Nadat ik inmiddels al behoorlijk wat uurtjes op dit forum heb zitten rondneuzen resten mij toch nog een paar vraagjes, vandaar mijn eerste post!
Ik wil eind augustus vertrekken richting Indonesië voor 6 weken (ik weet het, eigenlijk het verkeerde forumdeel). Hier wil ik ongeveer 3 weken uittrekken voor jakarta en de rest voor bali om te surfen en mogelijk nog een weekje naar een van de Gili eilanden. Het lijkt mij fijner om te beginnen op jakarta en te eindigen aan het strand op Bali, maar dan zit ik inmiddels in begin oktober. Volgens de boekjes en internet is hier het regenseizoen dan begonnen. Is het verstandiger om dit andersom te doen, of stelt de regen begin oktober nog niets voor? (Ik weet dat het klimaat niet vast ligt, maar alle tips en eigen verhalen zijn welkom).
Vervolgens wil ik vanuit Jakarta of Denpasar doorreizen naar Cambodja (en dan verder naar Laos en Vietnam). Ik neem aan dat route-technisch het meest handige is om op Siem Reap te vliegen? Alleen heeft Air Asia vanuit Jakarta en Denpasar geen directe verbinden. Nu leek het mij fijn om afhankelijk van het weer te bepalen wanneer ik doorreis naar Cambodja. Maar waarschijnlijk krijg ik geen 60 dagen visum met een terugticket vanuit Bangkok in Den Haag? Ik zou dus een tussenstop in Kuala Lumpur kunnen maken met Air Asia en vanuit hier doorvliegen naar Siem Reap, maar dan moet ik 2 tickets vooraf boeken waardoor ik nog meer aan deze vliegdata zit aangezien 2 tickets opnieuw boeken een beetje zonde van het geld is! Kan dit misschien op een andere manier?
Nu schijnt oktober de natste maand in Cambodja te zijn, maar is dit een land waarin ik veel belemmerd zal worden tijdens het reizen? Ik wil dus voor Cambodja, Laos en Vietnam nog 2.5 maand uittrekken en waarschijnlijk ook in deze volgorde. Of adviseerd iemand mij anders?
Omdat het mijn eerste reis is, en omdat ik alleen ga vind ik het best wel spannend. Ik ben een beetje bang om te vereenzamen, ik kan goed op mezelf zijn maar ik ben stiekem een beetje bang dat de combi van ver van huis zijn en alleen reizen mij toch gaat tegenvallen. Ik weet dat iedereen zegt dat je genoeg anderen tegenkomt, maar ik denk alleen maar: 'wat als?' Dus het leek mij een goed plan om vooraf een aantal korte trips te boeken in ieder land, zodat ik een beetje het land leer kennen, de gewoontes en misschien leuke mensen met wie ik verder kan reizen. Of ben ik goedkoper uit wanneer ik dit ter plaatse doe met minder commerciële organisaties (600 euro voor 8 dagen, of 1000 euro voor 14 dagen vind ik redelijk prijzig)?
Alle verdere tips betreffende geweldige trips, trekkingen of hostels zijn altijd welkom!
Alvast bedankt voor de input!
Groeten,
Kim
PS. Is er iemand die deze route ook in dezelfde periode gaat maken en zoek je misschien een reisgenootje (voor een deel van de reis?) Stuur me dan even een persoonlijk berichtje