Kleine tripod voor spiegelreflex camera

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Kleine tripod voor spiegelreflex camera

Bericht door Erik »

Iedere keer zie ik reizigers weer de aller kleinste tripods te voorschijn halen die ook een wat zwaardere spiegel reflex camera kunnen houden (zonder dat hij voorover valt). Ik heb een grote Gorillapod, maar deze is soms te groot / zwaar om mee te slepen.

Wat voor kleine tripods hebben jullie?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Kleine tripod voor spiegelreflex camera

Bericht door bolletjeom »

een fotograaf heeft me ooit verteld dat de grote gorilla de enige optie is. Zeker als je er een redelijke lens op hebt zitten.

Ik ben dus ook wel benieuwd want ik vond die gorilla te groot.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ik heb een gozilla met een apart balhoofd. deze kan 3 kg dragen, dat is genoeg voor een camera met een redelijke zoomlens.

een groot statief werk fijner, maar ik neem mijn grote statief niet altijd mee op reis.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Tijdens een tour had ik een kleine tripod geleend en leek me wel geschikt om in je broekzak te steken en sterk genoeg om de camera te houden.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dat een zwaar statief vaak stabieler is dan een licht statief dat spreekt voor zich.

Los van de trillingen:
- Als je een te zware camera op een klein statief zet, dan kan deze door zijn pootjes zakken. Veel kleine statieven kunnen volgens de spec 500-800 gram dragen, mijn camera weegt (met 100mm lens) 1,5 kilogram. (En bedankt, ik wil helemaal niet weten dat mijn camera zo zwaar is 8)7 .)
- Het tweede wat mis kan gaan is dat de camera gaat draaien (tilten). Sommige lenzen zijn zwaar, het zwaartepunt zit niet boven het statief maar meer naar voren, en de camera kantelt. Boem, op je lens.

Ik zou niet de moeite doen om zo'n klein statiefje mee te nemen. Het doet toch niet wat je wilt! Je kan beter stabiliteit creeren door je camera op een zakje rijst of bonen te zetten, of op je trui, jas of shawl.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb ook enkel zware tripods.
De tip van Jenny heeft tal van voordelen ... en is nog goedkoop ook.
Plaats reactie