Himalaya zonder Tibet?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
suuzan

Himalaya zonder Tibet?

Bericht door suuzan »

Wat een boel leuke reisverhalen en tips/adviezen op deze site!

Aankomende februari ga ik ook backpacken :)
Samen met een vriendin ga ik 14 weken reizen in zuid-oost Azië.

We beginnen in Nepal en willen vanuit daar naar China. Ik heb begrepen dat het lastig is om vanuit Nepal China in te gaan maar de tickets naar Nepal zijn al geboekt (iets te enthousiast?) :p
Nu lees ik dat het helemaal moeilijk wordt om China nog in te gaan wanneer je al een paar dagen in Tibet bent geweest. Nu denken we er over na om wel de bergen in te gaan in Nepal maar dus niet de grens over te steken naar Tibet. Zodat het daarna makkelijker is om een visum te krijgen en door te reizen naar China (HongKong).

Denken jullie dat dit een optie is of gaan we echt heel veel missen als we de grens van Tibet niet over gaan?

Hoop dat jullie hier ook goed advies voor hebben!

Alvast bedankt iig!

Groetjes Suzan (en Floor)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Himalaya zonder Tibet?

Bericht door Tikva »

Ik weet niet waar je leest dan het moeilijk is china in te gaan als je in tibet bent geweest, maar volgens mij klopt dit niet. Ik snap ook je stukje niet van niet tibet ingaan maar wel vanuit nepal naar china. Je moet vanuit Nepal altijd door Tibet als je overland wilt reizen Tibet = China. Vliegen vanuit Nepal naar hong kong is natuurlijk wel een optie.
Als je in Nepal de bergen ingaat, (een trekking) dan kom je niet in China.

Waar je rekening mee moet houden is dat er bepaalde delen van het jaar zijn dat de tibet gesloten is (en dus de grens china/nepal) de rest van het jaar kan je een visum regelen in Nepal en met een georganiseerde tour naar tibet. Vanuit bijvoorbeeld lhasa kan je dan doorreizen naar de rest van China.
Maart is meestal zo'n maand dat het land gesloten is, net als (een deel van) mei.
Als je in februari in Nepal bent zal het er dus een grote kans zijn dan je van plan was in maart naar tibet te gaan?? tenzij je eind februari aankomt dan kan je beter de hele maand maart in Nepal zijn.

Zie ook: reisinfo tibet
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
suuzan

Bericht door suuzan »

(Natuurlijk begrijp ik dat Tibet bij China hoort maar op andere fora lees ik dat je voor Tibet een permit voor een paar dagen krijgt. Terwijl wanneer we door willen gaan naar HongKong we dus een ander (langer durend) visum moeten hebben. Wat we blijkbaar niet in Lhasa kunnen krijgen.

Op die andere fora staat dus ook dat je beter terug kan naar Kathmandu om daar dan weer zo'n langdurig visum voor China te krijgen.)

Maar we wilden inderdaad in maart Tibet in. Ik had wel gehoord dat Tibet soms een hele tijd dicht was maar het was me niet bekend dat dit altijd in maart was. We blijven maar 3 maanden in Azië en willen graag zo veel mogelijk zien dus denk niet dat we 1.5 maand in Nepal blijven.

Als er toch tips zijn voor Nepal. Bepaalde trektochten die erg uitdagend zijn om te doen bijvoorbeeld dan hoor ik het graag:)

Bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Tibet is de afgelopen jaren altijd in maart dicht geweest dat zal dit naar niet anders zijn. De reden is dat in die maand de bezetting/bevrijding door china gevierd wordt. Naast een visum voor china heb je inderdaad nog een extra permit nodig voor bepaalde delen (o.a. Tibet) maar in jouw geval zal je tibet over moeten slaan. Wat wil je in china zien? Je kunt ook vanuit kathmandu naar bangkok vliegen.

Trekkings ik heb zelf de annapurna gelopen 17 dagen absoluut de moeite waard. Die trekking en de everestbasecamp zijn de langste die je nog zonder extra gedoe met permits en tenten kunt doen. Check de reisinfo voor een verslag.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
suuzan

Bericht door suuzan »

Het liefst zouden we nog iets van China mee pikken. Daarom die vragen over Tibet. We waren al bang dat Tibet lastig ging worden. Misschien dat we nog gaan kijken om naar HongKong te gaan en op de een of andere manier nog iets (van het zuiden) van China te zien. Wanneer dat ook lastig wordt gaan we idd meteen door naar Bangkok.
(Zijn in maart de grenzen van heel China of alleen Tibet gesloten?)

Mijn angst is dat wanneer je de mooie natuur in Nepal hebt gezien dat Thailand en Indonesie dan tegen gaan vallen. Of zeg ik dan weer iets heel geks?
Natuurlijk zijn Thailand en Indonesie ook super mooi maar het lijkt me minder indrukwekkend ofzo?

Daarom dat we zo graag naar China willen. Gewoon om zoveel mogelijk indrukken op te doen.

Super bedankt voor je info!!
Heb op jullie site gekeken.. Wow wat veel landen hebben jullie bezocht. Leuk hoor!!
Hoop dat ik over een paar jaar ook zo'n waslijst aan landen heb haha.

Groetjesss
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De meeste bergen zijn in Thailand en Indonesië minder indrukwekkend dan Nepal, maar om te beweren dat de natuur minder is?!?!? In Indonesië heb je prachtige vulkanen. Thailand en Indonesië hebben een facinerende onderwaterwereld. Je vindt er dieren die je in Nepal niet vindt. En er zijn andere culturen.

Voor mij zijn deze landen echt niet te vergelijken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Een trekking maken door de himalaya en 's ochtends wakker worden met een paar 8000-ers om je heen is wel echt een wow-effect. Dus ik zou daar zeker tijd voor uittrekken als je alleen maar naar kathmandu en pokhara gaat maar niet echt de bergen in heb je dat gevoel toch veel minder.

Thailand en Indonesie zijn op een andere manier mooi dan Nepal. Ook hebben die landen weer een heleboel wat ze in Nepal niet hebben en dan met name zee, zon, strand super snorkelen en duiken. Van die supergroene reisvelden zijn ook erg mooi.
suuzan

Bericht door suuzan »

Klinkt heerlijk allemaal!!
Kan niet wachten tot het februari is! :)
Plaats reactie