Eilanden in het oosten van Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Eilanden in het oosten van Indonesië

Bericht door LaosFan »

Erik schreef:De komende weken komen er een aantal indonesië artikelen online, die gaan je misschien ook op ideeën brengen
Leuk!

Ooit ga ik nog eens terug naar Indonesië. Ik wil dan een groot deel van het grote land doorkruisen. Ik denk dan te beginnen op Sumatra en daarna Java, misschien Bali en verder de eilandenrij richting het oosten. Vervolgens misschien een uitstapje naar Oost-Timor en weer terug naar Indonesië. Sumba is een mooie optie maar ten oosten van Oost-Timor liggen ook nog heel veel kleine eilanden waar ik niets van weet en die me wel trekken. Zijn daar mooie dingen te zien en is het een beetje bereikbaar per boot of vliegtuig? Die eilanden trekken me heel erg en ik denk dat er wel wat pareltjes tussen zullen zitten.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Re: Java

Bericht door Jenny »

LaosFan schreef: Leuk!

Ooit ga ik nog eens terug naar Indonesië. Ik wil dan een groot deel van het grote land doorkruisen. Ik denk dan te beginnen op Sumatra en daarna Java, misschien Bali en verder de eilandenrij richting het oosten. Vervolgens misschien een uitstapje naar Oost-Timor en weer terug naar Indonesië. Sumba is een mooie optie maar ten oosten van Oost-Timor liggen ook nog heel veel kleine eilanden waar ik niets van weet en die me wel trekken.
Het oosten van Indonesie is niet makkelijk te bereizen. Er gaan boten, maar slechts een paar per week of soms slechts een paar per maand. Deze worden soms zonder reden gecanceld, soms ook met een reden (slecht weer). Er gaan soms vliegtuigen, maar die vallen ook vaak uit. Reizen in het uiterste oosten kan soms duur zijn, zeker omdat je regelmatig vervoer (als een speedboot) moet charteren.

Ik ben nooit verder gekomen dan Kupang (West Timur) en de Alor Archipel. Een heel erg mooi gebied, ook om te duiken! Bijna geen toeristen. Echt een aanrader.

Pulau Ayer en Rambut heb ik niet bezocht, daar kan ik niet meer over vertellen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Jenny: bedankt! Het is zo'n beetje wat ik verwacht had. Lastig te bereizen dus. Maar dat is ook een uitdaging natuurlijk.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Leer een beetje de taal te spreken. Engels zal met niet spreken, Bahasa Indonesia weinig. Maar ik had er op Sumba en op Alor heel veel profijt van, want in elk dorp zijn een paar mensen die WEL Bahasa spreken. En dat maakt het maken van afspraken een stuk makkelijker.

De basis van de taal is echt niet moeilijk. Selemat Datang van het Instituut Indonesische Talen is een redelijke methode voor beginners.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Dank je. Tijdens mijn 3,5 week op Sumatra heb ik al het e.e.a. opgepikt van het Bahasa Indonesia (en een paar woordjes Minang Kabau). De taal is inderdaad vrij makkelijk op te pikken kreeg ik het gevoel. Dat was leuk. Het was grappig om na een paar weken al te kunnen tellen, simpele dingen te kunnen bestellen etc. In Laos lukt me dat ook, maar dat duurde aanzienlijk langer (die taal is dan ook weer een heel stuk moeilijker te leren).

Bedankt voor je posts Jenny! _O_ ^O^
Erik
Site Admin

Re: Eilanden in het oosten van Indonesië

Bericht door Erik »

Heb er even een nieuwe post van gemaakt aangezien het onderwerp een beetje de andere kant op is gegaan. Daarnaast heb ik zelf ook een vervolg vraag dat het topic alleen nog maar verder van de oorspronkelijke vraag zal brengen.

Zijn er namelijk Indonesisch - Engelse woordenboeken? We hebben er kort naar gezocht maar niet kunnen vinden. En als ze er zijn, waar kun je ze dan krijgen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:Heb er even een nieuwe post van gemaakt aangezien het onderwerp een beetje de andere kant op is gegaan. Daarnaast heb ik zelf ook een vervolg vraag dat het topic alleen nog maar verder van de oorspronkelijke vraag zal brengen.

Zijn er namelijk Indonesisch - Engelse woordenboeken? We hebben er kort naar gezocht maar niet kunnen vinden. En als ze er zijn, waar kun je ze dan krijgen?
Je kan ze krijgen bij de Matahari en Gram boekwinkels in Indonesie. Goedkoopste versie kost ongeveer 70,000 rp, en voor 400,000 heb je een mooi (hardcover) tweedelig boek.

In Nederland zijn ook wat woordenboeken voor reizigers te koop, deze zijn ook heel redelijk.

Als iemand geinteresseerd is in ISBN nummers, laat het even weten. Misschien zijn ze in NL te bestellen. Alleen heb ik de boeken nu niet op mijn werk.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb ook wat van die taalgidsjes gekocht en die waren nuttig. Woordenboeken zijn er ook. In de bibliotheek van Sawahlunto (een dorp in West-Sumatra) stonden ook Nederlands-Indonesische woordenboeken etc. Dat heeft uiteraard te maken met onze (niet zo fraaie) koloniale geschiedenis.

Ontopic: gisteren heb ik tot diep in de nacht zitten lezen over de diverse eilanden en eilandgroepen ten oosten van Timor e.d. Ik denk dat het een mooi avontuur kan zijn om daar wat rond te reizen. Sommige eilanden zijn erg dunbevolkt (dat staat me altijd wel aan).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Sander, ik wil graag een keer naar West-Papua, maar niet alleen. Mocht je ooit nog eens die kant op gaan in juli of augustus. Ik, vrouw, 33 jaar, beetje reiservaring :p
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Jenny: ik ga daar graag nog eens heen maar volgend jaar zal het er niet van gaan komen denk ik :N En anders ziet deze man, 29 jaar, dat wel zitten :Y
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Woordenboeken:

* Tuttle's Concise Indonesian Dictionary
ISBN 0-8048-1864-9

ENG - ID en ID - ENG. Compact boekje, vrij volledig. (Al staat het woord voor 'windmolen' er niet in _O- )

* Kamus Inggris Indonesia dan Indonesia Inggris

Cornell University Press
ISBN 979-686-452-5

Erg dik en voledig, niet bruikbaar voor onderweg.

* Wolters' mini-woordenboek
ISBN 90-215-3418-5

Ik ben de laatste jaren niet heel actief meer met het volgen van lessen, dus wellicht is er inmiddels een nieuwere druk te krijgen. Met deze nummers moet je echter een eind kunnen komen.

NL - IND en IND - NL. Kllein, Nederlands, best OK.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Ik wil ook heel graag nog verder het oosten van Indonesie ontdekken! Ik vond het zo jammer dat ik van de zomer niet langer kon blijven en meer kon zien!!! het is wel echt zo dat een beetje kennis van het Indonesisch geen kwaad kan. Merkte op Sumbawa al dat ik redelijk vaak als tolk werd ingezet door mn vriend ;)

Wat betreft woordenboeken is er best veel keus in Indonesie! Iedere gramedia heeft een verzameling aan woordenboeken, Indonesisch-Engels (hele dikke maar ook hele dunne met een basis woordenlijst) maar ook Indonesisch-Nederlands. Ik heb mijn dikke NL-ID (moeimam en steinhauer) en ID-NL (teeuw) woordenboeken een paar jaar terug in Indonesie gekocht om dat ze daar goedkoper zijn dan hier.

Verder ben ik erg enthousiast over het reiswoordenboek van kosmo ID-NL, NL-ID, een lijst met eetwoorden, wat zinnetjes en beknopte grammatica (kosmo mini woordenboek ISBN 9021543923, ik weet dat er een nieuwere druk is inmiddels). Vind deze zelf fijner dan het reiswoordenboekje van 'van Dale'.

Als cursus zou ik niet zo snel selamat datang nemen (omdat het naar mijn idee erg focust op grammatica regels) maar eerder de nieuwe druk van "Indonesisch voor beginners"
Selalu mencari...
Plaats reactie