Na eerst keurig de regels van Erik te hebben gelezen, heb ik me rot gezocht op het forum om het antwoord op mijn vraag te vinden, maar helaas...
Gelukkig kwam ik onderweg wel een hele hoop andere leuke dingen/tips tegen! (Zie je wel; in het leven draait alles om de reis, niet om de bestemming

Dan nu mijn vraag:
Ik wil (heel) binnenkort op wereldreis! Voor onbepaalde tijd en met onbepaalde bestemming(en) (ik hou niet van plannen). Ik ben nietzolanggeleden een heuse ZZP'er geworden en met slechts een laptopje en een stickie (geen joint) kan ik mijn werk overal ter wereld uitvoeren. (vervelend, hè?)
En daar ligt ook mijn vraag:
Zijn er meer ZZP'ers die van hun vrijheid gebruik maken om rond te reizen en die mij zouden kunnen/willen adviseren over de regeltjes, aka bureaucratische nonsens? Tijdens de zoektocht naar een goede reisverzekering kwam ik opeens een aantal andere "problemen" tegen, zoals dat je je na acht maanden buitenland verplicht moet uitschrijven bij de gemeente. Mijn plan is om ingeschreven te blijven bij m'n ouders en gewoon klussen te blijven doen voor m'n Nederlandse opdrachtgevers. Niemand dus, die weet dat ik er niet ben.
Zowel de SVB als de belastingdienst vertelden mij dat dit "in principe" geen probleem moet zijn, maar de mevrouw van burgerzaken daarentegen, klonk best heel streng. Zijn de regels voor ZZP'ers anders, aangezien ik gewoon in NL belastingcentjes en verzekeringsgeld blijf betalen? (Dit laatste kan ik als zelfstandig ondernemer niet veranderen, volgens mij?). De antwoorden van de verschillende instellingen wijken dus af, zoals zo vaak bij dit soort dingen, en hoewel ik niet van regeltjes hou, neem ik liever geen risico.
Is er toevallig iemand die hier helemaal in thuis is en die mij hier aaaaaaaalles over kan vertellen?
En stiekem had ik ook nog de bonusvraag of iemand verwacht dat ik problemen ga krijgen bij het steeds ter plekke aanvragen van een visum wanneer ik besloten heb wat m'n volgende bestemming gaat zijn? (Binnen Azië om te beginnen) Dit is toch gewoon bij ambassades in de buurlanden te regelen? Of zijn er landen waar dit moeilijker gaat of zelfs niet te doen is?
Sorry voor het lange verhaal en vast dank voor eventuele reacties!
Groeten!