek te gaan kijken, of langs een national park te gaan. Of om een mooi schilderij te kopen. Mijn neef had in de Puncak pass een paar hele mooie doeken met landschappen gekocht voor 3 of 4 euro per stuk. En groot hoor. Vanuit Bogor kun je makkelijk naar Jakarta, met lokale bus, trein, of de luxe airport bus (DAMRI, ongeveer 2 uur naar het vliegveld). In Jakarta zelfs vond ik Taman Nasional Indonesia Indah wel leuk om te zien, daar vertegenwoordigen ze de hoofdeilanden of groepen in het klein. Ook bekend is een toren met een top van goud, vanaf waar je een mooi uitzicht hebt. Verder is Jakarta maar een drukke stinkstad, kreeg altijd hoofdpijn als ik ging.

Ergens tussen Bandung en Pangadarn ligt het traditionele dorpje Kampung Naga. Je moet een lange trap af voordat je er komt, maar het is de moeite waard. http://www.tasikmalaya.go.id/en/kampungnaga.php

Als je trouwens op Lombok bent moet je in Sengigi even opletten. Daar verkopen ze op straat horloges met happy hour ;) De locals kunnen je helpen met waar je kunt surfen. Jabba van Jabba's artshop is erg vriendelijk en behulpzaam. Hij had mij zelfs achterop z'n brommer naar Mataram gereden om daar goedkoop zoetwater parels te kopen, en we hadden de workshop van een vriend van hem bezocht die schilder is.

Ik was ook naar Labuan Pandan geweest in het noorden, ik geloof in het plaatsje Senaru. Erg mooi en traditioneel dorp. Aan de kust liggen koraaleilandjes. Onbewoond en goed snorkelen. Als je daar nog niet genoeg van hebt gehad, moet je zeker even rondvragen of je niet ergens een bootje kunt charteren om naar een van de onbewoonde eilandjes in het noorden te gaan.

Goede reis!!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik zou echt niet 2 dagen bij de bromo blijven. De meest onvriendelijke mensen en overpriced hotels en restaurantjes van onze hele tijde in Indonesie.
mijn tip was om er 2 nachten te verblijven. Je komt namelijk aan in het pikkedonker. Normaal willen ze dan dat je een jeeptoertje boekt en met de massa naar het uitkijkpunt gaat voor de zonsopgang.
Met een goede zaklamp kan je het ook lopen. duurt wel 2,5 uur maar je komt langs huisjes waar vriendelijke mensen. Vooral de weg terug als het licht is is leuk.
Tegen de tijd dat jij dan bij je hostel bent heeft de meute zijn ontbijt alweer naar binnengewerkt en zit weer in een volgende bus.
Om 11.00 's ochtends heb je het dorp en de vulkaan voor jezelf. Omdat niet veel mensen het doen kregen we juist veel leuke aandacht van de mensen die daar wonen.m oa die van het hostel. De volgende ochtend vertrek je dan weer. dus het gaat maar om 1 dag. Ik had het heel erg nodig om een pauzedag in te lassen omdat we de dag ervoor een volle dag in de bus hadden gezeten en de dag erna weer een volle reisdag zou worden.

Het aankomen in Bromo was idd niet grappig omdat er met vrij veel geweld dingen aan je verkocht worden zoals de slaapplaats en de toer. wij hebben beide geweigerd. zijn uitgestapt in het dorp en hebben zelf een slaapplek gezocht. We sliepen bij Lava voor €5. Die mensen waren heel aardig tegen ons en ook de verkopers buiten lieten ons na 1 "nee-dank je"

Van yogyakarta naar Bandung is een trein! die hebben we genomen en was leuk. In Bandung is niet gek veel te doen. We zijn met een (iets te duur maar prive) toertje naar de vulkaan Gunung Papandayan, een wandeling door de rijstvelden, een bezoekje aan een baksteen 'fabriekje" en een kroeppoek "fabriekje" en nog even een stop bij een hotstpring om te badderen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Idem hier: geen negatief gevoel over gehouden aan mijn 2 nachten Bromo.
Integendeel, ik had nog een dag langer kunnen blijven. Prijzen vond ik ok, maar je moet wel onderhandelen en de mensen tegen elkaar uitspelen (wij huurden een jeep voor 4 personen).
Het is een kwestie van wat je mooi vind en hoe je de dingen ervaart. Bandung vond ik bvb niks aan en Jakarta was helemaal een verschrikking.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nou het zal dan wel toeval zijn geweest. Wij kwamen gewoon in de middag aan (want hadden mede daarom gestopt in kalibaru), en we werden alleen maar achtervolgt. Door de gast van de truck met wie we daar gekomen waren (we waren de enige buitenlander daar, dus kon hij niemand anders achtervolgen) en door verschillende hotel mensen. Massa's waren er ook niet in het hotel waar we uiteindelijk uitkwamen (die met uitzicht op de bromo/cemoro lawang) waren maar 4 kamers bezet, meeste andere waren helemaal niet open omdat het laag seizoen (begin december)was. Dat lava hostel van bolletje om bijvoorbeeld mochten we wel slapen maar was vies, geen werkende verlichting en restaurant niet open vanwege te weinig gasten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Iedereen bedankt voor de goede tips en reisverhalen! Ik zit nu in Ubud en ga maar eens een mooi reisschema maken; nogmaals thanks!
Plaats reactie