Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Het gaat steeds over vroeg inchecken op Schiphol.
Maar ik heb een retourticket met de KLM en check voor de heenvlucht in via internet.
Dan zou ik er helemaal geen problemen mee kunnen krijgen? (los van evt. genoemde lastige douanemensen in Bangkok, en toevallig tegen het lijf gelopen Thaise politieagenten.)
Onze 31ste dag is de terugvluchtdag.
Is dat dan , zoals Steven het noemt,: de dag overstay?
Ik neem aan dat de KLM nog een documentencontrole' uitvoert op Schiphol? Daarbij zou dan aan het licht kunnen komen dat je niet aan de eisen voor visumvrije entree voldoet.
Klopt, als de 31e dag jullie terugvluchtdag is is dat de dag die je illegaal in het land verblijft, dus een overstay hebt.
Even een vraagje, wij zitten nu in Kanchanaburi (we hebben een visum voor Thailand (in Nederland aangevraagd) aangezien we geen ticket het land uit hadden), nu wilden we naar Chiang Mai maar helaas rijden de bussen en treinen niet meer. Dus nu denken we erover om Thailand te verlaten, richting Cambodja, daarna Vietnam en Laos om vervolgens weer via het noorden Thailand weer binnen te komen. Is dit mogelijk? Of moeten we een bepaalde tijd uit Thailand zijn voordat we weer een visa aan de grens krijgen (we weten dat die dan maar 15 dagen geldig is)? Alvast bedankt!
Frannie schreef:Even een vraagje, wij zitten nu in Kanchanaburi (we hebben een visum voor Thailand (in Nederland aangevraagd) aangezien we geen ticket het land uit hadden), nu wilden we naar Chiang Mai maar helaas rijden de bussen en treinen niet meer. Dus nu denken we erover om Thailand te verlaten, richting Cambodja, daarna Vietnam en Laos om vervolgens weer via het noorden Thailand weer binnen te komen. Is dit mogelijk? Of moeten we een bepaalde tijd uit Thailand zijn voordat we weer een visa aan de grens krijgen (we weten dat die dan maar 15 dagen geldig is)? Alvast bedankt!
Geen probleem, je kunt dit zo snel doen als je maar wilt en zo vaak als je maar wilt.
Zoals je zegt, als je over land binnenkomt krijg je 15 dagen, dat is geen visum maar visumvrije entree.
Ik schat dat de wateroverlast daar heel snel ten einde loopt trowuens en bussen etc. weer gaan rijden. Ik zeg dat met name omdat er ook in de andere landen die je noemt wateroverlast is, dus heb geen idee hoe de vervoersmogelijkheden daar momenteel zijn.
Ik zit met een probleempje. Ik heb gezocht op de site maar mijn antwoord nog niet echt gevonden.
Op dit moment zit ik in Thailand en over een paar dagen vlieg ik naar Singapore. Het probleem is dat op de dag dat ik vlieg mijn visum met 4 dagen verlopen is. Nu weet ik dat je per dag 500 baht boete krijgt en dat je tussentijds niet met politie etc in aanraking moet komen. Maar wat ik nog niet weet is wat ik moet doen als ik op het vliegveld ben. Moet ik zelf naar imigratie oid stappen of moet ik gewoon naar de paspoort controle lopen? Ik wil dit graag even helder hebben om eventuele problemen te voorkomen.
Voor problemen ben ik niet echt bang omdat een imigratiebureau in krabi mij vertelde dat veel reizigers dit overkomt maar het is handig om dit even van te voren te weten.
in een ver ver verleden heb ik ook wel eens een overstay gehad. Bij de douane kreeg ik de rekening gepresenteerd.
Ik zou in iedergeval zorgen dat je ruim de tijd hebt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ik raad je aan om, om problemen te voorkomen, nu naar een immigratiebureau te gaan en je verblijf met 7 dagen te verlengen. Kost je 1900 Baht en 1 pasfoto maar je kunt er een hoop ellende mee voorkomen.
Als je dat niet doet en de overstay op het vliegveld wilt betalen: gewoon normaal inchecken en dergelijke en gewoon naar paspoortcontrole gaan. Zij helpen je verder. Wel ruim op tijd komen.
Voel me een beetje een oelewapper maar ik wil toch voor de zekerheid een vraag stellen.
IK heb gister mijn retourticket naar Bangkok gekocht
IK vlieg 16 februari heen en 26 april weer terug. Nu is mijn plan om na een maand door Thailand gereisd te hebben over land door te gaan naar Maleisie en vandaar uit door te vliegen naar Borneo.
Maar.. ik heb nu geen bewijs dat ik Thailand binnen een maand verlaat.. of kan een treinticket van Surat Thani naar Kota Bharu ook als bewijsje dienen?
En als ik nu een vsium voor één maand erbij koop hier in Nederland mag je dan in totaal 60 dagen blijven inclusief de visa on arrival, of geld dat niet zo?
Klopt, officieel is een visum vereist als je geen vliegticket naar buiten Thailand hebt met vertrek binnen 30 dagen. Het is altijd de vraag of je problemen krijgt met inchecken in Nederland. Meestal niet, maar het kan gebeuren.
Als je een visum hebt heb je geen problemen. Je mag dan 60 dagen blijven in Thailand, en kunt het visum ook nog een keer verlengen met 30 dagen als je dat wilt. Maar: als je naar buiten Thailand reist is dat visum verbruikt, de volgende keer krijg je dan een visumvrije entree.
Wat je ook met het visum kunt doen, werkt vrijwel altijd maar geen garanties, is: gewoon in Amsterdam of Den Haag visum aanvragen, en dan in het vliegtuig op de arrival card geen visumgegevens invullen. Als je dan bij de douane beambte je paspoort laat zien hem vragen je visum nog niet te gebruiken. Je kunt dan 30 dagen blijven, binnen die 30 dagen naar Kota Bahru reizen, en als je dan weer naar Thailand komt kun je dan je visum gebruiken zodat je geen last hebt van de '15 dagen visumvrije entree beperking als je over land binnenkomt'.
Een vliegticket van Airasia is dus gewoon geldig? Dan vraag ik een visum aan voor 60 dagen. En koop ik op voorhand al een ticket van Kuala lumpur naar Kuching. Het hoeft toch geen ticket te zijn die vanuit Thailand naar een ander land vliegt?
tini schreef:Een vliegticket van Airasia is dus gewoon geldig? Dan vraag ik een visum aan voor 60 dagen. En koop ik op voorhand al een ticket van Kuala lumpur naar Kuching. Het hoeft toch geen ticket te zijn die vanuit Thailand naar een ander land vliegt?
Met visum heb je dat ticket niet op voorhand al nodig. En ja, het moet een vliegticket vanuit Thailand zijn, dus vanuit KL heb je niets aan voor de Thaise immigratie.
Oke ik geloof dat ik het begin te begrijpen. Ik koop dus een visum voor 60 dagen, krijg aan de grens een stempeltje na 30 dagen (want na 30 dagen ga ik ongeveer de grens over richting maleisie) en dat stempeltje voldoet dus ook als bewijsje dat ik thailand uit ben geweest.
Na terugkomst en dus uit eigen ervaring nog een reactie:
Niemand die zich bekommerde om de documenten!
De airline stelde er geen enkele vraag over bij het inchecken en in Thailand interesseert het ze al helemaal niet. Je krijgt netjes je 30 dagen stempel en verder is het aan jezelf. Ga je het land uit en weer in dan verleng je het automatisch en heb je een overstay dan zul je er bij vertrek wel commentaar op krijgen.
Kortom, ik ben blij dat ik eigenwijs ben en geen visum heb aangevraagd. Het leek me ook nogal onlogisch omdat het merendeel van de backpackers over land de grens over gaat met de buurlanden.
fijn voor je Peter dat het goed is gegaan. Vaak gaat het ook goed. Maar wil je weten hoe zuur het is als het fout gaat en hoeveel geld het je dan kost?
Ik ken gewoon te veel verhalen van mensen die niet toegelaten werden tot het vliegtuig om niet iedereen serieus te waarschuwen. Prima. als een ieder voor zich besluit of die het risico wel of niet moet nemen maar ik ga niet stoppen met mensen wijzen op de mogelijkheid dat ze geweigerd worden en hun geld kwijt zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream... http://siem.aroundtheglobe.nl
Kortzichtig van mij om geen visum te regelen bedoel je?
Ik heb door deze verhalen uiteraard wel geanticipeerd op het doemscenario en was 2,5 uur van tevoren op Schiphol zodat ik nog tijd genoeg had om een ticket te kunnen kopen voor het geval dat nodig zou moeten zijn. En dit lijkt me een goed advies voor andere reizigers, dan kan je weinig gebeuren.
@ bolletjeom; ik kan niet beoordelen hoe actueel of hoe talrijk die verhalen zijn, maar als jij ze kent dan kan het inderdaad geen kwaad kan om mensen erop te wijzen dat het kennelijk weleens voorkomt of voorgekomen is. Als je dan al zo laat bent dat je niets meer kunt regelen is overigens ook niet snugger...
Maar goed; een gewaarschuwd mens telt voor twee, alleen wel jammer dat je vaak onnodig bang wordt gemaakt.