360 graden panorama maken
360 graden panorama maken
Ik heb in Bagan een hele set foto´s gemaakt met de bedoeling om een panorama foto te maken. Weet iemand welke freeware programma er zijn om dit te doen?
Re: 360 graden panorama maken
Ga ik eens uitproberen. Had al wel panorama maker van arcsoft gevonden. Maar daar is het onduidelijk of je moet betalen.Erik schreef:Hugin?
Ik heb er geen ervaring mee maar vond deze tijdens het googlen en het zag er okay uit.
Ik heb net de site ook ff bekeken en daar staan wel een paar coole fotos op. Ga er zeker mee spelen. Eens kijken of ik een mooi panorama shot kan maken van de fotos in bagan.
Hugin ken ik niet.
Arcsoft heb ik vroeger een paar keer gebruikt en doet zijn werk goed.
(tegenwoordig maak ik mijn pano's gewoon met Photoshop)
Arcsoft heb ik vroeger een paar keer gebruikt en doet zijn werk goed.
(tegenwoordig maak ik mijn pano's gewoon met Photoshop)
Ik ook. Maar 360 graden met PS lukt me meestal niet. Of werk jij in etappes?kohraya schreef: (tegenwoordig maak ik mijn pano's gewoon met Photoshop)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Thkx voor de info. Ga eens kijken of ik mijn oude versie van photoshop nog kan vinden en of deze de functie ook ondersteund. Ook ga ik ff spelen met de tip van erik, want de voorbeelden & documentatie op de website ziet er wel goed uit.
Als ik me niet vergis is dat pas mogelijk vanaf CS4....hildo schreef:Thkx voor de info. Ga eens kijken of ik mijn oude versie van photoshop nog kan vinden en of deze de functie ook ondersteund. Ook ga ik ff spelen met de tip van erik, want de voorbeelden & documentatie op de website ziet er wel goed uit.
Ik veronderstel dat er met een 360° pano gewoon wordt bedoeld dat je een reeks overlappende foto's maakt rond je eigen as (of de as van het statief). CS5 gaat daar probleemloos mee om. Ik zal morgen eens kijken of het ook lukt met de oudere versies.Jenny schreef:Ik ook. Maar 360 graden met PS lukt me meestal niet. Of werk jij in etappes?kohraya schreef: (tegenwoordig maak ik mijn pano's gewoon met Photoshop)
Ik moet een nieuwe computer kopen
Ik krijg meestal 4-5 foto's aan elkaar geplakt, bij meer gaat hij haperen. Ook heb ik dan soms last van het fenomeen dat mijn horizon niet meer recht is.
Kan ook zijn dat dit niet ligt aan CS5, maar aan de landschappen die ik op zo'n moment gefotografeerd heb. Wellicht teveel dezelfde kleurtinten, of iets anders wat een goed resultaat in de weg staat. (Op zich vind ik dat niet eens zo heel erg, als een panorama te lang wordt heb ik al snel zo iets van: mooi, maar wat moet ik hier nu mee? Ik wil het niet ophangen, en op een gegeven moment past het niet meer in je fotoalbum.)

Kan ook zijn dat dit niet ligt aan CS5, maar aan de landschappen die ik op zo'n moment gefotografeerd heb. Wellicht teveel dezelfde kleurtinten, of iets anders wat een goed resultaat in de weg staat. (Op zich vind ik dat niet eens zo heel erg, als een panorama te lang wordt heb ik al snel zo iets van: mooi, maar wat moet ik hier nu mee? Ik wil het niet ophangen, en op een gegeven moment past het niet meer in je fotoalbum.)
Net mijn oudere versies van CS geprobeerd, maar om de één of andere reden krijg ik ze niet meer opgestart.
Vastgeroest wellicht ...
Maar zo ver ik weet, kunnen alle CS versies pano's maken.
Een beetje Googlen levert je echter ook tal van gratis programma's om dit te doen.
Onderstaande foto is een verdere bewerking op een panorama van een twintigtal opnames bij Salar de Uyuni.
Gewoon om te laten zien wat de mogelijkheden zoal zijn. Googlen op 'kleine planeet maken' of zoiets, en je weet hoe het moet.

Vastgeroest wellicht ...

Maar zo ver ik weet, kunnen alle CS versies pano's maken.
Een beetje Googlen levert je echter ook tal van gratis programma's om dit te doen.
Onderstaande foto is een verdere bewerking op een panorama van een twintigtal opnames bij Salar de Uyuni.
Gewoon om te laten zien wat de mogelijkheden zoal zijn. Googlen op 'kleine planeet maken' of zoiets, en je weet hoe het moet.

ff gekeken en mijn versie van photoshop ligt voor de cs versies. Dus daat gaat het niet worden, maar hugin zag er goed uit en daar ga ik van het weekend denk ik eens mee spelen. De foto's van bagan zijn 360 graden, hooguit 180 maar dat zal zelfs wel minder zijn.
@Koyraha: De foto van Salar de Uyuni ziet er gaaf uit. Als alles gelukt is, eens proberen of ik ook zo iets kan maken met de tempels.
@Koyraha: De foto van Salar de Uyuni ziet er gaaf uit. Als alles gelukt is, eens proberen of ik ook zo iets kan maken met de tempels.