Vraag over dubbel paspoort australie - nederland

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Niels-Stam

Vraag over dubbel paspoort australie - nederland

Bericht door Niels-Stam »

Hallo

Ik heb een vraag over paspoorten. Mijn vader is geboren in australie en woont nu in Nederland.
dus als ik het goed heb heeft hij een dubbel paspoort betekent dit dat ik dat ook heb? en zo ja zitten hier voordelen aan als ik een keer wil werken en reizen in australie?

groeten Niels
Kims
Reisexpert

Re: Vraag over paspoort.

Bericht door Kims »

Hi,

Je vader hoeft geen 2 paspoorten te hebben, hij kan ook een Nederlandse verblijfsvergunning hebben in plaats van de Nederlandse nationaliteit. Maar dat doet er niet aan af dat je zowel van Nederlandse als Australische afkomst bent. Neem contact op met de Australische ambassade om te informeren of je in aanmerking komt voor een Australisch paspoort en wat je ervoor zal moeten doen. Het zal waarschijnlijk veel papierwerk inhouden.

Ik zie alleen net wel deze informatie op een deze website, weet niet of het nog zo is:
http://au.answers.yahoo.com/question/in ... 124AA8MKa3
Holland does NOT allow dual citizenship.
If anyone is born with dual dutch citizenship (one dutch parent and one non-dutch parent) then they MUST choose one citizenship at age 18.

If you are already passed the age of 18, then you are stuck with your aussie citizenship. You can apply for dutch citizenship, BUT you will be required to GIVE UP the aussie citizenship.

This is from the link below
DUAL DUTCH CITIZENSHIP: NOT RECOGNIZED.
Exceptions:
- Dutch child born abroad who acquires the citizenship of country of birth. Upon reaching the age of majority, person must chose which nationality to keep.
- Person, who involuntarily obtains another citizenship may not be asked to renounce Dutch citizenship. Questions concerning dual citizenship and what constitutes involuntary acquisition of a foreign citizenship are not entirely clear in Dutch courts. In cases where the status of Dutch dual citizenship is unclear, contact the Dutch consulate for clarification.
Het heeft veel voordelen om een Australisch paspoort te hebben in Australie aangezien je dan geen toeristen-, werk- of verblijfsvisa aan hoeft te vragen om daar te kunnen zijn/werken of blijven. Een toeristenvisum en Working Holiday Visum (als je jonger bent dan 30) is voor Nederlanders hoe dan ook makkelijk te krijgen, maar werk- en verblijfsvisa zijn totaal afhankelijk van je leeftijd, opleiding, niveau van Engels en werkervaring.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

In aanvulling: Ndederland staat wel 2 paspoorten toe als een van de 2 nationaliteiten opgeven aantoonbaar grote nadelen oplevert.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hoi Steven,

Dat heb ik inderdaad ook gehoord in Australie, maar pas als je er meer dan 5 jaar hebt gewoond. Je moet er wel een flink wat werk instoppen om dat aan te kunnen tonen. Dan de zaak voorleggen aan de Nederlandse regering en als die toestemmen dat het inderdaad zo is, dat je dan een 2e paspoort krijgt van je 'andere/nieuwe' verblijfsland. Geldt ook voor Duitsers.

Groetjes
Jannie Heijmans

Qreply

Bericht door Jannie Heijmans »

Hallo,
ik ben Jannie en woon al 6 jaar in australie heb al 3 jaar een permanent resident kan ik een australies paspoort aanvragen zonder het nederlandse te verliezen?

zou dit heel graag willen weten of ik beide kan houden.

met vriendelijke groet,

jannie
Kims
Reisexpert

Re: Vraag over dubbel paspoort australie - nederland

Bericht door Kims »

Hi Jannie,

In principe niet omdat Nederland over het algemeen niet zomaar 'dual citizenship' toelaat. Er zijn uitzonderingen zoals hierboven beschreven, dus onder andere als je kunt bewijzen dat je 'disadvantaged' wordt door geen Australisch paspoort te hebben. Dit is dus meer uitzondering dan regel!

Als voorbeeld; ik werk als 'mental health nurse' en zou als argumentatie kunnen aandragen dat ik graag een baan in het Australische leger of bij Centrelink zou willen hebben in die rol. Maar dat dat niet kan omdat ik geen Australische nationaliteit heb en dat een vereiste is bij zowel het leger als Centrelink. Ik heb ook permanent residency en dat is niet voldoende.

Volgens mij kan je het pas aanvragen nadat je meerdere (5?) jaren permanent residency hebt in Australie. Je legt de zaak dan voor aan de Nederlandse regering en als zij erin toestemmen dat je 2 nationaliteiten 'mag' hebben, dan stemt de Australische regering automatisch toe en kun je 2 paspoorten krijgen.

Het heeft dus nogal wat voeten in de aarde. Maar het zal zeker de moeite waard zijn als je ervoor in aanmerking komt. Een vriendin van me is bezig met het aanvragen van een 2e paspoort met het voorbeeld van hierboven, als haar zaak lukt, ga ik het ook doen over een paar jaar.

Groetjes, Kim
Jannie Heijmans

Bericht door Jannie Heijmans »

Hartstikke bedankt voor je info Kim.
ik ben al 3jaar n perm resident en woon al 6jaar in Australie
maar wie weet ik ga het gewoon proberen toch . zie wat er beurt.
bedankt,

Jannie
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Ik ben benieuwd! Laat je weten hoe het is gegaan? Ik woon ook nu 6 jaar in Aussie en heb 2 jaar mijn PR. Zou ook graag beide paspoorten willen hebben uiteindelijk vandaar :-)

Succes! ^O^
Djamilla

Qreply

Bericht door Djamilla »

Ik kwam op deze website terecht omdat ik mij af vraag of het voor mij voordeliger is om met mijn Nederlandse of Australische paspoort te reizen naar Tunesië.. Nu lees ik allemaal vragen over het hebben van een dubbele nationaliteit in Nederland en tot nu toe denkt iedereen dat dat niet zomaar kan.

Fout, ik heb al jaren een Nederlands en Australisch paspoort. Mijn vader is in Australië geboren en daardoor heb ik ook automatisch recht op een Australisch paspoort. En hier heeft Nederland nog nooit moeilijk over gedaan? Ik heb dit paspoort puur omdat het dan een stuk makkelijker is om in Australië te reizen, werken of wonen. Ik heb het paspoort tevens laatst nog verlengt voor 10 jaar, zonder problemen. Dus voor iedereen die denkt dat het niet kan, het kan dus toch.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Het kan ook zeker wel als 1 van je ouders inderdaad Australisch is of als je daar geboren bent, maar het is een stuk minder makkelijk als je op latere leeftijd zowel Nederlands als Australisch 'citizenship' wil behouden. Daarnaast zijn de regels in de laatste jaren erg aangescherpt en verandert. Vandaar bovenstaande info :)
aubrey

Qreply

Bericht door aubrey »

goede dag, ik ben geboren australier van nederlandse ouders. Mijn apostille komt uit australie. Kan en mag ik een australisch paspoort aanvragen en houdt het dan in dat ik dan ook australisch staatsburger ben of ben ik dat al daar ik daar geboren ben in 1964?
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Hier staat heel veel goeie informatie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ef-minbuza
Dit gaat over wel of niet verliezen van je Nederlandse nationaliteit.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi Aubrey,

Ik zou contact opnemen met de Australische ambassade in Berlijn (http://www.germany.embassy.gov.au/beln/home.html), die gaan namelijk overal alle visa/paspoorten etc. voor Nederlanders. Als het goed is, kunnen zij je vertellen of je inderdaad aanspraak maakt op het Australisch 'citizenship' en wat je er dan voor zal moeten doen (waarschijnlijk erg veel papierwerk). Het kan zijn dat je 'dual citizenship' kunt krijgen omdat je in Australie geboren bent en dus beide nationaliteiten kunt aanhouden.

Ook zou je de immigratiewebsite door kunnen spiiten voor info: http://www.immi.gov.au

Succes ermee!
Vondee72

Bericht door Vondee72 »

Hallo,
Ik ben geboren in Perth Australië en wil graag met mijn familie terug naar Australië.
Ik ben op mijn 7de naar nederland gekomen met mijn ouders en nadat mijn vader zijn Australische nationaliteit had afgestaan ging die van mij automatisch ook mee.

Ben ik lang bezig om mijn Australische paspoort weer aan te vragen en kost het veel tijd, geld?

Thanks!
jimbte

Bericht door jimbte »

Hallo,

Vraagje!
Mijn vader is geboren in australie en wanneer hij 3 was terugverhuisd met mijn grootouders naar Nederland.
Houd dit in dat hij nog steeds een australian citizen is? Aangezien het niet zijn eigen keuze was om terug te gaan o.d.?

Zo ja, maakt het dit voor mij makkelijker om een citizenship aan te vragen?

Ik ben momenteel in australia.

Gr,

Jim
Plaats reactie