Terug, en dan..??

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
Sunny

Terug, en dan..??

Bericht door Sunny »

Hoi allemaal!

Over een paar maanden ga ik voor een half jaar backpacken in Australie.
Voor ik wegga zeg ik de huur van mijn studentenkamer op zodat ik die kosten uitspaar en geen gedoe heb met onderhuurders bijvoorbeeld.

Maar hoe moet het dan na terugkomst? Dan ben ik natuurlijk platzak en heb geen huis meer.... En om nou eerst weer een paar maanden bij mijn ouders te gaan wonen...

Hoe doen andere backpackers dit?
Jenny
Reisexpert

Re: Terug, en dan..??

Bericht door Jenny »

Sunny schreef:Maar hoe moet het dan na terugkomst? Dan ben ik natuurlijk platzak en heb geen huis meer....
Zorg ervoor dat je voldoende geld hebt wanneer je terugkomt! Je moet ergens wonen, verhuizen kost geld, en solliciteren in een backpackers outfit werkt meestal niet....

Wat ik heb gedaan:

Trip 1 (6 mnd): ik heb mijn studentenkamer wel in onderhuur gedaan, omdat ik wist hoe moeilijk het is een nieuwe betaalbare kamer te vinden in Utrecht. Mijn huur werd elke maand netjes betaald, en ik kreeg een kleine vergoeding voor het gebruik van mijn spullen.

Onderhuur veel gedoe? In veel studentensteden kun je je kamer ter beschikking stellen aan 'bureau buitenland' ofzo. Er komt dan een uitwisselingsstudent in je kamer en er wordt op toegezien dat zaken netjes verlopen.

Trip 2 (9 mnd): ik had geen huis, en heb toen ik terug kwam gezworven tussen huizen van vrienden die op vakantie waren en mijn ouders. (Ben ook nog een weekje op vakantie geweest.) Binnen anderhalve maand ben ik echter weer vertrokken voor de volgende trip.

Trip 3 (3 mnd): toen ik terug kwam heb ik een maand bij een vriend gelogeerd. Dat was super! (Mijn ouders woonden te ver weg van mijn nieuwe werk.) Na een maand had ik een appartementje.

Trip 4 (4 mnd): ik zit nu voor mijn werk in Leeds, en ik krijg onkostenvergoeding voor mijn woning in NL. Deze staat nu leeg.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
koentb
Contacteer:

Bericht door koentb »

Wij hebben ons huisje toch maar onderverhuurd. We gaan over een maandje voor 5 maanden naar Azie en het is toch lekker dat je weet dat je een plekje hebt waar je op terug kan vallen.

Wel willen we daarna zo snel mogelijk verhuizen, aangezien ons huisje in Groningen staat en mijn werk in Utrecht is. Maar aangezien het onmogelijk is om vanuit Azie een huisje in Utrecht te vinden, hebben we toch maar besloten het huisje in Groningen onder te huren.

Riskante van je kamer of huis opzeggen is, is dat je niet meteen wat nieuws vindt. En ik zou het persoonlijk niet leuk vinden voor onbepaalde tijd overal en nergens te moeten slapen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wij hebben ons huis opgezegd.

We hebben een beetje bij mijn ouders en vrienden gewoont. De vriend die we het gevraagd had vond het prima, mijn vriend was daar net een paar dagen toen bleek dat zijn vriendin het niet leuk vond en dat hij het niet met haar had overlegd, ja lekker lullig dus. Gelukkig had hij snel andere vrienden en collega's gevonden die het geen probleem vonden ons onderdak te verschaffen.

We hebben best snel iets anders gevonden maar betalen nu wel 800 euro kale huur en in ons vorige huis maar 350. Dit verschil plus alle kosten van o.a. een vloerbedeking, gordijnen (die je nu moet kopen en anders had gehad) maken dat we voor het geld net zo goed ons oude huis aan hadden kunnen houden. (Dan hadden we alleen niet zo mooi en in de gewenste stad gewoond en had ik lastiger een baan kunnen zoeken maar dat is weer een ander verhaal)

Dat is wel het nadeel als je snel iets wil hebben kan het zijn dat je genoegen moet nemen met iets dat te klein/duuur/ver van de stad o.i.d. is.

Dus als je nu een kamer hebt die goed bevalt, in de stad waar je straks ook wil/moet blijven wonen zou ik toch echt mijn best doen om onder te verhuren.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

in eerste instantie zou mijn broer in mijn huis blijven zitten voor de periode dat wij op reis waren. halverwege bedacht hij zich helaas. Huis is toen verkocht omdat mijn broer mede eigenaar was en het geld wilde

voor deze niet al te charmante actie van zijn kant hebben we hem gestraft door bij hem te logeren toen we thuiskwamen 8)

Binnen een week hadden we een huis. iets wat ver ver ver onder onze standaard en wens lag...maar het was een huisje. Het was ranzig en uitgeleefd. In de keuken kan maar 1 persoon te gelijk zijn en de buurt waarin we het ligt leek ons vreselijk.
Nu zitten we hier prima! een beetje opknappen doet wonderen.

Dat wij binnen een week een woning hadden lag aan mijn vooruitziende blik. Ik had namelijk al jaren een inschrijving bij de woningbouw. Ruim 2 maanden voordat we terug kwamen begonnen we te reageren op woningen.
En zoals ik al zei, we hebben genoegen moeten nemen met wat voorbij kwam.
Met de schaarste op de woningmarkt zal ik niet snel weer mijn huis opgeven. liever onderverhuren en tenminste iets hebben om naar terug te keren. Want logeren bij familie vind ik een ramp!

Enneh...zorg aub dat je geld hebt als je terug komt! thuis komen is duur. denk aan verhuiskosten, emmertje verf, de borg etc
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Sunny

Bericht door Sunny »

Bedankt voor jullie reacties! :D

Ik denk dat ik dan in ieder geval een bedragje apart ga zetten voor de thuiskomst, en ga kijken of iemand mijn kamer wil onderhuren. Het is inderdaad wel lekker om je eigen plekje te hebben om naar terug te keren, en niet eerst 2 maanden bij mijn ouders hoef te logeren...

Thanks voor de tips!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

let met onderverhuren wel op!

het mag waarschijnlijk niet van je huurbaas. dus ik weet niet hoevaak je huurbaas over de vloer komt. als ie dat wel af en toe doet dan kun je misschien beter wel toestemming vragen.
vaak krijg je dit wel. doe dit pas als je al een geschikte kandidaat hebt gevonden

en probeer iemand te vinden die je vertrouwt!!! het is wel zo fijn als ze ook werkelijk je huur betalen en vertrekken wanneer je thuis komt.
denk bijvoorbeeld aan de kinderen van de vrienden van je ouders..haha
die betalen wel hoor!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Helemaal mee eens Bolletje om!

Tijdens onze eerste trip hadden wij ons appartement definitief stop gezet en zijn wij na terug komst een 5 tal maanden terug bij onze ouders gaan wonen ... GEEN AANRADER!!

Bij ons vertrek in oktober gaan we ons appartementje onderverhuren (is helemaal ok voor onze huisbaas) aan vrienden die nu op wereldreis zijn. We kennen en vertrouwen hun! Zij kunnen rustig terug aklimatiseren in Antwerpen en rustig uitkijken naar een nieuwe woonst en wij kunnen bij terugkomst in april gewoon terug in ons eigen stekje. Een win wins situatie! :lol:

Een heerlijke luxe! En inderdaad, zorg dat je nog een beetje spaargeld hebt als je terug komt, het leven in belgië en Nederland is niet goedkoop en je zal toch even op werk moeten wachten als je terug bent ..

Succes!
Plaats reactie