Thailand of Indonesië?

Stel hier je vragen over Indonesië.
001

Thailand of Indonesië?

Bericht door 001 »

Hallo,

Ik ben van plan in augustus 3/4 weken naar Azië te gaan, om samen met mijn vriend te gaan backpacken. We twijfelen echter nog over Thailand of Indonesië. Verder hebben we beiden nog nooit eerder gebackpackt of een verre reis gemaakt. Geen ervaring dus.

Wat we graag willen zien is mooie natuur, groen, oerwoud, wilde dieren, maar ook riviertjes, mooie stadjes met een oud, kleurrijk of romantisch karakter vinden we heel leuk. Lekker eten en een paar dagen relaxen op een mooi bounty strand willen we ook zeker niet laten ontbreken. Cultuur in de zin van de mensen en levenswijze trekt ons wel heel erg aan, maar cultuur in de zin van musea en gebouwen echter niet zo.

Nu las ik dat in Thailand in augustus het regenseizoen is, maar het wel beter geschikt is voor beginners. Klopt dit, en hoe zit het voor beginners in Indonesië?

Wat zal het meest geschikt voor ons zijn en het best bij onze wensen passen?

Hopelijk heeft iemand wat nuttige tips!
Bedankt alvast!
Jenny
Reisexpert

Re: Thailand of Indonesië?

Bericht door Jenny »

Java en Bali zijn prima te bereizen voor beginnende reizigers. Bijna net zo goed als Thailand. De prijzen op Java liggen bovendien lager dan in Thailand. Tickets naar Indonesië zijn echter duurder.

Natuur heb je in beide landen (afhankelijk van waar je bent), kleurrijk is het in beide landen. Op Java heb je oude tempels, in Thailand heb je nieuwe tempels. Beide mooi. Mijn persoonlijke voorkeur ligt echter bij Indonesië ;)

Tijdens het regenseizoen regent het echt niet de hele dag. Daar zou ik m'n reis niet door laten beïnvloeden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

In Indonesië krijg je te maken met de Ramadan. Het suikerfeest is rond 18 augustus.
001

Bericht door 001 »

Hoe is de Ramadan en het suikerfeest in Indonesië? In hoeverre krijg je daarmee te maken en hoeveel merk je ervan? Is het verder in alle delen van Indonesië?

En hoe is het reizen in bijvoorbeeld Sumatra? Ik weet niet of dit in 3,5/4 weken samen met Java en Bali te combineren is, maar ik heb gelezen dat er mooie natuurgebieden zijn wat me wel aantrekt.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Indonesië is het grootste moslimland ter wereld. Op Bali na merk je op alle eilanden wel dat het ramadan is. Met name op Java en Sumatra. Rond het suikerfeest is er op deze eilanden een ware volksverhuizing. Bussen en vliegtuigen zitten overvol.

Ik heb verschillende keren in Indonesië gereisd tijdens de ramadan, en ga dat deze zomer weer doen. Het is te doen.

Om in 3-4 weken ook Sumatra in je reis te proppen is in mijn ogen gekkenwerk. Tenzij je er voor kiest om bv alleen een week in de omgeving van Medan/Bukit Lawang te blijven en dan naar Java te vliegen. (Boek op tijd ivm ramadan.) Ik vond Bukit Lawang erg toeristisch, als je natuur wilt kun je beter naar Takengon gaan. Dat is 10-12 uur reizen vanaf Medan.
001

Bericht door 001 »

Bedankt voor jullie reactie.

Ik weet niet hoe het met natuur/oerwoud op Java zit? Maar als in 3/4 weken het te veel wordt om ook naar Sumatra te gaan, is het dan misschien verstandiger om naar Thailand te gaan om toch de afwisseling van natuur, wilde dieren, cultuur en relaxen mee te krijgen? Want zoals ik het een beetje begrijp is het in Thailand makkelijker om een grote afwisseling te zien in een kort tijdsbestek...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Msschien moet je eens wat ervaringen van mensen op dit forum lezen? Over natuur en religie is al heel veel beschreven. Zowel nav vragen van mensen, als in de landeninformatie, als in de reisverhalen van mensen die er geweest zijn. Zie bv ook de links in de handtekening onder deze post voor mijn ervaringen.

Wat natuur op Java en Bali betreft:
- jungle in Pangadaran, met o.a. verschillende soorten aapjes
- vulkanen bij Bandung en Yogya, en natuurlijk de Bromo en Kawah Ijen
- warme bronnen bij bv Cipanas en Yeh Pasas
- nationale parken in bv oost Java en west Bali
- prachtige onderwaterwereld
- teveel aan watervallen om op te noemen

En dan natuurlijk het groen van de rijstvelden en theeplantages (maar dat is geen natuur).

Maar Thailand is ook mooi, dus als jij denkt dat dat afwisselender is dan heb je bij deze je keus qua land gemaakt :)
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Het reizen is heel gemakkelijk in Thailand en daarom is het een uitermate geschik land om voor de eerste keer te gaan backpacken. Je zult een heleboel andere backpackers tegenkomen in guesthouses en het openbaar vervoer. De tickets naar Bangkok zijn meestal ook een stuk goedkoper dan die naar Indonesië. De eerste verre reis in een islamitisch land tijdens de Ramadan, zou ik misschien niet direct kiezen.

Maar ik vind zelf Indonesië wel een stuk spannender...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

zoveel natuur is er in thailand nu ook weer niet. Wil je wilde dieren zien dan zal je naar khao yai national park moeten.
Bij chiang mai kun je wel trekkings doen door oerwoud maar kies zorgvuldig want het is vaak toeristisch en niet echt de jungle ervaring waar de meeste op hopen. Dieren zien tijdens zo'n wandeling zit er niet in. Met uitzondering van de olifant die op je staat te wachten voor een rondje op zijn rug.

Er is overigens niets mis met thailand hoor. En ook indonesie is leuk. Moeilijke keuze.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Is het voor de reiservaring niet beter eerst naar Thailand te gaan en daarna naar Indonesië omdat als je het andersom doet het misschien meer "tegenvalt"?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:Is het voor de reiservaring niet beter eerst naar Thailand te gaan en daarna naar Indonesië omdat als je het andersom doet het misschien meer "tegenvalt"?
Zeg je nu dat je beter met Thailand kan beginnen omdat Indonesie leuker is? _O-
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Jenny schreef:Zeg je nu dat je beter met Thailand kan beginnen omdat Indonesie leuker is? _O-
Thailand vind ik veel laagdrempeliger, zeker voor een eerste backpack-reis. En tuurlijk is Indonesië leuker omdat het veel afwisselender is en je niet overal over de backpackers struikelt...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vind het bij Indonesie nogal uitmaken waar je bent. Niet zo gek, het land is groter dan Europa! Java en met name Bali zijn natuurlijk supertoegankerlijk, de overige eilanden minder.

Als je van zuipen houdt kun je trouwens beter naar Thailand gaan dan naar Indonesie, dat is namelijk in Indonesie relatief duur.
crusoe

Bericht door crusoe »

Dat Indonesie het land is met de grootste moslimpopulatie is bekend, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet te bereizen valt, tegenover dit , wordt niet verteld is dat ook heel veel christenen wonen in Indonesie,
Medan, noordsumatra bij de bataks is overwegend christelijk, manado noord sulawesi ook overwegend christelijk, bali overwegend hindoeisme, De Molukken, De noordelijke helft overwegend moslims met uizondering van tobelo op halmahera waar ook de oorspronkelijke bevolking christelijk zijn , , maar het zuiden overwegend christelijk
oost en west timor overwegend christelijk, Het eiland Flores overwegend christelijk, Papua nieuw guinea overwegend christelijk,,
Op java wonen er ook veel christenen, zelfs een grote kathedraal staat tegenover de grote moskee van jakarta,
Op kalimanatan zijn de oorspronkelijke bevolking de dayaks overwegend christelijk
yizzll
Reiziger

Bericht door yizzll »

Hoi
Ik zit nu in indonesie en ga overmorgen naar Thailand.
Thailand ben ik 2 jaar geleden ook al geweest. Dik een maand.
Tussen Thailand en indonesie zitten nogal wat verschillen.

Thailand is misschien fijner voor de beginnende backpacker. Maar het js maar net wT voor soort backpacker je bent.
Bali vind ik echt bagger. De mensen op java zijn zoveel beter. Echter, meer puur en helpen je graag.
Op Bali zijn de mensen misschien al te verwend ik zou het niet weten.
Lombok is ook wel tof en wat rustiger dan Bali. Je hebt er ook een Kuta beach met aardig wat verlaten standjes.
Het reizen door java is goed te doen voor een beginnende backpacker. Jakarta, Bandung, pangandaran, yogya, bromo is een leuke route.

Persoonlijk vond ik thailand ook super. Dus het is dnk ik een moeilijke keuze.
Als je vrGen hebt beantwoord ik ze graag.
Gr.
Plaats reactie