Auteursrecht en het Around the Globe forum

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Auteursrecht en het Around the Globe forum

Bericht door Erik »

Naar aanleiding van een reactie in het forum:
El Niño schreef:ps. Ik kwam erachter door een bericht op de telegraaf.nl. Mogen er op het forum nog wel links geplaatst worden naar dit soort artikelen? Misschien aardig idee om ergens (misschien staat het al ergens maar weet ik dat niet) wat regeltjes op te stellen voor het forum? Uiteraard zal ik me daar dan aan houden om ellende te voorkomen.....
Om heel eerlijk te zijn weet ik zelfs na de rechtszaak niet precies het antwoord op je vraag. Er is bijna niets meer toegestaan en bepaalde (wets)regels staan (in mijn ogen) haaks op elkaar. En zijn dus soms onuitvoerbaar Algemene forum regels zijn al wel opgesteld.

Wanneer je 100% safe wil zitten zou je geen teksten, afbeeldingen of werk van anderen dat je niet zelf geschreven of gemaakt hebt moeten plaatsen (volgens mij ook niet (hot)linken), ook niet in besloten fora of via PB. Maar in de praktijk is dat natuurlijk bijna niet haalbaar.

Aangezien ik me geen fulltime jurist kan veroorloven om alle cases voor te leggen moet ik het op de gok doen, ook zijn er op dit moment zoveel lopende zaken dat dingen ook steeds veranderen. Zelfs het verwijderen van berichten kan weer (juridische) problemen opleveren, dus ja wat is nu wel en niet toegestaan? :)

Het beste is dan ook om niets over te nemen van anderen en al je teksten zelf te schrijven die je plaatst. Eventueel kun je nieuwsberichten altijd sturen naar nieuws@aroundtheglobe.nl, zodat wij kunnen kijken hoe we het kunnen plaatsen.

Eventueel kun je jezelf op deze website inlezen wat is toegestaan en hoe het precies zou moeten.

Ik zou graag extra juridisch advies in winnen maar daarvoor moeten nog wel een aantal VIP pakketjes worden afgesloten :)
El Niño
Reisexpert

Re: Auteursrecht en het Around the Globe forum

Bericht door El Niño »

Er staat o.a. in:
Een hyperlink is legaal, behalve in bijzondere gevallen. Inline linken of dieplinken kan problematisch zijn. En wie linkt naar onrechtmatige publicaties, kan ook problemen verwachten.
Telegraaf lijkt me niet onrechtmatig :-).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Lijkt mij ook maar daarbij tekst plaatsen (van de telegraaf) is dan weer discutabel.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Erik schreef:Lijkt mij ook maar daarbij tekst plaatsen (van de telegraaf) is dan weer discutabel.
Ja, maar als je een hyperlink plaats dan hoef je ook geen tekst meer te copy/pasten.

Daarbij logisch nadenkend: de bedrijf als de telegraaf is denk ik alleen maar blij met extra verkeer via hyperlinks. Zolang je geen tekst copy/paste lijkt me dit dus totaal geen probleem. Ik kan me voorstellen dat ze wel pissig worden als je de hele tekst copy/paste en dan nog eens de link eronder zet. Dan is er voor de lezer nl geen reden meer om door te klikken.....en worden de adds van bv de telegraaf niet gelezen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:Lijkt mij ook maar daarbij tekst plaatsen (van de telegraaf) is dan weer discutabel.
Zeg je nu dat de tekst van de Telegraaf discutabel is? Helemaal mee eens!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik kan me voorstellen dat je de eerste zin(en) plaatst om de lezer aan te sporen om door te linken naar de website waar je wilt dat zij het hele nieuws gaan lezen.

Ik vind het soms netter om een stukje te plaatsen en door te linken dan om het verhaal te lezen en in eigen bewoording over te doen zonder link. Dat is in mijn ogen nog meer jatten. En het komt ook onbetrouwbaarder over want je hebt het dan ook maar van horen zeggen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie