Hoe groot geheugenkaartje voor RAW
Hoe groot geheugenkaartje voor RAW
Hoe groot moet je geheugenkaartje zijn wanneer je RAW + jpg wil fotograferen?
En weet iemand of er een verschil zit tussen een Sandisk Extreme en Sandisk Extreme III?
En weet iemand of er een verschil zit tussen een Sandisk Extreme en Sandisk Extreme III?
Re: Hoe groot geheugenkaartje voor RAW
Op 8 gb maak ik iets meer dan 375 foto's in raw (ik kan niet het exacte aantal zien want op het kaartje staan nog enkele jpg fotos,
VOlgens mij is extreme III sneller dan extreme.
VOlgens mij is extreme III sneller dan extreme.
het hangt er tevens vanaf in welke kwaliteit je fotografeert. tegenwoordig hebben camera's niet alleen verschillende compressies in JPEG, maar zijn er ook verschillende kwaliteiten mogelijk in RAW. en niet alle camera's hebben evenveel MP.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik heb nu een 2 GB extreme III kaartje en daar kan ik ruim 400 jpg foto's mee maken op 10 MP. Nu wil ik kijken wat ik met RAW kan doen maar denk daarbij niet genoeg te hebben aan de 2GB wanneer ik RAW + JPG fotografeer. Ik wil sowieso niet mijn kaartje leeggooien omdat het ook als een backup dient naast de bestanden op een laptop o.i.d.
Dit alles begon met het zoeken van een uv filter maar dat ding was goedkoper dan de verzendkosten dat ik er nu ook maar een geheugenkaartje bij wil bestellen
Dit alles begon met het zoeken van een uv filter maar dat ding was goedkoper dan de verzendkosten dat ik er nu ook maar een geheugenkaartje bij wil bestellen

ik werk zelf altijd met kaartje van 16 Gig, of desnoods 8 Gig. Voor mijn SLR geldt dat ik ongeveer 60 foto's per Gig kan maken als ik in RAW en JPEG schiet.
Dan gaat het best wel hard.... even goed overnadenken of een 8GB kaartje dan wel voldoende is of dat ik het gewoon nog even moet uitstellen 

Erik, als je slim bent maak je met JOUW camera 5 foto's in RAW en JPEG. Op je PC kun je zien hoe groot de foto's zijn, en dan kan je makkelijk uitrekenen wat voor een kaart je wilt. Zo duur zijn die dingen niet.
De grote van de foto verschild soms een beetje afhankelijk van de kleuren in de foto. Zelf schiet ik altijd Raw op hoogste kwaliteit en Jpg fine (laagste). Mijn dslr heeft 12,1 MP (Nikon D300) en met een 16 GB kaartje geeft die aan dat ik nog 734 foto's kan maken als het kaartje leeg is. Meestal kom ik dan toch op een dikke 800 uit op het einde.
Soms kan het beter zijn om je geheugen over meerdere kaartjes te verspreiden.
Ipv één van 16GB zou je er twee van 8GB kunnen kopen. Indien er dan een kaartje sneuvelt of verloren geraakt, heb je nog altijd een back up en ben je ook niet al je foto's kwijt. Indien je 'verboden' foto's maakt en je je kaartje moet afgeven, kan je met een beetje handigheid een leeg kaartje afgeven.
Zelf heb ik er 2 van 8GB en één van 4GB. Dit is niet voldoende voor al mijn foto's op reis, dus heb ik ook een externe harde schijf. Ik fotografeer in Raw en jpeg, maar merk dat ik die jpegs nergens voor gebruik.
Ipv één van 16GB zou je er twee van 8GB kunnen kopen. Indien er dan een kaartje sneuvelt of verloren geraakt, heb je nog altijd een back up en ben je ook niet al je foto's kwijt. Indien je 'verboden' foto's maakt en je je kaartje moet afgeven, kan je met een beetje handigheid een leeg kaartje afgeven.
Zelf heb ik er 2 van 8GB en één van 4GB. Dit is niet voldoende voor al mijn foto's op reis, dus heb ik ook een externe harde schijf. Ik fotografeer in Raw en jpeg, maar merk dat ik die jpegs nergens voor gebruik.
Je moet dus backuppen voor plaats te maken op je kaartjes? Dat doe ik dus niet. Wil de foto's altijd op minimaal 2 plaatsen hebben. op de CF kaartje EN op een externe HD. Heb dan ook buiten die van 16GB ook nog 3 kaartjes van 8GB bij me. Daar red ik het over het algemeen wel makkelijk mee.
Niet om plaats te maken, maar als een reserve.DennisR schreef:Je moet dus backuppen voor plaats te maken op je kaartjes?
Net hetzelfde als een back-up camera meenemen. Snappie?
De grote van je kaart is geheel afhankelijk van je body, welke kaarten kunnen er in? wat voor sensor zit erin fullframe of smalframe?
Ik zelf heb me aangeleerd om elke avond m,n kaart leeg te maken en deze bestanden over te zetten op mijn laptop en tevens op een externe disc.
Dit om zekerheid te hebben dat ik alle bestanden ergens heb staan.
En geloof me dat is soms geen luxe, geheugenkaarten crashen tijdens shoots net als harddisc,s... maar op alle 2 tegelijk gebeurd niet snel.
Ook heeft het er mee te maken of je veel snelle foto,s achter elkaar wilt schieten of beeld voor beeld... realiseer je dat je veel capaciteit nodig hebt met ook nog eens een hoge snelheid van de geheugenkaart om veel foto,s achter elkaar in Raw weg te kunnen schrijven, anders stopt je camera er mee tijdens de reeksopname...
Zelf gebruik ik altijd Sandisc extreme IV van 8G en heb er daar dan meestal wel een paar van bij me tijdens een reis.
Maak ze elke avond leeg zodat ik de volgende dag niet voor verrassingen sta tijdens het fotograferen , vooral met bewegende dieren is het vaak geen luxe om reeksopnamen te kunnen maken, heb dit zelf afgelopen zomer ook weer meegemaakt tijdens een reis door Maleisië waar we Orang Utangs hebben gefotografeerd in de jungle, daar mag je niet flitsen,moet je dus gebruik maken van het bestaande licht en dan ben je blij dat je meerdere opnames hebt waar je uit kunt kiezen...
Succes
Ik zelf heb me aangeleerd om elke avond m,n kaart leeg te maken en deze bestanden over te zetten op mijn laptop en tevens op een externe disc.
Dit om zekerheid te hebben dat ik alle bestanden ergens heb staan.
En geloof me dat is soms geen luxe, geheugenkaarten crashen tijdens shoots net als harddisc,s... maar op alle 2 tegelijk gebeurd niet snel.
Ook heeft het er mee te maken of je veel snelle foto,s achter elkaar wilt schieten of beeld voor beeld... realiseer je dat je veel capaciteit nodig hebt met ook nog eens een hoge snelheid van de geheugenkaart om veel foto,s achter elkaar in Raw weg te kunnen schrijven, anders stopt je camera er mee tijdens de reeksopname...
Zelf gebruik ik altijd Sandisc extreme IV van 8G en heb er daar dan meestal wel een paar van bij me tijdens een reis.
Maak ze elke avond leeg zodat ik de volgende dag niet voor verrassingen sta tijdens het fotograferen , vooral met bewegende dieren is het vaak geen luxe om reeksopnamen te kunnen maken, heb dit zelf afgelopen zomer ook weer meegemaakt tijdens een reis door Maleisië waar we Orang Utangs hebben gefotografeerd in de jungle, daar mag je niet flitsen,moet je dus gebruik maken van het bestaande licht en dan ben je blij dat je meerdere opnames hebt waar je uit kunt kiezen...
Succes