Wat moet ik doen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Cola Addict

Wat moet ik doen?

Bericht door Cola Addict »

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met HAVO jaar 4. Ik beschik over een VMBO diploma (ben 19jaar)
Het probleem is dat ik school helemaal zat ben, hiervoor deed ik mbo marketing en communicatie,
Helaas ben ik gestopt met die opleiding omdat het me totaal niet aansprak, ook nu heb ik de neiging om te stoppen met school :N
Het lijkt me ideaal om een jaar te reizen, even er tusssen uit.
Reizen heeft me altijd al aangesproken, de ervaringen die je opdoet, het gevoel van vrijheid, even geen verplichtingen.

Wat me zorgen baart is: Wat doe ik als ik terug kom, weer naar school? werken? Tegenwoordig heb je voor alles een papiertje nodig. School ik ook niet mijn ding, ik houd ervan om bezig te zijn en niet in de boeken te zitten.

Het liefst zou ik voor altijd willen reizen!

Heeft iemand advies voor mij?

Alvast bedankt!
Ralph
Reisexpert

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Ralph »

Havo in elk geval afmaken. Je wilt niet weten hoe belangrijk een goede opleiding is en Havo geeft je altijd de optie tot een HBO opleiding.

Dus doorzetten met die hap.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

mee eens.
Daarnaast. Reizen kost me toch een pak geld. Dan is het wel zo lekker als je een baantje kunt vinden dat een beetje betaald...en een vooropleiding helpt.

Ik denk ook dat als je nu geen zin meer hebt en op wonderbaarlijke wijze toch de financien hebt om te reizen je dan na terugkomst niet meer aan een opleiding begint.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik zou zeker eerst de havo af maken en daarna lekker gaan reizen..in de tijd dat je je havo afmaakt kan je dan gaan sparen voor een mooi doel en beloning voor afronding en dat is die grote reis! Heb je meteen een motivatie om je havo af te ronden en iets moois in vooruitzicht!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ook ik sluit me aan bij de rest. Het is heel verleidelijk om maar gewoon te gaan reizen als je "echte" leven even niet bevalt. Soms moet je toch gewoon even doorzetten, kijk wel hoe je dingen anders kunt doen om de komende 1,5 jaar toch nog leuk te maken..

Zou je nu eigenlijk wel geld genoeg hebben om te gaan reizen? als je nu gaat sparen dan heb je over 1,5 jaar geld genoeg voor een reis en tenminste een diploma. Ga dan er lekker een jaar tussenuit en wellicht heb je dan wel een beter idee wat je daarna wilt gaan doen en is studeren opeens niet meer zo erg.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Dat van die diploma's gaat op als je in NL blijft. Met een HAVO-diploma kun je volgens mij toch eigenlijk ook niet zoveel. Dan zul je toch nog een vervolgopleiding nodig hebben.

Als je je schoolleven echt zat bent is het makkelijk (als je tenminste het geld hebt voor de eerste periode en oud genoeg bent om dat zelf te beslissen...) op reis te gaan. Het is echter heel erg belangrijk dat je bedenkt dat dat eigenlijk een soort van vluchten voor de werkelijkheid is en dat als je op een gegeven moment toch van plan bent om weer naar huis te gaan, de dingen waarschijnlijk nog moeilijker liggen, omdat je er lang tussenuit geweest bent. Het kost behoorlijk wat tijd om je draai in NL weer te vinden als je een jaar op de bonnevooi gereisd hebt, zonder verplichtingen...

Aan de andere kant kan het zijn, dat je ergens heel goed in bent of heel veel ervaring mee hebt, waar men in NL helemaal geen oog voor heeft of waar geen behoefte aan bestaat en vind je tijdens je reis je plekje in een ander land...

Ik woon zelf in DK en hier zijn veel mensen die op een gegeven moment zat zijn van het leren. Ze gaan op reis en nemen allerlei baantjes voor ongeschoolden aan. Jaren later als ze er wel aan toe zijn - en voor sommigen is dat pas als ze boven de 30 zijn - beginnen ze dan aan een studie die ze met glans halen.

Het belangrijkste is, dat je bewust een keuze maakt en de consekwenties daarvan overweegt!
Cola Addict

Bericht door Cola Addict »

Harstikke bedankt voor de reacties!
Dan toch maar me havo afmaken en gaan sparen voor een leuke reis :)
Plaats reactie