Thailand Vietnam Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
celeste

Thailand Vietnam Cambodja

Bericht door celeste »

Ik en mijn vriend vertrekken 13 februari voor 6 weken. We hebben een retour ticket op Bangkok (22 maart vliegen we terug). We lazen al heel veel leuke tips en nuttige reis informatie op deze website. Nu zijn we er zelf nog steeds niet helemaal uit wat we net willen doen. Ons oorspronkelijk plan was om vanuit Bangkok naar Vietnam te vliegen en dan over land terug te keren naar naar Thailand via Cambodja. Nu heb ik enkele vragen... Ik las al verschillende dingen over de visums en geraak een beetje in de war. Klopt het dat wanneer we landen in Bangkok en we enkele dagen later vliegen op vietnam we in het vliegveld een tourist visum voor 30 dagen kunnen krijgen?We hoeven die dus niet van te voren te regelen in België? En wanneer we dan over land binnen komen vanuit Cambodja inThailand we dan weer een tourist visum voor 15 dagen kunnen krijgen? Of is het aan te raden, en veiliger, om het wel van te voren allemaal te regelen vanuit België en voor een Double entry visum te gaan (wat, vermoed ik, wel een stuk duurder is.) Ik heb gewoon een beetje schrik om daar te staan en geen visum te krijgen...
We wilde graag ook meer zuidelijk naar Thailand gaan en enkele eilanden bezoeken. Maar nu las ik op het internet dat er 'high risk' is in enkele zuiderse provincies van Thailand, alsook aan de grens met Cambodja, en dat het dus af te raden is daar te reizen vanwege politieke onrust, klopt dit?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Ook met de andere Forumvragen ben ik al een stuk wijzer geworden! Super website!
Groetjes!
Celeste
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Thailand Vietnam Cambodja

Bericht door Tikva »

Voor vietnam moet je bij mijn weten van te voren een visum regelen en kan dit niet op het vliegveld (of de regels moeten echt net veranderd zijn). Voor thailand en cambodja krijg je aan de grens.

Dat high risk verhaal in het zuiden dat is al vele jaren en zal je als toerist niets van merken, met de grens met cambodja gaat om het gebied rondom de preah vihear tempel complex, hier komen maar weinig toeristen (google even voor de laatste info).
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je hebt je goed ingelezen!!! Altijd fijn!

Als je een ticket hebt dat bewijst dat je thailand verlaat binnen 30 dagen dan hoef je geen visum te regelen van te voren. Bij een landsgrens krijg je idd 15 dagen.
De grensonrust bij cambodja is rond 1 tempel waar je niet komt als je niet heel veel moeite doet.
Zuid thailand heeft al jaren die status maar ik heb al lange tijd niets recents gehoord. Er reizen dagelijks heel wat toeristen daar en dat lijkt geen probleem. Ben er zelf 2 keer geweest en heb nergens wat van gemerkt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
lucy122
Reiziger

Bericht door lucy122 »

Hoi Celeste,

Wij hebben jullie route afgelopen zomer gereisd. Na 4 dagen Bangkok zijn we naar Hanoi gevlogen. Als je in Thailand aankomt en dus kan aantonen dat je na een paar dagen weer naar Vietnam vliegt krijg je zonder probleem een visum. Je hebt wel altijd een visum voor Vietnam nodig en deze kun je niet aan de grens kopen. Vooraf dus regelen in België. Via Hanoi zijn we naar Halong Bay gereisd, terug naar Hanoi en toen met de trein naar Hue en verder met de bus naar Hoi An, Natrang, Dalat, Mui Ne en Ho Chi Min. Van daaruit nog 3 dagen door mekong en toen terug naar HCM. Vanuit HCM kun je heel makkelijk busticket regelen naar Cambodja (€7pp) en een visum kun je kopen aan de grens (€14pp) en niet door je buschauffeur (oplichting). In Cambodja zijn wij in Pnom Penh geweest en 4 dagen in Siem Reap (Ankor). Vanuit Siem Reap kun je weer een bus regelen terug naar Bangkok. Omgekeerd schijnt dit lastiger te zijn. De bus kostte ons €5pp van Siem Reap naar Bangkok. Een nieuw visum krijg je dan weer aan de grens. Dit is wel een lange dag en je moet veel en lang overal op wachten maar voor dat geld....
Terug in Thailand kun je dan bijvoorbeeld nog naar Chiang Mai met de trein of richting het zuiden. Bijvoorbeeld Koh Tao of Koh Samui om lekker te relaxen..

Succes met de planning!
celeste

Bericht door celeste »

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Lucy, hoelang hebben jullie gedaan over het traject van Hanoi naar HCMC? is het mogelijk om vanuit Hué ook een trein te nemen? Wat is dan de beste optie, trein of bus? Als we 2 weken rekenen van Hanoi naar HCMC, moeten we ons dan haasten? Ik kan niet goed inschatten hoe snel je bent met het openbaar vervoer in Vietnam... Uit mijn ervaringen in Nepal deed een bus gemakkelijk een hele dag over 200 km, dan zit ik toch liever op een trein..

Groeten,
Celeste
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor de afstand Hanoi naar KCMC zou ik zeker 3 weken rekenen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
MarcB
Reiziger

Bericht door MarcB »

Hoi Celeste,
2 Weken van Hanoi naar HCMC lijkt me erg krap. Ikzelf heb er 2,5 week overgedaan, maar dan wel twee binnenlandse vluchten genomen. Misschien is dat een optie om wat reistijd te winnen?

Ik heb trouwens jou plan omgekeerd uitgevoerd. Van Bangkok met de bus naar Siem Reap. Vandaar naar Phnom Phen. Toen nog even naar het strand in Sihanoukville en daar ons visum voor Vietnam geregeld. Toen via PP naar HCMC. Dan in 2,5 week naar Hanoi en teruggevlogen naar Bangkok.
Marc
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Visum voor Vietnam kun je tegenwoordig online regelen.

In Bangkok krijg je geen visum maar een visumvrije entree voor Thailand.
lucy122
Reiziger

Bericht door lucy122 »

Hoi Celeste,

Ik ben in totaal ruim 3 weken in Vietnam geweest en dat vond ik al krap maar het is natuurlijk een kwestie van keuzes maken. Van Hanoi naar Hue kan met de trein (nachttrein) en volgens mij kun je ook vanuit Hue met de trein verder richting het zuiden maar hier ben ik niet zeker meer van. Wij zijn vanaf Hue verder met de bus naar het zuiden gegaan en dat was prima.
Uhm, het vervoer is wel iets beter dan in Nepal, in Vietnam stopt de bus niet op elke hoek van de straat om er iemand in of uit te laten. Hij rijdt gewoon rechtsstreeks en dat is erg fijn. Er zitten hele goede maatschappijen tussen met airco en gratis flesjes water aan 'boord'.
Frannie
Reiziger

Bericht door Frannie »

Als je vliegt naar Vietnam, kun je via internet een visum aanvragen, dit is echter niet het echte visum. Het is een letter of approval waarmee je op het vliegveld in Vietnam een visa on arrival kan krijgen. Ben zelf afgelopen november naar Vietnam gevlogen vanaf Laos en het online aanvragen van een letter of approval kost 20 dollar en het visum on arrival kost nog eens 25 dollar dus in totaal 45 dollar. Vergeet niet je letter of approval uit te printen en mee te nemen naar het vliegveld, evenals een pasfoto natuurlijk.
Heb zelf Vietnam in drie weken gedaan; Hanoi, Halong Bay, Hué, Danang, Hoi An, Nha Trang, Dalat, Mui Ne en Saigon. Dat vond ik zelf zeker te doen. Als je Sapa nog wilt bezoeken heb je langer de tijd nodig, of je moet één van de andere plaatsen overslaan. Vervoer per trein is veel comfortabeler dan de bus maar wel duurder.
Plaats reactie