Aanbevolen reistijd Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Kars
Wereldreiziger

Aanbevolen reistijd Australië

Bericht door Kars »

Hey allemaal,

Het duurt nog een tijd, voordat ik uiteindelijk een rondreis door Australie zal maken, maar goed. Ik heb de volgende route uitgestippeld, waar ik me in grote lijnen aan wil houden. Nu vroeg ik me alleen af, hoeveel tijd heb je hiervoor nodig om nog een beetje normaal te reizen en dus ook gewoon tussenstops kan maken en dingen bezichtigen of activiteiten doen? Het gaat puur om de reis en dus niet werk erbij.

Sydney
Melbourne
Adelaide
Alice Springs
Cairns
Brisbane
Sydney

Groeten,
Kars
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Aanbevolen reistijd

Bericht door Moira »

Hallo,

Kan niet veel met je planning hoe wil je het aanpakken wil je over de grond reizen of vliegen.
Want met vliegen krijg je weer een ander antwoord dan over de grond.
Hoeveel tijd denk je zelf nodig te hebben?
Ik weet bv dat Sydney naar Melbourne 1200 km is wil je tussen de steden stops maken?

groetjes van Moira
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

Met de camper wil ik deze reis gaan maken ;) En ja, tussen de steden wil ik stops maken, aangezien er genoeg te zien is daar. Ik verwachtte eigenlijk dat het tussen 1 en 1,5 maand zou duren, maar nu denk ik meer tussen 1,5 en 2, om deze reis te doen.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik denk dat het te kort is want het zijn flinke afstanden die je moet afleggen.
Kan het niet heel goed inschatten omdat ik delen van jou planning per vliegtuig heb gedaan.
Maar ik denk dat je echt langer de tijd nodig hebt. Hopelijk heeft iemand anders een idee.
Wij hebben in 1 week van Sydney naar Melboure gereden met een omweg naar Canberra.

gr van Moira
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

De afstanden zijn inderdaad gigantisch en als je relaxt op reis wil en niet alleen maar wil rijden, zou ik eerder een deel van jullie trip doen, bijvoorbeeld de oostkust of een deel van de oostkust en naar Alice.

Welk tijd van het jaar gaan jullie? Dat kan je ook mee laten spelen in je keuze. Als je bijvoorbeeld tussen oktober en april gaat, zou ik niet naar Cairns rijden.

Succes met de voorbereidingen!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

waarschijnlijk mei/juni/juli de periode is beetje afhankelijk van hoe het allemaal loopt, daarom vroeg ik me af hoe lang je voor deze route moet rekenen, als dat 2 maanden is, dan is dat namelijk waarschijnlijk nog wel te doen.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Het ligt er helemaal hoe je wil reizen. Als je voornamelijk wil rijden, zou je het kunnen doen, maar dan is het nog echt veel. Als je meer wil zien en op je gemak wil gaan, zou ik een deel doen. Ik zou zelf niet de hele route doen, maar het is ieder voor zich.

Het is dan wel hartje winter, in het zuiden en het zuidelijke binnenland zal het dus nat en koud zijn. In de woestijn vriest het dan meestal 's nachts, maar is overdag mooi. Het zijn de ideale maanden om door de tropen te reizen.

Succes met de planning!
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

Wat is de tijd dan die jij denkt dat het meest geschikt hiervoor is?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi Kars,

Het is per persoon verschillend en het ligt er vooral aan hoe je wilt reizen en wat je van plan bent om te gaan doen. Daardoor is het moeilijk om een tijd te geven. Waar houden jullie van? Wat willen jullie gaan doen en zien? Willen jullie veel tijd in steden doorbrengen of meer erbuiten of beiden? Reizen jullie meestal snel en doen jullie veel? Of houden jullie meer van wat rustiger op pad zijn?

Ik zou persoonlijk niet zo'n groot gebied in 1 trip doen, maar eerder een regio kiezen en die uitgebreider bezoeken. De plannen die je beschrijft houden in dat je duizenden en duizenden kilometers zult rijden. Daarnaast zou ik goed letten op de seizoenen, die kunnen je trip maken of breken.

Voor jouw trip zou ik minimaal 3 maanden inplannen, al zou ik er zelf waarschijnlijk het dubbele of meer voor willen hebben.

Groetjes
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

hehehheheh, tnx :p Ja we houden meer van het marine leven en de natuur, hoewel de steden ook wel interessant zijn. We zullen echter in de steden maar 1-2 dagen verblijven. Wat we gaan doen en zien, staat nog niet helemaal vast. We reizen inderdaad meestal snel en doen ook veel.

De reden voor deze route is dat de uluru en cairns voor ons toch wel het belangrijkste zijn om te bezichtigen. Aangezien we met een camper reizen, moeten we ook weer terug, dus dat via de oostkust, en daar langs is ook nog genoeg te zien aan marine bezichtigingen.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Huren jullie de camper? Dan kun je hem vaak ook ergens anders afleveren? En als je hem koopt, is Cairns ook een goede plek om hem te verkopen...
Kars
Wereldreiziger

Bericht door Kars »

Kims schreef:Huren jullie de camper? Dan kun je hem vaak ook ergens anders afleveren? En als je hem koopt, is Cairns ook een goede plek om hem te verkopen...
Ja we gaan hem huren, heb inderdad gelezen over mogelijkheden van in sydney huren en in cairns afleveren, maar wil het liefst gewoon terug naar sydney rijden, aangezien daar vandaan mijn vliegtuig ook vertrekt.
Jannekeet1991

Bericht door Jannekeet1991 »

Dapper als je alles binnen die korte tijd wil gaan rijden met een camper.
Korte indicatie: afgelopen weekend van Sydney naar Millthorpe (Orange) gereden. Heenweg 5 1/2 uur gereden.
Zoek maar op hoeveel kilometer en de afstand op google maps. Terugweg dit was op een zondag, zonder file, nog bijna 4 uur.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Re: Aanbevolen reistijd Australië

Bericht door Marcell` »

Ik heb precies dezelfde route gereist, maar dan Melbourne als begin- en eindpunt! Het stuk tussen Alice Springs heb ik met het vliegtuig gedaan, verder alles met de bus. De outback richting Alice met een excursie, de oostkust met de Greyhound.

Zelf was ik in totaal 3 maanden kwijt, heb me niet hoeven haasten. 1,5 maand is sowieso te kort, als ik jullie was zou ik er echt 3 maanden ervoor uittrekken! Het laatste wat je wilt is rushen en haasten. Het is geweldig om ergens een paar dagen langer te blijven als het je bevalt! Alle vrijheid die je hartje begeert. Het zou zonde zijn als je dit niet kan doen door een te strakke tijdsplanning.
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Francine
Reisexpert

Re: Aanbevolen reistijd Australië

Bericht door Francine »

Zoals al meer mensen zeggen: twee maanden voor deze route met een camper lijkt mij echt te kort! Je wilt toch ook even uit die camper om mooie dingen te zien, lijkt mij.
Je wilt sowieso Uluru en Cairns zien, zeg je. Dan zou ik Melbourne en Adelaide overslaan.
Rij vanuit Sydney door de outback (Broken Hill) richting Alice. Maximum snelheid ligt rond de 100, 110km per uur. Met een camper zal het niet altijd even snel gaan, de weg is redelijk, maar soms wel wat kuiltjes. Nooit (!!) in de schemering rijden want binnen de korste keren heb je een kangoeroe voor je auto (echt!).

Melbourne en Adelaide zou ik ook overslaan omdat het dan winter is daar en dat kan echt best koud zijn. Inclusief nachtvorst en soms sneeuw.

- Neem een paar dagen in Sydney en omgeving (Blue Mountains, toeristisch, maar prachtig. Als je afdaald langs de grote trappen en een wat langere wandeling beneden maakt, kom je overigens geen mens meer tegen). Neem ook de tijd om een beetje bij te komen van je reis enzo
- Neem voor Sydney-Broken Hill een dag of twee, zeker.
- Ik zou vervolgens richting Flinders Ranges rijden (weer een dag) en hier een dag of twee blijven om wat wandelingen te maken en te genieten van dit bijzondere stuk Australië.
- Vervolgens verder rijden richting Uluru. Zeker een dag of twee, drie inclusief Coober Pedy.
- Voor Uluru, Katja Tjuta en King's Canyon neem je vervolgens ook weer een dag of drie.
- Verder rijden naar Alice en dan richting Cairns. Let hierbij goed op wat je van je verhuurbedrijf mag!!! Niet alle auto's mogen de outback tussen Tennant Creek en Cairns nemen! Dit zijn ook echt enorme afstanden! Je moet veel afwisselen in het rijden en veel rusten. De wegen zijn saai en op het stuk Tennant Creek-Townsville niet altijd even goed. Alice-Townsville is meer dan 2000km. Dan ben je pas weer een beetje in de bewoonde wereld. Onderschat de afstanden niet! Ik vind het lastig aan te geven hoeveel dagen dit kost, aangezien ik niet zo gereden ben. Volgens mij nemen veel mensen een dag of vijf voor deze afstand.
- Voor de oostkust (zeg maar Cairns (+ Cape Tribulation, iets naar het noorden) -Sydney) zou ik zeker vier weken de tijd nemen.

Dit is allemaal heel minimaal. Veel rijden, weinig anders zien dat de weg. Ik heb zelf een maand of acht over dit rondje gedaan...en toen had ik nog steeds lang niet alles gezien.

Kijk, waar een wil is, is een weg en dan is dit in twee maanden best te doen. Je zult alleen soms flinke afstanden moeten maken.

Succes met het maken van een keuze!
Plaats reactie