foto's opslaan onderweg????

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

FF ter info. Ik ben eruit. Ga een 4GB USB stick kopen. Is eigenlijk een kleine externe harde schijf maar veel makkelijker hanteerbaar, en kunnen zeker 1000 foto's op (bij zeg 3MB per foto meer). Klooien met 2 fotokaartjes van 512. Die steeds branden op Cd-tje, en op op de USB stick zetten, en cd naar huis sturen. Het enige risico dat je dan loopt is met je laatste CD-tje. Zeg maar alleen als je USB stick weg/kapot is en je CD niet aankomt. Maar volgens mij is een USB stick sowieso al minder kwetsbaar dan een extra gebrand cd-tje. En ik het liever een USB stick in m'n backpack als extra backup dan 8 gebrande cd's. Hier heb je zo'n ding:
http://www.pixmania.be/be/nl/325308/art ... 01000.html
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

snap je verhaal...behalve dan.....waarom zou je met 8 backup cd'tjes in je rugzaklopen?

wij hadden 2 geheugenkaartjes.
Als er 1 vol was ging de lege in de camera. Dan werd de volle gelijk gebrand op CD en opgestuurd naar huis. Thuis maakte iemand die post open en checkte even of ie onbeschadigd was aangekomen. Dan kregen we een mailtje dat alles OK was en wiste wij de volle geheugenkaart. En we hebben nooit in tijdnood gezeten omdat de tweede geheugen kaart al vol dreigde te raken terwijl we nog geen nieuws hadden over de eerste.

Op die manier betaal je ook maar 1 keer voor een CD branden.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Hoi Rudi,
Yes, klopt. Je kunt ook je 2e geheugenkaart gebruiken als tijdelijke backup tot groen licht vh thuisfront. Misschien doe ik ook dat wel. Ben je nog veiliger. Maar misschien gebruik ik m'n 2e geheugenkaart ook wel voor een ander doel. Stel dat je je cameraatje eens mee wilt nemen naar de kroeg (of een andere riskante plek), dan kun je met een leeg kaartje op stap gaan. Beter camera gejat met bijna lege kaart, dan camera gejat met volle kaart.
Gr Erik
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ook een goed punt!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tessa
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Tessa »

Ik had hetzelfde probleem thuis al bedacht voordat ik een jaar weg ging. Hoe doe ik dat met opslag van foto's? Extra memorykaartje kopen??
Ik heb toen besloten dat ik toch al een goeie mp3 speler wilde kopen (No day without music) en heb toen voor de weliswaar ietsjes duurdere (maar ik bespaarde wel veel geld op het extra memorykaartje wat niet meer nodig is) en helaas ook wat zwaardere IAUDIO X5L gekozen.
Superlange batterijduur, 30 gb opslag EN de mogelijkheid om mijn camera (of iemand anders zijn camera!)via een usb ingang op de mp3 te koppelen en de fotoos van camera op de mp3 speler opslaan! Zonder computer!! Ideaal dus als ik straks ergens in de busch busch zit en geen computer tot beschikking heb of een keer mijn camera niet kan aansluiten (was in NY in het hostel het geval).
En als ik dan weer een computer tegenkom, alles branden op dvdtje, naar huis sturen en wachten op antwoord dat ie goed is aangekomen. En weer wissen.
En heb nog een usbstickkie, voor extra opslag. Gewoon wel lekker als extra backup soms. Daarop heb ik dan ook weer een kopie van mijn paspoort staan.
Broaden your minds
zoTTeke

Bericht door zoTTeke »

Interessant onderwerp waar ik ook al lang heb zitten over denken.

Cd's branden zijne en optie, maar dan moet je ze wel altijd bij hebben en altijd opsturen naar huis lijkt me niet altijd even eenvoudig, hangt ook af waar je bent enzo.

We dachten dan eerst verschillende kaartjes van 1 gig te kopen, maar dat kwam heel duur uit.

Ten slotte bleef de imagetank over en die wouden we aankopen, tot we de kans kregen om ene te lenen van een vriendin, 40 gig en tis wel handig, moet het wel nog eens uittesten voor we vertrekken, want kben bang da da nie goe ga werken ofzo en ge kunt dan ook nie controleren of wel opsta, tenzij je computer hebt ...

(ps: ik vertrek maandag voor zes weken naar peru/ecuador
Floor88
Contacteer:

Bericht door Floor88 »

Ik heb vorig jaar een mp3-speler van creative gekocht. De zen vison m, 30 gb (inmiddels ook in 60gb verkrijgbaar). Ik vind dit een goed alternatief voor de i-pod. Hij is makkelijk te bedienen, de batterijen gaan langer mee, en je bent niet gebonden aan i-tunes. Ik heb mijn speler gekocht via www.mp3shop.nl scheelde ontzettend veel geld.

Tijdens mijn vakantie naar china heb ik mijn foto's af en toe gekopieerd naar mijn mp3-speler als back-up en dit werkte prima. Ook leuk om ze terug te kijken. Voor een langere reis zou ik toch ook cd'tjes o.i.d. maken en naar huis sturen. Je wilt niet het risico nemen dat je mp3-speler gejat wordt of kwijt raakt en dat je al je foto's kwijt bent.

Je kunt je foto's idd ook op internet zetten. Een goede website hiervoor vind ik http://www.webshots.com/ je kunt er gratis 1000 foto's en 100 filmpjes kwijt. Je moet inloggen om de foto's te bekijken. Je kunt dus ook je privefoto's erop zetten, niet iedereen kan ze zomaar bekijken. Nadeel aan foto's op internet zetten blijft de tijd voor het uploaden, dit kan tergend traag gaan.

succes allemaal!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Mijn concept met USB stick en CDs/DVDs opsturen is me perfect bevallen. Het gaf me een rustig gevoel dat m'n foto's veilig thuis op een harde schijf stonden. In de wat duurdere landen is het wel een aanrader om wat op te sparen en dan een DVD ipv meerdere CDtjes op te sturen. Koop desnoods 2 USB sticks, en stop er 1 in je daypack en de andere in je grote backpack. Als je een vd 2 kwijtraakt (mijn daypack was bijna gejat!), dan heb je altijd je foto's nog in de andere. Ik heb zelf met foto kaartjes van 1 GB gewerkt. Dan is het handig om met een (of 2 dus) USB stick van 2GB te werken. Ik zette trouwens altijd zelf m'n foto's van fotokaart op USB stick. In de meeste internetcafés kun je namelijk niet zelf branden, maar moet de gek bij de centrale computer dat doen. En dat doen ze niet altijd even handig :-). Laat die gasten dus echt niet rechtstreeks met m'n fotokaartjes klooien.....
yizzll
Reiziger

Re: foto's opslaan onderweg????

Bericht door yizzll »

Gewoon online opslaan.
Ik weet niet als jezelf een laptop meeneemt. Dank kun je het doen als je ergens op de wifi zit.
Anders bij een internet cafe kaartje erin ploppen.
Bij picasaweb kun je fotos opslaan.
En zo heb je nog meerdere sites.
Wat ik ook wel eens heb gedaan is het naar mijn mail gestuurd.
Ik zit bij gmail en heb daar 7gig. Gewoon naar jezelf mailen via je eigen mail.
nielsv
Vakantieganger

Bericht door nielsv »

Hele topic even gelezen. Leuke verhalen uit 2004 en 2007. Tegenwoordig koop ik als me kaartje vol zit gewoon een nieuw kaartje voor een euro of 7. Als je op op vakantie gaat komt het daar ook niet op aan. Foto´s verwijderen van een kaartje doe ik nooit, thuis kan ik de foto´s ook beter laten zien als ik ze via de camera op tv laat zien.
Alle foto´s sla ik ook tussentijds op m´n laptop op (die ik mee neem op reis). De mooiste foto´s deel ik via Facebook en Picasa. Het moet dus wel heel raar lopen wil ik m´n foto´s kwijtraken.
Helaas is het internet in bijna alle landen trager dan Nederland, dat maakt internet voor mij niet de snelste oplossing.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik doe eigenlijk hetzelfde. Ik heb een stuk of wat geheugenkaartjes en mijn notebook gaat ook altijd mee, waar de foto's ook op worden gezet. Een paar op facebook.. Bij thuiskomt zet ik ze nog op de mediaplayer. Voorheen zette ik de foto's altijd op een cd/dvd.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Niellles
Reiziger

Bericht door Niellles »

Toen ik thuis was had ik het plan bedacht om alle foto's via dropbox (zie ook www.dropbox.com) op te slaan in een gedeelde map met m'n broertje. Hij kon ze dan aan de andere kant van de wereld van het net afplukken zodat ik voldoende ruimte op m'n dropbox over zou houden...

Plan was uitstekend, de uitvoering bleek wat lastiger. Hier in Zuid-Oost Azie is het internet niet altijd even snel als thuis -eigenlijk nooit. Toch probeer ik elke keer als ik een internetcafe in ga als eerste het uploaden te starten. Zo nu en dan heb ik een hele snelle verbinding en uiteindelijk lukt het best aardig om zo'n beetje alle foto's te uploaden -natuurlijk verwijder ik eerst wel even de mislukte foto's.

Dit zou allemaal nog makkelijker zijn als ik een laptop bij me had, dan kan je -mits je in je kamer wifi hebt, wat toch wel vaak het geval is- gewoon uploaden terwijl je zelf op pad bent.

Online backups maken is -in mijn ogen- hoe je het wendt of keert de enige optie die 100% veilig is. CD's naar huis sturen, USB-sticks bijhouden met foto's of je memory-cards gewoon bewaren, het zijn allemaal redelijke opties maar je houdt altijd de kans -hoe klein ook- dat ze gejat worden of kapot gaan. (Ik heb inmiddels al net iets te veel verhalen gehoord van mensen die hun foto's van hun reis die meerdere maanden duurde kwijt zijn geraakt. M'n creditcard of backpack mogen ze van mij jatten, dat is niet plezierig, maar dat komt wel weer goed... Maar je foto's... geen reisverzekering die je je foto's terug geeft.)
Rouwe

Bericht door Rouwe »

Een ideale oplossing is een fototank, bijvoorbeeld een Hyperdrive Colorspace UDMA. Kost wat, maar je hebt wel van alles een backup. Wel in een andere tas bewaren als je andere fotospullen, anders ben je alsnog alles kwijt als een tas gejat wordt....
Plaats reactie