stelling: ik neem wel/niet een smartphone mee op reis

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Jack84
Reiziger

stelling: ik neem wel/niet een smartphone mee op reis

Bericht door Jack84 »

Interessante vraag:

Neem jij wel of neem jij geen smartphone mee op reis? ( ik weet het wel voor mijzelf maar ben benieuwd naar andere meningen )

Mijn reisbestemming = 4 mnd ZO Azie
Jenny
Reisexpert

Re: stelling: ik neem wel/niet een smartphone mee op reis

Bericht door Jenny »

Ik neem m'n mee, maar laat hem daar vaak in het guesthouse liggen.

Een Smartphone is handig als er WiFi is (je loopt niet altijd met de laptop op zak), om muziek te luisteren en spelletjes te doen in het vliegtuig ;) Bellen doe ik er niet mee, te duur. Soms heb ik in een oude foon een lokale SIM.

Afgelopen zomer heeft de sloep waarin ik zat water gemaakt, en ik was heel blij dat niet m'n iPhone maar m'n oude foon in m'n tas zat! Meteen spoelen mocht niet baten, het zoute zeewater had al teveel schade aangericht.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb hem in Europa wel mee maar afgelopen week in Israel niet. Waarom? Roaming kan niet goed uitgeschakeld worden op mijn telefoon en internet is in Israel echt heel erg duur, ik wilde het risico niet lopen dat het verkeerd zou gaan. Misschien stomme reden maar ja zolang ik niet erachter kom hoe ik internet uit kan zetten, neem ik hem niet mee :/
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik neem hem niet mee. Hij is me te kostbaar / roversgoed en ik weet niet hoe hem goed uit te schakelen. Ik had hem mee naar rome waar ik absoluut geen internet heb gebruikt en toch had ik kosten...
Daar heb ik geen zin in. Ik heb een oudje en die mag soms mee. Maar nog liever laat ik een telefoon gewoon helemaal thuis.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik heb hem laatst wel meegenomen naar Belgrado en vond het toch wel handig. Je hoeft niet meer de wachten tot de ene internet computer vrij is maar kunt makkelijk ff op je telefoon kijken.

Bij mijn telefoon zijn de instellingen heel makkelijk. Ik heb mijn telefoon standaard zo staan dat hij buiten nederland geen netwerk pakt. Heb het wifi van het hostel toegevoegd en moet je daarmee handmatig verbinding leggen.

Een telefoon en internet is wel afleiding van je reis en dat vind ik wel erg jammer. Je hebt tegenwoordig van die hostels waar iedereen maar met zijn telefoon en laptop bezig is in plaats van met elkaar en de bestemming. Voor een weekendje maakt het niet uit maar bijvoorbeeld 3 weken filipijnen maar 3 keer internet gehad en dat was wat mij betreft ook prima en zou ik geen telefoon meenemen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jack84
Reiziger

Bericht door Jack84 »

Yup.... dat is ook wel meteen de reden waarom ik het ding niet mee neem. Ik lieg als ik zeg dat ik geen internet wil hebben ( netbook ) maar een telefoon is toch ff sneller gepakt dan een netbook die je helemaal op moet starten. Daarnaast vind ik ook dat het me te kostbaar is om gestolen te worden of idd water te maken ;-(

Het reizen is veel te leuk om steeds aleen maar met jezelf ( internet ) bezig te zijn!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik vind een smart phone ideaal! Ik heb hem de afgelopen reizen dan ook met veel plezier meegenomen. Ik neem ook andere spullen mee die duurder zijn zoals een camera. Ik vind het net zo belangrijk om snel op de hoogte te zijn wanneer er wat is met het thuisfront dan dat ik foto’s maak. Zou mij niet echt tof lijken dat wanneer er wat aan de hand is ik dat pas dagen later weet. Verder kun je ook veel sneller en meer berichtjes sturen zonder extra kosten (via email). Je kunt het thuisfront dus ook beter / sneller mee laten genieten. Wanneer het niet bezigheid is die je continue uitoefend vind ik het echt een meerwaarde.

Met mijn smartphone ga ik met dezelfde zorgvuldigheid om als mijn paspoort en camera. Goed opbergen als ik er niet ben en niet te opzichtig met dure apparatuur rondlopen. Het is ideaal dat je in hostels met wifi snel even je mail of het weer kunt checken of extra info kunt opzoeken. Heb je dat gedaan kan het ding weer weg. Hoef dus niet savonds meer op pad om door te geven dat ik goed ben aangekomen. (hostel computers zijn altijd bezet :P )

Mijn smartphone schakelt het internet ook automatisch uit wanneer ik in het buiteland kom. Ideaal! Het heeft dan ook nooit voor kosten gezorgd die ik niet wilde. Als je niet weet hoe je internet uit moet zetten pak je toch even het boekje er bij of zoek je het op internet? :) Onderdeel van de voorbereidingen!

Mijn telefoon neem ik nooit mee op tripjes of wanneer ik op pad ben. Ik heb het ding dan niet nodig dus waarom dan überhaupt een telefoon meenemen?

Voor de smartphone had je ook allemaal mensen die met een laptop in een gemeenschappelijke ruimte zaten, en voor de laptop zaten er mensen met een boek. Het heeft meer met een mentaliteitsprobleem te maken, waarbij je even je boek , laptop of smartphone weglegt als er iemand bij komt zitten. In Nederland vind ik dat soms net zo “vervelend” in bijvoorbeeld te trein (maar soms ook geen behoefte aan een gesprek). Maar blijf me na iedere vakantie verbazen hoe iedereen zo stil voor zich uit kan kijken in een trein terwijl je juist op reis met elkaar in gesprek gaat.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nederlanders in de trein zijn soms raar. Ik zeg bijvoorbeeld 's ochtends altijd 'Goede morgen' als ik naast iemand gaan zitten, en de meeste mensen kijken je dan aan met zo'n blik van 'Ken ik jou?'. Kwestie van beleefdheid!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik ben toevallig, bij het treffen van de voorbereidingen van mijn reis, aan het zoeken naar een smartphone.
Reden is dat ik nu een enorme camera heb (die ik vaak niet gebruik/meeneem omdat hij zo groot is), een oude, onhandige mp3 speler en een kapotte mobiele telefoon.
Ik had dus bedacht om dan maar zo'n slim ding te kopen met een knalgoeie camera en veel ruimte voor muziek, dan heb ik meteen alles in één. Ik kwam, wat camera betreft uit op een Nokia N8 met 12 MP en een Carl Zeiss lens...
(verder moet ik me er nog in verdiepen)
Iemand ervaring mee toevallig?
Na de verhalen van ondergelopen boten moet ik misschien ook maar op zoek naar een waterdichte bescherming :Y
Zou iemand de optie om alles in 1 te doen afraden en zo ja, waarom?
Het leek mij de goedkoopste (moet toch alles opnieuw kopen) en de meest ruimtebesparende optie (vooral in je zakken, tijden een wandeling of zo - ik wandel ook alleen en ga dan echt niet op pad zonder mobieltje).
Nadeel is natuurlijk dat als ie gejat wordt, je ook meteen álles kwijt bent!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Ik heb geen smartphone mee (omdat ik er geen heb) , maar in mn hostel hier hebben ze gratis wiFi en ik heb mn iPod touch mee. Superhandig, nie de grootte van een laptop en ik kan internetten waar ik maar wil. :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Erik schreef:Mijn smartphone schakelt het internet ook automatisch uit wanneer ik in het buiteland kom. Ideaal! Het heeft dan ook nooit voor kosten gezorgd die ik niet wilde. Als je niet weet hoe je internet uit moet zetten pak je toch even het boekje er bij of zoek je het op internet? :) Onderdeel van de voorbereidingen!
Bij mijn telefoon is het probleem dat als ik het blokkeer door een optie aan te vinken waarbij ik toestemming moet geven om gebruik te maken van mobiel internet, sommige programma's toch op internet weten te komen en er gebruik van maken (ondanks het afsluiten van het programma en aangeven dat ze alleen op wifi mogen..)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Travelator schreef:Iemand ervaring mee toevallig?
Na de verhalen van ondergelopen boten moet ik misschien ook maar op zoek naar een waterdichte bescherming :Y
Zou iemand de optie om alles in 1 te doen afraden en zo ja, waarom?
Nadeel is natuurlijk dat als ie gejat wordt, je ook meteen álles kwijt bent!
Geen enkele mobiele telefoon kan een echte camera vervangen. Het is dan ook meer voor de snapshots e.d. Wat MP3 betreft zal het wel gelijk zijn, alleen zwaarder en meer energie eten.

Naast dat als het gejat wordt ben je ook het haasje wanneer één onderdeel stuk gaat (bijvoorbeeld de camera). Want dan ben je ook alle opties "kwijt" tijdens het repareren. Het is dus eigenlijk een afweging maken wat je belangrijker vind. Compact alles in één of "gespreid" risico.
menasil schreef:Bij mijn telefoon is het probleem dat als ik het blokkeer door een optie aan te vinken waarbij ik toestemming moet geven om gebruik te maken van mobiel internet, sommige programma's toch op internet weten te komen en er gebruik van maken (ondanks het afsluiten van het programma en aangeven dat ze alleen op wifi mogen..)
Als het goed is moet er één algemene internet aan/uit schakelaar zijn op je telefoon. Alle programma's maken uiteindelijk gebruik van deze optie om te kunnen internetten. Welke telefoon heb je (plus type) eens kijken wat ik kan vinden :)
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Erik schreef: Geen enkele mobiele telefoon kan een echte camera vervangen. Het is dan ook meer voor de snapshots e.d.
Ligt er idd maar net aan wat je verwacht van je camera. Ik heb ontdekt dat je met een relatief simpele camera ook hele mooie foto's kunt maken, zolang je maar genoeg pixels/zoom hebt, zodat de afbeeldingen niet blokkerig worden.
Heb nu een semi-spiegelreflex, maar alle toeters en bellen negeer ik meestal. Heb hem bijna altijd op "automatisch" staan. Ik maak sowieso gewoon hele mooie foto's B-) :r haha
Erik schreef: Naast dat als het gejat wordt ben je ook het haasje wanneer één onderdeel stuk gaat (bijvoorbeeld de camera). Want dan ben je ook alle opties "kwijt" tijdens het repareren. Het is dus eigenlijk een afweging maken wat je belangrijker vind. Compact alles in één of "gespreid" risico.
Da's idd wel een heel belangrijke, daar had ik nog niet eens aan gedacht (duh).
Hmmmmmm, ik ga er nog maar eens goed over nadenken!
Dank!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Erik schreef:
menasil schreef:Bij mijn telefoon is het probleem dat als ik het blokkeer door een optie aan te vinken waarbij ik toestemming moet geven om gebruik te maken van mobiel internet, sommige programma's toch op internet weten te komen en er gebruik van maken (ondanks het afsluiten van het programma en aangeven dat ze alleen op wifi mogen..)
Als het goed is moet er één algemene internet aan/uit schakelaar zijn op je telefoon. Alle programma's maken uiteindelijk gebruik van deze optie om te kunnen internetten. Welke telefoon heb je (plus type) eens kijken wat ik kan vinden :)
Nokia E63
Voodoo

Bericht door Voodoo »

Heb geen smartphone, maar als ik er eentje had dan zou ik hem zoiezo al niet meenemen. Batterij van die dingen gaat meestal niet lang genoeg mee, dus als je die niet elke nacht kunt opladen dan heb je er niet veel aan. En heb ook geen behoefte om de hele tijd bereikbaar te zijn, op internet te kunnen...
Heb wel altijd een erg simpele gsm ergens in mijn rugzak zitten voor noodgevallen. Maar die staat dus altijd uit en je kunt er ook echt niet meer mee doen dan bellen of een sms sturen. Maar is meer dan voldoende voor mij. Heb hem zelfs nog nooit moeten gebruiken op reis.
Plaats reactie