Eind januari; Brisbane - Adelaide, 5 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Joostie

Eind januari; Brisbane - Adelaide, 5 weken

Bericht door Joostie »

Beste mede-avonturiers,

Mijn naam is Joost, 19 jaar, en ik ga er eind januari 3 maandjes tussenuit voordat ik ga studeren.

Het plan is om in 5 weken tijd van brisbane naar adelaide te reizen. Voor de rest: anything goes! Zolang ik maar weer op tijd in Adelaide ben om voor 2 maandjes naar bangkok te vertrekken.

Het budget hiervoor (Australië) bedraagt ongeveer 2500 euries

Denken jullie dat ik dit budgetgewijs ga halen? nog leuke tips? en als er verder nog mensen zijn die in die periode daar zitten/naar toe gaan; laat wat van je horen, wie weet klikt het en kunnen we bijvoorbeeld een avondje het australische nachtleven op z'n kop zetten ;) Ik noem maar wat :)

alle input wordt gewaardeerd!

Ciao
Kims
Reisexpert

Re: Eind januari; Brisbane - Adelaide, 5 weken

Bericht door Kims »

Blije naam heb je! *)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Joostie

Bericht door Joostie »

Ook die input wordt zeer gewaardeerd *) Danku :)
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Qua geld: dat ligt er toch heel erg aan hoe je leeft: ga je dagelijks buiten de deur iets eten of heb je voldoende aan zelfgemaakte pasta-met-wat-saus-en-groente en/of toast met baked beans? Ga je veel uit om te drinken? Wil je veel 'gekke' dingen gaan doen zoals skydiven, enz.? Wil je veel met tours mee, blijf je veel in steden, wil je luxe kamers of heb je voldoende aan een tentje? Wil je een auto huren/kopen of ga je met de bus?
Normaal gesproken moet je met zo'n 1000 euro per maand rond kunnen komen, als je dan gewoon in een hostel eet en met wat mensen een paar biertjes haalt, kun je er ook goed je tours mee betalen om ook nog iets van het land te zien.

En qua tips...ook daar ligt het er erg aan wat je precies wilt. Wil je wandelingen maken door een regenwoud (omgeving Dorrigo) of wil je vooral steden zien (Brisbane, Sydney)? Wil je surfen (Surfers Paradise, Byron Bay)? Ga je met de bus (grotere afstanden, kun je makkelijk en goedkoop bussen) of huur/koop je een auto (meer mogelijkheden om dingen van de gebaande paden af te zien).
In elk geval kan in Canberra afraden (vond ik een erg saaie stad). Brisbane deed me ook niet zoveel. Sydney en Melbourne vond ik erg leuk. Aan te raden is in elk geval ook de Great Ocean Road v.a. Melbourne of natuurlijk vanaf Sydney lekker door de outback via Broken Hill en dan weer verder.
Er zijn zoveel mogelijkheden!
Misschien handig om eens een lonely planet of rough guide op de kop te tikken of te lenen in de bibliotheek. Aan de hand daarvan kun je al een aardige inschatting maken.
Joostie

Bericht door Joostie »

Bedankt voor de uitgebreide bijdrage ^O^

Ik ben vooral van plan om in hostels te verblijven en zelf lekker te koken, ik ben niet zo'n luxe-dier maar een tentje is weer net iets te. Een biertje drinken en een beetje feesten hoort er uiteraard bij. *O*

Dan wil ik nog wel tourtjes gaan doen om dingen te zien (great ocean road, grampians etc) en mensen te ontmoeten. Een surfkamp lijkt me ook wel gaaf en misschien een keertje duiken. Maar hier zal ik het niet te bont maken en 500 dollar neertellen voor een skydive 0_0 (lijkt me wel heeeeeeeeel gaaf :P)

Voor de rest zal het echte 'reizen' zelf middels de bus gaan; Greyhound. Misschien kom ik nog leuke mensen tegen met wie ik kan meerijden en ik zal met die tours ook wel wat afstand afleggen (bjivoorbeeld door de Grampians/GOR) dus ik hoef niet de volle afstand via Greyhound af te leggen.

Een eigen auto kopen lijkt me heel gaaf, maar een beetje onbereikbaar (duur/ ik ben 19 O-) dan schijnt het een beetje een gedoe te zijn). Voor de rest hoef ik niet constant grote steden op te zoeken, maar zoals je al zei; Sydney en Melbourne bijvoorbeeld wil ik niet missen. De lonely planet ligt uiteraard al op het nachtkastje, maar ik vindt zelf dat ik beter kan beslissen als ik eenmaal daar ben. Nu 'sta ik er nog een beetje ver af'. Er zijn uiteraard wel dingetjes als Frasier Island, Byron bay en de Blue mountains die ik wel graag wil zien, maar wie weet wat/ of wie er op m'n pad komt of wat voor een leuke tips ik ter plekke krijg ;)

Ik vind het in ieder geval altijd leuk om van mensen zelf te horen hoe ze iets vonden, en daarom vroeg ik er ook naar :)

Voor de rest heb ik alleen m'n e-visum al aangevraagd, en m'n ticket in-en-uit geregeld. Ik denk dat ik zo'n greyhound buspas en verschillende tours het beste ter plaatse kan regelen. Ik weet alleen wel zeker dat ik het met zo'n 1000 euro bij lange na niet ga redden:

1000 euro is ruwweg 1300/1400 Aus Dollar. Delen door 35 is rond de 40 dollar op een dag.
Met de kosten van een hostel, voedsel en transport hou ik dan niet zoveel leukedingetjes-geld over :N

Ik ga ervan uit dat 2500 voldoende is :?
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik heb destijds (8 jaar geleden) voor een tientje (Aus dollars) een tentje gekocht van iemand.
Aangezien campings vaak wat verder buiten de stad liggen, ben ik steeds gewoon de hostels binnengestapt met de vraag of ze een plekje hadden waar ik m'n tentje mocht opzetten en dat mocht eigenlijk altijd wel (er was bijna niemand die dat deed, dus meestal was er ook plek).
Kostte altijd tussen de 5 en de 10 dollar (een plekje op de camping kostte toen meestal zo'n 20 dollar en zo ook de dormbedden).
Zo had ik eigenlijk het beste van twee werelden.
Het leuke was dat ik mezelf aan het begin van de trip altijd moest dwingen om in die tent te slapen, maar na een paar weken of maanden begon het steeds meer te voelen als mijn huisje.
Na een jaar heb ik echt met pijn in m'n hart afscheid moeten nemen van dat ding (Cast-Away-volleybal-achtige toestanden :'( lol)
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Joostie

Bericht door Joostie »

haha prachtig verhaal :) , en iedereen staan toekijken hoe die gekke hollander dr tentje aan het opzetten was in de voortuin zeker? :P
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Joost-ie-poostie-naam-is-al-in-gebruikie schreef:haha prachtig verhaal :) , en iedereen staan toekijken hoe die gekke hollander dr tentje aan het opzetten was in de voortuin zeker? :P
Pff dat ging na een paar keer oefenen natuuuuuuuuuuuuuuurlijk heeeeeeeeeeeel soepeltjes! ^^
Maar misschien is het een idee voor jou, dat was eigenlijk de moraal van het verhaal ; )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Joostie

Bericht door Joostie »

het is zeker een idee :P wie weet ;)
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Net als Travelator heb ik regelmatig bij hostels gekampeerd. Ik had een minitentje uit Nederland mee (toen 50 gulden en ik heb hem bij nog twee latere reizen in Australië gebruikt). Ideaal. Nauwelijks gesleep (ding weegt 1 kilo en is zo groot als een melkpak). Je moet dan alleen ook een matje en een slaapzak meenemen (maar dat laatste is toch wel handig in sommige hostels). In de Grampians kun je tussen de kangoeroe's kamperen:-)

Bus en tours zou ik inderdaad allemaal daar regelen.
Met 2500 euro zit je inderdaad gewoon lekker goed. Hostels zijn inderdaad erg duur (geworden), daarom kampeer ik ook liever. Ik schrok de laatste keer echt een beetje van de prijzen.
Voor duiken zit je verder naar het noorden toe beter, denk ik. Surfen kan wel goed. Ook in het zuiden kun je surfcursussen doen, vaak goedkoper dan in bv Byron Bay.

En, wat je zelf al zegt: laat maar komen! Je ontmoet zoveel mensen, krijgt zoveel informatie tot je. Komt helemaal goed. Reizen is heerlijk!
Joostie

Bericht door Joostie »

Mooi zo, begin er nu echt zin in te krijgen :P iemand nog leuke tips??
Plaats reactie