India......?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Veuvje
Vakantieganger

India......?

Bericht door Veuvje »

Hallo allemaal,

Ik heb een dilema en ik hoop dat jullie mij een beetje uit dat dilema kunnen helpen.
Over 2 jaar wordt ik 30 en dan ik 5 weken ergens gaan reizen. Vanwege het feit dat het me een fantastisch land lijkt en toch ook wel een beetje voor het spirtuele stukje eraan vast, wil ik graag naar India en dan specifiek Noord-India.
Nou reis ik altijd alleen en ga ik dat nu dus ook weer doen. Nou heb ik alle stukjes van jullie van hier gelezen en daar is me een hoop duidelijk uitgeworden helemaal als vrouw alleen is het verhaal wel duidelijk!
Maar mijn dilema zit hem in het stuk dat ik loop met een kruk, ik heb spierdystofie. Helemaal geen probleem ik kan er alles mee en reis er ook mee. Nou heb ik her en der wat dingen gezien op tv, waarvan ik wel een beetje schrok en ik zou graag met iemand hier wat meer op in willen duiken die er geweest is en mij misschien wat tips kan geven. Ik heb geprobeert een andere bestemming te kiezen, dat zou dan Indonesie worden, maar India laat me niet los. Als het echt niet kan in mijn positie wil ik dat duidelijk weten anders ben ik bang dat ik er heel veel spijt van ga krijgen dat ik niet naar India ben geweest.

Ik weet dat het nog wel even duurt, maar ik vind de voorbereidingen leuk en voor me gevoel is dat met deze trip helemaal niet zo erg.
Concrete vragen tot nu toe:

Ik begreep dat ze hostels niet echt kennen in India....waar zou ik dan als alleen reiziger moeten kijken....hotels zijn zo alleenig.....?
Zouden jullie het nog eens gedaan hebben met een kruk, dit heeft betrekking op de drukte, verkeer en natuurlijk ook het reizen in het land zelf. Met bus of trein maakt niet uit.
Ik ben eigenlijk een beetje bang dat me geest het wel aankan maar me lichaam niet en omdat ik het niet los kan laten hoop ik dat jullie me met tips de goede richting op kunnen sturen. Ik wil er heel graag heen maar als het niet kan dan kan het niet. Maar dan hoor ik dat liever van ervaringsdeskundige......

Iedereen alvast bedankt voor het reageren!
Erik
Site Admin

Re: India......?

Bericht door Erik »

India is vooral anders en iets heftiger en minder "schoon", maar los daarvan loop je volgens mij tegen dezelfde dingen aan in India dan in Indonesië of Thailand. Het is in al die landen soms wat ongelijk (waardoor je moet opletten waar je loopt). Afstapjes voor trein e.d. blijven overal soms een uitdaging, er wordt niet echt rekening gehouden met "minder valide" mensen. Maar ook daar heeft ieder land zijn eigen oplossing voor. Zoals gewoon de trein in gedragen worden o.i.d.

Ik kan de keuze niet voor je maken aangezien ik niet met een kruk loop en dus ook geen idee heb waarop je moet letten.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Indien je niet de goedkoopste bussen uit kiest, kan je je verwachten aan 'normale' situaties, zonder duw- en trekwerk, maar op de korte trajecten soms een minimale beenruimte. Indien nodig moet je durven brutaal te zijn en op je strepen staan !
Op de treinen is het goed te doen zolang je geen 3e klas reist (dat is ook zonder kruk zelfkastijding).
Treinen hebben als voordeel dat je meer beenruimte hebt.
Slaapbussen en -treinen vereisen wat klimwerk maar zijn verder aanvaardbaar.
Qua hostels moet je je ook geen zorgen maken. India zit vol backpackers, dus sfeer en medereizigers vindt je overal.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat comfort soms toch ver te zoeken is. Terwijl dat voor de meesten een onderdeel van het 'avontuur' is, kan dat voor jouw heel anders liggen.
Net als Erik blijf ik dus voorzichtig met te zeggen welke beslissing je dient te nemen. Jij kent je beperkingen het beste.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als je niet megabudget gaat dan kan je prima een taxi of tuk tuk nemen, ik denk dat het dan wel te doen moet zijn met een kruk. Reken er wel op dat indiers erg nieuwsgierig zijn en een ander idee hebben van privecy dan wij. Je zult verwacht ik behoorlijk wat aandacht gaan krijgen en vragen over waarom je met een kruk loopt.

In india zijn veel guesthouses zelfde idee als hostels..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Veuvje
Vakantieganger

Bericht door Veuvje »

Harstikke bedankt Erik, Kohraya en Tikva!!

Ik zal me vragen hier allemaal dumpen als ik ze heb, aangezien je snel en goed antwoord krijgt!
Comfort maakt me niet zo heel veel uit dat is inderdaad ook een beetje het stuk van je avontuur!

Heel fijn dat jullie even uitleggen wat voor mij te doen zou zijn wat betreft vervoer!

Ik zal zeker met andere vragen terug komen!
Nogmaals harstikke bedankt!! *O*
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Over hotels:

Als je een rough guide meeneemt (of lonely planet) kun je prima hotels uitzoeken met een binnenplaatsje, restaurant erbij waar je andere reizigers kunt ontmoeten etc. Ik weet natuurlijk niet hoe verlegen je bent, maar ben vaak mensen in de trein, onderweg of in een hotel tegengekomen. Ik praat wel vrij makkelijk met mensen, dat moet ik er dan wel bij zeggen :) Maar alleen reizen in India is net als in andere landen.

Met een kruk: ik ging op reis 6 maanden nadat ik een heftig ongeluk had gehad. Mijn knieschijf gebroken en whiplashklachten. Ik kon nauwelijks trappen lopen, hurken (lastig als dat de enige toiletten zijn) etc. Ik ging vooral ook om te herstellen. Natuurlijk heb ik gedoe gehad, kon ik op slechte dagen de trap met rugzak bijna niet opkomen etc. Heb ik een drager gehad toen ik perse de Himalaya wilde zien in Nepal, haha. Ja, eigenwijs, maar ook fijn om toch gedaan te hebben. Soms is het confronterend en vervelend, maar ook een overwinning op jezelf om toch door te zetten. Op grote stations zijn er altijd dragers die je graag helpen voor een paar centen. Moet je wel je trots aan de kant zetten. In India zijn veel arme mensen. En dit klinkt heel lullig, maar daar kun je juist iets goeds voor doen door ze werk te geven, zoals je tas dragen, thee voor je halen, etc.

Mijn tip is wel: ben niet te lui. Dat klinkt misschien wat bot, zo bedoel ik het niet. Blijf goed onderhandelen, dat ben je de plaatselijke bevolking verschuldigd, dat soort dingen. Ga juist bij plaatselijke tentjes eten waar veel Indiers zitten, vaak erg goed eten.
Ik weet niet waar je van houdt, maar als natuur echt je ding is, kan ik Sikkim erg aanbevelen. Prachtige provincie, rustiger, veelal jeeptaxi's die je deelt als vervoer (je kunt ook 2 plaatsen kopen voor wat meer ruimte, voor het geld hoef je dat soort dingen niet te laten). Zit in het noord-westen. Meer tibetaanse invloeden, veelal boeddhisme. Op de kaart: rechts, schuinboven Varanasi :) Daar zit ook Darjeeling, ja, van de thee. Vond ik erg leuk om te zien, maar ik ben dan ook een theefanaat :)
Oh, en Haridwar is een aanrader. Rishikesh ligt er vlakbij en is een westers toerisme ding. Daar zie je meer westerlijngen dan indiers... Maar Haridwar is ook een heilige stad en heeft een meer Indische sfeer behouden :)

Ik zou wat alerter zijn op zakkenrollers, gewoon omdat ze denken dat je een makkelijker prooi bent en stevig onderhandelen, dan heb je ook zo door. En juist off the beaten track gaan en Delhi en Agra zo snel mogelijk achter je laten... veel te toeristisch voor mijn smaak :)

Heel veel plezier en laat je handicap/ziekte je vooral niet tegen houden en echt een heel goede tip: ga genieten van alle ayurvedische behandelingen, ik ben daar enorm van opgeknapt! :)
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben nooit in India geweest, maar een aantal jaar geleden heb ik door Maleisie gereisd met gescheurde enkelbanden en krukken. Het viel me op hoe weinig respect mensen voor me hadden. Me aan de kant duwen bij de metro of trein, zodat er voor mij geen zitplaats meer was. Vooral ook niet opstaan. Ik werd overal raar aangekeken. Heel vermoeiend. Ik werd niet altijd voor vol aangezien.

Misschien kan iemand anders aangeven of dit ook voor India geldt...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Ik heb er weinig last van gehad, maar liep dan ook niet op krukken.
In india is het druk en vol en stevig staan en doorduwen hoort er een beetje bij op drukke stations. Ik zou daarom de echte toeristenhubs als delhi, agra en varanasi wat vermijden, of niet op topdrukte momenten aankomen.
Een grote mond en gewoon blijven staan of terugduwen is erg effectief. Ook als mannen handtastelijk denken te mogen zijn, hard roepen of fysiek wegduwen, hand grijpen oid. Je komt wel weer even terug bij je meer basic ik geloof ik in India en aan de andere kant heel spiritueel. Het is een bizar land.

Ruimte maak je ook door een ei om jezelf heen te denken en ook zo rond te lopen, Hoofd omhoog en gaan. Opvallen doe je toch wel, met of zonder krukken, dus dan gewoon ruimte voor jezelf creëren, geestelijk en fysiek. Mensne komen dichtbij, ja, dat werkt soms op je zenuwen, maar het is ook heel mooi als je daarin kunt zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

nini333 schreef: Ruimte maak je ook door een ei om jezelf heen te denken en ook zo rond te lopen, Hoofd omhoog en gaan. Opvallen doe je toch wel, met of zonder krukken, dus dan gewoon ruimte voor jezelf creëren, geestelijk en fysiek.
Je valt op, dat is een feit. Maar mijn ervaring is dat je met krukken anders behandeld wordt!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Met een kruk heb je dan wel weer mooi materiaal om mensen bij je weg te houden, haha. Sorry, dat doet af aan de ernst van je bericht, Jenny. Ik neem dat echt wel serieus. Aan mij kon je niet zoveel zien, dat scheelt denk ik wel ja.
Over het algemeen zijn mensen die fysiek iets mankeren en van een lagere kaste zijn (zogenaamd is het kastesysteem afgeschaft, maar praat maar eens met wat Indiërs, dan weet je genoeg) veroordeeld tot bedelen of hun familie lief aankijken. Maar laten we eerlijk zijn, ook in NL word je anders aangekeken met een kruk. Mijn moeder heeft jaren met een kruk gelopen en hier wordt daar ook totaal geen rekening mee gehouden in de stad of wat dan ook. In die zin denk ik dat het niet heel veel anders zal zijn, los van het feit dat het in India altijd zo druk is als bij ons met Koninginnedag in Amsterdam, categorie: je kunt over de koppen lopen...

Ik kan moeilijk inschatten hoeveel last je zult hebben in India. Maar ja, de weg is ongelijker en het is er drukker, veeeeeeeel drukker. Ik ben benieuwd wat je vindt van al deze posts :)
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Je zegt dat je 'dingen' hebt gezien waarvan je schrok. Ben benieuwd welke 'dingen' dat zijn, zodat ik misschien die schrik bij je weg kan nemen.
Veuvje
Vakantieganger

Bericht door Veuvje »

Jeetje allemaal bedankt voor het reageren!!
Ik ben nu weer druk bezig met plannen, het duurt allemaal nog wel even maar dat is de voorpret. En ik denk altijd een beetje zo jebent aleen dus alles wat je van te voren kan regelen dat wil ik dan gedaan hebben. Geeft me rust.

Ik zal me route even hier plaatsen straks als ik thuis ben :P Wat ik heb gezien is bijvoorbeeld An idot Abroad (fabtastisch prgraama trouwens kan ik echt aanraden!!!) Daar ging hij ook naar India en als je dat zag was het voor mensen met een handicap daar echt een hel! Ondertussen weet ik ook meer over het bussen systeem en de verschillende klassen etc. Hoe dan ook ga ik mezelf tegen komen daar dat is ook een beetje de bedoeling, het hoeft allemaal niet makkelijk te zijn.

Ik ga vooral voor de mooie dingen, natuurlijk de toeristisch dingen, ik wil graag langs een olifanten opvang en ik wil graag een nacht gaan slapen in de woestijn....ik kan er nu al zo een zin in hebben!!!

Verder heb ik bij mezelf al een hoop spanning weggehaald doordat ik besloten heb de eerste week vrijwillergers werk te gaan doen (hebben jullie nog tips over) Dit geeft me een weekje de tijd om midden in Delhi te wennen aan het land, klimaat en natuurlijk eten. Ook ben je hier natuurlijk niet alleen. Verder maak ik makkelijk contact dus daar maak ik me ook niet echt zorgen over, zeker ook omdat ik in het hoogseizoen ga. Vanwege het weer natuurlijk.

Ik heb zeker nog een paar vragen zo in de loop van de tijd dus ik zal jullie wel vaker stalken :P
Hebben jullie nog algemene tips, trucs of pas ops?

Nogmaals bedankt voor het reageren ^O^ en sorry voor mijn late reactie :@ !!
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Ik ben blij te horen dat je zo enthousiast bent. Alleen zul je daar niet zijn, ze volgen je desnoods tot op het toilet. Het land is al vermoeiend genoeg, dus haal je niet al teveel op de hals. Een week New Delhi is al een behoorlijke aanslag op je incasseringsvermogen zonder vrijwilligerswerk. Als iets wilt doen, ga dan op het platteland aan de slag. Je zegt dat je in het hoogseizoen gaat? Dat is december/januari, een prima tijd. Zomers is daar niet te wezen heb ik op doorreis naar Ladakh gemerkt. Veel regen, ongedierte, ratten als katten, hier en daar een slang en niet te vergeten bloedheet. Veel succes!
Veuvje
Vakantieganger

Bericht door Veuvje »

Hahahaha dat is ook nog zo iets inderdaad de toiletten, dat is denk toch wel het gene waar ik het meeste tegenop zie...dat gehurk....wij zijn wat dat betreft maar verwent. Ik heb iemand ooit eens horen zeggen dat kakken moeilijk was op die manier aangezien onze darmen dat niet gewent zijn. Maar aan de andere kant daar hebben ze Delhi belly voor uit gevonden denk ik :P

Ik ga volgend jaar van eind oktober tot eind november dat is ook nog wel oké las ik, de monsoen is dat in ieder geval grotendeels voorbij. De zomer daar lijkt me echt killer!! Ik zo bijna zeggen dat ik de mensen die het wel doen knettergek zijn 8)7

Verder had ik belooft om me route hier nog te plaatsen...het is eigenlijk een beetje zoals de meeste mensen doen.

Delhi
Agra, hier wil ik Fatehpur Sikri, Mathura, Vrindanan, Taj Mahal en Gwalior gaan zien
Jaipur, hier wil ik Sawai Madhorpur City en naar Ranthambhare National Park gaan zien
Bundi hier wil ik Bundi Palace gaan zien
Chittaurgarh hier wil ik graag Chittorgarh fort gaan zien
Udaipur hier wil ik Lake Pichola, City Palace en Kumbhalargh gaan zien
Mt Abu hier wil ik naar Dilwara Temples en Nakki lake gaan zien
Jodhpur ga ik Mehrangarh en de Jaswant Thada schijnt ook heel mooi te zijn.
Jaisalmer hier ga ik naar het Jaisalmer fort, Gadi Saga en vanuit hier wil ik ook een kamelensafari gaan doen.
Bikaner hier ga ik naar Junagarh en naar Deshnoke natuurlijk...de rattentempel.
Pushkar wil ik gewoon graag zien en misschien heb ik mazzel met de kamelenfair.
Dan met het vliegtuig of trein naar Varanasi....daar wil ik dan ook echt me verjaardag vieren...soort spirituele overgang :P

Hebben jullie nog meer tips op deze route laat het me zeker weten! Ook dingen als die niet de moeite waard zijn in me lijstje. *O*
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Veuvje schreef:Hahahaha dat is ook nog zo iets inderdaad de toiletten, dat is denk toch wel het gene waar ik het meeste tegenop zie...dat gehurk....wij zijn wat dat betreft maar verwent. Ik heb iemand ooit eens horen zeggen dat kakken moeilijk was op die manier aangezien onze darmen dat niet gewent zijn. Maar aan de andere kant daar hebben ze Delhi belly voor uit gevonden denk ik :P
Da's ook toevallig. We hebben net een aantal verschillende plastuiten aangevraagd voor een producttest.
Daar kun je weliswaar niet mee "kakken", zoals jij dat zo mooi poëtisch omschrijft, maar je hoeft in ieder geval een stuk minder vaak te hurken ; )
Kan nog niks beloven, maar hou het in de gaten, misschien heb je er iets aan.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Plaats reactie