Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Het afleveren van verlate bagage is niet de verantwoordelijkheid van KLM, maar van Aviapartner. KLM kan daar dus niks aan doen.
Zelf dit weekend ook met KLM gevlogen, en ik was zeer tevreden. Fijne vluchttijden, voldoende beenruimte en vriendelijk personeel. Geen entertainment, maar dat hoeft mijns inziens ook niet op een vlucht van 3 uur. Het eten was lekker, we kregen cheeseburgers! Goede broodjes, daar kan de Mac wat van leren! Als toetje kwam er koffie en thee met cake, en later kregen we nog koekjes of zoutjes.
Vaak vind ik KLM aan de dure kant, maar dit keer vond ik hen elke cent waard! (En dat zeg ik niet omdat ik m'n ticket niet zelf hoefde te betalen.)
Jenny schreef:Het afleveren van verlate bagage is niet de verantwoordelijkheid van KLM, maar van Aviapartner. KLM kan daar dus niks aan doen.
Zelf dit weekend ook met KLM gevlogen, en ik was zeer tevreden. Fijne vluchttijden, voldoende beenruimte en vriendelijk personeel. Geen entertainment, maar dat hoeft mijns inziens ook niet op een vlucht van 3 uur. Het eten was lekker, we kregen cheeseburgers! Goede broodjes, daar kan de Mac wat van leren! Als toetje kwam er koffie en thee met cake, en later kregen we nog koekjes of zoutjes.
Vaak vind ik KLM aan de dure kant, maar dit keer vond ik hen elke cent waard! (En dat zeg ik niet omdat ik m'n ticket niet zelf hoefde te betalen.)
Oh echt? Bij "Handler" stond KLM en geen Aviapartner? Ik was toch bang dat ik in de knoei zou komen? nou om 6:45 werd ik uit m'n bed gebeld...Ze zouden vanaf 8 uur komen, maar waren er 1 uur 15 min eerder. Heb trouwens een bon gekregen voor korting op mijn eerst volgende vlucht met KLM Geldig t/m 2013. Moet vast lukken denk ik zo
Afgelopen vrijdag met een Boeing 737-800 richting Kopenhagen gevlogen met KLM. Helaas hadden we vertraging door 2 passagiers die wél waren ingechecked met koffers maar helaas niet het vliegtuig in zijn gegaan.... Erg vervelend maar we werd wel goede informatie gegeven. Uiteindelijk waren we maar 10 minuten later op bestemming dan gepland. Tijdens de vlucht gekregen we een snack en was het mogelijk zowel thee als fris tegelijk te bestellen. Stewards waren erg vrolijk (het waren vooral mannen op deze vlucht viel me op). Prima vlucht, niets op aan te merken
Gisteren weer teruggevlogen naar Schiphol. Boeing 737-700. Ook nu weer erg vrolijke stewards en stewardessen, ook klantvriendelijk. Je voelde je echt welkom Vliegtuig ging 10 minuten eerder maar landde op tijd omdat we door drukte nog wat rondjes gingen vliegen boven Flevoland. Vlucht verliep goed, wel wat turbulentie maar er werd goed informatie gegeven. Ook toen we dus rondjes moesten vliegen en ook goede aansluitinformatie (veel mensen met overstap op Schiphol). Tijdens de vlucht weer snack gehad en drinken. Ik raad de kaasbolletjes trouwens niet aan als snack
Van Amsterdam naar Berlijn gevlogen in een 737 enige maanden geleden. Mooi optijd vertrokken en onderweg nog een broodje, koekje en wat te drinken gehad. Wat ik netjes vond voor een vlucht van een uurtje. Het regende en stormde aardig in Berlijn dus geland met zware turbulentie wat wel een ervaring was. De piloot hield ons echter de gehele reis goed op de hoogte.
Op de terugreis een biertje gevraagd en dat was gratis.
Kon via een aanbieding goedkoop vliegen dus mijn ervaring was prima.
Ik ben eind september met KLM van Amsterdam naar Sao Paulo gevlogen (rechtstreeks) en begin oktober weer terug. Ik ben erg te spreken over deze vluchten! Het entertainmentsysteem was erg nieuw (vooral de heenvlucht) en uitgebreid en het eten en de stoelen waren prima.
Een aantal Braziliaanse dames die recht achter onze stoelen (bij het toilet) 'gezellig' bij stonden te kletsen werd door de crew vriendelijk verzocht op hun eigen stoel verder te kletsen, wat prettig was.
Daarnaast vloog ik samen met iemand die erge vliegangst heeft. Ze had dat voor we vertrokken aangegeven bij de purser. Gedurende de vlucht werd af en toe gevraagd hoe het met haar ging, dat was erg prettig.
De crew was erg betrokken en vriendelijk, dat zie je wel eens anders. Beiden vluchten waren verder ook op tijd, dat is altijd mooi!
juli 2011, vlucht Rome
Op de heen we had mijn vliegtuig iets vertraging.Ze waren ook overboekt. Ze zochten vrijwilligers zijn die willen achter wilde blijven voor een vergoeding van €150. Mijn vriendin vloog een uur later en kreeg hetzelfde voorstel.
Aan boord had de purser echt de meest hilarische veiligheidsinstructie ooit! Het hele vliegtuig lag dubbel en na ieder onderdeel volgde een daverend applaus. Tijdens zijn vlucht hebben meer mensen opgelet tijdens de veiligheidsinstructie dan op al mijn vluchten bij elkaar. Hulde!
Op de terugweg 6 uur vertraging door noodweer boven de luchthaven. irritant maar kan de KLM weinig aan doen, Informatie voorziening was goed en ik kreeg een bon om een lunch mee te halen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Begin Januari heengevlogen naar Budapest met een Boeing 737-800 oid. We kregen direct vertraging doordat de airco het niet meer deed maar dat werd supersnel gemaakt!! We kregen alleen maar 1x te drinken (gek genoeg vrienden van ons die later vlogen 2x..), maar wel 2 broodjes (en dat 's ochtends). Lekker roombroodje en een broodje met grillworst. Koekje ook gehad. Was prima vlucht verder, ze deden hun best de vertraging te beperken en uiteindelijk maar 15 min later dan gepland (en dat terwijl we meer dan half uur later vetrokken). Oh ja die vrienden van ons hadden doordat ze 3 uur vast zaten in een trein, de vlucht gemist. Maar KLM heeft hen gratis omgeboekt naar de middagvlucht en was zeer vriendelijk!
Terugvlucht was helaas wat minder fijn. Dit lag alleen niet aan KLM maar aan het grondpersoneel in Budapest. Er waren 2 passagiers aan boord die geen ticket hadden voor KLM, er toch in zaten en dus moest het vliegtuig ontruimd worden om alles te controleren... Dit duurde wel even en dus 1,5 uur vertraging! Personeel bleef trouwens wel geduldig en vriendelijk. Hielpen ook mensen met hun overstap (iedereen had hem gemist maar ze gaven wel goede info volgens mij). We kregen ook 2 boterhammen maar ik snap die onmogelijke combinaties niet (kipfilet en dan mosterd... je zal maar geen mosterd lusten of vegetarier zijn). Nu wel 2x drinken en het befaamde koekje... was prima vlucht.
Weet iemand hoe vaal KLM die zgn werelddeal weken heeft? Wil in de loop van het jaar een KLM vlucht boeken. Die is normaal 1200 Euro, in de aanbieding 300 minder maar januari was te vroeg om te boeken.
Afgelopen vrijdag ben ik met KLM van Amsterdam naar Oslo gevlogen! Prima vlucht gehad. Snack bestond uit broodje kaas en broodje met ham/mosterd combi (ben ik niet zo'n fan van). Stewardessen waren vriendelijk.
Terugweg was wat minder grappig.Ik vloog op de maandag van de ontruiming van Schiphol. Dit was al bekend toen wij het vliegtuig instapten (althans voor de NU.nl lezers) maar de gezagsvoerder wist van niets en kreeg pas toen we in het vliegtuig zaten, te horen dat hij voorlopig geen toestemming kreeg om richting Schiphol te vliegen. De mededeling was dat we 1 uur en 45 minuten aan de grond zouden blijven staan (in een warm vliegtuig...)... Gelukkig kregen we maar liefst 1 koekje en 1 glaasje water (we vlogen net onder lunchtijd en ik had eigenlijk wel gerekend op de broodjes maar die kregen we niet). Echt vreselijk... na 1 uur kregen we te horen dat we toch zouden vliegen. Bleek dit vals alarm want de gate waar we aan stonden moest worden gebruikt dus we waren alleen even verplaatst. De prognose 1 uur en 45 minuten bleek te kloppen! Tijdens de vlucht kregen we de langverwachte broodjes En nog paar keer wat te drinken (toen kon het wel! Tijdens het wachten helaas maar 1x) Dat was wel prettig want had inmiddels erge dorst gekregen. Ik begrijp wel dat dit niet de fout is van KLM maar ik baalde echt dat we in het vliegtuig moesten wachten terwijl het zo warm was.
Verder was ik blij met de stewardess die mijn bosje bloemen apart heeft gelegd (er waren mensen die hun hele leven meenemen in de handbagage dus er was niet echt ruimte meer voor mijn tas in de bagagebakken )
ik vloog ook op de dag van de ontruiming! wij vlogen amper een half uur voordat er problemen waren. MAZZEL!
Vlucht van KLM van Schiphol via Abu Bhabi naar Muscat (Oman)
vertrokken om 10.30 en we kregen eerst een snackje en 5 uur later een diner. Volgens Nederlandse magen was het toen 17.00 en eigenlijk was dat snackje te weinig om door te gaan voor lunch. In Abu Dhabi moesten we een uur in het vliegtuig blijven zitten om te wachten op andere instappers. Op zich geen probleem. Daarna vlogen we in krap een uurtje naar Muscat. In die periode konden we geen gebruik maken van het inflight systeem wat een beetje jammer was want ik had gehoopt mijn documentaire uit te kunnen kijken en kregen we ook niets te eten. Al met al kwamen we om 22.00 lokale tijd aan wat voor ons biologische klokje voelde als 19.00 en hadden we allemaal honger.
De terugweg was een directe vlucht van Dubai naar Amsterdam en een nachtvlucht. We zouden om 1.35 vertrekken maar liepen een uur vertraging op door een technisch probleem met de bandenspanning. Maar we zaten toen al in het vliegtuig. Hierdoor kwam de snack om 3.00. Ontbijt kwam om 5.00 Nederlandse tijd ( 8.00 dubai tijd) en was bedroevend. Klef pannenkoekje. Uiteindelijk aangekomen met maar 1 kwartier vertraging dus ze hebben nog hun best gedaan om de gemiste tijd in te lopen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Afgelopen week retour gevlogen van Amsterdam naar Warschau met KLM. Deze vlucht al eens eerder gedaan met KLM en verder niets op aan te merken. Vlogen met een Boeing 737. Vluchten waren wel bomvol zowel op heen als terugweg en dat was ook te merken aan de vele bagage. Het paste allemaal maar net Nu kregen we op beide vluchten ook weer 2x wat te drinken, koekje en broodje (eiersalade en kaas). Personeel was erg vriendelijk.
Enkele reis Amsterdam - Calgary. Geen idee wat ik hiervan moest verwachten omdat ik nog nooit intercontinetaal met KLM heb gevlogen. Nou mijn verwachtingen zijn zwaar overtroffen!! Het was echt een hele fijne vlucht, had het idee dat ik aan de lopende band bediend werd. Veel drinken gehad, sowieso een snack aan het beginnen en maar liefst 2 maaltijden! De 2e maaltijd werd een "snack plank" genoemd (kregen we denk ik 1,5 uur voor de landing oid) maar ook dat was voor mij een volledige maaltijd. Snackplak doet vermoeden dat het 'slecht' is maar het slechtste was 1 stuk pizza en daarnaast was er ook fruitsalade en couscoussalade Oh en tussendoor kregen we ook een ijsje Entertainment was zo uitgebreid, dat ik me geen moment heb verveeld Landing was wat vervelend door turbulentie maar dat schijnt vaker te zijn op deze bestemming. Personeel was verder ook erg vriendelijk.
Afgelopen weekend weer met KLM naar Genève geweest, op zich is het allemaal goedgekomen, maar om nu te zeggen dat ik echt helemaal happy met ze was, nou nee.
Ik had de vlucht begin december al geboekt, aangezien het net tijdens 's werelds belangrijkste autosalon was (uiteraard ook het doel van mijn trip) is dat geen overbodige luxe. Maar dan kom je om half twee 's nachts op het vliegveld aan, blijkt dat het toch wel verstandig zou zijn geweest om via internet in te checken. Want wat blijkt: er kan me door de automaat geen stoel toegewezen worden, ik sta namelijk standby. En uiteraard is er om half twee 's nachts nergens KLM-personeel te bekennen.
Maar goed, na nog een paar uurtjes slapen (vlakbij de verder verlaten KLM-lounge staan een paar ligstoelen verstopt die blijkbaar niemand weet te vinden) dus maar naar de gate, en inderdaad, nog steeds standby, afwachten dus. En ik was zeker niet de enige, zo stonden er nog zeker 10 man te wachten, die uiteindelijk volgens mij ook niet mee kon, ik kreeg als eerste een ticket en was daarmee zover ik heb opgemerkt de laatste die nog het vliegtuig in ging.
Vervolgens het volgende oponthoud, deze keer iets waar de KLM niks aan kon doen: ze mochten de motoren niet starten aangezien het in Genève zeer mistig was, minder dan 100 meter zicht. Een half uurtje wachten dus op een update, gelukkig was het toen blijkbaar wel genoeg opgeklaard. Vlucht verliep verder zonder problemen, en de beloofde snack bleek een goed belegd broodje te zijn, helemaal goed.
De terugvlucht een dag later verliep op zich probleemloos, ondanks een iets vertraagd vertrek stonden we eerder dan gepland alweer aan de slurf. In tegenstelling tot de heenvlucht was dit met KLM Cityhopper, met een veel kleinere Embraer in plaats van een 737, maar op zich niks mis mee. Maar toch twee dissonanten. Allereerst mochten we na het instappen de gordels nog niet omdoen, ze waren het toestel nog aan het tanken dus in geval van nood moesten we dus snel weer naar buiten kunnen. Het kan aan mij liggen, maar ik vond die redenatie lachwekkend amateuristisch klinken, hoe snel krijg je in geval van nood 110 paniekerige mensen die nog druk met hun handbagage aan het hannesen zijn een vliegtuig wat op exploderen staat uit? Wacht dan een paar minuten met boarden, per slot van rekening zat iedereen nu al 20 minuten op z'n plek voordat de deur dicht ging.
Daarnaast zou er tijdens de vlucht ook weer een "snack" zijn, dit was bij de boeking aangegeven en werd ook kort na het opstijgen omgeroepen. Maar wat was die snack dan? Jawel, een zielig zakje zoutjes. Tuurlijk, voor een vlucht van iets meer dan een uur is het geen ramp, dan verwacht ik ook zeker geen volwaardige warme maaltijd, maar dit is wel weer het andere uiterste...
Aangezien naast KLM alleen Easyjet directe vluchten naar Genève aanbiedt, echter met minder gunstige vluchttijden en ook iets duurder zal ik ook de volgende keer wel weer bij KLM uitkomen. Maar of de KLM nu nog het niveau van zo'n lowcost airline ontstijgt? Ik waag het eerlijk gezegd te betwijfelen...
Vlucht met KLM gehad van Amsterdam naar Lima en weer terug. Zeer prima vluchten gehad en moet zeggen dat beide vluchten mijn verwachtingen ver hebben overtroffen.
Website is erg overzichtelijk en gemakkelijk en bij het inchecken mijn telefoon en email adres achter gelaten. Handig want later bleek de gate te zijn veranderd en heb via SMS en email hierover ruim op tijd bericht gehad.
Bij het inchecken een stoel gekozen met extra beenruimte. Eenmaal in het vliegtuig bleken de plaatsen naast mij bezet te worden door man vrouw en baby. Stewardessen waren behulpzaam en boden me een andere plek aan, zodat er een extra plek beschikbaar kwam voor de baby en ik op een prima plek kon zitten elders in het vliegtuig.
Tijdens de vlucht erg in de watten gelegd met eten en drinken en vond de persoonlijke benadering met name tijdens de vlucht ongekend goed.
De terugvlucht heb ik minder dan 24 uur van te voren proberen te verzetten, ivm het anders lopen van mijn planning. KLM benaderd via Twitter en had binnen 10 minuten antwoord. Ook telefonisch contact gehad waarbij mijn vlucht binnen 5 minuten omgeboekt was naar de nieuwe datum.
Bij inchecken van bagage een zeer goede plek aangeboden gekregen, waardoor ik ook op de terugweg een erg fijne vlucht met veel beenruimte heb gehad. Ook tijdens deze vlucht waren de stewardessen erg vriendelijk en persoonlijk.
Heb de afgelopen maanden veel gevlogen, maar moet zeggen dat deze twee vluchten er met kop en schouder bovenuit staken, wat betreft service, vriendelijkheid, eten en drinken en persoonlijkheid.