Welke landen / route?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
moo
Vakantieganger

Welke landen / route?

Bericht door moo »

Hoi!

In februari 2012 wil ik voor ongeveer 5 maanden een rondreis maken door ZO-Azie. Ik wil beginnen in Thailand (van Bangkok naar Chiang Mai) en dan... door naar Laos, Vietnam, of Myanmar.. Eindigen lijkt me mooi op Bali/Lombok. Maar over de route tussen Thailand en Bali ben ik nog niet uit. Het lijkt me allemaal erg mooi!
Wat ik wel in mijn achterhoofd moet houden is dat ik medicatie mee heb onderweg wat maar max 30 graden mag worden, dus dit moet ik koel kunnen houden. Dit omdat ik een bloederziekte heb (mijn bloed stolt niet goed/snel), dus een ziekenhuis in de buurt is geen overbodige luxe.
Graag zou ik ook nog 2 keer een maand vrijwilligerswerk willen doen en een meditatiecursus (waarschijnlijk in Chiang Mai).

Ik vind het erg lastig om een keuze te maken en een route te kiezen die ook zowel avontuurlijk als verstandig is.

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen!

Groetjes, Moon
Jenny
Reisexpert

Re: Welke landen / route?

Bericht door Jenny »

Je wilt 5 maanden weg, je wilt 2 maanden vrijwilligerswerk doen, en dus houd je nog 3 maanden over om te reizen.

In 3 maanden zou je Thailand-Laos-Cambodja kunnen bezoeken (evt Vietnam, als je je tempo omhoog gooit), of heel rustig door Thailand - Maleisie en Indonesie/Bali kunnen reizen.

Wat je zegt, het is allemaal mooi.

Thailand, Maleisie en (delen van) Indonesie zijn net wat verder ontwikkeld qua gezondheidszorg. Er zijn meer ziekenhuizen, en deze zijn minder primitief.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

In februari begint het steeds warmer te worden in Thailand/ Laos/ Myanmar. Ik betwijfel of je medicatie onder 30 graden kan blijven, omdat het buiten standaard warmer is.

Voor een goed ziekenhuis moet je in Thailand of Vietnam zijn. In Laos en Myanmar kun je wel eens een heel eind van een ziekenhuis zijn, maar ik weet niet hoe groot je risico's zijn.
lucy122
Reiziger

Bericht door lucy122 »

Hoi Moon,

Die route daar kom je wel uit, ik vraag me alleen af hoe je die medicijnen koel gaat houden? Heb je al ervaring met warmere landen, hoe heb je het toen gedaan? Thailand en Vietnam zullen qua ziekenhuizen het probleem niet worden (in de grotere steden iig niet) maar Cambodja is denk ik weer wat lastiger. Ik ben zelf niet in Myanmar geweest dus daar kan ik niets over zeggen.. Is er nog een alternatief voor je medicijnen waarbij je geen last hebt van het 'koelprobleem'? Misschien eens aan je arts voorleggen of misschien hebben de artsen bij de ggd hier ervaring mee? Het lijkt me dat je niet de enige bent die tegen dit probleem aanloopt...

Ik vond Thailand, Cambodja en Vietnam echt super, dus die zou ik zeker bezoeken (hoewel er natuurlijk nog veel mooiere plekken zijn!) Succes en ik hoop dat je medische achtergrond geen roet in het eten gooit!
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

He,

Ik vond Myanmar echt een schitterend land, maar qua medicatie wel bijzonder onhandig. Zo zijn er redelijk veel gebieden waar überhaupt geen elektriciteit is en naast dat kan het maar zo zijn dat de stroom er voor een tijdje af ligt als het wel aanwezig is. Dan heb je soms variërend van 1 uur tot 3 dagen geen stroom. In de hoofdstad werken ze ook met aggregaten maar die heb ik in de rest van het land niet gezien. In Laos heb je in sommige kleine dorpjes ook geen elektriciteit maar dat is wel minimaal. In alles wat een beetje een plaats is en een restaurant heeft moet het geen probleem zijn. Ook in Vietnam zul je met het koel houden van je medicijnen geen problemen hebben. Daar zie je zelfs zo nu en dan een familie met een koelkast op straat om bier te verkopen ;).

Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor medicatie je hebt. Als je met een arts gaat overleggen is er vaak wel veel mogelijk, tenzij je natuurlijk medicijnen hebt die je moet injecteren. Tabletten kunnen vaak toch wel tegen een stootje ;). (Maar mocht je hemofilie hebben heb je spuiten, toch?)

Als ik zo kijk zou je alleen Myanmar links moeten laten liggen en kun je de rest zonder problemen bereizen als je niet naar de hele afgelegen plekken gaat. Ik neem aan dat je er zelf voor zorgt dat je goed voorbereid weg gaat. Genoeg medicijnen meenemen zowel in je handbagage als je grote tas, verschillende briefjes met de werkzame middelen erin en je aandoening op papier in het Engels, mocht er iets gebeuren.

Succes in ieder geval!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

moo
Vakantieganger

Bericht door moo »

Ingritaaa schreef: Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor medicatie je hebt. Als je met een arts gaat overleggen is er vaak wel veel mogelijk, tenzij je natuurlijk medicijnen hebt die je moet injecteren. Tabletten kunnen vaak toch wel tegen een stootje ;). (Maar mocht je hemofilie hebben heb je spuiten, toch?)
Dankje voor je berichtje en alle tips :)

De medicijnen die ik meeneem zijn eigenlijk alleen voor geval van nood. Ik heb een soort van hemofilie (Von Willebrand) en hoef niet zoals een 'gewone' hemofilie patiënt dagelijks te spuiten. Het is medicatie waardoor mijn bloed heel snel stolt en wordt d.m.v. een infuus ingebracht. Tabletten neem ik ook mee, maar is meer voor als ik kleine (uitwendige) bloedingen heb en die kunnen idd wel tegen een stootje :)
moo
Vakantieganger

Bericht door moo »

loesopreis schreef:In februari begint het steeds warmer te worden in Thailand/ Laos/ Myanmar. Ik betwijfel of je medicatie onder 30 graden kan blijven, omdat het buiten standaard warmer is.

Voor een goed ziekenhuis moet je in Thailand of Vietnam zijn. In Laos en Myanmar kun je wel eens een heel eind van een ziekenhuis zijn, maar ik weet niet hoe groot je risico's zijn.
De medicijnen die ik meeneem zijn eigenlijk alleen voor geval van nood. Het risico op een ongeval zal net zo groot zijn als bij een ander, alleen als ik een erge bloeding krijg, dan zijn de gevolgen bij mij groter.. ik bloed (een stuk) langer door. Ik heb namelijk een soort hemofilie (Von Willebrand) en hoef niet zoals een 'gewone' hemofilie patiënt dagelijks te spuiten. De medicatie die ik meeneem is medicatie waardoor mijn bloed heel snel stolt en wordt d.m.v. een infuus ingebracht. In NL heb ik het nog maar 1 keer in mn leven in geval van nood nodig gehad, maar zul je zo zien dat daar wel wat gebeurd ;-) Risico is dus lastig in te schatten...

Verder.. ik neem een koeltasje mee met een koelelement, en daarmee zou ik de medicatie gedurende 9 uur onder de 15 graden kunnen houden, maar goed, dan moet ik wel een diepvries/koelkast kunnen vinden om ze weer af te laten koelen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik neem aan dat je deze medicatie alleen nodig hebt wanneer je een echt grote wond hebt? Niet bij een sneetje in je vinger?

Het lijkt mij lastig om medicijnen die maximaal maar 9 uur buiten de koeling bewaard mag worden mee te nemen. Dit houdt in dat je accomodatie moet hebben met koelkast. Wil je dit op de kamer dan is de prijs per nacht een stuk duurder. Weet ook niet of iedere accomodatie een koelkast heeft, dat ligt ook een beetje aan de plaats / bestemming.

Stel dat er in het onwaarschijnlijk geval iets gebeurt waardoor je de medicijnen nodig hebt, hoe wil je dat dan van je verblijf naar het ziekhuis krijgen? De taal spreken lijkt me dan erg belangrijk? Of draag je het altijd bij je (wat me ook niet handig lijkt)?

Wil je zeker niet ontmoedigen, maar vroeg het me af. Ik zou eventueel de travel doctor kunnen vragen dit topic te bekijken.
moo
Vakantieganger

Bericht door moo »

Erik schreef:Ik neem aan dat je deze medicatie alleen nodig hebt wanneer je een echt grote wond hebt? Niet bij een sneetje in je vinger?

Het lijkt mij lastig om medicijnen die maximaal maar 9 uur buiten de koeling bewaard mag worden mee te nemen. Dit houdt in dat je accomodatie moet hebben met koelkast. Wil je dit op de kamer dan is de prijs per nacht een stuk duurder. Weet ook niet of iedere accomodatie een koelkast heeft, dat ligt ook een beetje aan de plaats / bestemming.

Stel dat er in het onwaarschijnlijk geval iets gebeurt waardoor je de medicijnen nodig hebt, hoe wil je dat dan van je verblijf naar het ziekhuis krijgen? De taal spreken lijkt me dan erg belangrijk? Of draag je het altijd bij je (wat me ook niet handig lijkt)?

Wil je zeker niet ontmoedigen, maar vroeg het me af. Ik zou eventueel de travel doctor kunnen vragen dit topic te bekijken.
Het is inderdaad niet erg handig om medicatie dat onder de 30 graden moet blijven mee te nemen naar Azië. Waar ik in NL nooit last heb van mijn ziekte, staat nu mijn ziekte zowat centraal in mijn reis. Het is inderdaad alleen nodig bij grote wonden. Bij sneetjes kan ik mijn tabletten innemen (die overigens niet koel hoeven te blijven:) ). De medicatie hoeft niet per se onder de 15 graden te blijven, maar 30, dus die 9 uur worden wat opgerekt.. al zal het, ben ik bang, inhouden dat ik regelmatig een koelkast op moet zoeken. (dus na mijn reis zal ik expert zijn op dat gebied haha).
Ik moet het liefst altijd bij me dragen (op advies van mijn arts)... Inclusief gebruiksaanwijzing, die ik denk ik ook maar in de native taal laat vertalen ofzo.

Mijn arts sprak ook al over hotelletjes met koelkast, maar echt te springen sta ik niet, want een hostel is EN goedkoper EN gezelliger. Ik wil met andere backpackers in contact komen en juist low-budget op reis.

Een idee zou misschien ook kunnen zijn bedenk ik me nu, om als ik dichtbij een ziekenhuis ben dat ik mijn medicijnen daar achterlaat (in de hoop dat ze daar veilig zijn) en een papier op zak heb dat de medicatie in dat ziekenhuis aanwezig is ofzo... Of is dat een niet zo slim idee?

Hopelijk valt het allemaal mee als ik er ben.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Heb je hier nu trouwens twee topics over of niet? Misschien zie ik wel dubbel ;). Hemofilie is heel zeldzaam bij vrouwen vandaar dat ik het vroeg! Maar jeetje, lijkt me wel een lastige situatie. Heb je enig idee hoe snel je geholpen zou moeten worden mocht er iets gebeuren? Zijn die medicijnen in grote ziekenhuizen in Azië standaard aanwezig?

Wat je misschien ook zou kunnen doen is Googelen op diabetes en reizen. Diabetici reizen natuurlijk met insuline die ook koel moet blijven. Wie weet kun je zo wat goede tips vinden! (en er hier een leuk stukje over schrijven O-) ?)

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

moo
Vakantieganger

Bericht door moo »

haha, over een tijdje heb ik denk ik genoeg info voor een stukje ;)
Maar goed idee, dat googelen op diabetici. Thanks!

en ja, ik heb 2 topics geplaatst O-)
Ik wist namelijk niet waar ie het best zou passen :)

In principe moet ik bij ernstige bloedingen net zo snel geholpen worden als een ander en dus regelrecht naar het ziekenhuis. Ik moet dan alleen mijn medicijnen binnenkrijgen, anders loop ik leeg :)

Bangkok heeft een soortgelijk medicijn, Chiang Mai misschien (ga ik nog checken) en Vietnam en Bali is onduidelijk maar waarschijnlijk niet (ga ik ook nog checken). Sowieso ga ik nog contact opnemen met de ambassade/reisverzekering om te vragen of zij meer informatie hebben over aanwezigheid van medicatie.
Plaats reactie