Buspassen midden-amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
jellina meijer

Buspassen midden-amerika

Bericht door jellina meijer »

Hallo,

Vanwege mijn gelande reis naar midden-amerika heb ik een vraag over de beste manier van reizen over land.
Mijn vriend en ik zullen ongeveer 3 -3,5 maand van Mexico-stad naar Panama-stad reizen.
Kunnen wij deze afstand van land tot land en stad tot stad met de bus afleggen?

Ik heb bijvoorbeeld op Killroy travel gelezen dat je buspassen met het hop on hop off systeem kunt kopen en dat deze passen goedkoper zijn dan wanneer je iedere keer een buskaartje moet kopen.

Hoe hebben andere mensen dat gedaan met hun rondreis door midden-amerika?

Graag advies over beste en goedkoopste manier van vervoer!

Alvast bedankt.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Buspassen midden-amerika

Bericht door Tikva »

Ik heb nog nooit van iemand gehoord die zo'n hop off hop onn systeem gebruikte in centraal amerika. ff googlen...

Oke het bestaat wel maar er staat wel bij "All Your Transportation in First Class Public Buses or Hostel to Hostel vans". Dus nog steeds vaak gewone bussen. Goedkoper ook niet hoor.
Ik zie echt geen enkele reden hier gebruik van te maken.

Openbaar vervoer is juist een van de charmes van reizen in midden-amerika en het is goedkoop en redelijk georganiseerd bijna overal kan je best makkelijk heen. Je kunt overal heen per bus geen enkel probleem. Soms moet je bij de grens van bus wisselen, maar dat is ook geen enkel probleem.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Waldorf
Contacteer:

Bericht door Waldorf »

Ik had hier ook nog nooit van gehoord...

Heel Centraal-Amerika is gemakkelijk te doen met lokaal transport. De ene bus is wel wat degelijker dan de andere, maar zoals Tikva zegt, dat is net de charme.

Voor heel grote afstanden kan het interessant zijn om een Tikabus (www.ticabus.com) te nemen. Dit zijn directe bussen tussen verschillende grote steden in Centraal-Amerika. Ze zijn een stuk duurder dan de gewone bussen maar ze zijn sneller en doorgaans confortabeler.
albatrosje

Qreply

Bericht door albatrosje »

Ik ben begin dit jaar voor 2 maanden naar Midden-Amerika geweest. Ik heb via Killroy een busticket van de Bamba Experience geregeld. Ik dacht dat het net zoiets zou zijn als de kiwi experience in Nieuw-Zeeland en daar had ik goede ervaringen mee.
Dit was iets anders en ik raad je zeker NIET aan om zo'n buspass te kopen. Het slaat namelijk nergens op en je bent alleen maar duurder uit. Je kunt kiezen uit bepaalde routes. Als je dan van plaats A naar plaats B wilt, moet je de Bamba Bus mailen en kun je je ticket voor die rit ophalen bij bijv een busstation. Je zit niet zoals met de kiwi experience in Nieuw Zeeland met andere Bamba mensen in de bus, maar gewoon tussen de locals. Wanneer je zelf een buskaartje zou hebben geregeld, ben je goedkopen uit. De Bamba experience zegt verder dat je veel activiteiten er gratis bij krijgt, nou ook dit is niet helemaal waar. Je krijgt wel wat activiteiten erbij, maar je moet er altijd weer wat over heen betalen.
Ik ben andere mensen tegen gekomen die ook een Bamba bus ticket hadden en ook zij waren totaal niet tevreden.
Ik heb er toendertijd voor gekozen, omdat ik het toch wel spannend vond om alleen die kant op te gaan en omdat ik geen Spaans spreek. Voor beide redenen had ik geen Bamba buskaart hoeven kopen.
Dus conclusie: ga niet met de bamba experience!! Het kost je uiteindelijk alleen maar meer geld en frustratie, haha!
Irma Oomen

Bericht door Irma Oomen »

Hi,

Ik ben afgelopen jaar van Cancun naar Panama gereisd en ik had een hop on hop off ticket bij Bamba gekost tot San Jose. Ik was blij dat ik het niet had gekocht tot aan Panama city.
Het is vast een goed systeem, maar niet als je als backpacker zonder enige tijdsdruk reist. Ze hebben te weinig route en komen echt alleen op de PanAmerica Highway. Terwijl dit absoluut niet de leukste paden zijn.
Het is daarnaast echt heel goed te doen om zelf je vervoer te regelen. In geen enkel land is dit een probleem.
Ik heb inderdaad, zoals Albatrosje hierboven ook al aangeeft, anderen ontmoet die ook met bamba reisden, en ze hebben allemaal dezelfde ervaring. Als je in een reis van 3 weken veel wilt zien en niet met een gezelschap wilt reizen denk ik dat Bamba best een goede optie is, maar nogmaals: niet voor onafhankelijke backpackers.
Daarnaast is het veel leuker om alles zelf uit te zoeken en te doen wat er op je pad komt.
Heel veel plezier in MiddenAmerika. Ik vond het een geweldig mooie reis.
elise89

Bericht door elise89 »

ik ben van de zomer ook naar zuid amerika geweest, en heb ook de buspas gekocht voor de eerste helft van mijn reis, de tweede helft zonder buspass.
Het enige voordeel dat het heeft is dat je geen tijd hoeft te verspillen in het zoeken naar de goedkoopste bussen.
maar ik zou het je ook zeker niet aanraden. het is duurder. je kan niet van route/ plan veranderen( wat heel vervelend is). Je kun ook niet echt tours samen doen met de mensen die je ontmoet.
Het is zo erg gemakkelijk en goedkoop om zelf de bussen te regelen. dus buspas Niet doen!
Plaats reactie