Wie heeft reisideeën voor Spanje/Portugal?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
LiveLaughTravel

Wie heeft reisideeën voor Spanje/Portugal?

Bericht door LiveLaughTravel »

Hello!

Eerder postte ik al een berichtje dat we (vriendin en ik, beide volgende zomer 17 jaar) van plan zijn samen de kant van Spanje op te gaan en daar per trein te reizen. Dat plan is echter gecanceld, en alle opties staan weer open!
We hebben beiden nooit eerder alleen gereisd, en zijn daarom hard opzoek naar tips van ervaren reizigers!
We hebben een budget van ongeveer 800-1000 Euro (maximaal). Ons richtpunt is Spanje/Portugal.
Heeft iemand ideeën voor ons? Alle tips zijn welkom.

Waar liggen onze intresses? Mooie steden als Barcelona, Sevilla, Madrid, surfen, snorkelen, andere sportieve dingen, cultuur etc. We gaan zeker niet naar Spanje/Portugal voor het uitgaan.

Ik hoop dat jullie tips hebben voor een mooie route die binnen die budget past. Reisduur en vervoer liggen ook nog niet vast. Wel ligt vast dat we in de maand juli/begin augustus weg willen.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Wie heeft reisideeën voor Spanje/Portugal?

Bericht door bolletjeom »

jullie budget is niet ruim. Ik denk dat een goedkope vlucht die kant op nog wel eens goedkoper kan zijn dan de trein.
In spanje is de trein ook erg duur en soms ook trager dan de bussen.
Een overnachting op een slaapzaal in een hostel kost rond de 20 euro pp. Een ontbijtje daar of op straat al snel 5 euro, lunch ook en een fastfood diner een tientje. Reken dus op minimaal 40 euro per persoon per dag en dan heb je nog helemaal niets gedaan of bus genomen. Bij dat eetbedrag zit wel het nodige flesje water of kopje thee maar geen alcohol ofzo.

Met jullie budget zou ik max 2 weken weg gaan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Lekker vooruitzicht hoor! Hebben jullie wel eens van het fenomeen couch surfing gehoord? Google hier maar eens op, wellicht kunnen jullie hier af en toe gebruik van maken. Ik ben zelf in Malgrat da Mar (Sp) geweest en Praya da Rocha (Po) geweest. Prachtige omgeving! (we moeten nodig weer eens die kant op) Barcelona is ook zeker een bezoekje waard. Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Juli en augustus zijn de duurste maanden, ben het met bolletjeom noemt eens dat je niet ver komt met 800-1000 euro. Als je in een plaatst blijft dan is Spanje best betaalbaar maar je wilt ook nog wat wilt reizen tussen diverse steden.

Wij hebben in het laagseizoen bijna 1000 uitgegeven met zijn 2e voor een week (incl alles dus ook vluchten, autohuur), als we met het openbaar vervoer hadden moeten reizen waren we zeker meer kwijt geweest, daarnaast zal je accommodatie nu ook duurder zijn.

Ik zou zeggen kies 2 of 3 steden voor 10 dagen bijvoorbeeld waar je goedkoop naar toe kunt vliegen en reis tussen de steden met de langzame trein. Madrid en Sevilla zijn goed te combineren dan zou je bijvoorbeeld nog Cordoba mee kunnen pakken.

Wil je echt 3 weken weg voor het budget wat je noemt dan zou ik eerder aan oost-europa denken. Hier zijn ook genoeg mooie steden en cultuur. Kan je ook goedkoop naar toe vliegen en ben je per dag minder kwijt. Alhoewel je daar ook al vaak moet rekenen op minimaal 30-35 per dag (maar dat is dan wel incl attracties en rond reizen) dus ook dan is je budget niet heel ruim.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
LiveLaughTravel

Het was onze bedoeling om een dag of 8 weg te gaan.. In dat geval naar één grote stad waar genoeg te doen is (bv Madrid of Barcelona), óf naar twee wat kleinere steden..Lissabon en Porto? Zoiets. Iemand suggesties?
Is het dan met dit budget wel haalbaar? En zo nee, aan welk budget moeten we dan denken?
We weten niet of couchsurfen wat voor ons is, we zijn allebei nog jong, en zijn nog niet eerder alleen op reis geweest...

Kunnen we met het vliegen beter vroeg boeken? Of juist laat?

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Voor de periode die jullie willen gaan kan je het beste zo ver mogelijk van te voren een lowcost vlucht boeken. Ik denk dat voor 8 dagen en met weinig reizen tussen diverse steden jullie budget wel goed te doen is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Reisfreaks
Wereldreiziger

Bericht door Reisfreaks »

Combineer Barcelona en Porto :) Kijk voor een enkeltje Barcelona met Ryanair. Bijv. 5 dagen Barna en 3 dagen Porto. Van Barcelona met de trein naar Madrid, van Madrid naar Vigo en van Vigo naar Porto. Dit reizen met de trein kost je wel meer dan een halve dag. Enkeltje Ryanair vanuit Porto terug naar NL.
En met 1000 euries aan budget gaat dat wel lukken lijkt me.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik zit nu in Malaga en was afgelopen week in Granada. Zoals het er nu uitziet heb ik €132 uitgegeven aan de vlucht. en € 350 ter plekke zonder acco. Ik had namelijk een cursus soaans met acco. Ik zit nu voor 1 nacht in een hostel en dat kost me €20 dus laten we zeggen dat deze week (5 nachten) me in totaal €550 heeft gekost.
Valt me nog mee als ik eerlijk ben. Ik heb een retourtje met de bus van Malaga- Granada gehad. Rit duurt 2 uur en kost 10 euro per enkeltje.

Misschien is dit een leuke combi. Malaga heeft strand en het is er goed shoppen. Granada is kleiner met heel veel leuke kleine straatjes, veel studenten en het Alhambra.
Ander voordeel is dat de tapas gratis zijn in Malaga. Je koopt een drankje voor 2 euro en krijgt daar gratis iets te eten bij. Soms zelfs een hamburger! kortom, na 2 drankjes heb je ook flink gegeten. Enig nadeel is dat dit vaak pas om 20.30 start,
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
loevioem

Bericht door loevioem »

Ik heb reeds een aantal reisjes gemaakt doorheen Spanje en Portugal. Kben al in verschillende Spaanse uithoeken geweest. Van Santiago de Compostela over Bilbao, Madrid, Malaga tot Cadiz en zoooooveel steden daartussen.
De goedkoopste manier van reizen in Spanje zal allicht de bus zijn. Elke stad heeft een groot busstation waar verschillende firma's busreizen aanbieden. (jammer genoeg zonder samenvattende website). De treinen tussen de grote steden zijn snel, maar duur.

In Portugal is het niet zo moeilijk om te liften (en tegenstelling tot in Spanje), en ze spreken er al snel Engels of Frans.

Wanneer je zorgt dat je een tent en slaapzak meehebt kan je in beide landen uiteraard goedkoop leven. Douchen kan je dikwijls gewoon op het strand.

Wil je een vliegtuigticket of plekje in een jeugdherberg boeken, dan raad ik je aan om dat snel te doen. Wanneer je dat last-minute doet, gaat de prijs énorm de hoogte in.

Veel succes!
hartvoorPortugal

Qreply

Bericht door hartvoorPortugal »

Je kunt inderdaad als je nog niet aan een vaste datum gebonden bent kijken bij een maatschappij als Ryanair,de prijzen verschillen per dag(aanklikken want soms hoger bedrag ,maar totaal weer lager omdat je geen belasting betaalt die dag ,moet je even zien,..) dus even goed zoeken.Mocht je meer gebonden zij wat betreft tijd dan heeft Transavia ook aanbiedingen(meld je overal aan voor de nieuwsbrief heb je als eerste de aanbiedingen).Je kunt voor een paar tientjes rechtstreeks naar Faro of voor de combi Spanje Portugal Naar Sevilla.Tussen deze plaatsen gaat een prima (snel)busverbinding.Vanaf de grensplaats villa real de san Antonio kun je ook met de trein heel goedkoop langs de hele kust in Portugal komen.wil je naar Lissabon dan komt dat vanaf Faro bv op 21 euro of 27,50 pp retour(Ida e volta) en reis je eerste klas= luxe stoelen(wel lekker voor uur treinen,komen ze met warme maaltijden en gratis tijdschrift of krant langs(ja kun je portugees leren onderweg..dat is nog eens wat anders dan een Nederlandse trein;wel even vooraf kaartjes kopen want kan vol zitten op jullie gewenste dag.) kijk voor info op www.cp.pt linker menu op
viajar em Portugal en klik dan op kaartje op plaats bv vila real om te zien welke lijnen en tijden en prijzen(precos)Ik vind het heel leuk als dit soort toeristen naar Portugal komen,want Portugezen zijn zeer hartelijk,maar erg(te)bescheiden om hun land te promoten.Als jullie meer info willen over lokale feesten of gebruiken en adresjes of tips of logeer adresjes bij Portugezen thuis mag je me mailen(ik heb geen website) jacinportugal@hotmail.com.Mensen die het echte Portugal willen leren kennen zijn het soort toeristen die ze verdienen ps ook handig te weten Horecaprijzen niet te vergelijken met Nederland! koffie(0,80 bica =expresso of grote koffie verkeerd 1,50) terras met wat lekkers(o,90)Achter de meeste cafés vind je een aangesloten restaurant(let op veel auto's tussen de middag voor de deur is goed teken...)vraag naar de prato de dia(dagmenu) volledige warme Middag(vlees of vis plus salade en frietjes of aardappel) maaltijd inclusief vooraf brood ,olijven drankjes en sobremesa(toetje) rond 10,- pp echt Portugal is (buiten Albufeira) stukken goedkoper dan mensen verwachten!Ook winters zijn hier heerlijk nu sinds half december 2011 elke dag zon(even checken op weersites ,want ooit moet het toch gaan regenen,maar nu genieten...een break vaneen week kost haast niks..
LiveLaughTravel

:) Ontzettend bedankt voor de uitgebreide reacties!
Rondtrekken vind ik op dit moment, bij nader inzien, toch te spannend. Ik word deze zomer namelijk pas 17 jaar.
Liever ben ik 18 wanneer ik dat ga doen. Dus deze plannen bewaar ik voor na mijn eind-examen.
Deze tips ga ik daarbij zeker gebruiken! Door deze reacties ben ik erg enthousiast geworden voor het reizen!
Er is nog zoveel dat ik wil zien! Nogmaals dank!
Xarina

Qreply

Bericht door Xarina »

Andora heeft een soort huisjes waar je gratis mag slapen. Er kunnen ook andere mensen in zitten. Vol=vol
Ook pelgrimstocht naar Santiago (Galicia) Helaas is het weer niet altijd heel mooi.
Je kunt lopend of met de fiets. In heel veel steden kun je ook gratis fietsen lenen.
Als een van jullie goed Spaans spreekt. Er zijn ook Casa Rural ff googlen. Als je buiten het toeristengedeelte bent kun je soms echt voor 10 euro p.p krijgen. En ik denk dat je bij jeugdherberg goedkoop kan slapen.
jeugdherberg-spanje.startpagina .nl/

Koop wat brood in de supermarkt en ontbijtspullen. Koffie is vaak goedkoop. 1,50 euro. Maar vaak kun je bij tapasbar vaak een ontbijt krijgen voor 2,50 p.p. koffie,croissant en jus. of gewoon naar de bakker gaan voor wat zoete broodjes.
Aanrader koop een cooltas of neem die mee uit Nederland. Zo hou je alles koel.
Ook kun je eens kijken of je naar Spanje kunt liften als je geen goedkope vlucht kunt vinden. Vraag eens op spanje.startpagina.nl of iemand in jouw periode ook naar Spanje gaat. Betaal je wat mee. Zorg dat je elkaar eerder ontmoet. Zodat je elkaar toch een beetje kent.

Menu del dia kost 10 euro pp. Veel restaurants bieden dit aan. En anders tapas even buiten het centrum zijn vaak spotgoedkoop. 1 a 3 euro of vaak ook gratis met een glaasje wijn of biertje.

Oja leuke site om mooie standen te vinden is esplaya en kijk op wotif . com/?country=ES&all
Plaats reactie